Dönüb getdi Kür üstünə“

Əliağa Kürçaylının xatirəsinə

 

XX əsr Azərbaycan poeziyasında özünəməxsus yeri olan əməkdar incəsənət xadimi, dövlət mükafatı laureatı, görkəmli şair, dramaturqpublisist Əliağa Kürçaylı çoxcəhətli yaradıcılığı ilə "şeirimizin ən uca və barlı-bəhərli budaqlarından" (Rəsul Rza) biri idi. Yaşadığı 52 il ərzində çox məhsuldar işləmiş, şeirə, sənətə ciddi münasibət bəsləyərək məhz poetik nümunələrə, əsl ədəbi əsərlərə imza atmışdı. Əliağa Kürçaylı elə bir dövrdə bədii yaradıcılığa başlamışdı ki, ədəbi mühitdə Mehdi Hüseyn, Qulu Xəlilov, Yaşar Qarayev kimi sərt tənqidçilərlə bərabər məşhur şairlər ordusu var idi. Lakin yaradıcılıq dünyasına dərindən bələdçilik, anadangəlmə istedad, geniş dünyagörüş, daim öz üzərində işləmək Əliağa Kürçaylını çoxundan fərqləndirə bildi. Tənqidçilər indionun haqqında məhəbbətlə yazırlar ki, Əliağa Kürçaylı bir şair kimi dünənin, bu günün deyil, sabahın da ən böyük şairlərindən biri olaraq daima yaşayacaqdır.

 

Əliağa Vəliyev (Kürçaylı onun ədəbi təxəllüsü idi) 1928-ci ilin fevralında Salyan rayonunun Kürqaraqaşlı kəndində dünyaya gəlmişdi. Sonralar doğma ocaqla bağlı bir sıra maraqlı şeirlər yazan Əliağa Kürçaylı "Kəndimiz haqqında düşüncələr" şeirində öz hisslərini belə qələmə almışdı:

 

Mənə elə gəlir bütün dünyanın

Yolları bu kənddən başlanıb gedir.

Torpağa bağlansın sənin ad-sanın,

Torpaqsız, əcdadsız bir insan nədir?!

Əyil, öp bu yeri, baba yurdunu,

Əyilsən o səni qaldırar, oğul!

 

İkinci Dünya müharibəsinin ağır izləri onun da taleyindən keçməli olub. Şairin ilk qələm təcrübələri məhz həmin dövrə təsadüf edir. Hələ orta məktəbdə oxuduğu illərdə arxa cəbhədə çalışan insanların ağır həyatı, vahiməli günləri, yaşayış tərzinin çətinliyi bir sıra təzadların mövcudluğu onun uşaq qəlbində dərin yaralar salmışdı. Şair yazdığı xatirələrində belə deyirdi: "Qarşılaşdığım çətinliklərdən, sarsıntılardan doğan ilk şeirlərim qələmsiz, kağızsız qəlbimə həkk olunurdu". Məhrumiyyət ehtiyac üzündən orta məktəbi bitirməmiş dəmiryol idarəsində işləməyə məcbur olmuş gənc Əliağa sonralar Bakı Dəmir Yolu Texnikumunda təhsil almışdı. Bir müddət Salyan Dram Teatrında mühasib vəzifəsində çalışmışdı.

İlk şeiri 1946-cı ildə "Azərbaycan gəncləri" qəzetində dərc edilmişdi. "Sənin gözlərin" adlanan bu şeirin qədəmi sayalı olub. Azərbaycan Sovet Yazıçılar İttifaqının sədri Səməd Vurğunun yazdığı məktuba əsasən Əliağa Kürçaylını 1947-ci ildə gənc yazıçıların birinci respublika müşavirəsinə dəvət edirlər. Bu hadisə gənc şairin həyat sənət yolunun istiqamətini dəqiq müəyyənləşdirir.

Əliağa Kürçaylının "Səməd Vurğun taleyimizdə" adlı yazısından görünür ki, Səməd Vurğun ədəbi gəncliyin böyük xeyirxahı, müdrik hamisi olub. Təkcə Əliağa Kürçaylının deyil, o dövrün bir sıra şairlərinin ilk şeirlər kitabının nəşr olunmasında, Yazıçılar İttifaqına üzv qəbul edilməsində, Bakıda yataqxana mənzillə təminatında Səməd Vurğunun əvəzsiz xidməti var idi. Əliağa Kürçaylı özünü xoşbəxt şairlərdən hesab edirdi ki, o, həyatda da, sənətdə Səməd Vurğunun qayğısını görmüşdü. Sonralar Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə daxil olan Əliağa Kürçaylı Səməd Vurğunun yaxından köməyi ilə Qorki adına Dünya Ədəbiyyatı İnstitutunda da təhsil alıb.

Əliağa Kürçaylının kitabları müntəzəm işıq üzü görürdü, mətbuatda müxtəlif yazılarla çıxış edirdi. "Kommunist", "Ədəbiyyat incəsənət" qəzetlərində, "Azərbaycan", "Literaturnu Azerbaydjan" jurnallarında müxtəlif vəzifələrdə çalışan Əliağa Kürçaylı Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatında redaktor olmuş, Yazıçılar İttifaqında Dramaturgiya bölməsinə rəhbərlik etmişdi. O, 1978-ci ildən ömrünün sonuna kimi "Yazıçı" nəşriyyatında baş redaktor vəzifəsində çalışmışdı.

Əliağa Kürçaylı "Arifin bacısı", "Gözəllik", "Cavabsız məktublar", "Durnalar cənuba uçur", "Yollarda axtar məni", "Dünya ovcumdadır", "Bütövlük", "Ülkər" (ölümündən sonra nəşr olunub) adlı kitabların müəllifidir.

Onun şeirlərini oxuyanda dövrün, zamanın tələbindən doğan nümunələrə rast gəlirsən. Bu, təbiidir. Sovet dövründə yaşayıb-yaradan şairlərin çoxu quruluşun diktəsindən kənar düşə bilməyib. Buna görə onları qınamaq, ittihama çəkmək düz deyil. Əsas odur ki, Əliağa Kürçaylı kimi şairlər yazırdılarsa, gözəl, oxunaqlı alınırdı. Əliağa Kürçaylı həmişə şeirə, sənətə, poeziyaya məsuliyyətlə ciddi yanaşırdı. Tərifi sevməzdi. Çox təvazökar insan idi. Qələm dostları danışırlar ki, Əliağa Kürçaylı bir fikri tez-tez işlədərmiş: "Hökmən ən yaxşı şeirimi yazacağam". Şeirə münasibəti aydın idi. Poeziyanı taleyi sanırdı. Yaradıcılığının yetkin çağında belə yazırdı:

 

Bir quru adınla könlüm sevindi,

çörək olmusan, şöhrət mənə.

Başqa bir peşəni seçsəydim indi,

Bəlkə qismətim idi var-dövlət mənə.

 

Bütün bunlardan sonra isə şair ilhamının məhsulu olan şeirlərinə təşəkkürünü belə bildirir:

 

Sən nəsən mənim üçün?

Vətən, su, torpaq.

qədər sən varsan, demək varam mən.

Şeirim, ona görə hamıdan qabaq

Sənə minnətdaram, minnətdaram mən!

 

Əliağa Kürçaylı Muğana, Milə, Kürə müraciət edərək silsilə şeirlər yazmışdı. Onun bütün şeirləri düşündürücüdür. Hətta məzmununa görə ithaf şeirlərinin özündə belə orijinal təşbehlər, canlılıq, konkret bir fikrin ifadəsi var.

50 illik yubileyində qələm dostu Bəxtiyar Vahabzadə yazırdı: "Kürçaylı oxucuların ürəyinə yol tapmış xoşbəxt sənətkarlardandır. Bu yol çətin yoldur: mətanət, sədaqət, məhrumiyyətlərə dözüm yoludur, ömrünü poeziyaya həsr edənlərin yoludur".

Sözün böyüklüyünə, şərəfinə, əzəmətinə nail olmaq Əliağa Kürçaylı yaradıcılığının səciyyəvi xüsusiyyətləridir. Kitabdan-kitaba parlaq yaradıcılıq yolu keçən şairin həyat həqiqətlərinə sadiqliyi, estetik fikir baxışlarının aydınlığı bütün şeirlərində büruzə verirdi. Əliağa Kürçaylı yaşıdları arasında ən istedadlı tanınmış şairlərdən birinə çevrilmişdi.

Dramaturgiya ilə məşğul olan müəllifin əsərləri teatrların diqqətini çəkirdi. "Nənəmin şahlıq quşu", "Ləpələr", "Boşanaq, evlənərik" musiqili librettoları tamaşaçılar tərəfindən maraqla qarşılanırdı. Bu əsərlər uzun illər Musiqili Komediya Teatrının repertuarından düşməyib. "Qoruqlar" pyesi müəllifin uğurlu dram əsərlərindən biridir.

Əliağa Kürçaylı tərcümə ilə məşğul olan qələm sahiblərindən biri olub. Bu sahədə onun xidmətləri çox böyükdür. Əliağa Kürçaylı kimləri tərcümə etməyib: A.Dante (İtaliya), Yesenin, Nekrasov, Mayakovski, Lermontov, Simonov, Tixonov, Marşak, Şipaçov (Rusiya), D.Qulia, K.Kaladze (Gürcüstan), M.Şeyxzadə (Özbəkistan), Y.Xappalayev (Dağıstan), F.Xalvaşi (Macarıstan), Nazim Hikmət (Türkiyə), M.Süleyman (Livan), K.Mayeresku (Rumıniya) və başqaları.

Əliağa Kürçaylı 25 poemanın müəllifidir. Yüzlərlə ədəbi tənqidi, elmi-publisistik məqaləsi var. Əliağa Kürçaylı yaradıcılığı XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının ən parlaq güzgüsüdür. Ədəbiyyatşünaslar haqlı olaraq yazırlar ki, Əliağa Kürçaylının yaradıcılığı olmadan XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatını tambütöv halda tədqiq etmək çətin olardı.

Ağır xəstəliyə düçar olmuş Əliağa Kürçaylı cəmi 52 il ömür sürmüşdü. Fevralda dünyaya gəlmişdi, elə həmin ayda da gözlərini əbədi yumdu. Bu gedişin ən ağır məqamlarından birişairin sevimli qızı Ülkərin atasının vaxtsız ölümünə dözməyərək özünü Xəzərin sularında qərq etməsi oldu. Övlad sevgisinin bu dəhşətli sonluğu bir əfsanəyə çevrildi. Əgər Ülkəri keçirdiyi sarsıntıdan qorumaq mümkün olsaydı, bəlkə də o indi məşhur nasirlərdən biri idi. Çünki o zaman mən «Azərbaycan müəllimi» qəzetinin ədəbiyyat şöbəsində çalışırdım. Ülkər də redaksiyamıza tez-tez kiçik hekayələr göndərərdi. Bir hekayəsinin adı indi də yadımdadır: «Tərs Nicat». Təəssüf ki, ədəbi ictimaiyyət onu bir yazıçı kimi tanıya bilmədi. Fələyin yazdığını kim poza bilib ki

Şairin son gedişi ilə bağlı Azərbaycan ədəbi mühitinin tanınmış nümayəndələri müxtəlif yazılar və şeirlər qələmə aldılar. O dövrdə ən dərdli nəğmələrdən birini də Məmməd Araz dilə gətirdi. Nəğməsində Kür harayı, nəfəsində Muğan düzü olan, söz yolunun əliqabarlı fəhləsi - Əliağa Kürçaylı şairin təbirincə desək:

 

Dönüb getdi Kür üstünə,

Qondu qərib bülbül kimi

Boynu bükük gül üstünə.

 

Flora XƏLİLZADƏ,

əməkdar jurnalist

Kaspi.-2013.-31 avqust.-2 sentyabr.-S.16.