“İnqilab və Mədəniyyət”
kimdən, nədən və neçə yazırdı?
20-ci
yüzilliyin əvvəllərində xüsusən də
1925-40-cı illər arası çap olunan mətbuatımızın
demək olar ki, böyük əksəriyyəti yalnız
hakim partiyanın siyasi ideologiyasını kör-koranə təbliğ
edirdi. O zamanlar ədəbi prosesin ədəbi qanunlarla
deyil, siyasi göstərişlər
və mülahizələr əsasında idarə edilməsi
məlum idi. Ona
görə də ədəbi məclislər məhkəmə
müşavirələrinə çevrilmişdi.
Bu isə Azərbaycanda nə ədəbiyyatın,
nə də mədəniyyətin inkişafına gətirib
çıxara bilməzdi. Səbəb yalnız bolşevizmin “qayda-qanun”larını zor gücünə xalq
arasında təbliğ etmək, xalqı Şura
deyilən bir hökumətə
inandırmaq idi. İstəsələr də,
istəməsələr də mərkəzin əmri bu idi.
...“Ədəbiyyatın,
ədəbi prosesin partiyalı olması prinsipi bolşevizmin
sonrakı fəaliyyətində əsas prioritetlərdən
birini təşkil etdiyi” üçün həmin
dövrün ədəbi prosesində bütün
açıqlığı ilə özünü əks
etdirib. Yalnız və yalnız zor
gücünə təbliğ edilən ideologiya.
Bunu o illər də çap olunan mətbu
orqanlarının adlarından da görürük - “Hücum”,
“Mədəni Hücum”, “İnqilab”,
“İnqilab və Mədəniyyət” və
s. (İnqilabın, hücumun
mədənisi də olarmış?). Bu
jurnalların redaksiya heyyəti və
yazarları azərbaycanlılar olsa da onlar dahi
Mirzə Cəlilin azərbaycançılıq
ideologiyasına qənim kəsilmişdilər.
“İdeologiya cəmiyyətdə milli birliyin və ümumxalq münasibətlərini qorumaq, millətin tarixdəki mövqeyini izah və təsdiq etmək üçün yaradılır”. Fikir verin millətin tarixdəki mövqeyini! Bu mövqe var idimi yuxarıda adlarını sadalanan və onlarla sadalanmayan mətbuat orqanlarımızda. Əksinə milləti tarixindən, keçmişindən, milli varlığından qoparmaq üçün yazılan haqqsız, amansız, bitib-tükənməyən tənqidlər və hətta təhqirlər...
Tənqid olunanlar kimlər idi? Özümüzünkülər. Tənqid
edənlər kimlər idi?
Özümüzünkülər. Bəs onda bir medala
və yaxud bir “molodesə”
görə Tanrısını, vicdanını unudaraq qaraya ağ, ağa qara deyərək, qanı-qanından,
canı-canından olan millətdaşına
“xalq düşməni” damğası vurduraraq oçağını söndürməyə
dəyərdimi?!
....Qarşımda
təməli 1923-cü ildə qoyulan “İnqilab və Mədəniyyət”
jurnalının (ilk sayları bir müddət “Maarif və Mədəniyyət”
adı ilə çıxıb və sovet dövründə
digər nəşrlərə nisbətən ən uzun
ömürlü jurnal olub, müxtəlif illərdə
adını dəyişərək “İnqilab və Mədəniyyət”
olub. Bu gün çap
olunan “Azərbaycan” jurnalı məhz bu ədəbi orqanın varisidir)
1936-cı ildə yəni bir il ərzində çap olunan on iki
sayıdır. Niyə məhz 1936-cı il.
Çünki Azərbaycan
ziyalısının həyatına qənim kəsilən
1936-37-ci illər oldu. (Doğrudur
bu prosesə hazırlıq 1925-30-cu illərdən
başlasa da
1936-1937-ci illər də Azərbaycan xalqının taleyinə
misli görünməyən bir faciə “bəxş” edildi).
Yüzlərlə Azərbaycan oçağı qaraldı,
ailələr başsız qaldı. Təkcə ailələrmi?
Təəssüflər ki yox!
Mətbuatımız, ədəbiyyatımız, ədəbi mühitimiz, cəmiyyətimiz,
bütövlükdə Azərbaycanımız başsız
qaldı...
Azərbaycan
Şura Yazıçıları İttifaqının
orqanı olan “İnqilab və Mədəniyyət”in 1936-cı
ildə çap olunan saylarının redaktoru M.K.Ələkbərli,
(jurnala bir müddət kommunist Ruhulla Axundov da redaktorluq edib)
redaktor müavini Mehdi Hüseyn, məsul katibi Əvəz
Sadıq, redaksiya heyyəti M.K.Ələkbərli, H.Nəzərli,
T. Şahbazi, Ə.Əbülhəsən idi. İlk sayı
40 səhifədən ibarət olan
jurnalın 30 səhifəsindən çoxu
Leninə, Stalinə, inqilaba həsr edilən
yazılardır. İl boyu
çıxan sayların hamısında ən azı 25-28 səhifə
“müqəddəs” rəhbərlərə həsr edilib. Sonuncu 11-12-ci
sayı 75 səhifədən ibarət olan
jurnalın 45-səhifəsi yalnız Stalinə həsr edilib. S.Vurğunun “Azad ilham”,
Aşıq Hüseyn Bozalqanlının “Stalin”, S.Rüstəmin “Stalin”,
M.Müşfiqin “Azadlıq dastanı”, M.Rahimin “Stalin”,
Aşıq Əsədin “Stalin”, Mirzə
Səmədin “Stalin yoldaşa”,
Şair Nəcəfin “Stalin”,
Süleyman Staliskinin “Ulu Stalin yoldaşa”
və s. Bax bu ifrat dərəcədə məddahlıq deyil, bəs nə idi?).
İlk
sayı rus şairi Vladimir Mayakovskinin “Vladimir İliç
Lenin” adlı şeri ilə açılan jurnalda İ.Stalinin
“Lenin haqqında” xatirələri, V.İ.Leninin “Lev Tolstoy rus inqilabının
güzgüsü kimi” məqaləsi, İ.K.Krupskayanın
“Xatirələr”i, D.Simonyanın (Ermənistanın proletar
şairi haqqında) “Nairi Zaryan” məqaləsi, İ.
Dmitriyevin (Taçikstanın inqilabçı şairi
haqqında) “Qasum Lanuti” məqaləsi, Peter Merinin “Rollanın
həyatı” hekayəsi, Romen Rollanın “Mənim şura
dostlarım” xatirələri və s. İndi kim sübut edə
bilər ki, bu jurnal Azərbaycan ədəbiyyatını, mədəniyyətini
necə təbliğ edən bir mətbuat orqanımız olub.
02.1936. (N-2) Bu sayda Azərbaycanın xalq
şairi Səməd Vurğuna
Lenin ordeni verilməsi
münasibətilə onun
çıxışı və “Komsomol
poeması”ndan bir parça
da verilib. Uzun –uzadı
çıxışın, minnətdarlığın sonunda S.Vurğun demişdi: “...Ürəyimin döyünməsi
bütün şura
ziyalılarının ürəklərinin böyük
mühəndisi Stalin yoldaşa
və onun sadiq
silahdaşları Molotov, Kalinin,
Voroşilov, Orçonikidze
və Mikoyan yoldaşlara
təbrik alqışlarıdır”.
Jurnalın 3-cü sayı. Müəlliflər;
Andreyev, A.V.Qosaryev, Ninoşvili, Simuroq, Alazan, N.A.Dobrolyubov və s. Məzmun; Lenin, Stalin, Marks, Engilis, inqilab, komsomol və s.
Həmin
sayda diqqətimi daha çox cəlb edən rus tənqidçisi
N.A. Dobrolyubovun yaradıcılığına Məmməd
Arifin həsr etdiyi “Mübariz tənqidçi” məqaləsi
oldu. Məqaləni oxuyarkən mat-məhəttəl
qaldım. Bilinmir söhbət bir tənqidçi kimi Dobrolyubovun yaradıcılığından gedir ya Lenindən, Stalindən.
Yeri gəldi gəlmədi məddahlıq.
Bunun başqa adı
varmı?
Yenə
də Məmməd Arifin jurnalın 4-5-ci saylarında kı,
(aprel-may) “Vladimir Mayakovsqi” adlı məqaləsinə diqqət
yetirək. Müəllif yazırdı: “Mayakovski,
qələmin süngülərlə bərabər
tutulmasını arzu edirdi,
o elə bir şeir yaratmaq istəyirdi
ki, rəhbərimiz Stalin
yoldaş o barədə
qurultayda məruzə etsin”.
(Məşədi İbadın sözü
olmasın “heç hənanın yeridir?!).
Həmin
sayda Əvəz Sadığın “Mübarizə davam edir” sərlövhəli
böyük həcmli bir məqaləsi də var. Məqalədə
Azərbaycan Şura Yazıçılar
İttifaqında keçirilən müşavirədən bəhs
olunaraq bildirilir ki, müşavirədə görkəmli dramaturq Hüseyn Cavid haqqında çox kəskin
çıxışlar və qərar olub.
Müəllif məqaləsini elə fəxr edici
bir tərzdə başlayır ki: “Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
hələ heç kəs bu qədər canlı bir
müşavirəni xatırlamayır. Şura
Yazıçılar İttifaqının salonu
başdan-başa dolu,
qapılar bütün gələnlərin
üzünə açıq idi”. Bu sətirləri oxuyarkən İttifaqda
nə isə yaxşı bir tədbirin
keçirilməsini düşünürsən. Amma
sonrakı sətirləri oxuyanda çox böyük təəssüf
hissi keçirirsən ki,
bu müşavirə səma şairimiz Hüseyn Cavidi “xalq düşməni”
çıxarmaq üçün
toplanmış bir məhkəmə prosesi imiş.
Ə.Sadığın bunu şadyana qeyd etməsi isə
yalnız təəssüf doğurur.
(Görəsən H.Cavid hansı
xalqın nümayəndəsi idi ki, Ə.Sadıq onun tənqid
olunmasına bu dərəcə də sevinirdi?).
“Bir
neçə yazıçı vardır ki, hər hansı
bir müşavirədə, iclasda mütləq onların
adı çəkilməli və onlardan bəhs
olunmalıdır. Bu
yazıçılardan biri Caviddir”- söyləyən Ə.Sadıq məqaləsinin
sonda yazırdı ki:
“Müşavirə qəti hökmünü
verir: Öz
yaradıcılığını əməkçi xalqın
taleyi ilə bağlamayan,
xalqının sevincilə gülməyən
yazıçı böyük
yazıçı ola bilməz. Xalq tərəfindən sevilmək istəyən
yazıçı xalqını sevməli, ondan
qaçmamalı...”. (Hörmətli
Ə.Sadıq bir zaman
xalqını “sevən” adlandırdığı qələm
əhlilərinin bugünkü
halını görsəydi görəsən bu
yazdıqları üçün xəcalət
hissi keçirərdimi? Stalinin, Leninin, Marksın, Engilisin şərəfinə yazılan
saysız-hesabsız o qalaq-qalaq
kitabları görəsən indi
haradadır? Xalq onları yaşatdı yoxsa Cavidi?).
Məqalədən də çox hiddətə səbəb olan xalq rəssamı Əzim Əzimzadənin çəkdiyi karikaturadır. H.Cavidin əyilməz şəxsiyyətinə, qüruruna, ağır təbiətinə sığmayan, hörmətinə yaraşmayan bir karikatura...
Onu
da qeyd edim ki, bu məqalədə Ə.Sadıq H.Cavid
yaradıcılığı ilə yanaşı Əhməd
Cavad, Mikayıl Rəfili, Rəsul Rza, Seyid Hüseyn
yaradıcılığı haqqında da eyni sözləri
söyləyir və sonda müşavirə
iştirakçılarına belə bir sualla müraciət
edir ki: “Rəfili şairdirmi, deyilmi? Rəsul şairdirmi,
deyilmi?”.
8 səhifədən
ibarət olan bu məqaləsində Ə.Sadıq o dövrün
ədəbi mühitinin mənzərəsini tamamilə
açıqlaya bilmişdir. Buna baxmayaraq müəllifin əsas tənqid hədəfi
kimlər idi? Bütün
varlığı ilə xalqının azadlığına
çalışan Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad, Seyid Hüseyn. Bu müşavirədən sonra
hər üçü dəhşətli
37-nin qurbanı oldular.
“İnqilab
və mədəniyyət”in iyul (N-6) sayı demək olar ki,
başdan ayağa rus yazıçısı Maksim Qorkinin vəfatı
münasibət ilə onun həyat və
yaradıcılığına həsr edilib. Səməd
Vurğunun, Süleyman Rüstəmin, Məmməd Rahimin
şerləri və s.
Jurnalın avqust sayı (N-7-8) L.Beriyanın “Sosializim düşmənlərinin külünü göyə sovurmalı” adlı məqaləsi ilə açılır. Hər sözündə, cümləsində bir üsyankarlıq duyulan məqalədə “dahi ataları” Lenini, Stalini qəbul etməyənləri dəhşətli ölüm kabusu gözləyir fikri açıq-aydın hiss olunur. Elə həmin sayda da məqalə və şerlərin əksəriyyəti Stalinə həsr edilən yazılardır. Səməd Vurğun “Günəşin keşiyində” adlandırdığı şerində deyirdi:
Əzizim Stalin! Ey ulu rəhbər!
Canım
da, şerim də qurbandır sana...
...1918-ci il 10 iyulda V Ümumrusiya sovetlər qurultayında qəbul edilmiş Konstitusiyada Sovet respublikasının əsas vəzifəsi aşağıdakı şəkildə müəyyənləşdirilmişdi: “İnsanın insan tərəfindən hər növ istismarının məhvi, cəmiyyətin siniflərə bölünməsinin tam aradan qaldırılması, istismarçıların müqavimətini amansızçasına qırmaq...”.(Gözəl qanundur. Amma. Atalar demiş: “Avazı yaxşı gəlir oxuduğu Quran olsa”. Bütün arxiv sənədləri, dövrü mətbuat və real həyatda gördüklərimiz bir daha sübut etdi ki, Sovetlər Birliyi zamanı yazılan qanunların tam əksi Azərbaycan xalqına şamil edildi).
Birdə
ki, bu Konstitusiya qəbul ediləndə 1918-ci ilin iyulu idi. Təkcə Səməd Vurğun
yox, Əli Vəliyev, Mehdi
Hüseyn, Məmməd Arif,
Süleyman Rüstəm, Məmməd Cəfər,
Məmməd Rahim, M.Rəfili və daha onlarla
yazarlarımız canını, qanını əziz rəhbərə
qurban edirəm deyəndə isə
1936-cı il idi.
Azərbaycan ziyalısının ziyasının son işartıları da
vəhşicəsinə məhv edildiyi bir il... Bu
fərqi ziyalılarımız görməyə, duymağa qorxurdular.
Jurnalın sentyabr-oktyabr sayında
(N-9-10) bir elan diqqətimi cəlb etdi. Elanı olduğu kimi yazıram. “Azərbaycan Sovet
Yazıçılar İttifaqı “Stalin
Azərbaycan poeziyasında” adlı qəşəng bir kitab buraxmağa
hazırlaşır. Bu kitabda
Azərbaycan sovet şairləri ordenli S.Vurğun, M.Müşfiq, S.Rüstəm, M.Rahim
və digər yoldaşların ulu Stalinə
həsr etdikləri şeir və
poemaları çap olunaçaqdır”.
Sonuncu noyabr-dekabr sayları 75 səhifədən ibarətdir olan jurnalın 45 səhifəsi təkcə Stalinə həsr edilib. Müəlliflərin böyük əksəriyyəti birmənalı olaraq özümüzünkülərdir. Məncə şərhə heç ehtiyac yoxdur.
Qərənfil Dünyamin qızı
BDU-nun fəlsəfə doktoru
Kaspi.-2013.-24-26 avqust.-S.17.