Mənim ən böyük qazancım oxucularımdır
Elxan Elatlı: «Necə ki, sovet dövründə yazıçılar əsər yazanda senzuranı nəzərə alırdılar, eləcə də bu gün mən roman yazan da oxucularımı düşünürəm»
Elxan
Elatlı 1962-ci il 19 dekabrda Şamaxı
rayonunun Sis kəndində anadan olub. Orta təhsilini
doğulduğu kənddə aldıqdan sonra təhsilini
Bakıdakı Fizika–riyaziyyat təmayüllü
Respublika 1 saylı məktəbində davam elətdirib. 1980-1985-ci illərdə BDU-nun
mexanika-riyaziyyat fakültəsində oxuyub. 1985-2001-ci illərdə doğulduğu kənddə fizika-riyaziyyat
müəllimi, rayon
icra hakimiyyətinin ərazi üzrə nümayəndəsi, məktəb direktoru vəzifələrində
çalışıb. 2001-ci ildən Bakı şəhərində
yaşayır. İndiyədək
14 kitabı işıq üzü görüb ki, onların
üçü şeir, ikisi riyazi məntiq,
doqquzu isə detektiv
nəsr əsərləridir.
O, "Xəyanət" romanından sonra detektiv yazıçı kimi
tanınmağa başlayıb. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvüdür. “Qan ləkəsi”, “Xəyanət”, “Bakıdan gələn xəfiyyə”, “İtmiş qızın
axtarışı”, “Dilənçi qadının sirri”, “Cəhənnəmdən gələn səs”, “Pəncərədə görünən kölgə”, “Görünməyən izlər”, “Qisas gecəsi”, “Arxalı canavar”, “Ələkeçməz yaquar”, “Ən yaxın planet”, “Seçilmiş cəza”, “Adsız tablo” adlı
romanların müəllifidir. Bu günlərdə Elxan müəllimlə
görüşüb yaradıcılığı barədə və
detektiv əsərlər haqda söhbətləşdik.
– Bəziləri detektiv nümunələri “yüngül ədəbiyyat”, “qeyri-ciddi ədəbiyyat” adlandırırlar. Sizcə, ədəbi mühitdə
niyə detektiv ədəbiyyata qarşı aqresiya var?
– Əvvəla deyim ki, ciddi və ya qeyri-ciddi
adlandırılan ədəbiyyat bölgüsü yoxdur. Ancaq guya ciddi ədəbiyyat deyiləndə orda oxucuya
çatdırılan böyük bir problemdən söhbət
gedir. Detektiv əsərdə cinayət
baş verir, sonra cinayət
axtarılır və
tapılır. Detektiv əsər
də
başdan-başa ancaq ölüm və
axtarışdan ibarət
deyil ki? Detektiv nümunələrdə bəzən
bir, bəzən bir neçə səhifədə Tanrıya, anaya, vətənə
sevgi aşılayacaq nümunəvi
məqamlar olur.
Hansı ki, min ciddi nümunə adı ilə
təqdim edilənlərdən
daha çox təsirə malikdir bu hissələr. Bu gün detektiv əsərlər yazan müəlliflərin kitab oxuyanda heç olmasa
əsərin detektiv nümunə olduğunu bilirsən, ancaq ciddi ədəbiyyat adına
hər cür
əsərlər müxtəlif ədəbi cərəyanlar adı altında
oxuculara təqdim olunur. Detektiv əsər yazmaq çox
çətindir,
söhbət normal,
qəbul edilən detektiv əsərlərdən gedir. Hətta mən ciddi ədəbiyyat nümunələrini
daha asan yaza bilərəm, nəinki detektivi. Detektiv əsərdə lazım olan süjet xətti tapılmalıdır,
sona qədər müəmmanı
qorumağı bacarmalıdır yazıçı. Bəzən elə müəlliflər detektiv əsərləri
tənqid edir ki,
özü heç bir hekayəsində də bu janra müraciət etməyib.
Belə bir
şübhə doğur: Görəsən, onlar detektiv əsərlər yaza bilərlərmi? Əgər Elçin Əfəndiyev çıxış edib detektiv əsərə yüngül janr desə mən onu başa düşərəm, çünki özü
“Toyuğun diri qalması” adlı detektiv povest yazıb. Sonra
yazmayıb, o deyə
bilər ki, mən əvvəl
yazmışam, bacarıram, ancaq indi yazmıram. Yoxsa başqaları detektiv əsərə müraciət
etməmiş bu
cür əsərləri asan yazıldığını
vurğulayaraq gözdən
salırlar. Nə
olar, siz də əvvəl detektiv yazın, oxucunuzu
toplayın sonra yenə
ciddi adlandırdığınız nümunələri yazın oxucularınız da
oxusunlar.
– Detektiv nümunələr oxuculara nə verir?
– Anlayan oxucu üçün
detektiv əsərlər ölümün, şərin, oğurluğun sonda ifşa
olunacağını tənqid edir, göstərir. İkinci bir tərəfdə cinayət
axtarışında oxucunun beyni məntiqlə
çalışır. Məntiqsə məqsəd
deməkdir. Detektiv əsərlər oxuyan oxucular qarşılarına
ciddi bir problem çıxanda romantiklər
kimi xəyala
dalmırlar, realistlər
kimi passivləşmirlər, vəziyyətdən çıxış yolu
axtarıb tapırlar, məntiqi
düşüncələri onlara kömək olur, aldanmırlar.
Müxtəlif
müəlliflər Şerlok Holms kimi
dəfələrlə
obrazlar yaratmağa çalışıblar, özü də məhz onun özü kimi obraz
yaratmağa çalışıblar, oxşarını yox.
Çünki onu milyonlarla insan ideal hesab edir.
Bu mənada
insanlarda xilasedici, ağılla hərəkət edən, xeyirxah detektiv obrazlara maraq
var. Ədəbiyyatın rolunu şişirtməyə dəyməz, kim
hansı yolla xalqa xidmət edirsə qoy etsin. Əgər bu gün mən bir əsər yazacam onu 2-3 oxucu oxuyacaqsa
bunun heç bir əhəmiyyəti yoxdur, yazıçının missiyası həm də oxucusunu yetişdirməkdir, oxucu da xalq deməkdir. Deyirlər detektiv əsər baş qarışdırmaq
üçündür. Sual edirəm: Əgər insanın başı kitab
oxumağa qarışıbsa, pis işlərə aludə olmursa bunun nəyi pisdir ki?!
– Əsərlərinizin kitab bazarına girməyi necə oldu bəs?
– İlk detektiv əsərim olan “Xəyanət” romanı çox məhdud tirajla çap olundu. Dost-tanışa
payladım. Bizim oxucular belədir ki, kitab xoşlarına gəlməyəndə atırlar bir kənara, bir az
bəyənəndə kitab şkaflarına qoyurlar
tullamırlar, ancaq tam bəyənəndə isə başqasına oxumağı tövsiyə edirlər. “Xəyanət” romanımı da
bəyənənlər
beləcə bir-birinə deyib yaydılar.
Beləcə romanımın
şifahi təbliğatı
başladı. “Xəyanət” romanını nəşriyyatdan pulunu
verib götürəndə dedilər ki, bu kitabın
neçə
nüsxəsini bizə
bağışlayırsan. Dedim 50 nüsxəsini. Həmin 50 nüsxəni onlar həm payladılar, həm də satdılar, hər şey də ondan başladı.
Əsərlərim çap olunana qədər artıq detektiv meydanında yüksək kürsüdə əyləşmiş, dünyaca məşhur olan Çingiz
Abdullayev artıq oxucular tərəfindən sevilirdi. Ancaq onun
yaradıcılığı mənə mane yox, kömək oldu. Əgər o olmasaydı, onun sinə gərdiyi çətinliklərlə, qınaqlarla gərək sinə gərəydim. Ancaq o artıq milli zəmində detektiv
janrının ədəbiyyat nümunəsi olduğunu
sübut eləmişdi.
Mən detektiv
romanımı Azərbaycan Yazıçılar Birliyinə gətirəndə rahat
qarşılayırdılar, ağzı büzmürdülər, deyirdilər ki, bizim Çingiz Abdullayev
adlı da usta detektiv yazıçımız var.
Ç.Abdullayevin detektiv meydanına gedən
çığırları təmizləməsi çox böyük işdir. Yəni,
demək istədiyim odur ki, mənə qədər ənənənin olması,
romanlarımın da oxucular tərəfindən qəbul edilməsinə və kitab bazarına girməyimə kömək oldu.
– Detektiv əsərlərin süjeti, əslində, bəllidir: ya nəsə itəcək, ya kimsə oğurlanacaq, ya da kimsə öldürüləcək, qatil və oğru axtarışı
başlayacaq. Bəs bu janrın sirri nədədir ki, hadisələr bəlli ola-ola oxucuların marağına səbəb ola
bilir?
– Söhbət yenə peşəkarlıqdan gedir, əsas hadisələr ölüm və itki olsa da gərək elə yazasan ki, oxucuya maraqlı gəlsin və əsəri oxusun. Oxucular
var ki, əsəri oxuyanda artıq
müəyyən yerdən sonra qatildən şübhələnirlər,
elələri də var ki, heç
qatili axtarmır və
səbrlə əsərin
sonunu gözləyirlər. Ancaq detektiv əsərə “qatili tapacam” iddiyasıyla
yanaşmaq lazım deyil. Mən romanlarımda qəsdən qatildən
şübhə
doğuracaq situasiyalar yaradıram. Yoxsa elə quru obrazlar yaradaram
ki, heç şeytan da baş açmaz. Ancaq
buna ehtiyac yoxdur, ustalıq odur ki, oxucu şübhəylə təsdiqin
arasında qalsın. Bu mənada detektivin əsas gücü də oxucunun ürəyinə
saldığı şübhədədir.
– Ədəbi ictimaiyyət, ədəbi tənqid üçün detektiv əsərlər maraqlı deyil. Sizcə, nəyə görə
detektiv əsərlər ədəbi tənqidin diqqətini çəkmir?
– Mən Mübariz İbrahimov
haqqında roman yazana qədər heç kəsə görüşüb şəxsən kitab
bağışlamamışdım, həmişə ədəbi mühitdən uzaq olmağa
çalışmışam. Yazıçı əsərini yazmalıdır, o əsər haqqındakı rəylərə
çox da başını qatmamalıdır. Ancaq detektiv əsərlərin ədəbi tənqidin diqqətindən uzaq qalması yəqin ki, janrın
inkişafına pis təsir
edir. Detektiv əsərlərə
təhlil olunanda gərək janrın tələbləri nəzərə
alına, detektiv əsərə münasibət
hüquqşünas yanaşması tələb edir. Mənim
romanlarımda detektiv mövzu bəzən kənarda qalır,
böyük ideyaları əks
etdirməyə
çalışıram. Bu mənada mənə sırf detektiv yazar da demək olmaz.
– Müsahibələrinizin birində deyirsiniz ki, yazarkən ancaq mətn barədə düşünürəm, oxucu barədə yox. Ancaq
detektiv janr elədir
ki, oxucunun istəkləri, adətən, əsas
götürülür. İstərdim
oxucularınız barədəki fikirlərinizi davam etdirəsiniz.
– Uğur qazanan kitablarımın
çoxu oxucuları düşünmədən yazdıqlarımdır. Ancaq oxucularla görüşlərim bir qədər çoxalandan sonra
onların istəklərini də nəzərə alıram. Necə ki,
sovet dövründə
yazıçılar əsər yazanda senzuranı
nəzərə alırdılar, eləcə də
bu gün mən
roman yazanda oxucularımı düşünürəm. Ancaq onu da deyim ki, oxucunu düşünüb yazmaq bəzən yazıçıya bəzi idealarını
gerçkləşdirməkdə mane olur.
– Ç.Abdullayevdən müsahibə alanda detektiv əsərləri oxumadığını
demişdi, fikrini bununla əsaslandırmışdı ki, artıq mən detektiv əsər oxumağa başlayanda
süjetin necə olacağı mənə aydındır deyə, bu janra aid nümunələr maraqsız görünür. Siz necə,
detektiv əsərlər oxuyursunuzmu?
– Bəzi elə zəif əsərlər olur ki, müəllif cinayətkarı kənarda gizlədir, sonra axırda
ortalığa çıxardır və döşünə döyür ki, heç kəsin ağlına gəlmədi onu tapmaq. Bu
cür bayağı detektiv əsərləri oxumuram. Ancaq
maraqlı detektiv əsərlər oxumağı sevirəm. Detektiv əsərlər oxuyanda qatili tapmaq barədə düşünmürəm, yaxşı
yazıçı olmaq peşə
olduğu kimi yaxşı oxucu da olmaq peşədir. Mən əsəri
oxuya-oxuya onu, loru desək,
qurdalamağı sevmirəm,
sadəcə maraqla oxuyuram, vəssalam. Bu gün Fərid
Hüseynli, Müşfiq Xan kimi detektiv müəlliflər yetişir,
onların əsərlərini maraqla oxuyuram. Son vaxtlarsa az oxuyuram, ya da oxuduqlarımı
yarımçıq qoyuram. Bu saat kitab
şkafımda 5-6 kitab var ki, bir hissəsini
oxumuşam, ardını mütaliə
edə bilməmişəm.
– Əsas qəhrəmanınız sayılan
Qanbay Qasımlı obrazı necə yarandı bəs?
– Qanbay Qasım
obrazını yaradanda yaradıcılıq baxımından hələ öz yolumu
tapmamışdım. Ancaq Şerlok Holms kimi bir obraz yaratmaq istəyirdim ki, qəhrəmanın gücü ilə yox ağlıyla qələbə
çalsın. Uzun illər öncə
Elçin Əfəndiyevin
“Tənqid və ədəbiyyatşaünaslıq”
adlı kitabından oxumuşdum ki, Şerlok Holmusun evinə hələ
də məktublar göndərənlər
var. Bu fikir o vaxtlar beynimdə
dolaşırdı. Necə olur ki, yazıçının
yaratdığı obrazı onun özündən çox sevilir?!
Bundan sonra fikirləşdim
ki, Azərbaycanın
da Şerlok Holmusunu mən
yaradım. Bir neçə əsər yazdım və qəhrəmanım
da Qanbay Qasımlı oldu. Ancaq bu
yaxınlarda qərara
gəlmişdim ki,
digər əsərlərimdə daha bu obrazı
baş qəhrəman seçməyim. Ancaq oxucularım qəti
etiraz elədilər. Belə
görünür ki, mən
bu obrazdan imtina edə
bilmərəm.
– Əsərlərinizdən aldığınız
qonorar sizi qane edirmi?
– Bu bir qədər problemli məsələdir. Bəzən kitablarım yaxşı
satılıb, ancaq naşirlər
bunu məndən gizlədiblər, bəzən yarızarafa deyiblər ki, sən yaz biz qazanaq.
Yəni
həmişə nəsə
problem olub. bir kitabımı ən azı 10 adam oxuyur, bəzən hərbi hissələrdən münasibət alıram ki, bir hərbi hissədə oxumayan qalmayıb. Kitabxanaçılar hansı tədbirdə
görsələr kitabımı istəyirlər. Hətta elə olub ki, bir nəfər 6 ay mənim
kitabımın arxasınca kitabxanaya gəlib
gedib. Bəzən kitabxana işçiləri mənə deyirlər ki, belə bir qayda qoymuşuq ki, kim hansı kitabı korlasa, əvəzində Elxan Elatlının
kitablarını alıb kitabxanaya verəcək. Kitabdan
alınan qonorarla dolanmaq olmur. Ona görə də həmişə deyirəm ki, mənim ən böyük
qazancım oxucularımdır.
– Olubmu ki, Milli Təhlükəsizlik Nazirliyin əməkdaşlarından, yaxud Daxili
İşlər Nazirliyində çalışan kimsə sizə mövzular verib? Ümumiyyətlə, o sahənin
nümayəndələri sizin
oxucularınızdırmı?
– Bəli, onlar əsərlərimi maraqla oxuyurlar. Mənim
gücüm xəfiyyəliyi bilməkdə deyil, ədəbiyyat yaratmaq
bacarığımdadır. Tam səmimiyyətlə deyirəm ki, bu günə qədər belə bir şey olmayıb ki, kimsə mənə mövzu versin. Kömək təklif edənlər, müasir polis sistemiylə tanış
etməyi təklif edənlər olub. Ancaq
indiyənə qədər
kimdənsə mövzu almağa
ehtiyacım olmayıb. Həm də
ehtiyat etmişəm,
düşünmüşəm
ki, bir mövzu verərlər, sonra nə yazsam deyərlər ki, “əşi
ona bütün süjetləri
mən vermişəm”.
– Detektiv müəlliflərinin daha çox əsər yazmasının səbəbi nədir?
– Detektiv əsər yazan müəlliflərin digər müəlliflərdən fərqi ondadır ki, çox yazmağı
bizdən həm də oxucular tələb edir. Belə ki, bir il ərzində hər hansı bir romanı
yazırsan, oxucu 4-5 saata oxuyur və sonra soruşurlar: “yeni əsəriniz nə vaxt çap olunacaq?”. Həm
də maddi səbəbləri
var çox yazmağın. Ancaq maddi çətinliklər olsa da, çalışıram
ki, az yazım. Bəzən bir il ərzində bir yox, iki əsər yazmaq istəmişəm, ancaq görmüşəm ki, dərhal keyfiyyətə təsir edib. Ona görə də tez-tələsik əsər yazmağın tərəfdarı deyiləm.
Fərid
Hüseyn
Kaspi.-2013.-28 dekabr.-S.15.