«Bədii ədəbiyyatın ictimai tərəqqiyə
xeyri yoxdu»
Safruh
Atalı: «Bir-birimizi məğlub eləməyə
çalışmamalıyıq, biz bu gəminin xilası
üçün çalışmalıyıq»
Safruh Atalı 1939-cu ildə Ağdam rayonunun İsmayılbəyli kəndində doğulub. Uzun illər Beyləqan rayonunun Bolsulu kəndində yaşayıb. Orta məktəbi bu rayonda bitirib. Həmin rayonda çıxan “Yüksəliş” qəzetində işləyib. Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini bitirib.
1975-ci ildə filosof-tənqidçi kimi fəaliyyət göstərən Asif Ata (İnam Ata) ilə tanış olub. Onun Mütləqə İnam Ruhaniyyat Ocağına qoşulub. 2009-cu ildən Ocağın Ruhani Başçısıdır.
Safruh 16 mindən çox deyim (aforizm) yazarıdır. Yeddi kitabı çap edilib: “Görümlər. Duyumlar. Deyimlər” (Elman Ağaoğlu imzasıyla), “Yeni Oğuz Sözü”, “Oğuz yönü” ( “Başlanğıc”, “Ata Səcdəsində”, “İnama doğru. Haraylar”, “İnamın gəlişi” (Qanun, 2010, Yolruh Atalı ilə birgə). Bu günlərdə Safruh Atalı ilə görüşüb Mütləqə İnam, din, fəlsəfə və ədəbiyyat barədə söhbətləşdik.
– Sizcə, bugünkü
reallığa görə Asif Ata Azərbaycan fəlsəfəsi
və ədəbiyyatı üçün kimdir?
– Asif Ata “Azərbaycan fəlsəfəsi” deyimini gerçəkləşdirən yeganə simadır. Azərbaycanda Fəlsəfə İnstitutu, kafedraları var, amma Asif Ata ilk dəfə bütöv fəlsəfi konsepsiya yaradıb. Fəlsəfənin “ontologiya” deyilən sahəsi var. Əsl filosofun ontologiyası, yəni yaranış nəzəriyyəsi olur. Hansı filosofun belə bir nəzəriyyəsi yoxdursa, o, hərtərəfli filosof sayılmır. Asif Ata “Mütləqə İnam” adında dünyabaxış yaradıb. Asif Ata deyir ki, hər şey öz mənasından yaranıb. Platon isə deyirdi ki, hər şey ideyadan yaranıb. Asif Ata iddia edir ki, hər şey öz mənasından yaranıb, yəni dünya özünün dünyalıq mənasından, insan özünün insanlıq mənasından yaranıb. İnsanın mənası – insanlıqdır. Məsələn, deyir ki, təzahür – mahiyyətdən, hadisə – mənadan, nisbi – mütləqdən, yarımçıq – bütövdən yaranır. Asif Ata öz fəlsəfəsi, fəlsəfi konsepsiyası olan ilk türk filosofudur.
Filosofluğundan öncə Asif Atanın ədəbi-tənqidi fəaliyyəti də olub. O, əsərin, situasiyaların, obrazların fəlsəfi cəhətlərini açıb. Onun Sovet dönəmində “İnam və şübhə” və “Müdriklik səlahiyyəti” adlı ədəbi-tənqidi kitabları çap olunub. Asif Atanın ədəbiyyatla bağlı nəşr olunmamış “Yerdəkilərin göy həsrəti” adlı əsəri də var. Bu əsərdə isə Hüseyn Cavidin dramlarını araşdırıb. Adi həyatın ali həyat istəyi Cavidin əsərlərində necə ifadə edilməsi məsələlərini çözüb. H.Cavidin “Peyğəmbər” əsərində Peyğəmbər Allaha vurulur, onu da cavan qızlar sevir, o da onlara əhəmiyyət vermir. Qızlar ona deyəndə ki, niyə bizə baxmırsan, əhəmiyyət vermirsən, o cavab verir: “Mənim gözəlim göydədir.” Asif Ata yerdəkilərin göyə, adi həyatdakı müqəddəslərin ali həyata qovuşmaq istəyini əks etdirən möhtəşəm bir ideyanı izah edib.
O, Azərbaycan ədəbi tənqidində fəlsəfi-tənqidi
gerçəkləşdirən yeganə şəxsdir. Ata
yazıçıların əsərlərində onların
özlərinin deyə bilmədiyini deyir, göstərirdi. O,
eləcə də fəlsəfi-tənqidi esse janrının
yaradıcısıdır.
– “Mütləqə İnam”ın
ateizmdən və dindən fərqi nədir? Bir də
Asif Atanın düşüncəsinə görə, “ruhani”
və “dindar” anlayışının da fərqi var. Bu barədə
nə deyə bilərsiniz?
– “Mütləqə İnam” – Asif Atanın irəli sürdüyü dünyabaxışın adıdır. Dünyabaxış da o şeyə deyilir ki, onun həm fəlsəfəsi, həm də inanc sistemi var. Bu inancın ateizimdən fərqi odur ki, o müqəddəsliyi, əzəliliyi, əbədiliyi, Allah ideyasını inkar eləmir. O, Allah ideyasını insanın özünün çatmaq istədiyi ali məqam kimi qiymətləndirir. İnsan o ideyaya doğru gedir, Allah ideyasına çatıb özünü dərk edir. Asif Atanın “İnsan” əsərində deyilir ki, “yalnız heyvanın Allahı yoxdur”. İnsanın Allahı, yəni yetmək istədiyi ali Həqiqət var, o ölməzdir, amma o Allah deyil.
Asif Atanın “Mütləq”
adlandırdığı yeri-göyü yaradan Allah deyil. Asif
Ataya görə, dünya öz mənasından yaranıb,
öz mənasından yarananı yaratmaq olmaz. Atanın
dünyabaxışında yaradana yer yoxdur. Yaranış
ayrıdır, yaradılış ayrı. Yaradılış
– qıraq iradə tərəfindən yaradılandır.
Yaradılanın başlanğıcı və sonu olur.
Yaranış – hər an özündən yaranmadır, əzəli,
əbədi var olmadır.
Belə
bir yəqinlik var ki, hər bir yaradıcılıq müəyyən
zamanda və məkanda baş verə bilər. Ona görə
də istənilən yaradıcılıq nisbidir. Fərz etsək
ki, yeri-göyü Allah yaradıb, bu, yaradıcılıq
olduğuna görə nisbidir. Fərz elə ki, dünyanı
yaradırsan, bu müəyyən zaman və məkan
içində olmalıdır. Deməli, Allahın
yeri-göyü yaratmasını demək, Allahın nisbiliyinə
istinad verir. Məntiqlə belədir. Din deyir ki, bu dünya
fanidir, sınaq yeridir. Bu dünyada savab qazanıb əbədi
xoşbəxtlik dünyasına gedib düşürsən.
Bu, dini dünyagörüşdür. Asif Atanın fikrincə,
bu dünyada yaxşı yaşamağa
çağırırsınız, fanidirsə – niyə
yaxşılıq üçün
çalışmalıyam? Məntiqlə fani
üçün çalışmalı deyiləm. “Quran”da
axirət dünyasını təsvir edərkən o dünya
adına bu dünyadan fərqli heç nə deyilmir. Deyilən
süd arxı-filan da yaxşı yaşamaq anlamına gəlir.
“Mütləqə İnam” o dünyanı qəbul etmir. Mütləqə İnamın tərifi belədir: “Mütləq – bugündə nişanələriylə, əbədi sabahda bütöv mövcudluğuyla aşkara çıxan, nisbi hadisələrin daxilində yaşayan, ancaq onlara sığmayan, onları özlərindən kənara çıxarıb özünə yaxınlaşdıran, dünyaya, həyata, insana ali daxili qüvvə, istiqamət və meyar olan bir qüdrətdir.”
Dindar – mövcud olmayana inanandır. Fövqəltəbii
qüvvənin varlığı barədə olan
düşüncələri heç birini alim isbat etməyib.
Bu məsələni “Metafizika” əsərində
inadkarcasına araşdıran Aristotel olub. O da dəqiq qərara
gəlməyib. Xristian və İslam alimləri Aristotelin o
baxışından istifadə edib sübut eləməyə
çalışır ki, onun dedikləri Allahın
varlığına sübutdur. Mütləqə İnam
dünyabaxışı fövqəltəbii qüvvələrə
inanmır. Bu isə ateizm deyil.
– İndiki reallıqda Mütləqə
İnam sizcə, nə dərəcədə ağla
batandır?
– Mütləqə
İnam adi ağla batmayan ideyadır. İnsanlaşan,
kamilləşən insan idrakı bunun həqiqət
olduğunu anlayır. Bizim fəlsəfədə
bunun üçün ruhani idraka yetmək tələb olunur.
Məsələn, Məhəmməd peyğəmbərin
ideyası təkallahlılıq idi. O deyirdi ki, Allah
birdir, ona görə də o qəbilələrin bütlərini
sındırdı. O adamlar bilmirdi ki, Allah birdir, yoxsa yox. Məhəmməd peyğəmbərin gətirdiyi
dini də insanlar anlayaraq qəbul etmədilər. Mütləqə İnam da belədir, zahirən
ağla batmayan görünür, ancaq inanmaq lazımdır,
çünki dərkediləndir.
Bir də var Buddaçılıq. Onlar deyirlər
ki, həyatdan imtina etmək lazımdır, ona görə ki,
insan həyatı ağrı və əzabla doludur. Bu ağrıdan, əzabdan xilas olmağın bircə
yolu var, o da insanın doğulmamasıdır. Bu düşüncəyə görə insan həyat
nemətlərindən, zövqlərdən imtina etməlidir.
Kim eləyər bunu? Uzağı
milyon adamdan biri. Bu ideya da ağla batmayan
ideyadır. Ali ruhani ideyalar adi insanlar
üçün ağla batmayan görünür. Amma bu ağla batmayan ideyalar insanı sağlam
yaşamağa sövq edir.
– Üç inam sistemindən
danışdınız, bu sistemlərin fonunda ədəbiyyatın
gərəkliyi nədədir?
– Mən Ocağın toplantılarında da deyirəm
ki, bədii ədəbiyyatın ictimai tərəqqiyə
heç bir xeyri yoxdur. Vaxtilə olub. Ramiz Rövşən,
Salam Sarvan, Günel Şamilqızının gözəl lirik
şeirləri var. Ancaq o şeirlər insanların qurulmasına
xidmət eləmir. Bu da o şairlərin
günahı deyil. İnsan ədəbiyyatdan
o qədər istifadə edib ki, doymuş məhlula
çevrilib. “İncil”də deyilir ki,
başlanğıcda söz var idi. Bir dəfə
rus mətbuatında buna ironiya kimi yazmışdılar ki, əvvəl
söz var idi, indi sözçülük var. Ona görə də
daha ən yaxşı ideyanı da qəbul etmirlər. İndi bütün dünyada bunun harayı çəkilir.
Bu, bütün insanlara gərək olan yeni bir
ideya yaranana qədər çəkəcək. İnam əmələ gətirmək
lazımdır ki, insanlar yaşasın, ruhdan düşməsin.
Çox pis haldır ki, insanları
dünyanın dağılacağına inandırmaq istəyirlər.
Məktəblər niyə tənəzzülə
uğrayır? Çünki məktəbə,
müəllimə inam yoxdur. İnam
vacibdir.
– Ocaq olaraq Orxon-Yenisey əlifbasından
istifadə edirsiniz, indi bu əlifbanın aktuallığı
nə dərəcədədir, yoxsa simvolik xarakter
daşıyır?
– Asif Ata deyirdi ki, bizim öz əlifbamız
olmalıdır. Bu gün onun nəzərdə tutduğu əlifba
var. Bizim İnamruh adında ocaqçı qadın var idi, o
iki ay çalışdı və Orxon-Yenisey əlifbasını
yeni qrafika əlavə etmədən təkmilləşdirdi.
Məsələn, Orxan-Yenisey əlifbasında “k” hərfi var,
bu hərf həm “q”, həm “ğ”, həm də “x” kimi oxunur.
Amma indiki zamanda bu cür yazmaq mümkün deyil, ona görə
də İnamruh eyni hərfə üst işarələr,
çərtmələr və s. xətlər qoyaraq, əsas
hərfi dəyişmədən onu təkmilləşdirdi. İndi bu əlifbanın bilgisayar üçün
şriftini də hazırlamışıq, bu qrafika ilə
kitab da çap etmişik. Mən də həmin
əlifbayla yazıram. Dövlət arxivinə
15 dəftərimi vermişəm, o dəftərlərdə mənim
yazılarım hamısı bu əlifbadadır. Bu əlifba
da latın əlifbası kimi soldan sağa
yazılır. Orxon-Yeniseydəki əlifba
inkişaf edəcəkdi, ərəblər qoyamadılar, o
yerləri işğal edib mədəniyyəti
dağıtdılar. Bu bizim əlifbadır,
türk əlifbasıdır. Nəyə
görə bizim öz əlifbamız olmamalıdır?!
Dinimiz yoxdur, İslam dini ərəblərindir.
Bizi bizə oxşadan dinimiz yoxdur, əlifbamız,
fəlsəfəmiz yoxdur. Məscidimiz
yoxdur, məscidlərin hamısında ərəb tarixini
danışırlar. Dünyanın
hansı fəlsəfə kitabını açırsan,
türk fəlsəfəsi yoxdur, amma olmalıdır. Əlifba isə həll olunmalı birinci problemdir.
– Onun üçün ədəbiyyatın
önəmi nə idi ki, Asif Ata öz dövründə
yaranan əsərlərə dərhal
münasibət bildirirdi?
– Asif Ata ədəbiyyatı müqəddəsliyin ifadəsi
sayırdı.
Bədii ədəbiyyatın yalnız ruhani ədəbiyyatdan
zəif olduğunu qeyd edirdi. Biz içində
yaşadığımız zamanda isə bədii ədəbiyyat
öz məqsədindən sapıb. Son
20-30 ildə bədii ədəbiyyat yaradan insan həyatdakı
zərurəti göz önündə tutmur. Ədəbiyyat – həyatdakı zərurətə
cavab vermək üçündür. Qabaqlar ədəbiyyat
cəmiyyətin 50-100 il sonrakı durumunu
göstərir, cəmiyyət də gəlib o fikrə
çatırdı. İndi ədəbiyyat həyata
reaksiyasını itirib. İndi
“postmodernçilik” adı ilə keçmiş dəyərləri
qiymətdən salırlar. Ədəbiyyat
həyatın problemləri ilə məşğul
olmalıdır. Ədəbiyyatın borcu
insana xidmət etməkdir. Asif Ata ədəbiyyatın
önəmini, gücünü bildiyinə görə zərərli
əsərlərin sıradan çıxması
üçün dərhal sərt reaksiya verirdi.
– Asif Atanın daim
oxuduğu, müraciət və tövsiyə etdiyi kitablar
hansılar idi?
– Asif Ata dünyadakı özünə qədər
bütün idrak yiyələrinin yazdıqlarını, bir
sözlə, insanlığın yaratdığı müxtəlif
sahələrə aid dəyərli, ciddi ədəbiyyatların
hamısını oxumuşdu. Sivilizasiya
qurucularının və fəlsəfənin sütunları
sayılacaq filosofların əsərlərini oxuyurdu.
Onun bizə “25 söz” adlı tövsiyəsi var. Orada Tolstoyun
“Etiraflarım”, H.Cavidin “Peyğəmbər”, “Şeyx Sənan”
və s. əsərlərinin adları var. Bir də Mirzə
Kazım bəyin “Bab və babilər” kitabını, Albert
Şveyserin “Mədəniyyət və etika” əsərini
oxumağı bizə məsləhət
görmüşdü.
– Bir az da öz
yaradıcılığınızdan danışın...
– Mənim
yazılarım Mütləqə İnama
çağırışdır. Mən
insanı öz ləyaqətini, başqa insanın ləyaqətini
bilməyə, görməyə, öz ailəsinə, cinsinə
bağlı olmağa, cinsinin tələb elədiyi aliliyə
yetməyə çağırıram. Vətənimi,
millətimi öyürəm, mənim millətçiliyimlə,
başqalarının millətçiliyi arasında ciddi fərq
var. Başqalarının millətçiliyi öz millətini
öymək, onun qabiliyyətlərini qabartmaq, göstərməkdir
və s. Mən öz millətimi ona görə öyürəm
ki, o millət sənin üçün tərzdir: insan kimi
inamlı olmalısan, başqa insanlar sənə inananda sən
onların inamını doğrutmalısan. Mən
deyirəm ki, insanlıq gəmisi batmağa doğru gedir, biz
hamımız bu gəminin içindəyik, biz nəzərə
almalıyıq ki, bu gəmi hara gedir, ona görə də
bir-birimizə qalib gəlməyə, bir-birimizi məğlub
eləməyə çalışmamalıyıq, biz bu gəminin
xilası üçün çalışmalıyıq.
Qalib gələn nəzərə almır ki,
onun məğlub elədiyi inləyir. Yarışlara,
yüyürüşmələrə qarşıyam.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2013.-3-5 avqust.-S.15.