«Ləyaqət düsturu»
Dövlət Pedaqoji Universitetində
müzakirə olundu
«Əsil
ədəbiyyat həyatla nəfəs almalıdır. Bu
günün insanı özünü ədəbiyyata görərsə
bu, bədii əsərə, ümumilikdə kitaba
marağı artıra bilər». Bu fikirlər
yazıçı Natiq Məmmədlinin «Ləyaqət
düsturu» hekayələr kitabının Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Universitetinin Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
fakültəsində keçirilən müzakirəsində
səslənib. Fakültənin dekanı professor Buludxan Xəlilov
çıxışında müasir ədəbiyyatın
hazırkı səviyyəsinə, yeni yazılan əsərlərin
forma və məzmun xüsusiyyətlərinə diqqəti
yönəldib.
Müasir
oxucu bədii əsərlərdə özünü tapa
bilmir, deyən professor qeyd edib ki, kitaba marağı
artırmaq üçün konkret nümunələr
olmalıdır. Yazıçı gərək oxucunun nəylə
nəfəs aldığını düşünsün və
müasir insan sürətləri yaratmaqla problemin bədii
formada həllinə nail olsun. Professor «Ləyaqət
düsturu» kitabında yer alan hekayələrin real həyatla səsləşdiyini
və hamının düşündürən məsələlərin
bədii boyalarla təsvirinin uğurlu aldığını
dedi. N.Məmmədlinin hekayələrindən bir neçə
məqam diqqət çəkir. Birincisi, hamının
gördüyü, bildiyi, sadə, adi hadisələri təsvir
etmək. Elə hadisələr, həqiqətlər ki, hər
zaman aktualdır, müasirdir. Müasirliyini heç zaman itirməyən
mövzular həm də yeniliyini saxlayır. İkincisi,
yığcamlıq, sözə qənaət (deməli,
sözə hörmət) mətləbi uzatmamaq… Kitabda təqdim
olunan hekayələrdə satirik ovqat çox
güclüdür. Mövzu
seçimində, təsvir olunan hadisələrdə,
yaratdığı xarakterlərdə, adların seçilməsində
bu ovqat özünü xüsusilə göstərir.
Məsələn, «Ləyaqət düsturu» hekayəsində Cəsarət - bütün hərəkətləri, xarakteri etibarı ilə qorxaqlıq
timsalıdır. Ədalət – ədalətsizlik nümunəsi,
Qeyrət – başdan-ayağa
başqalarını da qeyrətsizliyə
sürükləyən bir varlıq.
Təsadüfi deyildir ki,
Cəsarət müəllimi şərəf və ləyaqətinin
təhqir olunmasına görə pul almağa məhz Qeyrət təhrik edir…
Professor
B.Xəlilov kitabdakı digər əsərləri də təhlil
edərək bildirdi ki, orijinallığı ilə seçilən
“Bütün maymaqların yükü” hekayəsi də oxucunu
düşündürən hekayələrdən biridir. Dünyada
hər şeyin ağa-qaraya, müsbətə-mənfiyə
bölündüyü kimi insanların da maymaqlara və əclaflara
ayrılması həqiqətə uyğun müşahidədir.
Amma, sən demə maymağın əclaf olması elə də
asan deyilmiş, onun da öz çətinlikləri, əzab və
əziyyətləri varmış...
Müzakirələrdə
çıxış edən professor Tərlan Novruzov
vurğuladı ki, bu hekayələrdə gündəlik həyatımızda
rastlaşdığımız həqiqətlər, insan xislətinin
dəyişməz naqislikləri, gerçəkliklərlə
barışmayan, lakin onu dəyişməyə gücü
çatmayan xeyli xarakterlər təsvir olunub. Kitabdakı (18
hekayə verilib) “Kloun”, “Beş atanın ögey oğlu”,
“Yaxşı anaların oğulları”, “Balaca məmurun təbriki”,
“Dolma”, “Oğru”, “Babamın ordenləri” və sair hekayələr
süjet xəttinin dinamikliyi, obrazların rəngarəngliyi
ilə bir-birindən fərqlənsə də,
hamısının kökündə kimsənin təkzib edə
bilmədiyi acı reallıq durur.
T.Novruzov
qeyd etdi ki, kitabda cəmləşmiş hekayələr hər
biri ayrı-ayrı süjet xətti üzərində
qurulmuşdur. “Ləyaqət düsturu” hekayəsində
öz ləyaqətini qiymətləndirə bilməyən məmur
düşdüyü vəziyyətdən çıxmaq
üçün çabalar göstərəkən üzləşdiyi
vəziyyət onu çıxılmaza aparır. Və ya
“Dolma” hekayəsindəki ənənəvi mübahisə
predmeti gənc yazarın qələmi ilə yeni formada diqqətə
çatdırılır. “Vaxtı keçmiş sitatlar”
hekayəsi özünün arzularını savadsızlığı
və səbatsızlığı ilə qovluqlarda “dəfn
etmiş bir ziyalının” üzləşdiyi nəsnədir.
“Mənim birinci yalanım” həyata həqiqətlərinin bədii
inikasıdır desək yəqin ki, yanılmarıq. Cəmiyyətdəki
naqisliklər haqqında söhbət “Korun gördüyü gələcək”
hekayəsində də davam edir. Burada bir oğru hər
addımbaşı Allahı yada salanda kor ona deyir ki, “Sən nə
çox “inşallah” deyirsən, onsuz da oğrusan, Allah nəyinə
lazımdır?” Oğrunun cavabı da yetərincə orijinal və
günümüzlə səsləşən tərzdədir:
“Allah elə mənə lazımdır də! Sənin kimisi
onun qədrini hardan bilər? Heç görmüsən ki, məğrur
adam, düz adam nə vaxtsa şükür etsin?”
“Kloun”
hekayəsində isə yazar maraqlı bir üsuldan istifadə
edərək insan ləyaqətini alçaltmağa öyrəşən
bir görməmişi öz nəvəsinin diliylə məhv
edir. Bu görməmiş klounu kişi hesab etmir, ona
yuxarıdan aşağı baxır. Axırda da onun nəvəsi
kloundan soruşur ki, “sən kişisən?” Aldığı
cavabdan sonra uşaq deyir ki, “mən də kloun olmaq istəyirəm”.
Bununla, əslində, həmin uşaq atasının tərbiyəsizliklərinə
klounun verə bilmədiyi cavabı bir şapalaq kimi onun sifətinə
çırpmış olur.
Müzakirələrə
qatılan Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin təmsilçisi,
şair Dayandur Sevgin bildirdi ki, Xalq yazıçısı Anar
kitaba yazdığı ön sözdə haqlı olaraq
vurğulayır ki, “Natiqin hekayələrini oxudum, bəri
başdan qeyd edim ki, peşman deyiləm...” Bu yığcam
münasibət özlüyündə oxucu diqqətini cavan
bir müəllifin yaradıcılığının üzərinə
çəkmək üçün çox mötəbər,
ciddi bir tutalqa verir.
Son dərəcə
dəqiq və doğru bir şərhdir ki, bir çox
mühüm cəhətlərlə bərabər Azərbaycan
insanının ədalət axtarışı Natiq Məmmədlinin
sözügedən kitabında təqdim olunan hekayələrin
əsas qayəsini təşkil edir. Bu hekayələrdə
ilk baxışda sadə, diqqəti cəlb etməyən hadisələrin
bədii formada ifadəsi oxucuya yalnız bir ideyanın –“
mütləq dəyişmək, mütləq dəyişilmək
yanğısının aşılanmasına hesablanıb”.
D.Sevgin
“Dolma” hekayəsi haqqında danışaraq bildirdi ki, bu əsərdə
torpaqlarmızda özlərinə yurd-yuva qurub, bizim qonaqpərvərliyimizdən
istifadə edib evimizin sahibinə çevrilən, indi isə
musiqimizə, eləcədə mətbəximizə yiyələnmək
istəyən, çörəyi dizi üstə olan ermənilərin
hərisliyini, xəbisliyini dəqiqliklə
açılır.
Tiflis
şəhərində mühazirə oxumağa gedən
mütəxəssislər arasında ingilis, fransız, alman və
ruslarla yanaşı, Azərbaycan, erməni və gürcü
nümayəndələri də var. Nahar zamanı azərbaycanlı
erməni Rubik və gürcü Vado ilə bir masa arxasında
əyləşir. Hekayənin adından
göründüyü kimi dolma yeyəsi olurlar. Hər yerdə
özlərinin saxta reklamlarını işə salan erməni
bu dəfə “mənə erməni dolması gətir” deməsi
Azərbaycan nümayəndəsinin narazılığına
səbəb olur. Təbii ki, bizim milli xörəyimizin ermənilərin
öz adlarına çıxması ona ağır gəlir.
Mübahisənin artıq diqqət çəkdiyini görən
Rusiya nümayəndəsi: azərbaycanlıya “sən erməni
dolması ye, Rubik də Azərbaycan dolması yesin” deyir. Məncə
əlavə şərhə ehtiyac yoxdur. Xatırladım ki,
“Dolma” hekayəsi ikinci “Nəsimi Milli Ədəbiyyat
Müsabiqəsinin qalibi olub”
“Beş
atanın ögey oğlu” isə bir ayrı mərəkədi.
Belə ki, beş ata oğlan uşaqlarına sənət
öyrənmələri üçün qonşu qəbiləyə
göndərirlər. Vədə tamam olur. Atalar
oğlanlarını geri almaq üçün gedirlər. Sən
demə, atalar öz oğullarını yalnız öyrəndikləri
sənətə görə tanıyırmışlar. Hər
uşaq öz atasının sənətini əxz etməliymiş.
Bu dəfə məsələ başqa cür olur. Bir oğlan
uşağı bir yox
bir neçə müxtəlif sənət
öyrənir. Hər ata o uşaqda öz
oğlunu görür.
Çox sənət öyrənmək atalara küfr kimi gəlir, həmin uşağı öldürüb canlarını qurtarmaq istəyirlər. müdrik
qoca məsləhət görür
ki, səhərəcən səbr edin. Atalar
razılaşırlar. Səhər qalxıb o
balaca oğlanı tapa
bilmirlər. Məlum olur ki,
çıxıb gedib. Atalar
bəladan qurtulduqlarına sevinirlər. Müdrik
qoca baş verənləri
pünhanınca Quruçaya
pıçıldayır: “O, Qəbrdə yenidən doğulacaq, hər şeyi
anlayıb başa düşəndən sonra öz evinə, ruhunun beşiyi olan qəbiləsinə qayıdacaq. Mütləq
qayıdacaq. Amma Şərqli qəbiləsi
bunu bilməsə yaxşıdır...”
Tədbirdə
çıxış edən tələbələr Ceyhunə
Rzalı, Aygün İsayeva, Könül Quluzadə, Aynurə
Fərzəliyeva, İradə Səmədova və
başqaları kitab barədə fikirlərini bildirməklə
yanaşı, müəllifə müxtəlif suallar
ünvanladılar.
N.Məmmədli
maraqla keçən müzakirənin təşkil etdiyi
üçün Dövlət Pedaqoji Universitetinin, habelə Azərbaycan
dili və ədəbiyyat fakültəsinin rəhbərliyinə
təşəkkürünü bildirdi. Tələbələrin
suallarını cavablandıran müəllif belə
görüşün məhz bu fakültədə
keçirilməsinin heç də təsadüfü
olmadığını bildirdi. Burada məqsəd gələcəyin
müəllimləri olacaq şəxslərdə ədəbiyyata
marağı daha da gücləndirmək və müasir
yazıçıların əsərlərinin təbliğ
etməkdir. Çıxışda müasir oxucunun
marağına səbəb olacaq, onu oxumağa və
düşünməyə sövq edəcək əsərlərin
yazılmasının lazımlı olduğu vurğulandı.
Yazıçı gələcək yaradıcılıq
planları barədə məlumat verdi.
Rufik İSMAYILOV
Kaspi.-2013.-8-10 iyun.-S.17.