Ədəbiyyatı insan uydurub
Əsəd
Cahangir: «Hər hansı yazıçı əsərini tənqidçi
vasitəsilə reklam etmək istəyirsə, təbiidir ki,
buna müəyyən maddi vəsait sərf etməlidir»
Tənqidçi Əsəd
Cahangirin ötən ay “Kim yatmış, kim oyaq” adlı esse və
məqalələrdən ibarət maraqlı bir kitabı nəşr
olunub. Kitabda “Söz”, “Səs”, “Dəmirbaşlılar” kimi
maraqlı esselər, eləcə də, məqalələr
yer alıb. Kitabı yenicə oxuyub bitirdiyimizə görə
düşündük ki, Əsəd bəylə bu kitab barədə
ətraflı söhbət edək.
- Əsəd bəy, bu günlərdə
məqalə və esselərdən ibarət “Kim
yatmış, kim oyaq?” adlı kitabınız
“Yazıçı” nəşriyyatında işıq
üzü görüb. Siz bu kitabı birinci kitabınız
sayırsız. Bəs Anar müəllim və Günel
Anarqızı haqqında yazdığınız "Ağ
saç, qara saç" kitabınızı kitab hesab
etmirsiz?
- Əlbəttə
ki, sayıram. “Kim yatmış, kim oyaq”a qədər mənim
“Ağ saç, qara saç”dan başqa daha bir kitabım da
işıq üzü görüb – “Qədim türk ədəbiyyatının
linqvistik poetikası”. Amma “Ağ saç, qara saç”da 60-a
yaxın yazımdan ikisi dərc olunmuşdu – Anar müəllim
və Günel xanım haqqında yazılarım. Qədim
türk ədəbiyyatı ilə bağlı monoqrafiyada isə
tənqidçi yox, ədəbiyyat tarixçisi kimi
çıxış edirdim. Bir tənqidçi kimi obrazım
tam şəkildə üçüncü kitabımda
göründü. Mən bunu nəzərdə tutmuşdum.
-
Bir neçə ay öncə “Qafqazinfo” saytında
işıq üzü görən “Gülürəmsə,
demək varam” adlı yazınızda yazmışdınız
ki, Peyğəmbərin kitabı sağlığında
çıxmayıb, mən Peyğəmbərdən artıq
deyiləm ki, kitab çıxarım. Bəs, nə əcəb bu mövqeyinizdən imtina
etdiniz, kitab çap etdirdiniz?
- Mənim üçün ehkam yoxdur.
İçimdən gələn səsə qulaq asdım. O səs
mənə dedi ki, vaxtdır, kitabı çıxar və
müsabiqəyə təqdim et, mən də belə etdim. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin müxtəlif nominasiyalar üzrə
keçirdiyi müsabiqəni nəzərdə tuturam.
- Kitabda yer alan “Söz”, “Səs”,
“Dəmirbaşlar” kimi esseləriniz daha çox dini məzmun
daşıyır. Bir sıra mətləblərin
qovşağı təzahürünü daşıyır
din. Sizə görə din ədəbiyyatı hansı dərəcədə
idarə edə bilər və bu baxımdan bugünki mənzərə
necədir?
- Mən özümü dindardan daha çox, ezoterik hesab edir, dinə münasibətdə daha çox sufi mövqeyinə önəm verirəm. 2007-ci ildə işıq üzü görən “Namaz” poemam məhz bu məsələyə həsr olunub. Mənim namazım idrak və sevgidir. Dindarlar dinin zahiri, ezoteriklər isə batini qatını görürlər. Dindar üçün konkret olaraq yəhudilik, xristianlıq, müsəlmanlıq, ezoterik üçün isə bunların hamısını özündə ehtiva edən Allah anlayışı var. Tipik dindar dinin daha çox hərfini, ezoterik isə məğzini əsas tutur. Volter deyirdi: “Mən Allaha inanıram, dinə hörmət edirəm, mövhumat və xürafata isə nifrət edirəm”. Ezoterik düşüncənin daçıyıcısı kimi mənim də dinə münasibətim təxminən belədir. Mövhumata nifrət etməmək şərtilə.
İkincisi, nəinki din, ictimai şüurun
heç bir forması – elm, siyasət ədəbiyyatı idarə
edə bilməz. Çünki ədəbiyyat özü də
ictimai şüurun bir formasıdır və başqa
şüur formaları tərəfindən idarə olunmaqla
öz spesifikliyini itirə bilər. Bu spesifiklik isə ondan
ibarətdir ki, ədəbiyyat insanın azad olduğu yeganə
fəaliyyət sahəsidir. Dində insanın
qarşısını ehkamlar, elmdə qanunlar kəsir. Ədəbiyyatı
insan uydurub ki, azadlıq məsələsi ilə bağlı
özünə heç olmasa, təsəlli versin. Bu
azadlığı onun əlindən almaq absurd bir şey
olardı. Dünya ədəbiyyatı tarixi bunu aydın
sübut edir. Platon şairi ideal dövlət
ideologiyasına tabe etmək istədi, alınmadı.
Xristianlıq ədəbiyyatı tərki-dünya dini ideyalara
tabe etmək istədi, min ildə bir dənə də olsa,
ciddi ədəbiyyat nümunəsi meydana çıxmadı.
Klassiklər ədəbiyyatı estetik çərçivələrə
və mütləqiyyət monarxiyası ideyasına tabe
etmək istədi, alınmadı. Və sair və ilaxır...
Və
bütün bunları görə-görə, bilə-bilə
mən ədəbiyyatın dinə tabe edilməsi zərurətindən
yaza bilməzdim. Amma əgər yazıçı Allahı,
dini yox, məhz Allahı sineqoqdan, kilsədən, məsciddən
gələn ehkam kimi yox, öz içindən gələn səs
kimi duyursa, bunu təqdir edirəm. Və bütün
böyük ədəbiyyat sözün geniş mənasında
Allah axtarıcılığı üzərində durur.
Dostoyevskinin “Cinayət və cəza”sınnın finalında
adam öldürdüyünə Raskolnikov Sibirə göndərilir,
onun ardınca isə əlində “İncil” tutan Sonya
Marmeladova gedir. Raskolnikov cinayətini özü boynuna
almış, özü özünə cəza kəsmişdi.
Sibirə göndərilmək vicdanın verdiyi hökmün
qarşısında toy-bayram idi. O Sibirə artıq bu
günahlardan arınmış, günahlardan təmizlənmiş
halda gedirdi. Və onun vicdanın dəhşətli əzablarından
keçən ruhu artıq müqəddəs kitabdan önə
keçmişdi. Dostoyevski bunu demək istəyirdi.
Bütün böyük ədəbiyyat bunu deyir.
İnsanı öz vicdanı ilə üz-üzə qoyur. Həqiqəti,
Allahı, mükafatı, cəzanı özündə
axtarmağa çağırır, özünüdərkə
dəvət edir. Özünüdərkin sonucu isə Allaha
aparır. Çünki bizim özümüz, yəni ruhumuz
Allahın bir parçasıdır. Damlanı bilən dəryanı
da anlamağa başlayır. Çünki dəryada olan əsas
xüsusiyyətlər damlada var.
Müasir
ədəbiyyatımızın ən parlaq nümunələri
bu mənada Allah və həqiqət
axtarıcılığına həsr olunub – İsa
Muğannanın və Afaq Məsudun nəsri, Ramiz Rövşən
və Vaqif Bayatlnın poeziyası. Bu axtarışlar
uğurlu, ya uğursuz ola bilər. Önəmlisi
axtarışların özüdür. Təəssüf
ki, böyük qisim yazarlarda, xüsusən də radikal
yenilikçilyə meylli bəzi gənclərdə bu
axtarışları görmürəm. Və nə
qədər ki, bu axtarışlar yoxdur, ciddi ədəbiyyatdan
da danışmaq mümkün olmayacaq. Çünki
yazıçı özünü axtaran və
özünü yazan adamdır. Əgər bu axtarış
yoxdursa, yazıçı özünü axtarmırsa, dərk
etmirsə, öz içindəki Allaha gedib çatmırsa,
bunu hökmən başqalarında axtarmalıdır. Bu
isə labüd surətdə təqlidçiliyə gətirib
çıxarmalıdır. Bu gün ədəbiyyatda baş
alıb gedən təqlidçiliyn fundamental əsasını
bunda görürəm. Məsələn, Ramiz Rövşənin,
Salamın şeirlərinin orbitində nə qədər
fırlanmaq olar, Həmid Herisçinin çayxana söhbətlərini
nə qədər şeirə, hekayəyə, köşə
yazısına, hətta romana çevirmək olar?
- “Söz” essenizdə İlahi və
insani sözdən söhbət salırsınız, müxtəlif
yazıçıları İlahi, müxtəlif
yazıçıları da insani sözün tərənnmçüsü
sayırsız. Sizcə, yazıçı insani sözlə
hansı qüdrətin yiyəsidir, yaxud da insani sözlə?
- İlahi Söz sadəcə səs deyil,
yaradıcı enerjidir. O
iş görür. Allah “Ol” deyir və dünya
olur. Yazıçının da sözü ilahi sferaya
qalxmaqla yaradıcı iş görmək, real gücə
çevrilmək xüsusiyyəti qazanır. Nizami
bunu bilirdi, Nəsimi bunu görürdü, Füzuli buna
inanırdı. İlahi söz diri
sözdür. Söz yalnız ora qalxanda
dirilir, yerdə qalan bütün hallarda söz
ölüdür. Çünki o qatla
ilişgisi olmayan sözün sadəcə cismi var, ruhu isə
yoxdur. Nizamilər, nəsimilər,
füzulilər ona görə daha meydana çıxmırlar.
Bu gün minlərlə ölü mətnlərin
meydana çıxmasının əsas səbəbini və
ümumən bədii sözün, xüsusən də,
şeirin tənəzzülünü bunda görürəm.
Çünki nəsrlə müqayisədə
şeir ilahi sferaya daha yaxındır. Çağdaş
dünyada nəsrlə müqayisədə şeirin geriləməsi
sözün planetar miqyasda ölümünün təzahürüdür.
Və bunun qarşısıalınmaz proses olduğunu da
başa düşürəm. Çünki
söz ölməlidir ki, dünya dağılsın və
qiyamət gerçəkləşin. Bu,
ilahi hökmdür. Dünyanın
yaranması sözlə bağlı olduğu kimi,
dağılması da sözlə bağlı olacaq.
- “Səs” essenizdə Don
Kixotu dünyanın ən böyük şairi hesab edirsiniz,
amma nədənsə səbəb göstərmirsiniz?
- Şeir dünyanın ilkin, saf dövrünün,
insanın uşaqlıq dövrünün dilidir. O, birbaşadır, məsumdur.
Hiylə, yalan, riya ona yabançıdır.
Uşaqlarda olduğu kimi. Qızıl
dövrdə yalan yox idi. Kim nə
düşünürdüsə, onu da
danışırdı. Don Kixot bəşərin
ilkin dövrünün adamıdır. Don
Kixot yalan nə olduğunu bilmir. Don Kixot
saqqallı uşaqdır. Don Kixot getdikcə
riyakarlaşan zamana qarşıdır. Don
Kixot köməksizdir, tənhadır. Ondan bir kölgə
kimi əl çəkməyən Sanço belə ondan
milyard işıq ili qədər
uzaqdır. O anlaşılmır. O sevgisinin müqabilində təhqir
görür, xeyirxahlığının
qarşılığında bədxahlıqla üzləşir.
Və bütün bunlar şairlərə xas
olan cəhətlərdir. Söhbət əlbəttə
ki, sözün həqiqi mənasında şairdən gedir.
Bəyəm, yalan danışa bilmədiyi
üçün dərisi soyulan Nəsimi Don Kixot deyildi?
Yoxsa, 29 doqquz yaşında həyatla
vidalaşan Müşfiq, Sibirə sürgün edilən Cavid
Don Kixot deyildilər? Allahsızlığın
dövlət ideologiyası səviyyəsinə
qalxdığı sovet dönəmində on illər boyu
tanrınamələr düzüb-qoşan, Allaha sevgi məktubları
yazan Vaqif Bayatlıya bəs sizcə nə ad vermək olar?
Bunların heç biri Xalq şairi deyildilər,
əvəzində Haqq şairidirlər.
-
Qızılbaş sözü tarixdən hamıya məlumdur.
“Dəmirbaşlar” essenizdə isə buna
antoqonist təzə bir söz yaratmısınız – dəmirbaş.
Bugünki ədəbiyyatda yazarları hansı
məziyyətlərinə görə dəmirbaşlara,
hansı məziyyətlərinə görə qızılbaşlara
bənzətmək olar?
-
Qızıl çürümür, dəmir isə
çürüməyə məhkumdur. Qızıl
əbədiyyəti, dəmir isə faniliyi simvolizə edir.
İnsana gələndə qızıl ruhun, dəmir
isə cismin simvoludur. Çünki ruh
qızıl kimi əbədidir, bədən isə
ölümə məhkumdur. O kəsin ki, yazdıqları
ölməz ruhuyla bağlıdır onu qızlılbaş,
ruhsuz yazarı isə dəmirbaş sayıram. Qızılbaşın
yazdıqları əbədiyyətə, dəmirbaşın
yazdıqları zamana hesablanır. Qızılbaş
diri, dəmirbaş ölü mətnlər yazır. Qızılbaşın
yaradıcılığında ilahi sözə
çıxış var, dəmirbaş yazar üçün
isə göylərin qapısı bağlıdır.
- Sözü ilahi, səsi isə
şeytani sayırsız, Allah “Ol” deməklə həm də
səs çıxarmadımı?
-
Yalnız zahiri qatda şeytan Allahın antipodudur. Əgər Allah hər şeyə qadirsirsə, o
şeytanı da susdura bilər. Bəs nə
üçün eləmir? Çünki
şeytan özü də ilahi proqramın
icraçısıdır. İlan cildinə
girən İblis Həva ilə Adəmi özbaşına
yoldan çıxarmamışdı. İnsan
Cənnəti itridi, amma əvəzində onun idrak
gözü açıldı. İnsan yerə
endi və təkamül başladı. Hötenin
“Faust”unda Allah tənbəl insanı oyatmaq üçün
Mefistofelə göstəriş verir. Ən
dərin qata gedəndə Allah və Şeytan, xeyir və
şər, işıq və qaranlıq birləşir və
eyni bir şeyə çevrilirlər. Hər
şey bir şeydəndir. Odur ki,
burdakı ziddiyyət zahiri səciyyə daşıyır.
Səs sözün, şeytan isə Allahın hökmündədir.
Səs sözün, şeytan isə Allahın
aşağı formalarıdır. Başlanğıcda
ancaq söz və Allah var və söz elə Allahdır, yaxud
da Allah sözdür, yəni yaradıcı enerjidir.
-
Müsahibələrinizdən birində “Söz” və “Səs”
esselərindən sonra “Rəng” essenizi yazacağınızı
demişdiniz. Amma nədənsə vədinizi
yerinə yetirməmisiniz.
- “Söz”, “Səs”, “Dəmirbaşlar” tipli esselərimi
plandankənar yazmışam. Çünki esse məqalədən
fərqli olaraq bir az da bədii mətn səciyyəsi
daşıyır, ilhamla bağlı olur. “Rəng”
essesini də yazmaq üçün ilhamı gözləyirəm.
Amma çox istəyərdim ki, “Rəng”i yazam və
bu üç yazını triptixə çevirəm. Tamamlanma olsun. İkilik
yarımçıqlıqdır, üç isə kamillik.
Planıma görə, bu yazı modernist şeirimizin
banisi Rəsul Rzanın “Rənglər” silsiləsinə həsr
olunmalıdır. Amma burda söhbət sadəcə bu
silsilədən getməyəcək. Dünya
mədəniyyəti tarixində rəng anlayışı,
onun tarixi inkişafı, tiplərindən bəhs edəndən
sonra bu silsiləyə gəlib çıxmaq istəyirəm.
Amma ola bilər ki, esse tamamilə başqa
cür alınsın. Ola da bilər ki, ümumən
yazmayım.
-
Düşüncəsinzdə qəribə paradoks var, həm
Allahı belə demək olarsa tərənnüm edirsiniz, bir
çox məsələləri onunla əlaqələndirirsiniz,
həm də Dostoyevskinin Qiyamət günü Allahın
insanı bağışlaması üçün təkcə
elə Servantesin “Don Kixot”unu ona göstərmək kifayətdir
fikrinə qarşı yazırsınız ki, “Günahkarı
bağışlamaq günahsızı cəzalandırmaq qədər
ədalətsizlikdir”. Bütün hallarda
bağışlamaq lazımdır, məncə. Bu cür düşüncələrlə sanki
öz dedikləriniz şübhə altına alırsız.
-
Dostoyevski bu sözlərlə insanın miskinliyini, acizliyini
göstərmək istəmişdi. Axı biz
özümüz də yazıqları daha tez
bağışlayırıq. Çünki
zəfik, hisslərimiz bizi idarə edir, qəzəblənəndə
də, bağışlayanda da. Yəni
özümüz də yazığıq. Bizə
elə gəlir ki, bağışlamaq həmişə və
hər yerdə təqdirəlayiqdir. Amma bəzən
bağışlamaqla da səhv etdiyimizin fərqində
deyilik. Allah isə heç vaxt səhv edə
bilməz. Çünki o, insani hisslərdən
ucada durur, istər bağışlayanda, istərsə də
cəzalandıranda. Mən bu fikri
vurğulamaq istəmişəm.
- Yazılarınızda elə məqamlar
var ki, təriflədiyiniz adamları ironiya ilə sonra ələ
də sala bilərsiz? Niyə belə edirsiz, yoxsa
öz-özünə alınır?
- Bir
dəfə bu ironiya məsələsini mənə Ramiz
Rövşən də deyib. Doğrudan da, bu məndə
öz-özünə alınır. Mən özümü
kiməsə ironiya etməyi sevməyən adam kimi
tanıyıram. Hamıya, hətta layiq olmayan adama belə
maksiumum hörmətlə yanaşmağa
çalışıram. İstəmirəm ki, kiminsə qəlbini
qırım. Amma bəzən yazı prosesində təhkiyənin
öz daxili məntiqi məni ironiyaya aparır, istəmədən
yazmalı oluram, sözə, fikrə xəyanət etmək
istəmirəm. Elə bilirəm ki, bunu yazmasam, mətnin
bütövlüyünə xələl gələ bilər.
Bəzən isti-isti bunun o qədər də fərqində
olmuram, üstündə müəyyən müddət
keçir, yazdığımı oxuyur və fikirləşirəm
ki, gərək bax bu sözü işlətməyəydim, bu
cümləni yazmayaydım. Amma artıq onda gec olur.
- Şairliyi İlahi qüdrət
saysanız da, daha çox nasirlərdən yazırsız?
-
Şeiri nə qədər sevsəm də, özüm
şeirlər poemalar yazsam da, başa düşürəm ki,
zamanın yönü nəsrə doğrudur. Məsələn,
Qarabağ müharibəsi haqda min şeir yazıla bilər,
amma məncə, o bu mövzunun həqiqətini bir
romandakı qədər özündə ehtiva edə bilməz.
Digər tərəfdən isə, əvvəllər şeirdən
daha çox yazırdım. Məsələn, “Yeni əsrin
ibtidası”, “Kim yatmış, kim oyaq? esselərim, “Min illərin
ayrıcında” adlı icmalım. Onları sadəcə
kitaba daxil etməmişəm.
Görünür
ki, mən də öz tənqidçi fəaliyyətimin
şeir mərhələsindən nəsr mərhələsinə
keçirəm.
- Tənqidçilərin maddi vəziyyətinə
kömək olan hansısa yollara əl atması, sizcə, niyə
birmənalı qarşılanmır?
- Məncə,
tənqidçilər arasında bu sualın ən az dəxli
olduğu adam mənəm. Amma bu suala dəxli olan adamları
da qınamaq fikrində deyiləm. Hər kəs
çalışdığı sahədən
dolandığı kimi tənqidçi də öz əlinin
zəhməti ilə dolanmalıdır. Niyə çəkməçi
ayaqqabının altına bir mıx vurub pul qazana bilər,
amma tənqidçi ömrünü həsr etdiyi peşəsinin
müqabilində beş-üç manat pul
qazanmamalıdır? Biz reklam dünyasında
yaşayırıq və hər hansı yazıçı əsərini
tənqidçi vasitəsilə reklam etmək istəyirsə,
təbiidir ki, buna müəyyən maddi vəsait sərf etməlidir.
Burda qəribə nə var ki? Amma bu o demək deyil ki, tənqidçi
sadəcə pul xatirinə milçəkdən fil düzəltməlidir.
Məncə, savadlı və istedadlı tənqidçi istənilən
halda mətnin həqiqətini açıqlayır. Maddi məsələ
isə bu zaman ədəbiyyat hadisəsi olmaqdan
çıxıb, sırf şəxsi işə
çevrilir.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2013.-2-4 fevral.-S.15.