İkiüzlülük və
yalanın dinimizdə yeri yoxdur
İnsanlardan gizlətsələr də, Allahdan gizlədə bilməzlər. Halbuki (Allahın) razı olmayacağı sözləri gecə ikən uydurduqları zaman Allah onların yanındadır. Çünki Allah onların etməkdə olduqlarını (elm və qüdrəti ilə) biləndir (ən-Nisə, 4/108).
İnsan
digər insanlardan gizlətdiyi söz və fikirlərini
yalnız sirdaş etdiyi kimsələrə söyləyə
bilər. İstər başqalarından
gizlətsin, yaxud yaxın dostlarına
danışsın, bütün hallarda o, bunları daim onunla bərabər olan Allahdan gizli
saxlaya bilməz. Kiminsə Allahdan bir şey
gizlətməsi əsla mümkün deyildir. Elə isə ikiüzlü
bir davranışdan kimsə fayda götürə bilməz. Əslində bu cür davranışlar
Allahın açıq-gizli hər şeyi
bildiyi şüurundan
uzaq olmanın nəticəsidir.
Hz.Peyğəmbərin:
“Cahiliyyə dövründə üstün sayılanlar əgər
islami əsasları tam mənası ilə anlayıb tətbiq
edərlərsə, İslamiyyətdə də xeyirli
sayılacaqlar” açıqlaması İslamdakı yeganə
xeyirlilik ölçüsünün fəzilət, ədalət,
hikmət və elm olduğunu ortaya qoymuşdur.
Rəsuli-Əkrəm ikiüzlü şəxslərin birisinə qarşı bir üzlə, bir şəkildə, digərlərinə qarşı isə bir başqa üzlə, başqa şəkildə yanaşdıqlarına diqqət cəlb etmişdir. İnsanlardan bu yolla sui-istifadə edərək onları bir-birinə qarşı qızışdıranlar, ədavətə sürükləyənlər ən pis insanlar kimi xarakterizə olunmuşdur. İkiüzlülük nifaqla, yalançılıqla, saxtakarlıqla birləşir. Düşdüyü yerin abi-havasına asanlıqla alışan, buqələmun kimi rəng dəyişdirən bu tip insanların davranışları qəlbdəki nifaqdan qaynaqlanırsa, daha iyrənc xarakter alır. Belələrinə münafiq də deyilir. Münafiqlər isə Qurani-Kərimin açıq bəyanına görə, dünyada kimlərlə bərabər olacağını bilməyən, gah ona, gah da buna könül verən, ortada qalmış insanlar kimi axirətdə cəhənnəmin ən dərin qatlarında cəza çəkəcəklər:
Onlar imanla
küfr arasında tərəddüd edib dururlar, nə tamamilə
onlara, nə də bunlara
tərəf dururlar. Allahın
azdırdığı şəxsə heç
bir yol tapa
bilməzsən! Heç şübhə yox ki, münafiqlər Cəhənnəmin
ən alt təbəqəsindədirlər
və sən onlara heç
bir yardımçı tapa
bilməzsən! (ən-Nisə, 4/143, 145).
Qəlbdə iman olmasına baxmayaraq, başqa səbəblə belə davranılarsa, bu hərəkət də ən azından riyakarlıqdır. Riyakarlıq isə nifaqa çox yaxın bir pislikdir.
Beləliklə:
1. İkiüzlü davrananlar ən pis insanlardır.
2. İkiüzlülük münafiqlik kimi dəyərləndirilmişdir.
3. İslam insanlara təqva, fəzilət və elmə görə qiymət verir.
4. Xüsusilə idarə edənlərə qarşı dürüst davranmaq, doğrunu söyləmək lazımdır.
5. Müsəlman mərd, doğru sözlü və dürüst davranışlı olmalıdır.
Hz.Əli (ə.s.) buyurmuşdur: “Yalan İslam əxlaqından deyildir” (Quraru-l-hikəm, 5/74)
Dinimiz yalanı haram qılmış və qəti şəkildə yasaqlamışdır. Yalan ruhi bir xəstəlikdir, müsəlmanların özlərini bundan qorumaları gərəkdir. Uşaqlara kiçik ikən yalanın zərərləri başa salınmalıdır. Allah-Təala Qurani-Kərimdə buyurur:
Haqqında qəti bilgi sahibi olmadığın bir şeyin ardınca getmə. Çünki qulaq, göz və qəlb – bunların hamısı sorğu-sual olunacaqdır (əl-İsra, 17/36).
Dediyi hər sözü (qeyd etmək üçün) onun
yanında hazır durub gözləyən
bir mələk vardır! (Qaf,
50/18).
Peyğəmbərimizdən
rəvayət olunan bir hədisdə deyilir:
“Şübhəsiz, sözdə və əməldə doğruluq xeyrə və yaxşılığa istiqamətləndirir. Yaxşılıq isə cənnətə aparır. İnsan doğru söyləyə-söyləyə Allah dərgahında “siddiq” (doğru danışan) kimi qeyd olunur. Yalançılıq, yolunu azmağa (fücura) sürükləyir. Fücur isə cəhənnəmə səbəb olur. Bir insan yalançılığı məslək etdikdə Allah yanında çox yalançı (kəzzab) kimi təsbit olunur” (Riyazü-s-salihin, VI, s.496-497).
Belə bir təsbit yalan mövzusunda son dərəcə diqqətli olması gərəkən ciddi bir xəbərdarlıq olub, yalançılığın və saxtakarlığın İslamda yeri olmadığını ortaya qoyur.
Məlum olduğu üzrə, yalan dilə aid bir afətdir. Dil isə
qəlbin şərhçisi
olaraq insanın bütün davranışlarına
təsir edir. Dilinə – ən azından – şüurlu olaraq, yalan danışmamaq
barəsində hakim ola bilən şəxs böyük ölçüdə özünü
hədisdə qeyd olunan pis aqibətdən
qorumuşdur.
Yuxarıdakı hədisdən belə
qənaətə gəlmək
olar:
1. Yalan danışmaq haramdır.
2. Yalanı kiçik şey hesab edib yalan danışmağa
davam edən şəxs buna vərdiş edir və nəticədə yalançılar dəftərinə
yazılır.
3. Yalan, insanı hər cür pisliyə sövq edir.
4. Fücur deyilən pisliklər də insanı cəhənnəmə
aparır.
5. İman və yalan bir-birinə tamamilə ziddir. Müsəlman, mümkün olduğu
qədər, yalandan uzaq durmalı, doğru danışmağı
və dürüst davranışı seçməlidir.
Rəsuli-Əkrəm buyurmuşdur:
“İnsana məxsus
dörd xüsusiyyət
vardır ki, bu xüsusiyyətlərə
malik olan şəxs tam münafiq hesab olnur. Bu xasiyyətlərdən
birinə sahib olan kəs həmin xasiyyəti tərk edənə qədər münafiqliyin bir cəhətinə malik olmuş olur: 1) Həmin şəxsə bir şey əmanət
edilərsə, ona xəyanət edər. 2) Danışanda yalan söyləyər. 3) Söz
verdikdə sözünə
əməl etməz. 4)Düşmənçilik
etdikdə həddi aşar, haqsızlıq edər” (Riyazü-s-salihin, VI, s.499).
Nifaq inancda ikiüzlülük deməkdir. Yəni daxildə
inanmadığı halda
özünü mömin
kimi göstərir.
İnsanı münafiq durumuna
salan bu xasiyyətdən müsəlmanın
uzaq durması gərəkdir. Bizi bizdən
daha çox düşünən Rəbbimizin
yalan mövzusunda qoyduğu qadağanı diqqətə alıb doğru danışan, dürüst bir müsəlman kimi yaşamaq üzərimizə
düşən ən
mühüm vəzifələrdəndir.
İzzət, şərəf və xoşbəxtlik hər mövzuda olduğu kimi, bu mövzuda da uca dinimizin
cızdığı sərhədlərə
bağlı qalmaqla təmin oluna bilər. Hədisdən
öyrəndiklərimizi belə
sıralamaq olar:
1. Yalan danışmaq nifaq əlamətidir.
2. Nifaq inancda saxtakarlıq deməkdir.
3. Dili yalandan qorumaq qəlbi nifaqdan təmizləməklə mümkün
ola bilər.
4. Münafiqin
vəziyyəti kafirin
vəziyyətindən də
pisdir.
5. Müsəlmanlar
hədisdə sadalanan
bu dörd xasiyyətdən uzaq durmalıdırlar.
İnsanların arasını düzəltmək
məqsədilə xeyirli
söz söyləyən
kəs yalançı
sayılmaz (Hz.Muhəmməd
s.a.s).
Qəbul etmək lazımdır ki, insanlar arasında
meydana gələn ədavəti əvvəlcə
yumşaldıb, sonra aradan qaldıra bilmək üçün
küsülülərin hər
birinə digərinin onun haqqında əslində yaxşı
şeylər düşündüyünü
söyləmək lazım
gəlir. Bunun üçün isə müəyyən mənada yalan söyləməyə ehtiyac
duyulur. Əgər söyləniləcək yalan cəmiyyət və insanlar üçün faydalıdırsa,
bundan çəkinmək
lazım deyil. Unudulmamalıdır ki, “İşləri
yoluna qoyan yalan, fitnəyə səbəb olan doğrudan daha üstündür”.
Belə rəvayət olunur ki, haqsız yerə məhkum edilən bir şəxs öz ana dilində hökmdarı söyüb
təhqir etməyə
başlayır. Məhkumun qəribə şəkildə
donquldandığını görən hökmdar, yanındakı vəzirlərinin
birindən bu şəxsin nə söylədiyini soruşur.
Xeyirxah vəzir: “Cənabım, onu bağışlamağınızı istəyir” – deyir. Xeyirxah vəzirlə arası olmayan başqa bir vəzir irəli atılaraq: “Hökmdarın
hüzurunda yalan söyləmək bizə
yaraşmaz. Bu adam sizə söyüş söyür,
sultanım” – deyir. Bunun cavabında hökmdar: “Onun yalanı bizi sənin doğrundan daha yaxşı bir yola sövq
edir” – deyir və məhkumu əfv edir.
Hədisdən belə qənaətə
gəlmək olar:
1. Yalan danışmaq haramdır,
amma yalan danışmağın caiz
olduğu yerlər də vardır.
2. Müharibədə
düşmənə qarşı,
həmçinin küsülü
insan və ya qrupların arasını düzəltmək
üçün yalan
söyləməyə icazə
verilmişdir.
Uca Allah
buyurur: Belə olduğu təqdirdə yalan sözlərdən (yalan yerə şahidlik etməkdən,
Allaha şərik qoşmaqdan) çəkinin
(əl-Həcc, 22/30).
İslam yalan yerə şahidlik etməyi qəti surətdə qadağan edir. Kamil möminlər,
əlbəttə, bu kamillik səviyyəsinə
gözəl, faydalı
və məşru (qanuni) işlər görməklə nail olmuşdurlar.
Onların söz və
davranışları bu
cəhətdən böyük
əhəmiyyət kəsb
edir. Onların nümunəvi davranışlarından
biri yalan yerə şahidlik etməmələridir. Həqiqət kiminsə xatirinə və ya qorxudan
təhrif edilməməlidir.
İmana
dürüstlük yaraşır.
Rəsuli-Əkrəmin belə söylədiyi rəvayət
olunur: “Ən böyük günahın
nə olduğunu sizə deyimmi?” – buyurdu. Biz: “Bəli,
Ya Rəsulullah!” – dedik. Rəsuli-Əkrəm:
“Allaha şərik qoşmaq, ata-anaya itaətsizlik etmək” – dedikdən sonra söykəndiyi yerdən dikəlib oturdu və: “Yaxşı yadda saxlayın, bir də yalan
söyləmək və
yalan yerə şahidlik etməkdir” – buyurdu.
Yalan danışmaq
və yalan yerə şahidlik etmək qul haqqına təcavüz etmək deməkdir.
Hədisdən belə nəticəyə
gəlmək olar:
1. Yalan yerə şahidlik etmək, Allaha şərik qoşmaq və ata-anaya itaətsizlik göstərmək
böyük günahların
başında yer tutan və çox
ağır məsuliyyəti
olan bir günahdır.
2. Peyğəmbərimizin
hərəkət və
davranışı mövzunun
ciddiliyinə dəlalət
edir. Onun bu cür davranışı ümmətinə
qarşı duyduğu
şəfqət və
mərhəmətin nəticəsidir.
3. Bir-iki kəlmə də olsa yalan danışmaq
və yalandan şahidlik etmək ən böyük günah iş törətmək üçün
kifayətdir.
4. Həqiqi
dindarlıq dinin qoyduğu qayda-qanunlara riayət etməklə sübut edilir.
İdris Abbasov,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Kaspi.-2013.-31 avqust.-2 sentyabr.-S.18.