"Döymə Kərəmi" şah əsərin
(Aşıq Faxrət Sultanovun
işıqlı xatirəsinə)
Böyük Azərbaycanın
qədim Şirvan bölgəsinin hər
obasında əsirlər boyu
yaradıcı insanlar olub,
var və bundan sonra da yetişəcəkdir
desəm, yəqin bu fikrim
mübahisə mövzusuna çevrilməz.
Bu bölgənin aran hissəsi
sayılan, indiki Ucar rayonunun ərazisində də ta Həbibidən
tutmuş, Məlikballı Qurbandan üzü bəri
istedadlı insanlar zaman-zaman yetişməkdə,
yaşayıb-yaratmaqda davam edir.
Həbibinin vətəni
Bağman-Bərgüşad kəndinin 2-3 kilometrliyində
"Yuxarı Şilyan" adında bir kənd də var.
Bu kəndlə mənim doğulub, boya-başa çatdığım Boyat kəndinin arası 10 kilometr ola, ya olmaya. Bu kəndin əhalisi, nəqliyyat vasitələri bizim kəndimizin içərisindən işlədiyindən, iki kəndin camaatı bir-birini yaxşı tanıyır. Şilyanlılar sətiraltı məna verən ibarələrdən məharətlə istifadə edən, güclü yumor hissinə malik, hazırcavab, zarafat eləməyi sevən olsalar da, özlərinə zarafat eləyəndə tez küsən, bir sözlə çox maraqlı camaatdı.
Şirvan aşıq musiqisinə,
dastanlara, folklora, el nəğmələrinə, təmtəraqlı
toy şənliklərinə həmişə önəm
vermiş və bu missiyanın daşıyıcıları
olan aşıqları da elə mühitin özü
yetişdirir.
Yuxarı Şilyan kəndində də
aşıqlar zaman-zaman yetişmiş, bir nəsil digərini əvəz
etmişdir.
Belə aşıqlardan biri də
Aşıq Soltan Məhərrəmov olmuşdur. Cəmi 45 il həyat sürən
(1900-1945) Aşıq Soltan Azərbaycan
aşıq ənənələrini yaşatmaqla,
onu həm təkmilləşdirilməsinə
xidmət etmiş, ifaçı
aşıq olmaqla yanaşı,
yaradıcı aşıq kimi də fəaliyyət
göstərmiş, çoxsaylı şeirləri dillərdə
əzbər olmuşdur (Aşıq
Soltanın həyat və yaradıcılığı
haqqında filologiya elmləri doktoru, professor Seyfəddin
Qəniyevin müəllifi olduğu
"Şirvanlı Aşıq Soltan
ocağı" adlı kitabda geniş söz
açılmışdır).
Aşıq Soltanın beş
övladından sayca dördüncüsü olan Faxrət
(1931) uşaqlıqdan aşıq sənətinə meyl
göstərmiş, atasının oxuduğu şeir və
dastanları elə göydəcə mənimsəmiş, hələ
11 yaşındaykən isə atasının dəstəsində
nağara çalmağa başlamışdır.
Necə deyərlər "Ustad
uşağından şagird olmaz". Faxrətin də ilk ustadı atası Aşıq Soltan olmuş, saz çalmağı, söz
deməyi və aşıqlıq sənətinin digər sirlərini
də məhz atasından əxs etmişdir.
Qanlı-qadalı müharibə
illərinin sonlarında, aclıq - maddi ehtiyac duyulan bir zamanda,
14 yaşındakən atasını itirən kiçik Faxrəti
çətin həyat sındıra bilməmiş, o, kolxoz və
ev təsərrüfatında anası Nənəqız Cavad
qızına kömək etməklə yanaşı, dərslərindən
geri qalmamış, xüsusi istedadı ilə həmyaşıdlarından
seçilmişdir.
Yeniyetmə çağlarında
müstəqil aşıq qismidə fəaliyyətə
başlayan Aşıq Faxrət, kəndinin istedadlı həmyaşıdlarından
aşıq dəstəsi formalaşdıraraq,
toy-düyünləri məharətlə idarə etmişdir.
O, təhsili də diqqətdən
kənarda qoymamış, Bakıdakı o vaxtkı Krupskaya
adına Kitabxanaçılıq texnikumunun (indiki Mədəni-Maarif
kolleci) "Mədəni-maarif" şöbəsini bitirmiş,
uzun illər kənd klubuna rəhbərlik etmişdir.
Rayon, eləcə də respublika
çərçivəsində keçirilən mədəni-kütləvi
- dövlət əhəmiyyətli tədbirləri, xüsusən
məhsul bayramlarını Aşıq Faxrətsiz təsəvvür
etmək çətin olardı. O, hər
yerdə - böyüklüyündən, kiçikliyindən
asılı olmayaraq
iştirakçısı olduğu məclislərdə
sürəkli alqışlarla qarşılanmış,
gül-çiçək dəstələri ilə "təltif"
edilmişdir.
Mənim şəxsi müşahidələrimə
görə, bizim Boyat kəndində gördüyüm
toylardan yadımda qalanlar: - boylu-buxunlu, yaraşıqlı sifəti,
çatma qaşları, kərpici bığları, iti
baxışları, şəstli, bir az da ədalı
yerişi, mağarda süzəndə ayaq hərəkətləri
görünməyən, ayağının ucunda yeriyəndə
uçduğu guman edilən, başını sazın
gövdəsinə sıxanda qartalın qayaya sərildiyi təsəvvürü
yaradan, səliqəli və ütülü qəlfeyi
şalvarı, düymələri boğazına qədər
bağlanan iki döş cibi olan köynəyi, enli kəməri,
arxasını yuxarı qaldırdığı,
qabağını isə alnının ortasına qədər
endirdiyi, çıxaranda iki qat yığılan
açıq qəhvəyi rəngdəki hündür buxara
papağı, dördkünc burunlu, yeriyəndə
cırırltısı da havacat "çalan", par-par
parıldayan - baxanda ayna kimi baş daramaq imkanı verən,
qarmonvarı xrom çəkmələri, çox
çatımlı ifadə tərzi, sözləri dəqiq və
eşidilən şəkildə oxuması, Azərbaycan xalq
dastanlarının mahir bilicisi və söyləyicisi,
meydangirliyi, məclisi bir anda ələ almaq qabiliyyəti, məclislərdə
rast gəlinən hər ağıl sahibini onun "öz
dilində" dindirməyi, sifarişçiləri
ustalıqla yola verməyi, ağsaqqala, ağbirçəyə,
gəlinə-qıza xüsusi ehtiramla yanaşması, dinləyicilərin
yorğunluğunu almaq üçün yeri gələndə
yumora əl atması, olmuş hadisələri və
düşünülmüş ifadələri dilə gətirərək,
insanlara şən əhvali-ruhiyyə bəxş etməsi, məclisin
"kontengenti"nə uyğun repertuar seçə bilməsi,
musiqiçilərlə, xüsusən də balabançı
və aşıq-xanəndə ilə bir ürək kimi
vurması - var idi Aşıq Faxrətin.
Şirvanda aşıq dəstəsinin
üzvləri adətən 6 ifaçıdan ibarət olur -
aşıq sazla, xanədə-aşıq qavalla,
balabançı (həm də zurnaçı), dəmçi
(züyçü), nağara və qoşanağara ilə hərəkət
edərdilər.
Elə Aşıq Faxrətin də
dəstəsi 6 ifaçıdan ibarət olmuşdur: -
Aşıq Faxrət (həm də dəstə rəhbəri),
Eyvaz Ağayev - xanəndə-aşıq, Ağasoltan Fətəliyev
(ara-sıra Boyatlı Həsənqulu Həsənquliyev) -
balabançı (həm də zurnaçı), Xankişi Səlimov
- dəmçi (züyçü), Qasım Qasımov -
nağaraçı, Ziyəddin İslamov, və ya Məhər
Məhərrəmov - qoşanağaraçı.
Olmazdı Aşıq Faxrətin "Döymə Kərəmi"sindən. Ustad balabançı Ağasoltanın müşayiətilə yaranan kollektiv musiqinin ecazkar ritmindən, Aşıq Faxrətin pərdədən-pərdəyə ustalıqla keçib bəmini bəm, zilini zil eləyərək tək məclisdəkiləri yox, bütün əhatəni qaltanlı səsinin ahənginə salması, qırğı kimi şığıyaraq mağarın tozunu dumana döndərməsi, sazı sinəsindən boybuna, boynundan çiyninə qaldırması-endirməsi, Köroğlunun sivri qılıncla həmləsi ilə müqaisə oluna bilərdi.
Onun "Şirvan gözəlləməsi",
"Şirvan şikəstəsi" adamın ruhuna
sığal çəkirdi.
Aşıq Faxrət Azərbaycan
muğamlarının gözəl bilicilərindən və
ifaçılarından idi. Onun
boğazından qaynaqlanan,
dodağından süzülən hər muğam
parçasının yaratdığı ovqat
dinləyicini dünyasından qoparırdı elə bil.
Aşıq Faxrət oxuyanda
adamın tükü biz-biz olardı. Adam
elə həyəcanlanardı ki, elə bil ki, ustad
aşığın yaratdığı dramatik
obrazların əsli elə sən özünsən.
Aşıq Faxrət oxuyan zaman ona
təqdim olunan xələtı (pulu, parçanı, yaylığı
və s.) musiqinin axarından ayrılmadan, ifanı
dayandırmadan, dinləyicilərin fikrini yayındırmadan və
eyni zamanda xələt sahibinə sifətinin və
gözünün mimikası ilə sənətkar
ehtiramını çox incə şəkildə bildirməklə,
sağ əlinin qoşalaşmış şəhadət və
orta barmaqları ilə xələti uzadan əlin bilənginə
ehmalca toxunaraq onu alar, baş və şəhadət
barmaqları ilə sazın taziyənəsini (mizrab) tutsa da,
çəçələ və üzük barmağı ilə
verilən xələti hörmət əlaməti olaraq bir
müddət əlində gəzdirər, sonra isə diqqət
çəkmədən müsiqiçilərin stolundakı
pul məcməyisinin içindəki pulların üstünə
qoyardı.
Aşıq Faxrətin ifa tərzini
izləmək, hərəkətlərinə baxmaq,
oxumalarını dinləmək, hər dəfə bir teatr
tamaşasının ümumi mənzərəsini
xatırladırdı adama...
Mən Aşıq Faxrətdən
yazmaq qənaətinə gələndə Yuxarı Şilyana
gedib, onun dəstə üzvlərindən həyatda olan
balabançı Ağasoltan Fətəliyevlə (onu Ağa
çağırırlar), xanəndə-aşıq Eyvaz
Ağayevla (ona Yetim Eyvaz da deyirlər, bu ilin iyun ayında
allahın rəhmətinə qovuşduğunu eşitdim (1937-2013),
Allah yerini rahat eləsin!) və kənd camaatından bəziləri
ilə söhbətlər də apardım. Bu, Ramazan bayramına -
2012-ci ilin avqust
ayının 18-nə təsadüf elədi.
Ağanın söylədiklərinə
görə, "xırda-xuruş umu-küsüləri nəzərə
alınmasa, çox mehriban kollektiv olub Aşıq Faxrətin
dəstəsi".
Biz Aşıq Faxrətlə 30 il
toy məclislərinə, konsertlərə bir getmişik. Şirvanda Aşıq Şakirdən sonra Aşıq Faxrət olub
sayılıb-seçilən aşıq.
Küdrüdə, Laza (Qəbələ
rayonununda ləzgi kəndi) qışlağında
Aşıq Faxrət toy aparan zaman səs-küy yayıldı
ki, böyük bir ilan Aşıq Faxrətin ecazkar səsinin
sehrinə düşüb və toyxananın
yaxınlığında şaxə qalxaraq onun avazına
qulaq asır. İlanı öldürmək istəsələr
də, aşıq buna razılıq verməyib.
1976-cı ildə Bakıda
keçirilən festivalda iştirak edən Aşıq Faxrətin
dəstə üzvlərinin çıxışları
sürəkli alqışlarla müşayiət olunub.
Ötən əsrin 70-ci illərində
ölkəmizdə yaranan 2-3 ailə ansanblının biri də
"Sultanovların ailə ansanblı" olmuşdur.
Aşıq Faxrət sazda,
oğlanları - Natiq balabanda, Ətraf nağarada, Nüsrət
qoşanağarada, Soltan qarmonda ifa edər, Sübhan və
qızları Dilbazi, Sənubər, Nənəqız və
Zülfiyyə xor şəklində oxuyar, həyat
yodaşı Maviyə xanım isə yaxşı bayatılar
deyərdi.
Ansanbl 1970-1988-ci illər ərzində
respublikada keçirilən bir çox nüfuzlu dövlət
tədbirlərində, o cümlədən Respublika
Sarayında nümunəvi konsert proqramları ilə
çıxışlar etmiş, tədbirin larureatı
olmuşdur.
Xanəndə-aşıq
Aşıq Eyvaz Ağayev. Aşıq Eyvazın
görüşünə Aşıq Faxrətin
oğlanları Nüsrət, Soltan və Sübhanla getmişdik. Onun ayaqları imtina
etdiyindən eyvanda, sürahının
yanında sərilmiş palazın üstündəki
döşəkçədə oturaraq
mütəkkəyə dirsəklənmişdi. Gəldiyimizə
çox sevindi. Həyat
yoldaşı Gülxanım xanım bizi limonlu, mürəbbəli çaya
qonaq elədi, həyətlərindəki innabdan daddıq. Aşıq Evaz
toylarda həmişə ayaq
üstə oxumağına işarə edərək "O qədər
ayaq üstə durmuşam
ki, indi də ayaq üstə dura bilmirəm",
- dedi.
O, Aşıq Ələsgərdən,
Məlikballı Qurbandan mənim eşitmədiyim şeir
nümunələrini əzbərdən dedi. Aşıq Eyvaz Aşıq Faxrət
haqqında danışarkən, ilk
növbədə onun çox
punktual və dəqiq bir
adam olduğunu dilə
gətirdi: "1959-1979 illər ərzində Aşıq Faxrətlə
eyni aşıq dəstəsində fəaliyyət
göstərmişəm, ailə-məişət qayğılarımız,
çörəyimiz-süfrəmiz bir
olub, aramızda pul
söhbəti olmayıb. Biz Ucar, Zərdab, Kürdəmir, Cəlilabad, Ağsu, İsmayıllı, Qəbələ,
Oğuz, Şəki, Quba,
Qusar,.. Azərbaycanın bütün
rayonlarında toy məclislərində olmuşuq. Xeyli müddət
əvvəlcədən, Quba kəndlərindən
isə azı 3 ay qabaqcadan
toy behi olurdu Aşıq Faxrətin".
...Aşıq Faxrət dəstəsi ilə İmişlinin Kür qırağında yerləşən Almuradlı kəndinə toya gedərkən, adı çəkilən kəndin qarşı tərəfində yerləşən, Zərdabın Əlvənd kəndindən Kürü bərə ilə keçməli olurlar. Gecəykən Kürü keçmək qərarına gələn dəstə üzvləri Əlvəndli gəmiçi Neməti çətinliklə yola gətirsələr də, 6 nəfərdən ibarət dəstə üzvlərindən "süddənyanığı" olan nağaraçı Qasım (bir oturuma çəki ilə 30 kilo yeyən Qasıma, Gonbul Qasım da deyirdilər) bərəyə minməkdən qorxur. O, Neməti dilə tutaraq "sən bu beş nəfərdən nə qədər haqq alacaqsansa, mən o haqqı sənə təkbaşına ödəyərəm, sən onları Kürün o biri tayına keçir, sonra gəl məni apar" deyir. Gəmiçi Nemət gecə vaxtı Kürü iki dəfə o yan, bu yana keçməyin peşəkar bərəçi olaraq nə olduğunu bildiyindən nağaraçı Qasımın təklifi ilə heç cür razılaşmır ki, razılaşmır. Belə olanda, dəstə üzvləri öz musiqi alətləri və avtomobilləri ilə bir yerdə gəmiyə minməli olurlar.
Kürün ortasında Nemət
deyir: "Mənim siz tərəflərə yolum
düşmür, sizin də toylarda iştirak edə bilmirəm,
elə mənim payımı burada, bərədə
çalın, özü də "Dilin can incidəndi"
mahnısını oxuyun, yoxsa bərəni qaytarıram
geri".
Aşıq Faxrətin naəlac
qalan dəstə üzvləri bir yandan gəminin batacağı
qorxusunu yaşasalar da (xüsusən də
nağaraçı Qasım), "gəmi
kapitanı"nın istəyini yerinə yetirməli olurlar -
ay işığında Kürün qoynunu köndələn
şəkildə yara-yara üzbəüz sahilə can atan bərənin
"göyərtə"sində.
Musiqi nömrəsini ifa edə-edə
gözlərini Kürün parıltısı göz
qamaşdıran, baş gicəlləndirən sularından
çəkə bilməyən nağaraçı Qasım gəminin
artıq yükdən ləngər vurduğunu görüb,
batarsa kök olduğundan onu suyun uzağa apara bilməyəcəyinə
işarə etməklə həmkarlarına deyir: "Gəmi
batsa haa, harada batsam, məni elə orada da
axtararsınız..."
(ardı
var)
Fəxrəddin
MEYDANLI
Kaspi.-2013.-3-5 avqust.-S.22-23.