Bədii və elmi söz yaratmaq sahəsi
dolanacaq vasitəsinə çevrilib
Arif Əmrahoğlu: Bədii və
ya elmi sözün həyatın hansısa problemini dəyişəcəyinə,
hansısa ağrısını nisbətən yüngülləşdirəcəyinə
o qədər də inanmıram
Arif
Əmrahoğlu 1954-cü ildə Gürcüstanın Marneuli
rayonunun Ağqula kəndində anadan olub. Orta məktəbi
Ermənistanın Noyemberyan rayonu Ləmbəli kəndində
bitirib. Azərbaycan Dövlət Univertsitetinin (indiki Bakı
Dövlət Universiteti) filologiya fakültəsində təhsil
alıb. Azərbaycan EA Ədəbiyyat
İnstitutunun XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsində baş laborant, kiçik elmi
işçi, institutun Yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsinin elmi işçisi, Azərbaycan EA-nın
Ədəbiyyat muzeyinin elmi işlər üzrə direktor
müavini, Prezident Aparatında milli siyasət şöbəsində
işləmişdir. Hazırda Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibi, Bakı Dövlət
Universitetinin müəllimidir. İlk mətbu hekayəsi
"Axali Marneuli" qəzetinin 8 mart 1974-cü il tarixli
sayında dərc edilib. Klassik və müasir Azərbaycan nəsrinin
bədii axtarışları, sənətkarlıq məsələləri
ilə ardıcıl məşğul olur. "Klassik Azərbaycan
nəsrində təhkiyə məsələləri (XIX əsrin
ikinci yarısı)" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmişdir. Onun ədəbi-tənqidi,
elmi məqalələrində bədii ədəbiyyatın
poetik özünəməxsusluğunun, təhkiyə
probleminin tədqiqi başlıca yer tutur. Bədii tərcümə
ilə ardıcıl məşğul olur. İndiyədək
“Nəsrin poetikası”, “Sözə inam
sabahımızdır”, “Epik sözün bədii gücü”,
“Mirzə Fətəli Axundzadənin söz dünyası” və
s. kitabları çap olunub.
– “Cini şüşədə
saxlamağın vaxtıdır” məqaləniz belə bir
cümlə ilə bitir: “Bütün etnoslar, xalqlar və millətlər
ədəbiyyat yaratdı, kiminin ədəbiyyatı ağ,
kiminin ki, qara oldu. Bu baxımdan Azərbaycan klassikası
xalqa, xalqı isə ədəbiyyatına bənzəyir”.
Bugünkü ədəbiyyatın mənzərəsiylə
öz tezisinizi necə qiymətləndirərdiz, durum necədir
və bu ədəbi durum xalqa hansı kriteriyalara görə
bənzəyir?
– Kriteriyalar subyektiv olur. Kütləvilik mədəniyyətin və həqiqi yaradıcıların killeridi. M.Füzulinin O.Pamukdan və ya X.Hüsenidən az oxunması birincinin zəifliyi, ikincilərin güclü olması demək deyil. Yeri gəlmişkən deyim ki, mənim kitabxanamın çoxu xarici ölkələr əbəbiyyatından ibarətdi, yəni mən ən yaxşı əsərlərin oxunmasının, öyrənilməsinin birmənalı tərəfdarlarındanam. Vaxtilə T.Eliot kütləvi mədəniyyəti xalqa sırınmış mədəniyyət adlandırır və bildirirdi, onlar nə vaxtsa aldandıqlarını başa düşəcəklər. Bəzən kriteriya mənafe və maraqla birbaşa bağlı olur.
Hər bir ölkənin himni var. Biz
hamısına hörmətlə və ehtiramla qulaq
asırıq, çalınanda ayağa dururuq. Ancaq öz
himnimiz çalınanda yaxşı mənada ətimiz ürpəşir,
içimizdən bir iftixar ilıqlığı keçir.
Ədəbiyyatda belədi. Təbii ki, səviyyəli ədəbiyyat.
X.Abovyanın anti-türkçü "Ermənistan
yaraları" ermənilər üçün,
İ.Şıxlının "Dəli Kür" romanı
bizim üçün tarixi bir əsərdi. Etnik-milli
varlığı qorumaq üçün hər bir dövlətin,
xalqın himni yarandığı kimi, ədəbiyyatı da
yaranıb, yaranır və yaranacaq. Milli bayramlarda "Dədə
Qorqud", "Dəli Kür", "O olmasın, bu
olsun" və s. göstərilir və göstəriləcək.
Dünyada bütün analar gözəldi, amma hər bir
adamın anası özü üçün dünyanın ən
gözəl anasıdı. Bu mənada ədəbiyyatımız
özümüzə bənzəyir.
– “Min illərdir insanlar şeir
oxuyurlar, ancaq arzuladıqları kimi yox, bacardıqları kimi
yaşayırlar”. Bu cümlə Əli Kərim
haqqında yazdığınız “Olduğu kimi görünən
sənətkar” məqaləsindəndir. Arif müəllim, niyə
ədəbiyyat həyatın qarşısında
gücsüzdür və bunu bilə-bilə yazmaq istəyinin
qarşısıalınmazlığını yaradan səbəblər
nədir? Bu aldatmaca kimə nə verir?
– Fərid, məncə, ədəbiyyat yox,
insan həyatın qarşısında gücsüzdü.
Tarixən ilk növbədə insan özünü məhz bu
gücsüzlükdən xilas etməyə
çalışıb. Mifologiya da, məncə, müəyyən
mənada buna görə yaranıb. Bəndə dərk edə
və razılaşa bilmədiyi halların qorxusundan, xofundan
azad olmaq üçün yozumlar verib və bu yozumları tədricən
inama çevirib. Əbədilik, yoxluq, ruh və s. kimi
anlayışlar beləcə formalaşıb.
Mifoloji
sistem, əslində, həyat və yaşamaq
normalarıdı. Yazılı ədəbiyyat həyatın,
inkişafın gedişinə uyğun nə qədər dəyişsə
də, fərqli təzahürü ilə mifoloji sistemin müəyyənləşdirdiyi
normalar daxilində mövcuddu. Məsələn, sufizmi
götürək. Ən ümumi şəkildə desək,
sufizm müəyyən mənada həm də insanı
Tanrının yaratdığı kosmosu xaosa çevirməməyə
çağırışdı və bəndəni əbədi
yoxluq qorxusundan azad etməkdi. Bu təlimə görə, nəfsli
insan kimi ölüb nəfsinə qalib gəlməyi bacaran bəndə
kimi dirilən varlıq zərrəciyi olan Tanrısına
qovuşmaqla əbədi dirilik tapır və bununla da, qorxu
hissi aradan qalxmış olur.
Fikir
versək görərik ki, əksər mifoloji və
yazılı mətnlərdə Xaosun mümkün səbəbkarı
Tanrı deyil, ilk növbədə insan göstərilir. Ədəbiyyat həyatın qarşısında
gücsüz qalan insanı ən sonda xaosa səbəbkar
olmamağa səsləyir. Amma və lakin
insan görür də, oxuyur da, oxumağını qurtaranda
düşünür də, sonra da özünə qalib gəlməklə
Tanrıya qovuşmaq və əbədi dirilmək yolunu yox, cənnətə
düşmək yolunu seçir. Çünki birinci çətindi,
bəndənin özünün özü ilə mübarzəsini
tələb edir. Söz sənəti yenidən işinə
başlayır.
– Mərhum yazıçı Eyvaz
Əlləzoğlu haqqındakı fikriniz çox dəqiqdir,
hansı ki, onda o vəfat etməmişdi. Qeyd edirsiniz ki,
o yaşadığı kimi yazmır, ancaq yazdığı
kimi yaşayır. Yaxud Əli Kərim haqda yazınızda
deyirsiniz ki, onun iç dünyası ilə gerçək
dünyası arasında uyğunluq yaranmadı. Bu cür
hallar, belə olmaq yazar üçün indiki reallıqda
hansı faciələrə gətirib çıxarır?
– Bir dəfə Əli Kərim
Yazıçılar Birliyində bir məşhur sənətkarı
görür və yanından keçir. Həmin
sənətkar ona deyir ki, niyə salam vermirsən. Əli Kərim
cavabında bildirir ki, əlimdən gələn elə budu.
Əli Kərim içi ilə danışan şair və bəndələrdən
idi. İçində bir gözəl dünyası vardı
ki, orada ancaq və ancaq əlindən gələnləri
edirdi. Reallıqla iç dünyası arasındakı ziddiyyət
gözlənilən sona gətirib çıxartdı,
çünki barışmaqla ziddiyyəti reallığın
hesabına həll edə bilmədi və etmək istəmədi.
Eyvaz səfirlikdə
işlədi, amma diplomat ola bilmədi. O da
içi ilə danışırdı, eyni zamanda heç nəyi
dəyişə bilməyəcəyinə əmin olduğu
halda hirsini də tökürdü. Töküb
qurtara bilmədi. Yazdıqdarı, yazmaq istədikləri
daha güclü çıxdı.
– Mirzə Fətəli
Axundzadə haqqında “Mirzə Fətəli Axundzadənin
söz dünyası” kitabınızda onun müəyyən əsərlərində,
xüsusən “Aldanmış Kəvakib” povestində naməlum
müəllif kimi çıxış etməsindən
yazırsınız. Sizcə,
naməlum müəllif kimi görünmək onun əsərlərinə
hansı üstünlükləri gətirirdi və ya nələrdən
edirdi?
– Mirzə Fətəli Axundzadə istedadlı olduğu
qədər də mütaliəli bir insan olub. O, şərhçiliklə
qiymətləndirməni fərqləndirirdi və nəzərə
alırdı ki, hər bir oxucu funksiyasının əlindən
alınmasına dözməyən potensial şərhçidi,
şərhləri qiymətləndirməyə çevirməklə
onu daha da hikkələndirmək olmaz. Buna
görə də L.Tolstoy deyirdi ki, mənim
uşaqlığım heç kəsə maraqlı deyil, mən,
ümumiyyətlə, uşaqlıq haqqında yazmışam.
Təhkiyənin naməlum müəllifə
tapşırılması bədii ədəbiyyatda yeganə
vasitə deyil, amma ən optimal vasitələrdən biridi.
Bu isə oyun qaydalarının, ən vaciblərindən birinə
əməl etməyə çalışan M.F.Axundzadənin əsərlərinə
obyektivlik verdi, inanmağa zəmin
hazırladı. Unutmayaq ki, bədii
yaradıcılıq da bir oyundu.
– Arif müəllim,
bügünkü tənqid, sizcə, ədəbiyyatın mənzərəsini
yarada bilirmi?
– Məncə,
hazırda ədəbi prosesdə hələ tənzimlənməyən
bir pərakəndəlik var. Ən inadkar peşəkardan
tutmuş fəal oxucuya qədər heç kəs ədəbi
prosesi tam şəkildə nəzərdən keçirə
bilmir. Çap imkanları – müxtəlif saytlar, qəzetlər,
dərgilər və s. artıb, çoxsaylı nəşriyyatlar
var. Kitabların tirajını əksər hallarda
mümkün oxucu sayından daha çox maddi imkan müəyyənləşdirir,
yəni tiraj az olur. Belə
bir vəziyyətdə ədəbi məhsulları oxuculara
çatdıran bütün mənbələri əhatə
etmək, yumşaq desək, çətinləşir. Tənqidçi də istər-istəməz mənzərəni
olanlar əsasından daha çox, tapa bildikləri əsasında
yaratmalı olur. Digər tərəfdən,
tənqidçinin özünün obyektivliyini, səviyyəsini,
potensialını nəzərə almaqla mənzərə
yaratmaqdan yox, mənzərə yaratmağa cəhddən
söhbət gedə bilər. Tənqidimizin
aparıcı simaları bu cəhdi göstərirlər.
– Qəribədir, müxtəlif
kitablar çıxır, əsərlər yazılır,
ancaq ümumi mənzərə görünür ki, sanki proses
görünmür?
– Proses
dayam edir və görünür. Sadəcə
olaraq, bədii və elmi söz yaratmaq sahəsi dolanacaq vasitəsinə
çevrilib və bu da prosesin gedişinin görünməsinə
kölgə salır. İki fakta diqqət
yetirmək istəyirəm. Məsələn
bu günlərdə ümummilli lider Heydər Əliyevin əbədiliyə
qovuşmasını həm acı ilə, həm də fəxrlə
bir daha xatırladıq. Acı ilə ona
görə xatırladıq ki, aramızda yoxdu. Fəxrlə ona görə xatırladıq ki, belə
bir tarixi şəxsiyyət olub və var. Heydər Əliyevə
həsr olunmuş nə qədər kitab, məqalə
çap olunub və olunur. Anar, Elmira
Axundova kimi peşəkarların əsərlərini
çıxmaqla işıq üzü görən
yazıların böyük əksəriyyəti
"xalturadı".
Digər
bir fakt: Biri gəlmişdi yanıma, Prezident təqaüdü
istəyirdi, güclü "arqumenti" vardı: öz
sözü ilə desək, "kişi haqqında poema"
yazmışdı. 7 il bu tarixi şəxsiyyətin
rəhbərliyi altında işləmiş bir bəndə
kimi əsərə ötəri nəzər salanda
gördüm ki, bu əsər Heydər Əliyev kimi azman bir
dahinin ömrünün bir gününün bir saniyəsindən
də aşağıda durur. Poema, sən demə,
təqaüd almaq üçün yazılıbmış.
Azərbaycanda
ali məktəblər az deyil. Orada savadlı, – və təəssüf ki,
savadsız, – vicdanlı, peşəkar alimlər, pedaqoqlar
çalışırlar. Ali məktəbdə
onların əmək haqlarının artırılması
namizədlik, doktorluq dissertasiyası müdafiə etməkdən,
baş müəllim, dosent, professor adı almaqdan keçir.
İstər-istəməz namizədlik və
doktorluq dissertasiyası bir çox hallarda elmi marağa görə
yox, maaşa görə yazılır. Müdafiədən
sonra absurd bir mərhələ başlayır: namizəd dosent
olmaq üçün hökmən proqram, metodik vəsait
hazırlamalıdı, doktor isə professor olmaq
üçün hökmən dərslik yazmalıdı.
Dövlət
və özəl ali məktəblərdə isə təxminən
eyni kafedralar, – məsələn, Azərbaycan ədəbiyyatı,
xarici ölkələr ədəbiyyatı və s. fəaliyyət
göstərir və təxminən eyni fənlər tədris
olunur, istisnalar da var. İndi təsəvvür edin ki, bizdə
heç kəsə lazım olmayan, bir-birini təkrarlayan nə
qədər proqramlar hazırlanır, nə qədər
metodiki vəsaitlər, dərs vəsaitləri, dərsliklər
yazılır. İnandırım ki, bir sıra
xarici ölkələrdə olduğu kimi, bizdə də dosent,
professor adı almağın başqa mexanizmi hazırlansa,
müəllimlərin ən azı 70 faizi bu mənasız
işdən imtina edər.
Deməli, proses gedir, sadəcə olaraq onun görünməsinə
mane olan səbəblər aradan qaldırılmalıdı.
– Rəsmi işlər sizdən nələri
aldı, istədiyiniz hansı mövzuları yaza bilmədiniz
və ədəbi tənqiddə hansı yerləri boş
görürsünüz?
–
Heç bir rəsmi işdə məni zorla işlətməyiblər
ki, durub indi vay-şivən salım, itən günlərdən,
ağ saçlardan, volidolun gündəlik
həyatımın bir parçasına çevrilməsindən
narazılıq edim. Xahişlə qələmə
aldığım yazılarım var, zəifləri var, amma
kimisə vurmaq məqsədi güdən və elə buna
görə də utanacağım yazım yoxdu.
Mən illüziyalarla yaşayanlardan deyiləm. Bədii və
ya elmi sözün həyatın hansısa problemini dəyişəcəyinə,
hansısa ağrısını nisbətən yüngülləşdirəcəyinə,
hansısa dərdini qaldıracağına o qədər də
inanmıram. Biz ulu əcdadlarımızın
taleyini, yaranma və yaradılma səbəbi, vasitəsi dəyişməklə
onların yaşadıqları dərdi, ağrını
yaşayırıq. Dərd, ağrı
qurtarsaydı bədii sözə bəlkə də ehtiyac
qalmazdı.
Bəs onda Fərid, Arif niyə yazır? Orteqa-i Qasset deyirdi ki, hər bir mədəniyyət həyatın interpretasiyasıdı, şərhidi, izahıdı. Həyat isə əbədi mətndi. Mədəniyyət-şərhdi. M.Haydeqqer isə əmin idi ki, insan yaradıcı deyil, o yalnız varlığın çobanıdı. Deməli, biz şərhçilərik. Şair, yazıçı həyatın şərhçisidi. Tənqidçi, ədəbiyyatşünas da şərhçidi. Amma ya mövcud şərhin şərhçisi, ya da mövcud şərh bazasında özünün tanıdığı, bildiyi həyatın şərhçisi rolunda çıxış edir. Əbədi mətn qaldıqca, Fəridlər, Ariflər də şərhlərini verəcəklər.
Fərid
Hüseyn
Kaspi. - 2013.-14-16 dekabr.-S.14.