Kino sənayesinin düzgün
qurulması ən ümdə məsələdir
Aktual söhbət
İki ilə
yaxındır ki, C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasına yeni direktor
– 44 yaşlı Müşfiq Hətəmov
rəhbərlik edir. O,
1992-ci ildə M.Əliyev adına Azərbaycan Dövlət
İncəsənət İnistitutunun (indiki ADMİU) dram və kino aktyoru fakultəsini bitirmiş, 1992-2012-ci illərdə Əhməd
Cavad adına Bakı Mədəni Maarif Texnikumunda (indiki Bakı Humanitar kolleci) gənc nəslə rejissor
və aktyor sənəti fənnini tədris
etmişdir.
M.Hətəmov
onlarla konsert və televiziya proqramlarının, reklam
kompaniyalarının rəhbəri, 12 videofilmin, 10-dan artıq
tammetrajlı bədii filmin prodüseri, bir neçə
televiziya filminin və bir çox televiziya layihələrinin
müəllifi olmuşdur.
2002-2006-cı
illərdə Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin Kinematoqrafiya şöbəsində inspektor,
2006-2010-cu illərdə Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin Kinematoqrafiya şöbəsində filmlərin
dövlət reyestri sektorunun müdiri, 2010-2011-ci illərdə
kinematoqrafiya şöbəsinin müdir müavini vəzifələrində
çalışmışdır. 2011-ci ilin dekabr ayından
C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında direktor
vəzifəsində çalışır.
Bu
günlərdə əməkdaşımız M.Hətəmovla
görüşmüş və kinostudiyada görülən
işlərlə bağlı ona bir neçə sualla
müraciət etmişdir.
- Müşfiq
müəllim, kino sənayemizin sabahını necə
görürüsünüz?
- Azərbaycan müstəqillik əldə
edəndən sonra xüsusilə keçid dövründə
təkcə bizim respublikada yox, keçmiş Sovetlər
Birliyinin kino sənayesində böyük problemlər meydana
çıxdı, yeni tələblər irəli
sürüldü. Tənəzzülə uğramaqda olan
müasir kino sənayesinin tələblərinə cavab vermək,
onu bu vəziyyətdən çıxarmaq üçün
çox böyük işlər görülməsi
qarşımızda təxirəsalınmaz bir vəzifə
olaraq qoyuldu.
Bu
gün biz 20 ildən artıqdır ki, müstəqilik. İnkişaf
edən müstəqil dövlətimizdə, cəmiyyətimizdə
kinonun strateji bir sahə olduğu hamıya bəllidir. Bunu və
kinonun həm də kommersiya sahəsi olduğunu nəzərə
alaraq biz artıq kino sənayesinin düzgün qurulmasına və
Azərbaycan kinosunun dünya arenasına çıxmasına
çalışmalıyıq.
- Buna
necə nail olmalıyıq?
- Birincisi, Azərbaycan yerləşdiyi
məkana görə gözəl bir pavilyona bənzəyir: dənizi,
dağı, dərəsi, səhrası, şəlalələri
var. Bundan düzgün istifadə etmək yollarını
tapmalıyıq.
İkincisi,
Azərbaycan xalqının mədəniyyəti
baxımından çox zəngin mənəviyyatı,
babalarımızdan yadigar qalan maddi və mənəvi sərvətləri
var. Biz bunu kinonun dilinə çevirməli və dünya
üçün bunu maraqlı etməliyik.
Üçüncüsü,
Azərbaycan kino sənayesinin kadr məsələsini,
onların hazırlanmasını həll etməliyik.
Dördüncüsü,
biz dünya kino şirkətlərini ölkəmizə
mütləq gətirməliyik.
- Bütün
bunları necə həyata keçirməliyik?
- Məhz bu suallara cavab verməyə
çalışanda bir sıra məsələlərin həlli
yolları bizə aydın olur. İlk növbədə kino sənayesinin
düzgün qurulmasından çox şey
asılıdır. Yəni yerli və xarici kino mütəxəssisləri
Azərbaycana gəlib təyyarədən düşəndə
o, bütün standartlara cavab verən xidmətlərin təşkil
edilməsindən arxayın olmalıdır. Bununla bağlı biz qanunu bazanı artıq
hazırlamışıq.
Azərbaycanda
xaricilərin film çəkməsi üçün onlarda
maraq yaratmaqda iki məqsəd var. Birincisi, vəsaitin cəlb
edilməsi. İkincisi, kino işçiləri
üçün bütün lazımi şəraitin
yaradılması. Bununla bərabər yerli kadrlardan da 40-50 faiz
istifadə olunması. Belə bir addımı İran kinosu
30-40 il bundan əvvəl atmışdı. Nəticəsi də
göz qabağındadır. Bu gün onlar xarici kino mütəxəssislərinin
köməyinə ehtiyac duymurlar.
Müştərək
işlərin görülməsi baxımından biz ilk dəfə
olaraq türk kinematoqrafçıları ilə birgə
“Mahmud və Məryəm” filmini çəkdik. Film Avropa
ölkələrində, Yaponiya və Amerikada artıq
nümayiş etdirilib. Bu hadisənin özü göstərdi
ki, bizə maraq nə qədər artıb.
Xariclə
əlaqə məsləsi də gündəlikdə durur. Milli
kino mütəxəssislərinin hazırlanmasında əsasən
biz xarici təhsil müəssisələri ilə əlaqələrimizi
qururuq. Yəni xaricilərin ən məşhur mütəxəssislərinin
gəlib Bakıda dərs keçməsi, yaxud bizim nümayəndələrin
xaricə getmələri. Gənclərin xaricdə təhsillərini
davam etdirməsi günün
vacib məsələlərindəndir.
Ola
bilər ki, hansısa bir rejissorumuz güclüdür, yəni
yüksək peşəkardır, istedadlıdır. Əgər
onun ətrafında müasir texnika, kino avadanlığı bu
günün tələblərinə cavab vermirsə, rejissorun
ətrafında onun səviyyəsində kino mütəxəssisləri
yoxdursa, biz dünya kinosu ilə rəqabətə girə bilmərik.
Bu
gün xarici şirkətlərlə bizim kinostudiyanın əsaslı
şəkildə layihələndirilməsi prosesi gedir. Bu məslədə
əsas rolu Fransa şirkəti oynayır. Ancaq bütün
standartlara cavab verə biləcək kino sənayesini qurmaq
bizim iştirakımızla olacaq. Fransızların verdikləri
layihələrə 5-6 xarici şirkətdən və yerli
mütəxəssislərdən də ekspert rəyləri
almışıq.
Əgər
biz kinostudiyanın işini düzgün qursaq, sonrakı məsələlər
də öz qaydasına düşəcəkdir. Misal
üçün, xaricilərlə belə şərtlər
irəli sürmüşük ki, hansı xarici şirkətdən
texniki təchizat alırıqsa, bizim kadrlarımızı da
iki il əvvəlcədən o şirkət
hazırlamalıdır. Bu gün Azərbaycan kinosunda texniki
sahədə mühəndislər, işıqçılar, səs
rejissorları yox dərəcəsindədir. Bu gün bizim gənc
ssenaristlərimiz, gənc rejissorlarımız istənilən
maariflənməni, lazımi informasiyanı ala bilmirlər.
Dövlət tərəfindən hər cür dəstək
var. Ancaq işlək mexanizm yoxdur. Ona görə də kino sənayesinin
düzgün qurulması deyəndə texniki təchizatla
yanaşı yaradıcı insanların formalaşmasını,
yetişmə prosesinin hazırlanmasını da nəzərdə
tuturuq. Azərbaycan Mədəniyyət və Turizm Nazirliyində
vaxtaşırı “Bu meydan, bu ekran” layihəsini həyata
keçiririk. Bu ondan ötrü lazımdır ki, istedadlı
gəncləri yetişdirək, qısametrajlı filmlərlə
onları sınaqdan keçirək və fərqlənənlər
tammetrajlı filmlər çəkə bilsinlər.
Bu
günə kimi ölkəmizdə özəl kino sahələri
pərakəndə şəkildə fəaliyyət göstərirdi.
Ona görə də burada əsasən İran və
Gürcüstanın texniki kino avadanlığı
bazasında istifadə edilirdi. Biz ölkəmizdə
prodüserlər gildiyasını təsis etdik və
respublikamızda olan 18 şirkəti bu gildiyada birləşdirdik.
Artıq onların özlərinin böyük texniki
potensialları yaranmışdır. Ancaq bunlardan düzgün
istifadə etmək lazımdır. Yəni birində
yaxşı mütəxəssis var, digərində isə
yaxşı texnika. Biz bunları birləşdirdik və ilk dəfə
olaraq birlikdə “Ədəbi ssenari müsabiqəsi” elan etdik.
Özəl
kino sahəsinin inkişafı üçün prodüser
kinosunu milli kinematoqrafiyaya gətirməliyik. Neçə illərdir
filmlər çəkilir, bir-iki dəfə ictimai
baxış olur, sonra da qoyulur Film Fondun bazasına. Bu filmlərə
nə yerlərdə, nə də xaricdə baxan olmur. Ancaq
özəl kino sahəsi inkişaf etdikcə prodüserlərin
də rolu artacaq. Bu o deməkdir ki, prodüser kinoya vəsait
qoyan adamdır. Əgər o, ssenarini özü seçirsə,
deməli, öz zəhmətinin qayğısına da qalacaq.
Filmin istehsalı ilə bağlı daha güclü və
peşəkar mütəxəssislərlə məsləhətləşəcək,
bu işə ürəklə yanaşacaq. Beləliklə də,
dövlət kinoya maliyyə ayırmaqla yanaşı, özəl
kino sahəsi də inkişaf edəcək və iş adamlarında
kinonun gəlirli bir sahə olduğuna inam artacaqdır.
Bu gün kino
sənayesinin yenidən qurulması, prodüser
kinosunun inkişaf
etdirilməsi ilə yanaşı ssenari yazmaq metodunun özündə
belə problemlər var. Çox
vaxt filmlərə ssenari
yazmış tanınmış bir kinodramaturqun ədəbi ssenariləri dünya prokatında rol oynaya bilmir. Çünki artıq bu
sahədə estetika dəyişmişdir.
Bu
gün biz animasiya filmlərinin inkişafına xüsusi diqqət
yetiririk. Bununla əlaqədar gənslərin
qarşısında yaşıl işıq
yandırmışıq, onları bu işə cəlb edirik.
Daha
bir vacib məsələ kino istehsalı normativlərinin
hazırlanmasıdır. Yəni əvvəllər belə bir
versiya var idi ki, prodüser və ya studiya direktoru deyirdi ki, mən
filmin çəkilmədinə bu qədər pul verirəm.
Bu da onunla nəticələnirdi ki, yaradıcılıq
prosesində anlaşılmazlıq baş verirdi: ya filmin
istehsalı başa çatandan sonra vəsait artıq
qalırdı, ya da istehsal başa çatmamış, çəkiliş
qrupu vəsaitsiz qalırdı. Hazırda bu proses
dayandırılmışdır. Bunun əvəzinə bu
gün rejissor ssenarisinin yazılması vaxtından çəkilişə
hazırlıq dövrünün ortalarına kimi kiçik
bir vəsait tələb olunur. Hazırlıq dövründə
filmə nə qədər vəsait tələb edilməsi
mütəxəssislər tərəfindən hesablanır və
dəqiq büdcə müəyyənləşdirilir. Beləliklə
də, gələcəkdə filmin yarımçıq qalması
baxımından dövlət kinsotudiyasında film direktorunun və
ya prodüserin riski aradan götürülmüş olur.
İkinci
tərəfdən filmin istehsalı dövründə film
direktoru və ya prodüser vəsaitin xərclənməsində
artıq birbaşa iştirak etmir.
Kinostudiyada
müxtəlif xidmət sahələri var: istehsalat şöbəsi,
texniki şöbə və s. Sifarişlər bu şöbələrə
verilir. Sonra maliyyə meneceri haqq-hesab aparır. Beləliklə
də, düzgün sənədləşdirmə prosesi gedir.
Bu, dövlət strukturunda olan elementar bir prosesdir. Belə
iş üsulu gələcəkdə nöqsanlı
halların qabağını alır.
Rejissorla filmin direktoru bəzən birləşib çəkilişin vaxtını bir ay, yaxud iki ay uzadır. Bu gün artıq o mexanizm yoxdur. Ona görə ki, bu məsələ ilə bağlı nə rejissorda, nə də film direktorunda çəkilişi uzatmağa maraq qalmır. Çəkiliş prosesi vaxtında qurtarır, özü də itgisiz. Nəticədə yaradıcı qrup yaxşı mükafat alır. Beləliklə də, üç aylıq çəkiliş ay yarıma başa çatır.
Hal-hazırda bizim əsas işimiz faktik işlək mexanizmə malik bir sistemin qurulmasıdır ki, xarici mütəxəssisləri bura cəlb edə bilək. Digər məsələ bizim az sayda olan mütəxəssislərimizin sertifikat ala bilməmələridir. Çünki ölkəmizə gələn xarici şirkət və yaxud mütəxəssis bizim kadrlarımızın potensialı haqqında əvvəlcədən məlumat almaq istəyir. Məlumat isə yoxdur. Ona görə də biz öz mütəxəssislərimizi sertifikatlaşdırıb onlar barədə dünya aparıcı şirkətlərinin kataloquna saldırmalıyıq.
Biz
Azərbaycan Prezidenti, möhtərəm İlham Əliyevin
diqqət və qayğısından və Mədəniyyət
və Turizm naziri Əbülfəs Qarayevin yaratdığı
dəstəkdən yararlanaraq bu sistemi tədricən qururuq. Bu,
birinci mərhələdir. İkinci mərhələ
istehsalatı düzgün qurmaqdır. Bu sahədə də
artıq eksperimentlərimizi aparırıq.
Üçüncü mərhələ, 2014-cü il
üçün çalışacağıq ki, müştərək
filmlərin çəkilməsinə daha çox diqqət
verək. Biz qoyduğumuz xərclərdən gəlir
götürməliyik.
Azərbaycanın
ərazisi çox böyük deyil, əhalisi də. Biz
çalışmalıyıq ki, çəkdiyimiz filmlərlə
xarici ölkələrin, Türkiyənin, İranın, Avropa
ölkələrinin prokatına girə bilək. Ona görə
də ilk dövrlərdə müştərək filmlərin
çəkilməsi bizə çox lazımdır.
Bu
gün kinoprokatın yenidən təşkili məsləsini
qaldırmışıq. Tezliklə respublikanın 48 rayonunda
150-yə yaxın zalda videoproyektorlar
quraşdıracağıq. Halbuki bu gün cəmi 10-15 kino
zalı fəaliyyət göstərir. Tezliklə 150 zalda eyni
gündə film nümayiş etdiriləcəkdir. Bu, Azərbaycanda
müstəqillik dövründə mədəniyyət sahəsində
ən böyük hadisə olacaqdır.
Hazırda
Avropa Şurasında kinonun inkişaf fondu fəaliyyət
göstərir. Üzv olmaq üçün biz də ora ərizə
ilə müraciət etmişik. Ssenarilərin
hazırlanmasında, prokata çıxmaqda, müştərək
işlərin görülməsində çox böyük
rolu olan bir təşkilatdır, fonddur. Gürcüstan və
Rusiya bu fondun üzvüdür. Filmin istehsalında, keyfiyyətinin
yaxşılaşmasında təşkilat əvəzsiz rol
oynayır.
Fransanın
Kann Beynəlxalq kinofestivalında bizim pavilyonumuz
açıldı. Bu sahədə görüləsi işlərimiz
hələ çoxdur.
Prodüserlər
gildiyasının seçdiyi ssenarilərə əsasən 8
gənc kinorejissoru “Azərbaycanfilm” kinostudiyasına dəvət
etmişik. Onlara çəkmək üçün qısametrajlı
filmlər vermişik. Özəl sahələr, prodakşnlar
həmin filmlərin maliyyələşdirilməsində
iştirak edirlər. Gənclərin yaratdıqları filmlərdən
kinoalmanax şəklində istifadə olunacaqdır. Gənc
rejissorlardan hansının işi yüksək səviyyədə
olsa növbəti dəfə ona tammetrajlı film veriləcəkdir.
Hətta xaricdə yaşayıb, təcrübəsi olan gənclərimizi
də bu məsələlərlə bağlı ölkəmizə
dəvət edəcəyik. Demək istəyirəm ki, biz
işimizi bu şəkildə qururuq və
gördüyümüz işlərin səmərəli
olacağına əminik.
- Müsahibə
üçün sağ olun!
Aydın Kazımzadə
Kaspi.-2013.-8-10 iyun.-S.21.