Tanımadığımız Tahir Salahov
Görkəmli rəssamımızın
bilmədiyimiz yaradıcılığı
Azərbaycanın
məşhur rəngkarlıq ustasının bu istiqamətdəki
yaradıcılığı haqqında pərəstişkarlarının
əksəriyyəti kimi mən də xəbərsizdim. Ta ki
Moskvadakı növbəti fərdi sərgisi haqda xəbərdə
həmin sərgidə ustad üçün yeni olan xalı
çalışmalarının da nümayiş olunduğu
qeyd olunanadək.
Sərginin
təqdimat mərasimində Tahir bu məqama ona xas təvazökarlıqdanmı
toxunmayıb, həmkarları və sərgiyə gələnlər
özlərimi buna lazımi diqqət yetirməmişdilər,
hər halda sənətkar özü mənimlə bu barədə
yalnız üstündən iki il keçəndən sonra
söhbət açdı. Səbəb də odur ki,
görüşümüz zamanı Tahirə yeni əsərlərini
gətirdilər. İkisi də həm tanış, həm də
yeni təəssüratı bağışlayırdı.
Tahir Azərbaycan xalçaçılıq sənətinin əsrlərdir
yüksək məharətlə istifadə etdiyi üslubdan, bənzərsiz
naxışlardan, yaxud işlənən mövzulardan yox,
özünün daha əvvəl kətənə
hopdurduğu fəlsəfi baxışlarından, ülvi
duyğularından qaynaqlanan rəngkarlıq tablolara istinad edərək
həmin rəsmləri ərsəyə gətirib.
Ustadın
məşhur “Parisin Eyfel qülləsi” əsərini bu dəfə
xalı üzərində gördüm. Uşaqlıq
çağımdan xatırladığım evimizin
divarlarında hər birimizin yatağı üstündə
asılmış xalılardakı sehrli naxışlar və
nağıl qəhrəmanlarına oxşar surətlər
yaddaşımda yenidən dirçəlir və mən sanki
uzaq keçmişə yenidən qayıtmaq üçün
həmin xalının incə tüklərini oxşayıram.
Bununla bahəm də təsviri sənətin rəsm
quruluşu, naxış növləri, rənglər
çeşidi, kolorit, mövzu, ilmə sıxlığı,
üslub vs. kimi əlamətləri xatırlayıram.
- Bu,
sınaq nüsxəsidir, eləmi? – deyə rəssamdan
soruşuram.
- Yox, on ikincisidir... Sonrası da gəlir. Sərgiyə hazırlaşıram.
- Kimin fikridir bunlar?
- Xalça insanı tez-tez düşündürür.
Onun bir çox süjetlər üçün
əlverişli olması
fikri bir gün mənim ağlıma gəldi, ona görə də əsərlərimi
xalı üzərinə
köçürməyi düşündüm.
- Buna təkan verən nədir?
- Yəqin bu işi
həm keyfiyyətlə,
həm də böyük məsuliyyətlə,
qəlbinin hərarətilə
görə bilən ustaya rast gəlməyim.
- Məncə, Azərbaycanda
belə insanlar o qədər də az deyil.
- Amma mən, bəlkə özüm də bilmədən, məhz onu, Elyar Quliyevi gözləyirdim... Tanış
olun!
Mayası bir yerdə yoğrulmuş, xalçada
fəlsəfə, yaşayış
tərzi, həm öz həyatının,
həm də milli tarixin bir
parçası görən
iki insan söhbət etdilər. Daim axtarışda olan Tahir Salahov ilahi
vergi sahibi kimi əsrlərlə xalqın yaşatdığı,
təkmilləşdirdiyi sənətə
adına layiq töhfə vermək haqqında, həmçinin xalçaçılığın
vurğunu olan gəncəli Elyara bu layihədə verilən vəzifələr
haqqında şirin söhbət edirdilər.
Elyar danışır:
- Kiçik yaşda ata-anamı itirdim. Anamın cehizi olan bir
xalı vardı, sonradan babam mənə bağışladı
və mən də uzun müddət
yadigar kimi saxladım, amma səfalət dolu 90-cı
illərdə əntiq
əşya alverçilərinə
satdım və özümü satqın
hiss etdim. Bu hissdən qurtulmaq üçün o vaxtdan özüm əntiq əşya alış-verişinə
girişdim ki, bəlkə anamın əllərinin istisini daşıyan o xalı rastıma çıxdı.
Qonum-qonşunun, dost-tanışın əllərində illər
boyu toplanmış nə varsa, hamısını nəzərdən
keçirdim, amma tapmadım. Əvəzində bu peşmançılığım,
inadım müqabilində
bir peşəyə yiyələndim, xalçaçılığa
meyl salıb iş-güc sahibi oldum. İndi öz sexim var,
orada müvafiq avadanlıq quraşdırılıb,
Sofiyə Səfərova,
Xumar Quliyeva, Elmira Rzayeva, Səlimə Quliyeva kimi yüksək
ixtisaslı xalçaçılar
çalışır, hamısı
da yaradıcı insanlardır. Mürəkkəb işdir, məsuliyyətli
işdir, amma bu, hamımızı daha da ruhlandırır.
Mənim
kimi onlar da belə çətin,
məsuliyyətli sifarişlər
olanda sevinirlər, Tahir Salahov kimi
sənətkarla görüşəndə
özlərini bəxtəvər
bilirlər. Çünki bununla biz yüksək sənətə təmas edirik.
- Bu işdəki məxsusi çətinliklər nədir?
- İpliyin ən
müxtəlif rəng
çalarlarının rəngkarlıq
orijinalına tam uyğun
olmasına diqqət etmək lazımdır. Bəzən bu
çalarlar iyirmidən
artıq olduğundan bəzilərini özüm
öz texnologiyamla rəngləməli oluram.
Üstəlik iri ölçülü əsərlər
üzərində işləyəndə
daha geniş otaqlar götürmək, xana adlı böyük metal dəzgahlar
gətirmək, millimetrlik
kağızda kompüterlə
çəkilmiş xüsusi
“xəritə”ləri araşdırmaq
lazım gəlir. Elə sifarişlər olur ki, aylarla, hətta
illərlə vaxt aparır, psixoloji cəhətdən zarafat deyil bu.
- İndiyədək nə
işlər görülüb?
- Seçimi Tahir
müəllim özü
edir. İlk olaraq “Odlar Yurdu” triptixindən başlamışıq. Möhtəşəm
əsərdir...
- Təsəvvür edirəm...
Söhbətə Tahir Salahov qoşulur:
- Sözsüz ki, bu əsərdən başlamağımız təsadüf
deyil. Bütün siyasi, iqtisadi
problemlərin içində
bir vətəndaş
olaraq məni həmişə ayrıca
insanın taleyi maraqlandırıb. Vaxtilə
“Növbədən qayıdanlar”
adlı diplom işimlə bağlı dəniz neftçilərini
çəkəndə, ümumiyyətlə
neftlə bağlı
əsərlər üzərində
çalışarkən dənizdə
həlak olan Mixail Kaveroçkin, camaatın yaxşı yaşaması naminə canlarını fəda edən “Sergey Çvanov” katerinin dənizçiləri
gəlib gözlərim
qarşısında dururlar.
Xəzər, neft mövzuları
bütün yaradıcılığımın
içindən keçib,
artıq 2007-ci ildə
“Odlar Yurdu” triptixində əzəmətli
bir qazma qurğusunu təsvir etdikdən sonra rahatlıq tapdım.
Çox istəyirdim ki, açıq dənizdə çalışan
insanların qarşılaşdıqları
təhlükəni dəfələrlə
azaldan belə bir qurğunu çəkim...
- Xalı üzərində
bu əsər elə kətandakı kimi möhtəşəmdir.
- Hər halda onun üzərində on aydan çox işləmişik.
- Başqaları ilə yanaşı...
- Əlbəttə! Bir
sıra portret və monumental əsərlərin
xalça variantları
artıq hazırdır.
- Deyilənə görə,
2 x 6 metrlik “Sənə,
ey bəşəriyyət”
adlı panno xalça çox əzəmətli çalışmadır.
- Bu əsərin 1960-cı ildə,
ilk kosmos uçuşu
ərəfəsində ərsəyə
gətirilməsi az qala bir
növ vəhy kimi də qəbul
olunurdu.
- Bu əsərin rəngkarlıq
variantı iri həcmli divar çalışması təəssüratı
yaradır. Xalının
hərarətində isə
soyuq ulduzlu səmada süzən qadın və kişi sanki
mənən daha ucalmış görünürlər.
- Təşəkkür edirəm.
Sözügedən layihə çərçivəsində
həmçinin Heydər
Əliyevin portreti,
“Salvador Dali aləmi”, Fikrət
Əmirovun Kreml Teatrında səhnəyə
qoyulan “Min bir gecə” baletindən 12 şəkil, “Eyvanda qırmızı stul” da var.
Moskva sərgisinə
gələnlərdən birinin
fikrincə, nümayiş
olunan xalılarda Tahir Salahov yaradıcılığı
ona doğma olan Azərbaycan, ümumiyyətlə Şərq
incəsənətinin miniatür
janrına qovuşur. Belə ki,
Salahovun tanıdığımız
əsərləri bu sərgidə tamam başqa biçimdə, yeni məna tutumuna bürünmüş
olaraq qarşımıza
çıxır. Məsələn, Qara Qarayevin ciddi, zəhmli görünüşünə bir yumşaqlıq gəlib. Həmçinin Şostakoviç də xalça portretində xalçada daha hərarətli, mərhəmətli, hətta
kövrək görünür.
Rəssamın qızı Aydanın,
həyat yoldaşının
– “Şlyapalı Varya”,
şairlərin, yazıçıların,
rəssamların xalça
portretləri unudulmazdır.
Sözsüz ki, Azərbaycan
və Rusiya Federasiyasının xalq rəssamı, Rusiya Rəssamlıq Akademiyasının
vitse-prezidenti, iyirmidən
çox başqa ölkənin akademiya və yaradıcı qurumlarının fəxri
üzvü, professor, bir
sıra xarici şəhərlərin fəxri
vətəndaşı, 85 yaşı
ərəfəsində hələ
də yeni-yeni istedadlar üzə çıxarıb yetişdirən,
yeni fikirlərilə yanaşı iri həcmli layihələr də həyata keçirən bu böyük sənətkar
haqqında çox danışmaq, bəhs etmək olar. Lakin yer və vaxt
azlığı üzündən
hörmətli sənətşünasın
bir fikrini gətirməklə kifayətlənməli
oluruq. Belə ki, Tahir Salahov həm müasirlik duyğusu, həm də əbədilik təbi kimi bir-birinə zidd olan cəhətlərə
malik sənətkardır,
təsvir etdiyi hər şey sanki maddiyyatdan, məişətdən uzaqlaşaraq
hansısa başqa, ötəki dünyaya köçür.
Tahir Salahovun əsərlərinin
xalça variantı da eləcə insanı gündəlik həyatdan yayındıraraq
daimi, əbədi Zamanı dinləməyə
vadar edir...
Qalina Mikeladze
Kaspi.-2013.-1 fevral.-S.12.