Giliz kimi gəzərgi
(Esselər
silsiləsi)
ALLAH
Hərdən
ağlıma dolur ki, əvvəllər Allah da insanlarla birgə
yaşayıb. Sonra O bizdən bezərək baş
götürüb gedib. İnsanlar Allahın yanında da islah
olmayıblar. Özü də, Allah yerə girməyib, göyə
qalxıb. Ona görə hər dəfə insanlar
başlarını göyə qaldırıb Allaha dua edəndə
sanki, onun arxasınca baxırlar, peşman-peşman.
***
ŞEİR
Çoxları
üçün şeirin öldüyünü bilmək istəyirsinizsə,
yol boyu şeir deyə-deyə gedin. Görəcəksiniz ki,
yanınızdan keçən adamların biri də sizə
baxmır. Mən bir dəfə şair dostumla bu təcrübəni
o məşhur Nizami küçəsində sınaqdan
keçirdim.
QORXU
Həyatda
ən çox qorxduğum şeylərdən biri də budur:
Altından xətt çəkdiyim cümlələrə bir
də təzədən qayıtmaq, bir də yenidən baxmaq
imkanım olmaya. Nəyəsə görə çox
inanıram ki, bu gün anlamadığım çox şeyi gələcəkdə
mütləq anlayacağam.
***
İŞIQ
Bəzən
deyirlər ki, ədəbiyyat işıq
axtarışıdır. Amma unutmaq olmaz ki, işıq
axtarışı qaranlıq qorxusundan yaranır. Hələ
biz bunu Çırtdanın nağılından da bilirik.
Elektrik lampasını ixtira edən o Edinsonun qaranlıqdan
titim-titim titrədiyini olsun ki, çoxları bilir. Bu mənada
işıq axtarışı adı ilə “nikbin poeziya”
yaratmaq cəhdi, hələ şeytandan uzaq olmaq deyil,
içindəki şeytanı qaranlıqda gizlədib,
işığa qaçmaq “hünəridir”. Ona görə də
bugünki ədəbiyyatımızın “xeyirxah şairləri”
heç də yaxşı adamlar deyil. Əlimi ürəyimin
üstünə qoyub deyirəm, vallah...
***
PUŞKİN
–
Birinci dərəcəli atıcı Puşkinin heykəlinə
baxıb deyir:
–
Haqq-ədalət budur? Hədəfi Dantes vurdu, heykəli
vurulana qoyurlar.
Bəzi adamların da ədəbiyyata münasibəti bu cürdür. Onlar ədəbiyyata atıcı kriteriyası ilə yanaşırlar, ona görə əsl ədəbi dəyərlər itib. Onların əlində olsa elə Dantesə heykəl qoyarlar...
***
SEVGİ
Köhnə sevgilər yanından uzaqlaşan digər insana
oxşayır. O insan yanından uzaqlaşır, gedir, gedir, tamam aralanır
səndən. Amma qəribədir
ki, uzaqlaşsa da görürsən onu. Haçan çevrilib baxsan görürsən ki, uzaqlaşır, amma gözdən itmir ki, itmir...
***
TƏCRÜBƏ
Tompsonun “Mənim Həyatım” əsərində belə
bir yer var.
“Kifayət qədər
yanacaq toplayandan sonra, sonuncu kibrit çöpünü
çıxarıb yandırmaq
istədim. Lakin, Riçadson inamla dedi:
– Qulaq as, Senton. Con köhnə tənbəki
çəkəndi, sənsə
yox. Mənə elə gəlir
ki, sonuncu kibritimizi Cona etibar etsək daha ədalətli olar.
Bu, ağlabatan təklif
idi. Mən həqiqətən heç vaxt siqaret çəkməmişdim,
odur ki, sonuncu kibriti məmnuniyyətlə artıq
neçə min dəfə
bu işi uğurla görmüş
yoldaşıma uzatdım”.
Təcrübəyə bu qədər önəm verildiyini, ixtisaslaşmanın modeli kimi qəbul etməliyik. Yoxsa bizim “hərşeyşünaslar”
kimi biləndər olmaq kimə gərəkdir ki? Hətta kibriti belə yandırmaq təcrübə tələb
edir e...
***
KİNO
Azərbaycan kinosunun pafoslu olmasının səbəbi
filmlərin çoxunun
teatral olmasıyla bağlıdır. Aktyorların çoxu teatrdan çıxdığına görə
kamera qarşısında
da özlərini teatrdakı kimi hiss edirlər. Bilmirsən kinoya baxırsan, yoxsa teatra...
KOELYONUN CİDDİLİYİ...
Paulo Koelyonun “Şeytan və Senyorita Prim” romanında belə bir yer var:
Leonardo “Məxvi axşam”
əsərini çəkəndə
xeyri İsa, şəri İblis sürətində çəkməliydi.
Xorda oxuyan nurani bir
oğlan tapır və İsanın şəklini çəkir.
Amma bircə əcaib adam
tapmır ki, iblisin şəklini çəksin. İllər keçir. Kilsədən də Leonordonu tələsdirirlər. O yol
gedərkən konalisasiyaya
düşmüş bir
adam tapır
və onu kilsəyə gətizdirib
iblisim surətini çəkməyə başlayır.
Birdən həmin adam oyanır
və deyir:
“– Mən artıq
bu şəkli görümüşəm!
– Nə vaxt? – Leonardo heyrətlə soruşur.
– Üç il
bundan qabaq, hələ hər şeyimi itirməmiş. Həmin vaxt mən xorda
oxuyurdum və mənim həyatım arzularla dolu idi, hansısa rəssam mənim sifətimə baxaraq İsanın şəkili
çəkirdi.”
Yəni bəzən xeyirlə şərin bir üzü olur. Bu misalı Koleyonu bulvar ədəbiyyatı sayanlara çəkdim. Baxmayaraq ki, o kütlə üçün də əsərlər yazır.
Amma hər halda bir ayağı da ciddi ədəbiyyatın
yanındadır. Koelyo əlini
bazar tərəfə
açıb, gözüsə
ədəbiyyat tərəfdədir.
GÖRMÜRÜK
İnsan ölümünü düşünə
bilir, amma onu təsəvvür edə bilmir. Deyək ki,
öz tabutunu təsəvvür edirsən,
belə olan halda sən kənar müşahidəçisən,
yəni öz ölümünə kənardan
baxırsan, əgər
özünə kənardan
baxa bilirsənsə, deməli, ən azından ruh şəklində də olsa mövcudsan.
RUH
İnsan öləndən sonra ruh göyə qalxır, biz bunu qutsal dini kitablardan
əxz eləmişik. Bədən
ağırdır, ruhsa
yüngül.. Necə ki, qəfədan qaynayanda buxar havaya qalxır, su da qabın
içində (dünyada)
qalır, sonra da içilib istifadə olunur. Ruh da məncə belədir, o suyun ən istilənmiş-buxarlanmış
yeridir. Cisim sudur, bu dünyada yarandığı
üçün bu dünyada qalır. Ruhsa bu dünyanın malından daha çox, digər dünyanın malıdır.
Buxar uçmağa məhkumdur,
çünki qaynamış
suyun ən əsas istisi buxardır. Ruh buxardır və
insanın ən qaynar hissəsidir. Buxar azaldıqca qəfədan soyuduğu tək, ruh uçandan
sonra can soyuyur.
SƏMA
Göy kimindir? Gözəgörünməzin. Yer kimindir? O da
Gözəgörünməzin. Ona görə göyə Tanrı məkanı deyirlər ki, orda insan yoxdur,
ora daha çox dərəcədə
Tanrınındır. Özlərini yerin sahibi sayanlar, heç vaxt göy haqqında
düşünməyiblər. Bəlkə də buna görə
özlərini yerin, Tanrını isə göyün sahibi sanıblar. Yerdə yer tapmayanlar
daim göyə üz tuturlar. Məsələn, Leyli və
Məcnun, İsa peyğəmbər. Əslində İsa Peyğəmbəri
çarmıxa çəkənlər
unudurdular ki, onu özlərindən yüksəyə qaldırıblar.
Bu sözləri öz
aforizimində Frans
Kafka belə yazır: ”Din fədailəri bədənlərini alçatmazlar,
lazım olsa, onu çarmıxa qədər yüksəldərlər”.
BAŞIMIZA GƏLƏNLƏR...
“Sakit Don” əsərini
oxuyub onsuz da bir müddət
sonra unudacağıq. Bəs oxunanlar
on, iyirmi ildən sonra undudulursa niyə oxuyuruq? Məncə,
obrazlar unudulur, amma hadisələr yox, çünki adi həyatda da insanları bir müddət görməyəndə adlarını
unudursan, amma o adını unutduğun şəxslə başına
gələn əhvalatlarısa
yox. Bu mənada
dahiyanə əsərlər
həm də bizim başımıza gəlir.
ZÖVQ
Zövq həqiqətdən yaranır. Həqiqiət məcbur edir ki, biz nəyəsə inanaq, inandan sonra isə təsdikləyərək seçirik.
Əsərlərindən imtina edən
yazarların imtina səbəbi həqiqətlərini
dəyişməsidir. Bugünki həqiqətləri dünən
yazdıqlarının yaxşı
olduğunu təsdiqləmir.
Bu mənada insanların
zövqləri yox, həqiqətləri fərqlidir.
Elə dəyişən
də zövqlər yox, həqiqətlərdir...
Vicdan
Aleksandr
Soljenitsın haqqında
belə deyirdilər:
"Rusiyanın vicdanı".
Görəsən, bu gün sağ olan hansı Azərbaycan yazıçısı
haqqında belə demək olar: "Azərbaycanın vicdanı" . ...sizə
sual edirəm, özümünsə ağlıma
elə bir ad gəlmir, hələ...
İfşa
İnanmaq istəyirəm: bir vaxt gələcək ki, bizlərin yazılarını janrlara
yox, eləcə iki yerə böləcəklər,
"Ürəklə yazılanlar"
və" ürəksiz
yazılanlar" (nəyəsə
və kiməsə görə). Onda o dövürün insanları çox asanlıqla həm bizləri, həm də bizim ürəksiz
yazdığımız məqalələrin
dəlalət etdiyi məsələləri və
kəsləri qolayca ifşa edə biləcəklər. məncə, o ədəbi
sürun çalınacağı
vaxt çox dəhşətli olacaq, görəsən biz daha çox ifşa olunacağıq, yoxsa onlar?
Xatırlama
“Xosrov və Şirin” əsərində
xosrovun Şirini əldə etməsi üçün hansı fırıldaqlara əl atması, hansı qana bais olmasını
bilirsiz. Amma əsərin sonunda
Xosrov ölərkən
Şirini yuxudan oyatmır, narahat etmir onu. Xosrov bütün çirkinlikləri
bu hərəkəti ilə yuyurmu? Görünür, yuyur. Yamanlıqlar unudulur. Dini kontestdə Xosrovun
so hərəkəti yəqin
ki, onu cəhənnəmdən
xilas etməyə bəs etməz. Lakin bircə o hərəkət
Xosrovu həm insan, həm də ədəbi qəhrəman kimi ədəbiyyatda saxlayır.
Nizami nədənsə heç
bir obrazını tam pis insan kimi
əks etdirmir, İbn Salam obrazı da elədir, onu istəməyəni alır, amma namərdlik eləmir.
Bu yaxşı ilə pisin sərhəddi o qəhrəmanları
qoruyur, ona görə də Nizami obrazlarının bir çoxuna hansı məqamdasa haqq qazandırmaq olur.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2013.-9-11 fevral.-S.16.