Tarixi Şah Qacarın teatr tarixi
(ikinci yazı)
Eyniadlı
ötən yazının sonunda söz verdiyimiz kimi, bu
mövzunun “davamı var...”. Beləliklə, tarixi qəhrəman
Şah Qacarın teatrımızda yaradılan obrazları təkcə
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin “Ağa Məhəmməd
şah Qacar” faciəsində deyil, sonrakı mərhələdə
Səməd Vurğunun “Vaqif”ində öz əksini tapdı.
Səməd
Vurğun başqa bir ictimai şəraitin, dövrün və
mühitin şairi kimi “Vaqif” pyesini yazarkən dövrün ənənələrinə
yaradıcı yanaşaraq, şair və xalq, zaman və
şair məsələlərini qarşıya qoyub yüksək
bədiiliklə həll edə bildi.
Bu əsərin
ilk tamaşası o zamankı M.Əzizbəyov adına Azərbaycan
Dövlət Akademik Dram Teatrında, rejissor Adil İsgəndərovun
quruluşunda təqdim olundu. Hələ bu əsər ərsəyə
gəlməmişdən öncə Səməd Vurğun
A.İsgəndərova demişdi: “Ayə bilirsənmi səhnə
üçün bir əsər yazmaq istəyirəm. Mən hələ
körpəlikdən Vaqif sənətinin pərəstişkarıyam.
Poeziyamızın bu böyük sənətkarı,
xalqımızın doğma oğlu Vaqifin taleyi məni uzun
müddət düşündürmüşdür. Onun
haqqında bir poema yazdım, bu məni təmin etmədi.
Düşündüyümdən çox zəif
çıxdı. Bu zaman bu temada bir pyes yazmağı qərara
aldım. Pyes indi demək olar ki, hazırdır. Əsəri sənə
oxumaq istərəm”.
Pyes
müzakirə olunub qurtardıqdan sonra şairlə rejissor
uzun müddət əsər üzərində işlədilər.
Əsər yetkinləşdi və səhnə
üçün yararlı bir hala düşdü. Sonucda
gözəl bir tamaşa ərsəyə gəldi.
Tamaşada
peşəkar aktyor heyəti çıxış edirdi: Vaqif
– Ələsgər Ələkbərov, Kazım Ziya, Qacar -
Sidqi Ruhulla, Xuraman - Fatma Qədri, Eldar - Möhsün Sənani,
Rza Əfqanlı, Vidadi - Əli Qurbanov, Əlibəy -
İsmayıl Dağıstanlı və s. aktyorlar “Vaqif”
tamaşasının ilk qəhrəmanları oldular.
Əsər
Azərbaycan xalqının XVIII əsrdəki həyatına,
mübarizəsinə həsr olunub. Yerli bəylərin,
xanların zülmü, yadelli işğalçıların
talançılıq yürüşləri xalqı cana gətirmiş,
onu öz ləyaqəti, azadlığı uğrunda
döyüşlərə qaldırmışdı. Vaqif isə
bir şair, dövlət xadimi və bir vətəndaş kimi
bu mübarizə prosesində xalqın və onun
arzularının ifadəçisi olan Eldarın tərəfini
saxlayır, onu müdafiə edir.
Əsərdə
tarix tam təhrif olmasa da, yaradıcılıq idealı naminə
müəllif tarixi faktlarda müəyyən sərbəstliyə
yol vermişdir. Məsələn, tarixdən məlumdur ki,
İbrahim Xəlil xan Ağa Məhəmməd şah
Qacarı öldürüldükdən sonra yenidən
Şuşaya qayıtmışdır. Ağa Məhəmməd
şah döyüşdə yox, öz yatağında saray
adamları tərəfindən
öldürülmüşdür. Vaqifi oğlu ilə bərabər
Qacar yox, Məhəmməd bəy Cavanşir
öldürtdürmüşdür. Bu faktlar ümumi mənada
tamaşanın ədəbi-bədii gücünü
azaltmır, əksinə yeni yanaşma təklif edirdi.
Sidqi Ruhullanın
Qacar surəti onun ən böyük
rollarından biridir. Bu da təsadüfi deyildir. Sidqi Ruhulla Qacar rolunda, ümumiyyətlə
isə İran şahlarının surətini
yaratmaqda 36 illik bir təcrübəyə
malik idi. Sidqi Qacar rolunda ilk dəfə məhz Ə.B.Haqverdiyevin “Ağa Məhəmməd şah Qacar” faciəsində çıxış etmişdi.
1920-ci ilə qədər
demək olar ki, hər il bu rolu
oynamışdı. İkinci dəfə
isə o, 1922-ci ildə
“Molla Pənah Vaqif” adlı başqa bir dramada, Qacar rolunu ifa etmişdi.
Nəhayət, 1938-ci ildə Səməd
Vurğunun “Vaqif” dramasında Qacar rolunu sənətkarlıqla
yaratmıışdır. Sidqi Ruhulla Qacardan başqa Nadir şah və şah Təhmasib kimi surtələri yaratması
onun bu rolda
daha təcrübəli
və peşəkar çıxışına imkan
vermişdi.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, keçən yazıda söylədiyimiz kimi Qacar rolunu Haqverdiyevin
“Ağa Məhəmməd
şah Qacar” dramasında Sidqidən əvvəl böyük tragik Hüseyn Ərəblinski yaratmışdır. Sidqi Ruhulla
isə uzun zaman Ərəblinskinin dublyoru olmuş və demək olar ki, bu
surəti daha mükəmməl yaratmaq üçün ustad ilə şagird arasında həmişə
xüsusi bir yarış getmişdir.
Və...
1938-ci ildə “Vaqif” əsərinin ilk tamaşası hazırlanır.
Rejissorla müəllifin
mətn üzərində
işi tamamlanmış,
rollar çoxdan bölünüb aktyorlara
paylanmış, stol arxası hazırlıq dövrü
arxada qalmışdı.
Aktyorlar səhnəyə çıxmışdılar.
Məlumdur ki, hər bir tamaşanın hazırlanmasında bu ən ağır, gərgin və məsuliyyətli dövrdür.
Bu dövrdə artıq bədii surətlər səhnə
obrazlarına çevrilməyə
başlayır, rejissor,
artıq tamaşanın
əsas cəhətlərini
aydın təsəvvür
edir. Aktyorlar xarakterin səciyyəvi
xüsusiyyətlərini canlandırmaq
üçün qızğın
axtarış aparırlar.
Həmin
dövr üçün
ən vacib olan da budur,
yəni aktyorların xarakter yaratmağa səy göstərməsi,
oynadığı rolu
bütün real insani
cizgiləri ilə canlandırmağa çalışmasıdır.
Bu dövrdə səhnədə hər şey qaynayır, qeyri-adi bir canlılıq,
gərginlik, bəzən
də hədsiz əsəbilik hiss olunur.
Bi sözlə əsl yaradıcılıq
prosesi başlanmış
olur. Bir tərəfdə rejissor aktyorların bir neçəsi ilə səhnədə əsərin müəyyən
epizodlarını məşq
edir, o biri tərəfdə digər
aktyorlar səhnənin
dalında gəzinərək
hərəsi öz rolu üzərində çalışır, dodaqaltı
danışır, müxtəlif
pozalar alır, müxtəlif jestlər edirlər. Beləliklə...
Sidqi Ruhullanın bu mərhələdəki
axtarışları gərgin
bir iş prosesi ilə bağlı oldu. O, Qacarı hazırlayarkən
özünə qapanır,
həqiqi aləmdən
təmamilə uzaqlaşırdı,
sanki nə bir şey görür,
nə də bir şey eşidirdi.
Haşiyə çıxaraq qeyd edim ki, o zaman
“Vaqif” tamaşasını
yalnız teatr ictimaiyyəti deyil, adi seyrcilər də böyük maraqla gözləyirdi. Bu da təbii idi.
Əvvəla, əsər haqqında
xalq arasında müsbət yanaşmalar çoxluq təşkil edirdi. İkincisi isə bu o zamanki cəmiyyətin fikri, psixoloji həyatı ilə və əsər müəllifinin bir qədər təlatümlü
yaşamı ilə bağlı idi. Bu o zaman idi ki, Səməd Vurğunun şöhrəti
parlayıb, yayılmışdı.
Eyni zamanda onun gündəlik
həyatında, böyük
sənət uğrunda
gedən mübarizədə
gərginliyin artdığı,
haqqında müxtəlif
şayiələrin yayıldığı
dövr idi. Buna görə də
cəmiyyətin demək
olar ki, bütün təbəqələrinin
diqqəti onda idi.
Təəccüblü deyil ki, “Vaqif” tamaşasının
ictimai baxışına
çoxlu adam
toplanmışdı. Burada
çağrılmamış adamlar da az deyildi. İctimai baxış çox böyük maraqla izləndi. “Vaqif”
teatr sənətinin, teatr mədəniyyətinin
mühüm bir hadisəsinə çevrildi.
Qacar - teatrın
mühüm hadisəsinə
çevrilinən “Vaqif”
tamaşasının ən
baxımlı qəhrəmanlarından
oldu.
Sidqi Ruhullanın
Qacarına baxanda adama elə gəlirdi ki, hər bir hərəkət,
hər bir jest səciyyəvidi. Böyük aktyor tam, bütöv
bir surət yaratmışdı. Bu surətin bütün psixoloji cizgiləri, xarakterinin səciyyəvi və ya qeyri-səciyyəvi
bütün cəhətləri,
bütün hərəkətləri
parlaq boyalarla əks olunurdu, son dərəcə qabarıq
və təsirli idi. Sidqi Ruhullanın Qacarına baxarkən, heç bir şübhə yaranmırdı ki, tarixdə amansız bir qəhrəman kimi ad çıxarmış
Qacar məhz bu cür də
ola bilər.
O Qacar ki,
o yalnız hakimiyyət
şərabı ilə
sərxoş olduğu
üçün, qəsbkarlığa
meyl etdiyi üçün bu qədər amansız olmayıb, insan kəllələrindən ehramlar
düzəldirdi, bir də ona görə
ki, o, ümumiyyətlə
insana nifrət edirdi, həmcinsini görməyə gözü
yox idi. Adam görəndə sanki canavar görür,
vəhşi, yırtıcı
görürdü. Bu, Qacarın faciəsidir - hələ gənc ikən insafsız feodal çəkişmələri
burulğanına düşərək
amansızcasına axtalanmış
və “kor bəxti” ucundan insan həyatının ən böyük nemətlərindən olan
məhəbbət... sevgi...
ailə... hisslərindən
məhrum olmuş bir adamdan insanlara
qarşı kindən,
qəzəbdən başqa
nə gözləmək
olar?
Sidqi Ruhulla Qacarın bu mürəkkəb psixoloji vəziyyətini, cismani və mənəvi eybəcərliyini
ritorikaya yol vermədən və naturalizmə qapılmadan,
ölçü-mizan duyğusunu
bir an da
itirmədən yüksək
estetik planda, təbii boyalarla canlandırırdı. Bu surət
vasitəsilə o, yalnız
istibdadı, istilaçılığı,
qeyri-bəşəri vəhşiliyi,
hakim millətçiliyi, iyrənc
vəhşi xisləti
rədd etməklə
qalmır, eyni zamanda Azərbaycan xalqının vətənpərvərliyini,
zülmə qarşı
nifrətini və bu nifrətin haqlı, ədalətli olduğunu təstiq edirdi.
Lakin... bu gün də
Qacar obrazı səhnəmizdə yaşayır...
Qeyd edim ki, mövsümün
sonunda Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində Əli
Əmirlinin pyesi əsasında hazırlanmış
“Şah Qacar” tamaşasının təqdimatı
oldu. Bu tamaşanın
quruluşçu rejissoru
və rəssamı Xalq artisti Azər
Paşa Nemətov yeni yanaşma və tam fərqli üslubda bir tamaşaya imza atdı. Əsərin qəhrəmanı Ağa Məhəmməd şah Qacar obrazını isə Xalq artisti Fuad
Poladov ifa etdi.
Lakin... bu Qacarın teatr ömrünü və yaşamını növbəti
saylarımızdan birində
sizin hüzurunuza əxz edəcəyik.
Davamı
var...
Aygün Süleymanova
Teatrşünas
Kaspi.- 2013.- 17 avqust.-S. 12.