Barat Vüsalla «Ruh gəmisi»ndə
Vaqif Yusifli
Müasir ədəbiyyat
Azərbaycanda şeirsevərlər arasında Barat Vüsalı tanımayan yoxdur,-desəm, heç də səhv etmərəm. Artıq 62 yaşına qədəm qoyan, kifayət qədər təbliğ olunan və kifayət qədər nəşr edilən Barat Vüsal sözün əsl mənasında istedadlı bir şairdir. O, düz iyirmi ildir ki, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin Qazax zona filialına rəhbərlik edir, Əməkdar İncəsənət Xadimidir. Qazax rayonunun Kosalar kəndində yaşayır və əsl kəndçi ömrü yaşayır. Və burda Baratın yurddaşı Nizami Cəfərovun sözlərini xatırlayıram: «Sənin yaradıcılığını «Şairlər vətəni»ni tərk edib Bakıda məskunlaşan hər hansı şairin yaradıcılığı ilə müqayisə etsək, geri qalmazsan. Və sən yalnız doğma yurda etibarlılığınla yox, Azərbaycan poeziyasının geniş miqyasında görünməyinlə də seçilirsən».
Bu yazını qələmə almaya da bilərdim, çünki kifayət qədər təbliğ olunan Baratın bəlkə də mənim onun şeirləri barədə fikir və mülahizələrimə ehtiyacı yoxdur. Maşallah, onun haqqında zəmanəmizin böyük yazıçısı İsa Hüseynov fikir söyləyib, MEA-nın müxbir üzvü Nizami Cəfərov söz deyib. Hələ Xalq şairi Nəriman Həsənzadəni demirəm. Gözəl tənqidçi Rüstəm Kamal Barat Vüsalın «yüksəklik sevdası»ndan söz açıb. Əjəba, bundan sonra deməyə bir şey qalırmı? Əlbəttə, hərənin öz fikri…Biz də Baratın şeirləri ilə bağlı bəzi mülahizələrimizi onun təzəjə çapdan çıxan «Ruh gəmisi» kitabından əsirgəməyəcəyik. Amma «Ruh gəmisi»nin sərnişini olmamışdan əvvəl Barat Vüsalın müxtəlif illərdə nəşr olunan «Ürəyimdən bir çay axır», «Yolumuz eşqə bağlıdı», «Ömür bitər, yol bitməz», «Qazaxda yaşadım mən öz ömrümü» kitablarına da bir «səyahət» edib bəzi ümumi mülahizələrimizi söyləyək.
Barat Vüsal kitabdan kitaba öz şair fərdiyyətini hifz edən bir şairdir və eyni zamanda, kitabdan kitaba bir az da irəliləyən, inkişaf edən şairdir. Olsun ki, on ildən sonra o, əvvəlki mövzusuna bir də qayıdır və hiss olunur ki, təzə söz deməyə can atır və deyə bilir. Barat Vüsal pıçıltı şairi deyil, hətta ən həzin şeirlərində də Baratdakı poetik enerji SƏS üzərində qurulub və bu fikri söyləyərkən, mən onu qətiyyən tribun şair kimi qələmə vermək istəmirəm. SƏS fikrin daha inamla və cəsarətlə söylənməsinə köklənir və bu məqamda mən həmkarım Rüstəm Kamala haqq qazandırıram ki: «Barat Vüsal poeziyasının maraqlı əlaməti-təbiiliyi və şair çılğınlığıdır. Poetik nitqi sərbəstdir və bu sərbəstlik öz gücünü danışıq dilinin informasiyasından alır».
Barat Vüsalın SƏSi Xalq, Vətən, Millət deyib kürsüdə, tribunada boğaz cıranların səsi deyil. O SƏS Xalq, Vətən, Millət sevgilərini ürəyinin dililə poeziyada əks etdirən bir şairin özünüifadəsidir. O SƏS sahibinin ürəyindən bir çay axır, adı Kürdür. O SƏSin sahibi deyir ki:
Vətənsiz, tarixsiz günüm olmasın,
Başımın üstündə günəş, ay-ulduz.
Bir
gün də a tanrım, ömrüm olmasın,
Mənim
Koroğlusuz, Şah İsmayılsız!
Ümumiyyətlə, Barat Vüsal kimi şairlərin Xalq,
Vətən, Millət adından danışmağa
ixtiyarları çatır. Birincisi; onların
şəxsi həyatı ilə
yaradıcılığı, poeziyadakı Vətən sevgisi
ilə həqiqi vətənpərvərliyi arasında
heç bir uçurum yoxdu. İkincisi;
onların şairlik missiyasına keçmişlə, tarixlə,
kök və qaynaqla müasirlik arasında KÖRPÜ rolunu həyata
keçirmək vəzifəsi də daxildir və Barat
Vüsal kimi şairlər bu vəzifəni şərəflə
yerinə yetirirlər. Vətəndən ötrü
daxili-ruhi bir nigarançılıq, onun başının
üstünü təhlükə alanda keçirdiyi
narahatlıq hissini şeirlərində izləyirik:
Bu əkin
kimindi, əkənək kimin,
Qovurlar, uçuruq kəpənək kimi.
Bir namərd
başını əkənə kimi,
Yüz namərd böyürdən hazırdı,
çıxır.
Hayıf,
hayıf səndən Vətən torpağı,
Kim geri qaytarsın gedən torpağı.
Tökürlər
gözünə bu mən torpağı,
Məzarı qazmırıq…qazılı
çıxır.
Tarixlə, tarixi həqiqətlərlə, tarixdəki
babalarla «ünsiyyət», sələf-xələf sevgisi
Baratın əksər şeirlərində kimliyimizin səciyyəsi
kimi mənalanır. Onun şeirlərində Füzuli, Nəsimi, Koroğlu,
İsrafil ağa, Qaçaq Kərəm, müasirlərdən
İsmayıl Şıxlı, Xəlil Rza Ulutürk ucalıq
rəmzidirlər, tarixin palıd kökləridir.. «İsrafil ağalar, Qaçaq Kərəmlər, Nə
olar, bir qalxın yerin təkindən! Söyüd
kölgəsinə güvənmək olmur, Aşır işlərimiz
palıd kökündən!»
Barat Vüsalın tarixlə, babalarımız və
igidlərimizlə ünsiyyəti milli-mənəvi dəyərlərimizlə,
onların rəmzi və simvolları ilə də davam edir. «Yaman
darıxmışam sazdan ötəri, Başımda «Divani2,
«Təjnis» havası». «Sazdı gözümdəki gur
işıq, aşıq, Mənim də gözümü saz
açıb, aşıq!».
«Başımın üstündə Allahtalamdı, «Ruhani»
havası mənim havamdı!». «O
günü gördüyüm qaya deyildi, Bir igid atının
kişnərtisiydi».
Barat Vüsalın bütün şeirlərinin
içindən bir KİŞİ OBRAZI canlanır. Rüstəm Kamal deyir ki:
«Kişilik azərbaycanlı kübarlığıdır,
onun varlığını şərtləndirən amildir. Yaradıcılığı bir qədər
mühafizəkar təsir bağışlayan Barat Vüsal
millətə, ölkəyə insan olan münasibətlərin
kişilik əxlaqı əsasında qurulmasını istəyir.
Çünki xalqımız öz tarixində
elə ruh hazırlayıb ki, onun nəsillərdən-nəsillərə
ötürüblər, yaşadıblar. Buna
xalq ruhu da deyilir. Kişilik həmin ruhun
qutsal qatıdır». Bu fikirlərlə
razılaşıram. Onu əlavə edirəm ki, Barat
Vüsalda kişilik anlayışının konkret mənaları
var. Deyəndə ki: « Bizdə kişilərin özündən
qabaq Kişinin adını əzizləyirlər...«Ocağın
başında kişi duranda, Torpağı
qorumaq çox asan olur… Kişilər ölsə
də, ölməz olurlar, Kişilər ölümdən
qorxmur cahanda». Bu sözlər konkret olaraq Baratın
ayrı-ayrı Azərbaycan kişilərinə həsr etdiyi
şeirlərdə poetik reallıq əldə edir.»Könlüm sizi istəyir, köhnə
kişilər, sizi!- deyir Barat Vüsal. Kimdir bu köhnə və köhnəlməyən
kişilər?
Öləndə
də…Hüseyn Arif olasan!
Olanda da
Hüseyn Arif olasan!
Gəlib
səsimizə səs verə idi,
Bir də hamımıza dərs verə idi.
Adamlıq nə şeydi, göstərə idi.
Qalib gələsiydi
dərya kamalım,
İsmayıl Şıxlını mən hardan alım?
Və beləcə
Aşıq Ələsgər, Qaçaq Kərəm,
İsrafil ağa, Osman Sarıvəlli, Xəlil Rza Uluturk, Ustad
Kamandar kimi kişilər Baratın şeirlərində
simvola, rəmzə çevrilirlər.
Barat
Vüsalın şeirlərində onun öz obrazı da
canlanır və biz bütün varlığı ilə
öz soykökünə, türklüyünə
bağlı, sufi düşüncəli
müasir bir azərbaycanlı tipini görürük. «Sən
kimsən, Barat?»-onda deyir ki:
Allahı
tək türkdənəm,
Varlığı haqq türkdənəm.
Dərbənddən,
Borçalıdan,
Təbrizdən,
Kərkükdənəm.
Gəzib
hardan gəlirəm,
Yazın, Ordan gəlirəm.
Əsrlərdən
gəlirəm,
Neçə minillikdənəm.
Mənəm
o Oğuz Xaqan,
Öz gücünə inanan.
Qonanda
qartal qonan
Daşdan, qayalıqdanam.
Bir babam
var mərd, ərən,
Bir atam
var, mərdə tən!
Bu
torpağı yurd edən,
Süddənəm,
Sümükdənəm!
Nər
dizimi bükəmməz,
Mən çəkəni çəkəmməz.
Ömrüm
bitməz, tükənməz,
Qandanam, ilikdənəm.
«Ruh gəmisi»nin sərnişiniyik və Baratın bizi qədimlikdən
müasirliyə gətirib çıxaran bu gəmisində
sevgidən, eşq nəşəsindən tutmuş türk
dünyasının nağıllı, əfsanəli, gözəlliklərlə
dolu, dopdolu mənəvi ənginliklərinə, hücrələrinə
baş vururuq. «Ruh gəmisi»ndə filosofluq iddiasında deyilik,
amma gəminin kapitanı Barat öz sadə, xalqdan gələn
fəlsəfi düşüncə tərzi ilə bizi heyrətləndirmək
istəyir:»Qiyamət gününə bir
saat qalıb, Mən ağac əkirəm, şeir yazıram. Duaçım Məhəmməd Əleyhüssəlam,
Mən ağaj əkirəm, şeir yazıram».
Barat böyük Azərbaycan şairlərinin
doğulduğu bir diyarın övladıdır. Saz-söz
paytaxtlarımızdan birində-Qazaxda dünyaya gəlib və
indi də ordadır. Nizami Cəfərov deyir ki:
«Baratın Barat olmasında üzərində gəzdiyi, suyunu
içdiyi, havasını udduğu torpağın-diyarın
rolunu nəzərə almamaq ən azı insafsızlıq
olardı. Və Baratsız da Qazağın poetik
landşaftında bir zirvə
çatışmazdı…Vidadisiz, Vaqifsiz, Səməd
Vurğunsuz, Hüseyn Arifsiz, Nəriman Həsənzadəsiz..Və Barat Vüsalsız Qazax Qazax olmazdı».
Çox təntənəli sözlərdir,Barat
gör kimlərlə tən tutulur, amma həm də
haqqına deyilir bu sözlər.(Mən Nizami Cəfərovun
söylədiyi o adlar sırasına Akif Səmədi və Məmməd
İlqarı da əlavə edərdim).
Baratın
əsl qazaxlı olmağını ondan bilirəm ki, onun
şeirlərində, poetik ləfzində Vaqifin, Vidadinin, Səməd
Vurğunun, Osman Sarıvəllinin, Hüseyn Arifin ruhu
yaşayır. Əlbəttə, mən
qazaxlı deyəndə bu sözü xüsusi tərzdə nəzərə
çarpdırmaq istəmirəm. Qazaxı poetik məkan
mənasında işlədirəm və onu da yaxşı
bilirəm ki, joğrafi məkanın şairlərin, ümumən
istedadlı adamların yetişməsində, onların müəyyən
bir ənənəyə bağlılığında rolu var.
Qazaxda bu ənənə o qədər güclüdür ki,
az qala hamı şeirlə danışır, hamı saz
çalır, hamı şeir yazır. Amma təbii
ki, hər oxuyan Molla Pənah, hər saz çalan Ədalət
olmur. Amma Kosalar kəndindən Alıyev
Barat Alı oğlu ŞAİR oldu. Deyir ki: «Evimizdə
ilk gördüyüm kitab Səməd Vurğunun kitabı,
ilk eşitdiyim qoşqu nənəmin bir oxşaması olub. İlk gördüyüm yazıçı
İsmayıl Şıxlıdı. İlk şeirimi Kəsəmən
təpəsinin yanındakı tozlu yola yazmışam».
«Ruh gəmisi»ndə biz Barat Vüsalın xeyli sayda
qoşma, gəraylı, təcnis və hecanın müxtəlif
ölçülərində qələmə alınan
şeirlərini dinlədik. Bu qoşma və gəraylıların
demək olar ki, əksəriyyəti yalnız şəkli cəhətdən
öz əsilliyini hifz edir, məzmunca tamam yenidir və deyərdim
ki, XX-XXI əsrlərin bədii təfəkkürünü təmsil
edir. Aşağıda Baratın bir
qoşmasından bir neçə bənd misal gətirəcəyəm,
görəcəksiniz ki, bu qoşma XXI əsrin
qoşmasıdır. Necə deyərlər, Barat
Vüsal «köhnə hava»da təzə notlar səsləndirir:
Aparıb
sərçələr yuva da qurmaz,
Endirib götürməz ley papağını.
Odur bax,
çoxdandı harmada qalıb,
Saxla papaq üstdən gey, papağını.
Vətən
dara düşüb, yurd dara düşüb,
Hardaydı,
kiçilib gör hara düşüb,
Fürsət
daha çaqqal-çuqqala düşüb,
Soydun Nəsimini…soy,
papağını!
Gəzmə,
Göyün, Yerin harasındadır,
Axşamın, səhərin harasındadır.
Bir bax,
iki şirin arasındadır,
Bəy
oğlu, gəl götür, Bəy papağını!
Nə deyim, nə yazım olana dair?
Necə
qalıb deyim qalana, şair!
İçində
qartallar balalamayır,
Siçanlar
oynadır vay, papağını!
Yurd
oğlu! Sən kiçik deyil, böyüksən,
Barat inanmaz ki, qorxaq, dönüksən.
Sən hələ
gözümdə Yer boyda türksən,
Qaytar qoy
başına Göy papağını!
Baratın nisbətən adi, sıravi qoşmalarından
birindən misal gətirdik və bu qoşmada məzmun ondan
ibarətdir ki, başlar papaqsız qalıb. Papaq arxaik,
milli təsəvvürə görə kişilik rəmzidir və
Yaddaşda insanın təkjə zahiri
görünüşünü deyil, həm də cəmiyyətdə,
mənəviyyat aləmində yerini tənzimləyən bir
anlam kimi düşünülür. Barat
da buna işarə edir və bu mənada kişiləri,
xüsusilə, türk kişilərini başı papaqsız
görmək istəmir. Qoşmada formanın əzəli
struktuna xələl gəlməyib . Məzmunsa, qeyd etdiyimiz kimi yenidir və Barat
Vüsalın əksər qoşma və gəraylıları
bu baxımdan seçilirlər. Baratın
«Ruh gəmisi»ndə təcnislərə də diqqət
yetirdik və Qazax ədəbi mühitinin yetirməsi olan bir
şairin təcnisdə məharət göstərməsi də
bizi təəccübləndirmədi.
Barat Vüsalın «Ruh gəmisi» əslində, bizi
müasir Azərbaycan poeziya məmləkətinin «Xalq
şeiri» ümmanında gəzdirdi. Səyahətimiz bitəndə, o gəminin
ən uca yerində bu dörd misranın həkk olunduğunu
gördük:
Şaham,
fərman verirəm,
Dərdə dərman verirəm.
Söz
haqqı, can verirəm,
Saz
haqqı, ölmərəm mən!
Sözü və
sazı həmişə uca tut, Barat Vüsal!
Kaspi.-2013.-3-5 avqust.-S.17.