«Biz hələ özümüzü tapa
bilməmişik»
İlqar Fəhmi:
«Kinonu hiss etmək üçün mənə iki il vaxt
lazım olub»
Milli Kino Günü ilə bağlı müsahibə üçün İlqar Fəhmini təsadüfən seçmədik. Ən azı avqustun 2-də “Azərbaycan” kinoteatrında onun ssenarisi əsasında rejissor Eldar Quliyevin çəkdiyi “Dərvişin qeydləri” filmi nümayiş etdiriləcək. Bu ərəfədə hamının yazıçı, şair və tərcüməçi kimi tanıdığı İlqar Fəhmi ilə biz sırf kino söhbəti etdik.
Köhnə filmlərin təzə taleyi
- Azərbaycan kinosunun
bügünkü mənzərəsini necə xarakterizə edərdiniz?
-
Ümumiyyətlə, bu mövsüm Azərbaycan kinosu, əsasən
də dövlət sifarişi ilə çəkilən filmlər,
həm də serialların çəkilişi
üçün keçici mərhələ sayıla bilər.
Kinostudiyaya yeni rəhbərlik təyin olunub. Onun əsas
məqsədi kino sxemini, fəaliyyət istiqamətini yeniləşdirmək,
dünya səviyyəsinə çıxarmaqdır. Kino-teatr
şəbəkəsinin yaranması, çəkilən filmlərin
sadəcə bir dəfə göstərilməsi yox,
bütün Azərbaycan üzrə yayılması istiqamətində
böyük işlər görülür. Xarici prodüserlərlə
birgə filmlərin çəkilməsi sahəsində də
addımlar atılır. Kinostudiya yalnız istehsalla deyil, həm
də yayımla məşğul olacaq. Bu il
yaradıcılıq baxımından da filmlər istehsalata
buraxılıb. Yenə deyirəm, bu il kinostudiya
üçün yeniliklərin yaranması baxımından gərgin
il olub.
- Onda belə çıxır ki,
hər il çəkilən 7-8 filmin üzərindən
ümumiyyətlə, xətt çəkmək
lazımdır ki, onları heç tamaşaçı
görməyib?
-
Əslində bu şəbəkənin yaranması həm də
o filmlərə xidmət edir. Yəni o filmlər də
rayonlarda göstərilsin, ictimaiyyətə təqdim olunsun. Bəzən
bizə sual verirlər: «Niyə o filmləri televiziyada göstərmirlər?».
Son dövrlərdə vəziyyət bir qədər
başqadır. Çünki kinonun estetikası elə qurulur
ki, bu, yalnız böyük ekranda göstərilməlidir.
Əgər televiziyada o filmə baxsan «burda maraqlı nə var
ki» deyə bilərsən. Böyük ekranda filmin insan
psixologiyasına və şüuruna təsiri təkcə
aktyor oyunu ilə yox, həm də texniki incəlikləri ilə
ekranda görünür.
-«Dərvişin qeydləri» də
köhnə filmlərin taleyini yaşamayacaq ki?
- «Dərvişin
qeydləri»nin bəxti bir az onda gətirdi ki, artıq bu şəbəkə
yaranmaq üzrədir. Lap yaranmasa belə, «Nizami»
kinoteatrı var. Əvvəllər, məsələn,
üç il əvvəl çəkilən bu filmləri
kinoteatrlarda göstərməyə ümid yox idi. Təkcə
«Azərbaycan» kinoteatrı var idi, o da özəl idi. O birilər
isə o səviyyəyə cavab vermirdi.
- Amma indi
«Nizami» kinoteatrı olsa da, bu da çox azdır.
- Düzdür, azdır. Yaxın
illərdə Azərbaycan üzrə yaradılacaq 20-25
kiçik kinoteatrın bəhrəsini görəcəyik.
Əslində, dünyada son dövrlər böyük
kinoteatrlar o qədər çox deyil. Əsasən kiçik,
dar məkanda, sənətin incəliklərini bilən
tamaşaçılar üçün olan kinoteatrlardır.
Gürcüstanda mənə dedilər ki, Tbilisinin
özündə bu cür 30-a yaxın kinoteatr var. Elə bilirəm,
bundan sonrakı filmlərin aqibəti yaxşı olacaq. Amma
köhnələri də hesabdan silmək olmaz. Çünki
tamaşaçı görmədiyi üçün onlar təzədir.
Yaxşı
filmin nə uzunu, nə qısası?
- Əfsanəvi rejissor Andrey
Tarkovskinin belə bir sözü var: «Əgər ssenarist
rejissorla bir yerdə işləmirsə, onda özgəsinin
ssenarisini çəkən rejissor illüstratordur. Bu
baxımdan, sizin ssenariləriniz əsasında film çəkiləndə
rejissorla birgə işləyirsiniz?
- Məndə
iki mərhələ olub: bir var, mənim əsərim əsasında
işlənib və rejissorun illüstrator olmaması
üçün ona tam azadlıq verirəm. Deyirəm
ki, mənim əsərim kitabda var, həmin ideyanı burada
vermişəm, istəmirəm ki, onu kinoda təkrar edəsən.
Sən həmin hadisədən, süjetdən başqa bir
şey ortaya çıxart. O, alınırsa, razılıq
verirəm. Bu olur kökü məndən olan,
amma rejissorun özünün tamam dəyişdirib formaya
saldığı iş. Bir də var ki, rejissorun öz
ağlına hansısa ideya gəlir və o, bununla
bağlı mənimlə məsləhətləşir.
Əgər onun ideyası mənə yaxındırsa,
süjetini qururam, o da rejissor olaraq işə öz zəhmətini
əlavə edir.
-
Fikirlər var ki, artıq tamaşaçı uzun filmi sevmir. Əgər
film uzundursa əyləncəli olmalı, ağırdırsa,
minimum yarım saat davam etməlidir.
- Film yaxşı film olmalıdır.
Yaxşı filmin nə uzunu, nə qısası?
Düzdür, bəzən olur ki, yarım saata yaxşı təsvir
oluna biləcən ideyanı dartıb iki saat edirlər.
Yaxşı film 3 saat da baxılanda elə bilərsən ki, 5
dəqiqə çəkdi. Pis film isə 15 dəqiqə də
olsa ürəyin darıxacaq, deyəcəksən ki bu nə
vaxt qurtaracaq? Bu baxımdan yaxşı və pis film var.
- Deyə bilərsinizmi, bizdə
çəkilən filmlər nə üçün yalnız
festivallara hesablanır?
-
Haqlısınız ki, son 7-8 ildə daha çox festival filmləri
üstünlük təşkil edirdi. Çünki digər
sahələrə tələbat yox idi. Kassa yox idi ki, kinodan
pul götürəsən. Təbliğat məqsədli filmlər
isə daha çox telekanallara işləyirdi. Ona görə
də kinostudiyanın öhdəsinə düşən o xətt
qalmışdı. İndi bizdə istəyirlər ki, sabah
kinoteatr şəbəkəsi yaransa, kinoya qoyulan pulu
götürmək ehtimalı da yaransın. Həmçinin
dövlətin ideologiyasını təbliğ edən filmlər
də çəkiləcək.
Ssenarist kinoda ikinci yerdədir
- Sizin ssenarinizlə çəkilən
«Aktrisa» filmi ilk dəfə Kann festivalının pavilyonunda
nümayiş etdirilib. Sizcə, festivalın pavilyonundan
tamaşaçı zalına yol çoxmu uzaqdır?
- Bilirsinizmi, kino kollektiv sənətdir. Mən
həm peşəkarla, həm də qeyri-peşəkarla, həm
az bilənlə, həm də çox bilənlə işləmişəm.
Kinonun o qədər xırdalıqları var ki... Ola bilər
ki, sən dahiyanə bir film çəkəsən, ancaq
hansısa bir şərtə riayət etməsən film qəbul
olunmasın. Bəzən görürsən ki, bir filmdə
ideya, fəlsəfə, düşüncə var, ancaq kinonun əlifbasından
gələn bəzi xırda çatışmazlıqlar olur
ki, filmin böyük səhnəyə çıxmasına
maneçilik yaradır. Kinonun incəliyini bilməyən
tamaşaçı həmin xırda detalları tuta bilmir. Son
5-6 ildə Kann festivalında uğur qazanan filmləri
yığsaq onun 10 faizini camaat başa düşər.
Qalanlarına baxanlar isə «burada maraqlı nə vardı ki»
- deyər. Bunu yalnız sırf kinonun incəliklərindən
başı çıxan insanlar bilir.
- Hər halda İran filmləri
Kann festivalına çıxanda onların daha çox
milliliyi vurğulandı.
- Hə,
koloritinə görə qəbul edirlər. Elə
biz özümüz də daha çox Şərq filmlərinə
baxanda onların milli koloritinə qiymət veririk. Onlar elə şey çəkməyə
çalışırlar ki, Qərb tamaşaçısı
üçün maraqlı olsun. O psixoloji detallar,
xarakterlər ki, Qərbdə yoxdur, ona üstünlük verməyə
çalışırlar. Türkiyə kinosu isə
başqa istiqamətə üstünlük verir. Yəni cərəyanlar çoxdur. Amma mənə elə gəlir ki, biz hələ
hansı istiqamətə getməyimizlə bağlı
özümüzü tapa bilməmişik.
- Adətən hər hansı komanda
futbolda uduzanda məşqçini günahlandırırlar. Bəs uğursuz film alınanda necə?
- Kinoda hər
şey rejissordan asılıdır. Uğursuz
olanda yazıq rejissor günahkar sayılır, uğur olanda isə
rejissor kənarda qalır, aktyorlar hörmət qazanır.
- Əgər yaxşı
rejissor pis ssenari əsasında film çəkirsə, onda necə?
- Mənə
elə gəlir ki, yenə də rejissordan asılıdır. Çünki ssenarini də rejissor seçir. Rejissor şikayət edə bilməz ki, ssenari zəif
idi. Əgər zəif idisə, niyə
çəkirdin?
- Yəni mümkün deyilmi ki,
tanışlıqla, müəyyən əlaqələrlə
rejissora ssenari təqdim olunsun?
- Mən
o filmləri kənara qoyuram. Düzdür, bizdə
bəzən kommersiya işləri, sifarişlər və s.
olur. Söhbət düzgün kinodan gedir.
Düzgün kinoda isə hər şeyi rejissor
həll edir. Ona görə də kino
rejissorun adı ilə gedir, məsələn, Fellininin filmləri,
Hiçkokun filmləri. Heç kəs
bilmir ki, həmin filmlərin ssenaristi və ya prodüseri
kimdir.
- Yenə Tarkovskiyə
qayıdacam. Onun belə bir fikri var:
«Ssenari ədəbiyyat janrı deyil. Ümumiyyətlə,
belə bir janr yerli-dibli mövcud deyil. Ssenarist
ya kinonu yaxşı bilən yazıçı, ya da yazmaq
qabiliyyəti olan rejissordur”. Son illər sizin ssenariləriniz
əsasında filmlər daha çox çəkildiyi
üçün soruşuram: siz hansılardansınız?
- Mən
kinonu yaxşı bilən ədəbiyyat adamıyam. Rejissorlarla mənimlə işləmək ona görə
rahatdır ki, mən heç vaxt onlara diktə etmirəm.
Maksimum dərəcədə onların
ideyası çərçivəsində istədiklərini
verməyə çalışıram. Təbii
ki, öz ideyalarımı da ora qatmaq şərti ilə.
Mən yazıçıyam və öz
ideyalarımı əsərimdə ortaya qoyuram. Mənim bir növ mütləq şəkildə
kinoda da özümü təzahür etdirməyimə ehtiyac
yoxdur. Məni tanımaq, fikirlərimə,
ruhuma bələd olmaq istəyən gedib kitablarımı
oxusun. Kinolar rejissorların məhsuludur.
Mən sadəcə, bacardığım qədər
onların işinin yaxşı alınmasına kömək
edirəm. İstənilən halda kino
ssenaristin məhsulu deyil. Ssenarist kinoda
ikinci yerdədir.
- Hansısa tanınmış
rejissorun fikridir: «Kiməsə rejissor olmağa iki il, kiməsə iki yüz il vaxt lazımdır».
Bəs sizə özünüzü ssenarist kimi təqdim etməyə
neçə il vaxt lazım olub?
- Kinonu
hiss etmək üçün mənə iki il
vaxt lazım olub. Rejissor Fikrət Əliyevlə
«Ölüm növbəsi» filminin ssenarisini işləyəndə
əsil kinossenarist olmağın kodu mənim üçün
açıldı. O iki ildə nəsrdən kinoya
keçməyim üçün bir təcrübə
dövrü oldu. Kinonun mənim
üçün qapısı açıldı. Ən azından cığırını tapdım
ki, kino necə olmalıdır. İndinin
özünə qədər də hesab edirəm ki, mən nə
qədər təcrübələrdən keçməliyəm
ki, yaxşı kinonu hiss edim. Təbii ki,
yaradıcı insan ölənədək öyrənməlidir.
Eksperimentlər
- Yeri gəlmişkən,
«Ölüm növbəsi»nin premyerası
keçiriləndən sonra demişdiniz ki, təqdimat
geniş tamaşaçı kütləsi üçün nəzərdə
tutulmayıb. Premyeraya dəvət olunanların
isə rəyi müsbət olub. Sizin üçün məhdud
dairənin rəyi ölçüdür?
- Ona
görə də biz bayaq dediyim prosesləri gözləyirik. Yəni filmlər geniş auditoriyaya
açılsın və biz əsas rəyi görək.
Filmlərimin hamısına hələ ki,
geniş tamaşaçı rəyi yoxdur. Bu, mənim özüm üçün də
maraqlıdır.
- Bu sualımla kobud görünmək
istəməzdim: əgər geniş ictimai rəylər
xoşagələn olmasa ssenaristlikdən əl çəkərsiniz?
-
Ümumiyyətlə, hər hansı bir sənət mənim
üçün o vaxta qədər maraqlıdırsa onu edirəm.
Maraqlı deyilsə, çox rahat halda ondan əl
çəkirəm. O, lap böyük uğur da qazansa, mən
özüm ona maraqdan düşsəm daha yazmayacağam.
Əksinə, uğur qazanmasa, bu iş mənə
maraqlıdırsa, hətta, axıra qədər onu
aparacağam ki, yaxşı ssenari olmasına nail olum. Mən
şəxsən son vaxtlar özümdə daha çox teatra
meyl hiss edirəm. Elə bil kinoya qarşı
bir balaca soyumuşam. Ruhən mən daha
çox teatr adamıyam. Nə qədər böyük
uğurlar da olsa, ola bilər ki, sabah mən
ssenari yazmağı tərgitdim və başladım teatrla məşğul
olmağa. İş prosesi mənim özüm
üçün maraqlıdırsa, kənar rəylər məni
o qədər də maraqlandırmır. Əsas
odur ki, mən özüm orada istədiyimi alım.
- Təxminən
elə başa düşdüm ki, siz eksperimentlərə meyl
edirsiniz? Yəni əvvəlcə qəzəl yazmaqdan nəsrə
keçid, daha sonra ssenaristlik, teatr, serial…
- Mən
həmişə eksperimentlər içində olan adamam. Bir yerdə dayananda mənim ürəyim partlayar.
Mən əsəri yaza-yaza axırında həvəsdən
düşürəm. Görürəm mən
istəyən deyil, onu tez qurtarmaq istəyirəm ki,
başqasına başlayım. Görüm
istədiyimi orada ala biləcəyəm, ya yox. Sonra yenə
bir başqası, yenə bir başqası… Məndə
sənətin insan ruhuna təsirinin maksimum gücünü
tapmaq meyli var. İstər nəsr, istər şeir, istər
ssenari olsun – hansı formada olanda sən daha çox
ağrılı hissələrə vura, insan ruhunun incə məqamlarına
toxuna bilirsən.
- Bu, sizdə müəyyənləşməyib
hələ?
- Bunlar
eksperimentlərdir. Əslində sənətin
mistik, tilsimli məqamı məhz həmin ruha toxunmaqdır
ki, onu qabaqcadan müəyyən etmək olmur.
- Serialları kino növü
sayırsınız?
-
Əslində mən serial sevən adam
deyiləm. Mən daha çox kino seriala meyilli
adamam. Ancaq hesab edirəm ki, hal-hazırda
“Kaspi-qlobal” prodakşnda montaj mərhələsi gedən
«Çaqqal nəfəsi» serialı digər seriallardan fərqli
olacaq. Onun ideyasını gənc
prodüser Şamxal Həsənli bəyəndi və cənublu
rejissor Babək Şirinsifət çəkdi. Yaradıcı heyət 7-8 ay müddətində
filmi gərginliklə işlədilər. «Çaqqal nəfəsi»ni işləyəndə məqsədimiz bu
oldu ki, Azərbaycanda ilk kinoserial çəkək. Bu, 20-24 seriya olacaq və yəqin ki, bu, sentyabr
ayında ekranlara çıxacaq.
- Özünüzü daha çox ədəbiyyat
adamı, ya kino adamı hesab edirsiniz?
- Mən
qəzəlxanam. Mən ssenari da yazanda qəzəlxanam,
pyes də yazanda. Hansı sahəyə getsəm
divan ədəbiyyatı mənim içimdədir. Axıra qədər özümü onun adamı
hesab edəcəm.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2013.-2 avqust.-S.4.