Maestro Niyazinin Yunis Əmrə və Aşıq Veysəl sevgisi…
Yenə "gördüm" Maestronu! İlk görüşdəcə sevdiyim bu dahi şəxsiyyət yenə o boyda orkestrin nəbzini yaddaşıma ədədi həkk olunmuş o uzun, incə barmaqlarının ucunda "cəmləşdirmişdi". Saçları bir qədər pəjmürdə, gözlərinin dərinliklərində bütün ömrü boyu gəzdirdiyi kədər, dodaqlaının bir kənarında ilişib qalan və nədənsə mənə solğun ay işığının xəfif ziyasını xatırladan o təkrarsız təbəssümü ilə gözəllər gözəli, elə onun özü kimi səhnəmizin əfsanə ustadlarından birinə- Şövkət xanım Ələkbərovaya qoşulub şövqlə oxuyurdu:
Nə sənə qız gərəkdir, nə mənə oğlan, Qaragilə,
Əgər məni sevmirsən... get ayrı dolan, Qaragilə...
Necə şahanə duruş,
necə vüqarlı, əzəmətli baxış, necə
içdən gələn bir sevgi ilə yoğrulmuş
təkrarsız və nadir ifa
idi bu, İlahi!
Özümdən ixtiyarsız pıçıldadım: nə
bəxtəvÿðmişəm bir
zaman, Allah! Mən bu insanlarla
ünsiyyətdə olmuşam, bir süfrə arxasında əyləşmişəm,
Şövkət xanımın öz əlləri
ilə dəmlədiyi çaydan
içmişəm, Maesro Niyazi
ilə Şuşada saatlarla
üz-üzə, göz-gözə oturub
musiqidən, ədəbiyyatdan danışmışam, hətta,
onunla mübahisəyə belə ürək
eləmişəm! Bəs bu cəsarət,
bu inam hardan
qaynaqlanırdı, deyəcəksiniz!? Təbii ki, onların sadəliyindən, səmimiyyətindən,
böyüklüyündən! (Təəssüf
ki, sonralar mən, biz jurnalistlərin yaza-yaza,
tərifləyə-tərifləyə cəmiyyətə
tanıtdıqlarımızda bu böyüklüyü, bu
sadəliyi və səmimiyyəti görmədim, əksinə,
gözümün önündəcə
cılızlaşan, sənət əvəzinə, təlxəklik
eləyən, telefonunu
cangüdəninə açdıran, suallara
köməkçisi ilə cavab göndərəcəyini
söyləyən, menecerinə çantasını
daşıtdırması ilə öyünən, kimlərinsə
hesabına alınan maşınını ekrandan
az qala adamın
gözünə dürtən bu
müğənniciklərlə eyni
məkanda olmağa da
utandım! (Nə isə, sağlıq olsun,
bu ayrı bir mövzunun söhbətidir...) Bəlkə
elə bu üzdən, bu
nostalji əhval-ruhiyyəmdən
dolayı, elə ötən əsrin o
qızıl illərində qalmaq istədim,
ədəbiyyatımızın, mədəniyyətimizin, sənət
və sənətkarlığımızın, mənəviyyatımızın
yüksəliş, ilk növbədə
isə qənimət insanlarımızın, qüdrətli
Ustadlarımızın yaşadığı intibah
dövrünə dönmək keçdi
ürəyimdən!
Niyazinin barmaqlarının ucundaydı dedim ya, orkestrin nəbzi, nəfəsi! Yadıma Maestronun elə o Şuşadakı qollu-budaqlı bir palıd ağacının kölgəsində apardığı məşqlər düşdü. "Üzeyir Hacıbəyov musiqi günləri" keçirilirdi orada və dahi bəstəkarın adını daşıyan Azərbaycan Dövlət Simfonik Orkestri də tam heyətlə bu tədbirə dəvət olunmuşdu. Maestro, ömür-gün yoldaşı Həcər xanımla bərabər səhərdən axşamadək elə bu sərinlikdə, musiqiçilər və jurnalistlərlə bir arada olmağı rəsmi görüşlərdən üstün bilmişdi. Həm də axşama ilk konsert təyin olunmuşdu. Niyazi də ayrı-ayrı ifaçılarla bir-bir söhbət edir, nələrisə məsləhətləşir, sonra partiturada və not vərəqlərində qeydlər aparırdı. Günorta yeməyini də burada yeyəcəkdik.
... Maestro Həcər xanımla yanaşı oturmuşdu, mən də operatorla bərabər uzun yemək masasının o biri küncündə əyləşmişdim. (Heç vaxt dəvət olunmadığım halda başa keçmək və ya bir özgəsi üçün nəzərdə tutmuş yerdə oturmaq mənim xasiyyətim deyil.) Camaat əlini təzəcə süfrəyə uzatmışdı ki, bizə qulluq edən cavan oğlanlardan biri yaxınlaşıb astaca pıçıldadı:
-Niyazi
müəllim (elə belə də dedi!) sizi
çağırır!
Başımı
qaldırdım, Maestro əli ilə "bura gəl!"-
işarəsi verdi. Bir az təəccüblə, bir
az da ürkək-
ürkək onlara yaxınlaşdım,
yanındakı boş stulu
göstərdi;
-Burada
əyləş, bizdən niyə uzaq qaçırsan ki?
Burnumun
altında nə isə mızıldandım, o isə ərklə
əlimdən tutub məni yanındakı stula əyləşdirdi:
- Sən
də mənim kimi incə-mincəsən, (hə, 55 kq olan
vaxtlarım da vardı) deyəsən, evdə yemək vermirlər
sənə, eləmi?
Həcər xanım gülə-gülə:
-
Deyirsən ki, o da mənim kimi şişman olsun? Bax, sən onun
sözünə qulaq asma,
qızım-dedi,- bir soruş
ki, özü nə yeyir, necə yeyir? İnan ki, mən onu süfrə başına oturdanacan
gedib o dünyanı görüb qayıdıram...
Niyazini gülmək tutdu:
- Ay
Həcər xanım,-dedi- bəs o dünyaya gedəndə
adama salamdan-zaddan gətirməzlər? Sən niyə hər dəfə
əliboş qayıdırsan?
Ətrafdakılar
uğunub getmişdilər, məclisin yuxarı başında
qoşa göyərçin kimi baş-başa verib əyləşmiş
bu iki dəyərli insanın şən zarafatı, xoş əhvalı
hamıya sirayət eləmişdi.
Bir azdan hərə bir tərəfə dağılışdı, qaldıq üçümüz. Birdən Maestro astadan zümzümə etməyə başladı:
Təbib, sən əlləmə mənim yaramı,
Məni
bu hallara salanı gətir,
Kabul etmem, bir gün
eksis olarsa,
Məndən bu ömrümü çalanı gətir.
Get ara, bul,
gətir,
Saçlarını yol, gətir...
Həcər xanımın yol
çəkən gözləri
elə qayğılı
idi ki... Maestro isə gözlərini yumub başını sevgili xanımının çiyninə söykəyib
unutmuşdu dünyanı:
Mərhəmət eləmə, gözüm
yaşına,
Sən dərman arama boşu-boşuna,
Ölərəmsə məzarımın
başına,
Həyatıma səbəb olanı
gətir,
Get ara, bul,
gətir,
Saçlarını yol, gətir...
Yumşaq, şirin səsi vardı. Sinəsinin xışıltısı,
tez-tez təngiyən nəfəsi belə, onun mahnını sonacan oxuyub qurtarmasına mane ola bilmədi. Susdu və o an mənə elə gəldi ki, bayaqdan bəri
özünü sahilə
atan dalğalar bir eşq nəğməsini
sona çatdırdıqdan
sonra başını
mamır örpəkli
qayaya söykəyib uyumuşdu.
Yerimdən qalxmağa, onu oyatmağa, dalğanı qayadan ayırmağa ürək eləmirdim. Handan-hana
gözlərini açdı:
- Eşitdiyin parça məşhur Aşıq Veysəldəndi. Tanıyırsanmı
Aşıq Veysəli?
- deyib məndən
cavab gözlədi.
Çiyinlərimi çəkdim. İllər öncə Türkiyə bizə nağıl kimi görünəndə,
İstanbula əfsanə
kimi baxdığımız
vaxtlarda, ara-sıra səsi qulağımıza
çatan ünlü
aşıqlardan biri idi Aşıq Veysəl və Maestronun bu sevgisi
adamı valeh edirdi, əslində, içimdə qibtə hissi də vardı.
Bütün ömrü musiqi,
özü də çox ciddi klassik musiqi ilə yoğrulan bir insan Türk
ədəbiyyatının incilərini
belə dərindən
oxuyub öyrənməyə
haradan vaxt tapırdı görəsən?
Maestro uzun barmaqlarını daraq kimi saçına
çəkib şəfqətlə
Həcər xanıma
baxdı, onun üzündəki təbəssümmü,
gözlərindəki sevgimi
Maestronu dilləndirdi,
bilmədim, yadımda
qalan budur ki, o isti yay
günündə yaddaşıma
yazılan daha bir neçə şeiri onun ifasında dinlədim:
-Hə, xanım qızım, Maestro hər
kəslə söhbətdə
belə səxavətlə
qəlbindəkiləri bölüşmür
ha, bu gün sənin bəxtin gətirib, deyəsən mənim Knyazım bu gün Şuşanın
gözəlliyindən vəcdə
gəlib. Niyazisə öz aləmində idi:
Yüyürürəm yana-yana,
Eşq boyadı məni qana,
Nə aqiləm, nə divanə,
Gəl gör mənə eşq neylədi!
...Mən Yunisi- biçarəyəm,
Başdan-ayağa yarəyəm.
Dost elində avarəyəm,
Gəl gör mənə eşq neylədi!
-Bu da Yunis Əmrədəndir,
çox...həm də çox...böyük şairdir, Yunis Əmrə, Türk dünyasının
dahi söz adamıdır! Hələ
onların Qaracaoğlan
da var! "Nədəndir de, kömür
gözlüm, nədəndir,
Mənim bu gecəki uyumadığım"-deyən Qaracaoğlanı.
Sonra da əlini çiynimə qoyub sakitcə:
- Bir gün gəl
bizə -dedi- Həcər xanım yaxşı bir plov dəmləsin, mən də Türk şairlərinin şeirlərini oxuyum, danışdıq!?
- Elə plovsuz da olar, Maestro, Həcər xanıma əziyyət verməyək-deyib
ona təşəkkür
etdim.
- Mənə xoşdur, nə vaxt istəsəniz
buyurun, -dedi Həcər xanım.
Etiraf edim ki, Maestro həmin gün mənə yaxşıca dərs verdi,
məni Türk ədəbiyyatı ilə
daha yaxından tanış olmağa həvəsləndirdi.
O unudulmaz günlərdə,
o gözəl Şuşada
başlanan səmimiyyətimiz
Bakıda da davam etdi. Düzdür,
Həcər xanımın
plovunu yeməyə vaxt tapmadım, lakin ara-sıra Maestro ilə Filormoniya- dakı görüşlərimizdə
yenə onun dilindən Yunis Əmrənin, Aşıq
Veysəlin şeirlərini
eşitmək xoşbəxtliyini
yaxalaya bildim.
Onunla son görüşüm
Mərkəzi Klinik Xəstəxanada oldu. Maestroya baş
çəkməyə getmişdim.
Məni görəndə
kövrəldi:
- Niyə zəhmət çəkirdin ki...Bir-iki günə çıxasıyam-dedi.
- Maestro, siz mənə şeir oxuyacağınıza
söz vermişdiniz axı...Burada kimsə sizə mane olmaz. Mən dinləməyə hazıram!- deyib Həcər
xanıma baxdım.
Maestro qalxıb oturdu. Rəngi avazamışdı,
Sinəsi aramla qalxıb enirdi. O da Həcər xanıma baxırdı və eləcə gözlərini onun üzündən ayırmadan
aramla danışmağa
başladı:
- Söz vermişəm, düzdür, söz vermişəm, dana
bilmərəm. Sən yazmağa
hazırsanmı?
Bloknotumun ağappaqz vərəqi onun deyəcəklərindən
qaralmağa hazır idi.
Mənimçün həyat, yalandı sənsiz,
Könlümün evi talandı sənsiz.
Düşdüm müşkülə, susma, gəl dilə,
İl çatdı ilə, calandı sənsiz...
-dedi və susdu.
Bir xeyli bu sükutu
pozmağa kimsə ürək eləmədi.
Nəhayət, o uzun barmaqları ilə saçlarına sığal
çəkdi və şövqlə oxumğa
başladı:
Biz dünyadan gedər olduq,
Qalanlara
salam olsun!
Bizim üçün xeyir-dua
Qılanlara salam olsun!
Əcəl bükə belimizi,
Söylətməyə dilimizi.
Xəstə ikən halmızı
Soranlara
salam olsun!
...Bir sözünü, bir kəlməsini belə buraxmaq istəmədiyimdən fikrim
yazıda qalmışdı,
Həcər xanımın
ağladığını lap sonda fərqimə vardım:
Dərviş Yunis söylər
sözü,
Yaş doludur iki gözü.
Bilməyən nə bilsin bizi?!
Bilənlərə salam olsun!
...Bir neçə il sonra, 1984-cü il avqustun 2-də Azərbaycandan uzaqda, Kabardin-Balkar Muxtar Vilayətinin Adıl-Su deyilən bölgəsindəki
alpinist düşərgələrindən
biridə növbəti
təlim-məşq toplantısından
qayıdarkən yaşlı
bir rus kişisi
məndən soruşdu:
- Deyəsən, siz Azərbaycandansınız, eləmi?
Sizin məşhur bir musiqiçiniz vəfat edib, adı yadımda qalmadı, amma çox məşhurdur, özü
də dirijormuş dedilər, radiodan eşitdim.
Az sonra kimsə "Pravda" qəzetini
tapıb gətirdi. Sevimli Maestronun-Niyazi Tağızadə -Hacıbəylinin
tanış çöhrəsi qara haşiyədən boylanırdı.
Həmin
gün düşərgədə
tanımadığım onlarla
insan bizə-oradakı
iki Azərbaycanlıya
baş sağlığı
vermək üçün
sıraya düzülmüşdülər.
Mənimsə yaddaşım o unudulmaz
İnsanın səsi
və bir də Həcər xanımın göz yaşlarları ilə ağlayırdı o gecə:
Bilməyən nə bilsin bizi?!
Bilənlərə salam olsun!
Telli Pənahqızı
Kaspi.-2013.-2 avqust.-S.7.