Sevgi sarayının açarı
İlahidədir...
“Dərk
olunmuş” məhəbbət ağılın ürəyə
təslim olmasıdır
Rafiq Əliyev,
Fəlsəfə elmləri doktoru,
professor
aliyevrafig@gmail.com
www.raliyev.az
Odur ki, biz bağlı qapılar arxasında olan gözəgörünməz
hisslərin qüdrətini, mahiyyətini bilmək məqsədilə
özümüz-özümüzə hələ çox
suallar verəcək, onları cavablandırmağa
çalışacağıq. Fiziki və maddi durumumuza təsir edən
bu mücərrəd məfhumun sirlərini öyrənmək
üçün axtarışlarımız davam edir...
Hansı
daha mühümdür: sevgi, ağıl, yoxsa ürək?!
Sevgi anlayışı elə bir ağır
yüklü məfhumdur ki, onun izahını vahid bir istiqamətə
yönəltmək çətindir. Necə deyərlər,
nə sözlə, nə də ki, sazla onu anlatmaq, anlamaq,
varlığına əminlik yaratmaq mümkün deyil.
Sudan çıxarılmış balıq kimi zərər
vurmadan onu tutub ram etmək imkansızdır.
Hər bir insan sevgini öz təxəyyülü və
düşüncəsi çərçivəsində,
intellekt səviyyəsinə söykənərək təsvir
etməyə çalışır. Min illərdir ki,
filosof, alim və psixoloqlar bu ilahi hissi şüurun,
ağıl və düşüncənin birgə məhsulu
kimi qələmə verməyə, poeziya ustadları isə
aşiq olmuş insanın keçirdiyi hiss və həyəcanın
dərəcəsi və nəticələrilə əlaqələndirməyə
çalışırlar.
Bu gözəgörünməz, amma eyni zamanda da ciddi təsir
gücünə sahib hisslə bağlı uzun illər etdiyim
mütaliədən və müşahidədən sonra belə
qərara gəlmişəm ki, nə alimlərin, nə də
ki, söz ustadlarının irəli sürdükləri fikir
sevginin tam mənzərəsini əks etdirmək
üçün kifayət deyil. Sevgi insanın ruhi vəziyyəti,
qəlbinin səsidir. Tanrının bəndəsinə
bəxş etdiyi bu ülvi hiss ağlımıza meydan
oxuyacaq, düşüncələrimizi duyğularımız
qarşısında diz çökdürəcək dərəcədə
güclüdür.
Bəzən deyirlər ki, həyatda yalnız “dərk
edilmiş” sevgi insanın həm ruhu, həm də cismi üzərində
hökmranlığı ələ ala bilər. Əks təqdirdə
onun bəslədiyi hisslər natamam, zəif və qüsurlu
olar. Amma bir məqamı unutmayaq: “dərk olunmuş”
sevgi ağılın ürəyə təslim
olmasıdır. Bəzilərinin fikrincə, əslində
hissin qələbəsi, yəni ağlın sevgiyə boyun əyməsi
heç də ikincinin güclü olması anlamına gəlməməlidir.
Bu, sadəcə, ilahi enerjinin mənbəyi olan
sevgiyə bəslənilən hörmətdən irəli gələn
tabeçilikdir. Biz ağılla deyil, qəlblə
sevirik. İnsanın ürəyi onun
beynindən xeyli qabaq yaranır, ilahi enerjini alır və təzə-təzə
formalaşmaqda olan kövrək məxluqu – canlılar
sırasına qoşur. Bu, şübhəsiz
ki, ürəklə ağılın sonrakı münasibətlərinə
təsirsiz ötüşmür.
Sevginin həyatda necə inanılmaz möcüzələr
yaratdığını biz öz gözlərimizlə
görürük. Dahi rəssam və heykəltəraşların,
şair və yazıçıların ərsəyə gətirdikləri
möhtəşəm sənət əsərləri məhz sevginin,
kiçicik də olsa, bəhrəsidir. Onlar
lazımi məqamlarda düşüncə ilə
duyğularını bir araya gətirməsələr, belə
möhtəşəm yaradıcılıq nümunələri
yarada bilməzlər. Budur, ağılla ürəyin
birgə qazandığı qələbə! Budur, sevginin
yaratdığı möcüzə! Budur, Tanrının
yalnız yaradıcı insanlara bəxş etdiyi mükafat!
Gözümüzü qamaşdıran cazibədar rəsm
əsərləri, saatlarla tamaşa etməkdən
doymadığımız möhtəşəm heykəltəraşlıq
nümunələri, ağlımızı başdan
çıxaran əsrarəngiz musiqi parçaları sevginin
adi sözlərlə yox, incəsənətlə ifadəsi
üçün atılan addımdır. Dərinliyə
varsaq, görərik ki, əslində bu da müvəqqəti
xarakter daşıyır. Ağlın və
hissin təcəssümü olan sənət əsərinin
ifadə edə bilməyəcəyi çox şeylər var
bu həyatda. Bəzən sözlər
insanın çəkdiyi iztirabları, qəlbindəki kədəri,
gözlərindəki sevinci ifadə etməkdə aciz olur.
Belə məqamlarda incəsənət bu məsuliyyətli
vəzifəni öz öhdəsinə götürür.
Sözün bitdiyi yerdə estafet şairin qələminə,
rəssamın fırçasına verilir ki, onlar da öz təxəyyüllərini
işə salaraq, ağlın və hissin təcəssümü
olan möhtəşəm əsərlər yaradır və
bununla da qəlbdəki ən dərin hissləri dilə gətirirlər.
Lakin keçirtdiyi hiss və həyəcanı, ağrı və
acını, sevinc və kədəri insanlara
çatdırmaq özü da hər sənətkara nəsib
olmur. Bunu yalnız Bax, Leonardo da Vinçi, Şopen, Bethoven,
Bülbül, Səttar Bəhlulzadə, Qara Qarayev, Fuad
Əbdürəhmanov kimi incəsənətin sirlərinə
bələd olan əsl sənətkarlar bacarırlar. Amma bu da faktdır ki, heç ən mahir
ustadların yaratdıqları sənət nümunələri
də Tanrının şah əsəri olan təbiət qədər
qüsursuz və təbii deyil. Dahilərin
qələmindən çıxan ən mükəmməl əsər
belə heç zaman adi ağac parçasının,
gülün, mərmərin özündə
saxladığı ilahi sirri, daxili məlumatlar toplusunu ifadə
edə bilməyəcək. Çünki
bu, insan iradəsi və gücü xaricindədir. Lakin həmin əsərlərdə ilahinin izinin
varlığı məndə şübhə doğurmur.
Məhz buna görə alimlər yüz illərdir
ki, sənətkarların yaradıcılıq sirlərini
onların yaratdıqları əsərlərin köməyilə
açmağa çalışırlar. O əsərlər
ki, bəzən müəllif onun hazırlanmasına
bütün ömrünü, bəzən isə cəmi bir
neçə gününü və ya saatını həsr
edir. Başqaları isə illərlə bu sənət
əsərini öyrənib, tədqiq etməklə məşğul
olurlar.
Sevgi həyatdır!.. Bu ikicə kəlmənin ifadə
etdiyi dərin mənanı sonadək dərk etmək insana
heç də nəsib olmur. Onu yalnız bu ülvi, pak,
məsum hissə sahib olanlar, sevginin dadını bilənlər,
ağrı-acısını yaşayanlar, az
da olsa, başa düşə bilərlər. Bu
elə bir çılğın hissdir ki, bir anın
içində tufan qopara, sönmüş vulkanları oyada,
mümkün olmayanı gerçəkləşdirə, nəhəng
dağı yerindən tərpədə bilər.
Sadalananları həyata keçirmək üçün
aşiqə ilahi güc və bircə an
kifayətdir. Bu çılğınlıq heç zaman
çevik düşünmək qabiliyyətinə sahib insan
üçün doğma ola bilməz. Görünür, sevgi olduqca incə quruluş və
tərkibə malik son dərəcə fərdi göstəricidir.
Onun gözlənilmədən peyda olması
ağlın qəfildən yad qüvvə tərəfindən
əsarətə alınması kimi qiymətləndirilə
bilər. İlk baxışdan sevgi
ağlın, necə deyərlər, yanından ötüb
keçmiş güclü bir hissi xatırladır.
Təəssüflə
bir faktı qeyd etmək istərdim ki, həyatda qadınla kişi arasında heç zaman “dərk
edilmiş” sevgi olmayıb və olmayacaq da. Zənnimcə,
bu, Tanrının müqəddəs sirridir. Bu sirri dərk etməyi Uca Yaradan bizə lazım
bilməyib. Amma həyatda belə sirləri qəbul etməyən,
ömrünün sonunadək ilahi gizlinlərin mənasını
açmağa can atan kifayət qədər insanlar var. Onlar
daima axtarışdadırlar...
Həqiqi
sevgi iman hissi kimi ağlın ciddi nəzarəti altında ola bilmir. Nə sevgi, nə də
ki, iman ağlın süzgəcindən keçə bilməz,
bu, mümkün deyil. İnsan həyatının
mənasını təşkil edən bu iki məfhum –
ağıl və sevginin eyni vaxtda birgə mövcudiyyəti
gerçəklikdən çox-çox uzaqdır. Onlar daim ziddiyətdə olsalar da, insanı
yaşadan əsas ünsürlərdir. Bəlkə
də elə bu səbəbdən “dərk edilmiş” sevginin
axtarışları bu günə kimi heç bir nəticə
vermir. Artıq uzun əsrlərdir ki, təkcə
incəsənət və ədəbiyyat xadimləri yox, həm
də psixoloqlar bu sual üzərində baş
sındırırlar. Amma cəhdlər hələ
ki, puça çıxır. Ortada məntiqlə
əsaslanmış və tutarlı sübutlarla
isbatlanmış cavab yoxdur. Bu məsələdə
ürəklə sevənlər də acizdir, ağılla
düşünənlər də.
Zənnimcə, nəticə əldə etməsək də,
həyat yolumuz ağılla ürəyin, intellektlə
emosiyaların kəsişməsindən keçdiyi
üçün bu iki qüvvənin axtarışını
davam etdirməyə dəyər. Elə isə gəlin,
ağlın məhsulu olan dostluqla sevgini müqayisə edək.
Sevgi aşiq olduğun insanın təkcə hisslərinə
deyil, həm də fiziki varlığına sahib olmağı
qarşıya məqsəd qoyur. Ağlın
seçimi olan dostluqda isə vəziyyət tamam başqa
cürdür. Dostluq mütləq
qarşılıq tələb edir. Çünki
insan qarşılıqlı cavab ala bilmədiyi şəxslə
dostluq edə bilməz. Bu, mümkün
deyil. Amma sevgi qarşı tərəfdən cavab gəlmədiyi
halda da mövcud ola bilər. Həyatda
birinin sevib, digərinin sevmədiyi o qədər
cütlüklər var ki... Bəzən
qarşı tərəfə eyni hissləri bəsləyə
bilməyənlər ailənin, birgə
yaşayışın vacibliyini ağılla dərk edərək,
bu boşluğu qayğı və nəvazişlə
doldurmağa çalışırlar. Lakin
dostluq ağlın məhsulu olduğu üçün təmənnalıdır.
Bu münasibətlər sisteminin öz ciddi
qayda-qanunları var. Əməl etməyən oyundan kənarda
qalır. Sevgi isə heç bir sərhəd
tanımır, bütün qaydalara meydan oxuyur. Onu digər hisslərdən fərqləndirən,
güclü edən də məhz budur.
İlk baxışdan mürəkkəb görünsə
də, sonradan düşünəndə çətin
heç nə olmadığını anlayırsan. Dediklərimizin
hamısı həyatda
qarşılaşdığımız, gündə bir
neçə dəfə şahidi olduğumuz hadisələrdir.
Lakin həyat ümumi və fərdi xarakterli
neqativlərlə dolu olduğundan insan bu vacib məsələyə
vaxt ayırmağa macal tapmır.
Ağılla ürəyin bir-birini inkar etməsinə gəlincə,
bu, kifayət qədər ciddi məsələdir. Bu ziddiyyətin
nə dərəcədə kəskin olması isə
intellektin inkişaf səviyyəsindən asılıdır.
Yalnız yüksək intellekt sayəsində bu
iki ziddiyyətli anlayış arasında qismən də olsa,
balans yaratmaq olar.
Sevgi bizim dünyaya göz açdığımız
andan qəlbimizdə olur. O ülvi hiss son nəfəsədək
bizi tərk etmir. Bu, həm ilahiyə, həm də
anaya olan sevgidir ki, onların ölməzliyi əvvəlcədən
müəyyənləşdirilmiş bir İlahi-insan
razılığıdır. Dostluq isə
sonradan qazanılandır. O, bəzən bizi məyus edə
də bilir. O, insan qəlbini quş kimi
çırpındıran, bir baxışla bədəni titrədən,
ürəyimizdə heç zaman silinməyən dərin izlər
buraxan sevgi hissi ilə müqayisəedilməzdir. Sevginin qarşısında diz çökdürə
bilməyəcəyi insan yoxdur. Ən
güclülər belə onun qarşısında acizdirlər.
Bəlkə də elə buna görə
Tanrı bizim bu sehrli hissi sonadək dərk etməyimizə
imkan vermir. Bizi əsirinə çevirəcək,
ağlımızı başımızdan alacaq qədər
güclü olan sevgini sirli, məxfi qalada, bu qalanın
açarlarını isə özündə saxlayır.
Belə olmasaydı, Tanrının bəndəyə bəxş
etdiyi nə ağılın, nə də ki, şüurun
faydası olmazdı!
Odur ki, tarix boyu bizim əcdadlarımız bu hissin mənasının
dərinliyinə varmadan seviblər. Bu “ənənə”ni
biz bu gün də davam etdirir və sonrakı nəsillərə
ötürmək niyyətindəyik. Allahın bizə bəxş
etdiyi bu ali hissdən vaz keçmək səhv,
özü də ki, ciddi səhv olardı. Tanrının
yaratdığı nə varsa, hamısını sevək.
Biz bu dünyanı hisslərimizlə birgə tərk
edirik. Lakin sevdiklərimiz, qayğı
göstərdiklərimiz bizdən sonra da yaşaya bilərlər.
Görkəmli alimlər və din xadimləri də
inanırlar ki, qəlbimizin sevgi və dostluq hissi ilə dolu
olması yerin və ümumiyyətlə kainatın
energetikasına müsbət təsir edir.
O isə heç vaxt heç kəsə borclu
qalmır.
Kaspi.-2013.-31 iyul.-s.6.