Mətnin enerjisi yoxdursa,
demək, anadan ölü doğulub.
Bəsti Əlibəyli:
İndiki zaman ədəbiyyata işləmir, Hətta
Dostoyevskiyə, Kafkaya da işləmir
Müsahibimiz
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin tənqid və
publisistik seksiyasının rəhbəri Bəsti Əlibəylidir.
Bəsti xanım daha çox məruzələri və
yazıları ilə görünür, nadir hallarda müsahibələri
gözə dəyir, düşündük ki, onunla
görüşüb bir ədəbi söhbət edək.
- Bəsti xanım, xüsusi şəxslər
barədə daha çox yazırsız, ədəbi tənqidin
müzakirə etdiyi məsələlərdənsə sanki kənarda
dayanmağa üstünlük verirsinizz, bu nəylə
bağlıdır?
- Ədəbi-tənqidi
çalışmalara davam etdiyim 12 ildə, ümumən
götürdükdə, son yüzil ədəbiyyatımıza,
xüsusi təhlil müstəvisində isə 60-lardan
üzübəri haqqı və yeri olan əksər
yazarların yaradıcılığına münasibət
bildirmiş, hətta bir çoxlarına (İsa Muğanna,
Anar, Əkrəm Əylisli, Ramiz Rövşən, Vaqif
Bayatlı, Afaq Məsud, Aqil Abbas və s.) ikili planda – həm təhlil,
həm üz-üzə söhbətlə geniş diqqət
ayırmışam. Və bu sırada hər üç nəsil,
üstəlik, ən müxtəlif ədəbi mövqelər
təmsil olunub. Vaqif Bəhmənli, Əlisəmid Kür,
Salam, Rasim Qaraca, Yaşar, Elçin Hüseynbəyli, Məqsəd
Nur və s. İndi hamısını xatırlamaq çətindir,
sadəcə, bunu deyə bilərəm ki, hazırda ədəbi
təhlillərimi nəşrə hazırlayıram və hətta
seçmə üsulla belə, bu yazılar beş-altı
yüz səhifəlik bir kitabdır. Amma bu doğrudur ki, hər
kəs haqqında yazmamışam və belə bir fikrim də
yoxdur. Çünki dənizi analiz etmək üçün
onun müxtəlif səmtlərindən bir neçə ovuc
götürmək yetərlidir.
Siz
söylədiyiniz kimi, xüsusi şəxslərə həsr
olunan bir neçə monoqrafiyam da var. Məsələn,
Anarın bədii yaradıcılığı, dramaturji və
kino fəaliyyəti barədə kitab yazmışam və o,
buna layiq şəxsiyyətdir. Rəhmətlik Akif Səmədə
də kiçik bir monoqrafiya həsr etmişəm. Bunun bir tərəfində
bizim böyük irfani dostluğumuz dayansa da, Akif o kitabı
istedadıyla haqq etmişdir və 80-ci illər nəsli
içində onun xüsusi yerini kimsə inkar edə bilməz.
Əsas
budur ki, ədəbiyyata heç vaxt ticari maraqlardan
baxmamışam. Vicdanı olan hər kəs mənim əlimin
də, cibimin də çox təmiz olduğunu gözəl
bilir və bu mənə yetər.
Ədəbi
tənqidin müzakirə etdiyi məsələlərə gəlincə,
mən AYB tənqid bölümünün kuratoruyam, birlik səviyyəsində
bir neçə dəfə məruzə qoymuşam ortaya,
televiziya kanallarında, radioda, kitab təqdimatlarında, mətbu
sorğularda gərəkən münasibəti bildirmişəm.
İndi
bu görünmürsə, mən neyləyim?
Özünüreklam lazımdır? Dostum, bu iş mənlik
deyil.
– Əsəd
Cahangir poema yazıb, Nizaməddin Şəmsizadə və siz
də şeirlər yazırsız. Amma tənqidçilərdə,
inciməsəniz, belə deyərdim ki, şeir alınmır.
Sizcə, bu, nəylə bağlıdır? Ümumən,
şairliyə iddialısızmı?
–Bəli,
Əsəd Cahangirin “O adam” və “Namaz” adlı iki poeması
var. “Namaz”a görə Əsəd 2007-ci ildə beynəlxalq
Mövlana Cəlaləddin Rumi mükafatı da alıb. Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
alimlərdən Nizaməddin Şəmsizadənin, Cavanşir
Yusiflinin şeirlərini də oxumuşam. Çox normal,
poetik düşüncə sistemi, ölçü-biçisi
yerində olan şeirlərdi və hər üç tənqidçinin
bədii yaradıcılığının şəxsən
mənə görə bir özəlliyi də “Elmsiz şeir əsassız
divar olur, əsassız divar qayətdə bietibar olur”
(Füzuli) konsepsiyasını doğrultmasındadır.
Sənsə
tənqidçilərdə şeir
alınmadığını deyirsən. Sayğım var
düşüncənə, Amma gəl başqa bir
dövrün tənqidçisinə – ötən əsrin
30-cu illərində Azərbaycan sərbəst şeirinin ilk qaranquşlarından
olan Mikayıl Rəfilinin yaradıcılığına baxaq.
Səncə, Mikayıl Rəfilidə də şeir
alınmırdımı? Düşünürəm ki, yox,
deməyəcəksən. Mikayıl Rəfili şair idi, amma
eyni zamanda, ədəbiyyatşünas-tənqidçiydi və
Azərbaycan sərbəst şeir nəzəriyyəsinin gəlişməsi
də bilavasitə onun xidmətidir. Amma gedişatda tənqidçi
Mikayıl Rəfili şair Mikayıl Rəfilini uddu. Məsələ
bu.du Yəni, tənqidçidə şeir alınmır-
–tezisiylə baxsaq, onda gərək Borxesi də şair
saymayaq. Halbuki, Borxesdə hər şey - tənqidçilik də,
şairlik və nasirlik də unikal səviyyədə
alınıb.
Məncə,
bu müstəvidə məsələ yaradıcı
düşüncədə bir tərəfin o biri tərəfi
ağır basması şəklində qoyulsa daha
düzgün yanaşma olardı.
Şəxsən
mənə gəlincə, şeir məndə sadəcə,
bir hobbi deyil. Şeir mənimçün bir yaşamdır. Amma
o yaşama nadir hallarda dönürəm, çünki həqiqi
şeirin nə olduğunu bilir və özümə də o
müqayisədə baxdığımdan “min ildə bir”
yazıram. Ən azından, 50 şeirimə iddialıyam və
o şeirlərin şeir olmasını “Avropa Şurasında”
da sübut edə bilərəm.
– Adamlara heyranlığınızı
çox aydın bəyan edirsiz yazılarınızda, sizcə,
bu ədəbi tənqidə nə dərəcədə xas
xüsusiyyətdir?
– Adamlara
heyranlıq yox, ədəbiyyata sevgi deyərdim mən buna. Tənqidçinin
missiyası yazıçını söymək, danlayıb
aşağılamaq və onu öz “eqo”suyla əzmək deyil.
Tənqidçinin missiyası yazıçıyla, ədəbiyyatla
yardımlaşmaq və magistral seçimlərdə tərəfdaş
olmaqdır. Nifrətlə, yuxarıdan aşağı baxmaqla
bu işi görmək olmaz. Mən yazılarımda bu məsuliyyətdən
çıxış edirəm. Təbii, sevdiyim xeyli yazarlar da
var, amma bu heyranlıq səviyyəsində deyil. Heyranlıq Nəsimiyə,
Füzuliyə, Mirzə Cəlilə, Sabirə, yəni, zaman
problemini həll etmiş dühalara ola bilər.
– Mən
sadədil adamı
Məscid
də, kəlisa da aldatdı.
Göydə
mələklər, yerdə
Məhəmməd,
Məsiha aldatdı.
Haqqın
bir üzü var derlər, amma
Haqqın
bir üzünü
Cənabi-Haqq
da gizlədi, aldatdı.
Bu
şeirinizi necə təhlil edərdiniz, amma yad mətn kimi? Məncə,
aşırı küfr hiss olunur.
- Mən, sadəcə, bu şeiri
deyil, ümumən, şeir olsun, ya tənqid, publisistika, -
bütün yazılarımı öncə yad mətn kimi
oxuyub iincələdikdən sonra auditoriya üzünə
çıxarıram. Bu belə.
İndi
küfr məsələsinə gələk; ötən ilin
elə bu vaxtları Türkiyənin Elazıq şəhərində
keçirilən 20-ci Uluslararası Xəzər şeir
axşamlarına dəvət olunmuşdum. 3 gün davam edən
o törənin açılışında mən Allaha xitabən
yazdığım “Sən” adlı şerimi, final gecəsində
isə sizin küfr saydığınız həmin bu “Sadədil”i
oxudum. Və bu küfrlü şeir minlərlə insanın
qatıldığı möhtəşəm şeir
bayramında Allahla, inam və imanla dolu birinci şeirdən az
alqış qazanmadı.
– Alqış qazanmaq hələ
yaxşı olmaq deyil ki, Bəsti xanım.
– Yəni , bugünkü
müsəlman dünyasında hər anlamda Allaha və Kitaba
bizdən çox yaxın olan, üstəlik, dinçilərin
hakimiyyət başında olduğu Türkiyədə bu
şeiri küfr kimi yox, sadəcə, bir şeir kimi
qarşıladılar. Şeiri oxuyub tribunadan endikdən sonra mənim
səfər yoldaşlarımdan biri – qorxmursanmı belə
mömin-xurafatçı izdiham içində bu cür
şeir oxuyursan, deyə, yarızarafat-yarıgerçək
tövrlə əndişəsini bildirdi Amma bir türk
insanı belə mənim “gül üzümə püf” də
eləmədi. Demək istədiyim budu ki, əziz dost, şeirə
siyasi, dini, ideoloji manifestasiya kimi yox, sadəcə, bir şeir
kimi baxmaq lazımdı. Çünki, içdən gələn
səmimi şeir ruhun, ovqatın dəyişkən şəkilləridi
və mənim “küfrlü” şerim də o şəkillənmələrdən
biridi.
Unutmadan
deyim ki, indiyəcən bircə şeir kitabım
çıxıb və mən “Salam Sənin min bir adından
biri” adlı həmin kitabın ön səhifəsinə
allahlı “Sən”i, arxa qapağa isə allahsız “Sadədili”i
qoymuşam.
Əslində,
mənə görə, Sadədil əsla allahsız,
imansız deyil.
Doğuldum-aldandım,
Yaşadım-aldandım,
Sevdim-aldandım,
Öldüm-aldandım.
Nə
xoşbəxtəm Allahım.
Mən
aldadan olmadım,
Mən
sadəcə, aldandım
deyən
bu zərərdi də xilqət dünyanın hər
dürlü pislikləri içində qəlbini, ruhunu
qorumuş, nəfsini udmuş və içindəki şeytanı
öldürmüş adamdır. Bədəncə ibadət
etməsə də, bu adamın könlü bir allah evidir,
yaşamı mərifət əhlinin yaşamıdır.
İstər yad, istər doğma mətn kimi mən bu
şeiri belə görürəm. Amma sən də öz
görümündə haqlısan, Fərid. Çünki
canlı, hərəkətli mətn oxucusunun sayı qədər
çoxqatlı, assosiativ olmalı və hər oxucuya onun
öz baxış tərzinə uyğun yorum imkanları verməlidir.
Qısası, ilk bədii mətn birinci, beşinci,
yüzüncü mətnlərin yaranması üçün
bir enerji mənbəyi olmalıdır və mətnin enerjisi
yoxdursa, demək, anadan ölü doğulub.
- Bəsti
xanım, sizcə, ədəbiyyatda bu gün hansısa
tendensiyanın və ya kitabın tez alışıb, tez
sönməsi nəylə əlaqədardır?
- Bilavasitə, eranın ritmiylə.. Bu
eranın ritmi elədir ki, hətta ən yeni texnologiyaların
ömrü belə 2-3 il çəkir, durmadan yeni nəsil
versiyaları yarandığından, ən azından, dizayn
baxımından köhnəlib dövriyyədən
çıxır. Ədəbiyyat texnologiya deyil, ürək sənətidir
və onu texnologiyayla, vizual effektlərlə uzaqlara aparmaq
çətindir. Önəmli olan ürəyin patoloji cəhətdən
düzgün çalışmasıdır və əminəm
ki, beyin texnoloji kəşflərdən bıqıb yorulanda
yenə ürəyə özləm duyulacaq. Necə ki,
çaqdaş Avropa təkrar hind filmlərinə
qayıdır. Bir sözlə, ədəbiyyat
bacarıqsız deyil, sadəcə, İndiki zaman ədəbiyyata
işləmir, Hətta Dostoyevskiyə, Kafkaya da işləmir.
-
Bugünkü nəsr əsərlərinin səviyyəsindən
razısızmı?
- Son onillikdə xeyli maraqlı əsərlər
yaranıb və bu sırada, ön yeri hekayələr tutur.
Orta nəsil yazarlarından Aslan Quliyevin, Elçin Hüseynbəylinin,
Fəxri Uğurlunun, mərhum Zakir Sadatlının, Etimad
Başkeçidin elə hekayələri var ki, əsas
etalonlara cavab verir. Romana daha güclü axın olsa da, bu
janrda uğurlar buludlu səmada közərən adda-budda
ulduzlar kimidi. Çünki roman təfəkkürü zəifdi.
Bu vəziyyətdə hər kəsdən dünyəvi əsərlər,
“Qətl günü” kimi hadisələr gözləmək
absurddur. Nəsrimizin bu günü gələcək ədəbi
hadisələr üçün, sanıram ki, münbit bir
platsdarm ola bilər.
- Qadın
ədəbiyyatı və kişi ədəbiyyat – bu cür
bölgülərii qəbul edirsinizmi?
- Bu
cür azərbaycansayağı cinsləşdirməyə
müxtəlif səviyyələrdə cavab vermişəm,
yenə bu fikirdəyəm ki, təfəkkürün cinsi, erkəyi-dişisi
olmur, sadəcə, istedad baxımından
dişlisi-dişsizi, güclüsü-zəifi olur. Səncə,
çağdaş rus ədəbiyyatından Tatyana
Tolstayanın, Türkiyə ədəbiyyatından Elif Şəfəqin,
bir az öncəki dönəmlərə getsək,
Atatürkün silahdaşı Xalidə Ədib Edivarın
yaradıcılığını sırf bioloji
yapılarına görə qadın xanasına yerləşdirmək
düzgündürmü? Azərbaycanın Cümhuriyyət
şairi, yeddi il katorqada yatmış Ümgülsüm
Sadıqzadənin istiqlal himnlərini “qadın” ədəbiyyatı
saymaq nə dərəcədə ədəbdəndir? Təəssüf
ki, bizim “şünaslarımız” bəzən ədəbiyyata
sırf ədəbi meyarlar səviyyəsindən deyil,
mentalitet səviyyəsindən baxaraq belə bayağı
“sindromlar” uydururlar. Qısası, bu ədəbi mənşəyi
olmayan bir yanaşmadır.
– Bizdə nəyə görə tənqidin
önə çəkdiyi yazar yoxdu?
–
Maraqlı əsərə tənqid heç vaxt diqqətsiz
qalmayıb. Bax, gəl, Kamal Abdullanın “Yarımçıq əlyazma”
romanını götürək, bu əsərə sən, mən
qarışıq, münasibət bildirməyən, müxtəlif
formatlarda təhlilə çəkməyən kimsə
qaldımı? Önə çəkmək, bir az “ulduz
düzəltmək” məsələsinə bənzəyir, məncə,
əsər özü ulduz olmalıdır, tənqidsə, sadəcə,
o ulduzu göstərə bilər.
Fərid
Hüseyn
Kaspi.-2013.-8-10 iyun.-S.15.