Firidun bəy
Köçərli-150 ədəbiyyat tarixçiliyi elminin
banisi
Azərbaycan
ədəbi tənqidinin və ədəbiyyatşünaslığının
görkəmli nümayəndələrindən biri Firidun bəy
Köçərli akademik Həmid Araslının təbirincə
ömrünün mühüm hissəsini xalqının
maarifinə, ədəbi irsinin öyrənilməsinə sərf
edən fədakar ictimai xadimdir. Ötən əsrin əvvəllərində
realist bədii nəsrdə, dramaturgiyada, satirik publisistikada Cəlil
Məmmədquluzadə, yeni şeir aləmində Mirzə Ələkbər
Sabir, milli musiqinin inkişafında Üzeyir Hacıbəyli
hansı zirvədə dayanırsa, gördüyü
mühüm işlər sahəsində ədəbiyyatşünaslıq
elmində də Firidun bəy Köçərli həmin
ucalıqda qərar tutub. 57 baharlı ömrünün 40 ilini
millətinin maariflənməsinə, mədəni tərəqqisinə
həsr edən Firidun bəy Köçərli estetik fikir
tarixində də şərəfli yerlərdən birinin
sahibidir. Çoxcəhətli yaradıcılığa malik
olan Firidun bəy Köçərli ədəbiyyat
tarixçisi, nəzəriyyəçisi, tənqidçisi,
tərcüməçi, mətbuat və teatr qurucusu, pedaqoq,
maarifçi, ən başlıcası da böyük vətəndaş
və milli duyğulara sahib bir fədai kimi adını tarixə
pozulmaz hərflərlə həkk etdirib.
Firidun
bəy Əhməd bəy oğlu Köçərli
1863-cü il yanvarın 26-da Şuşa şəhərində
anadan olmuşdur. İbtidai təhsilini Mirzə Kərim
Münşizadənin məktəbində alıb. Atası Əhməd
bəyin elmə, maarifə, böyük marağı və həvəsi
olub. Bu səbəbdən də oğlunu dövrünün ən
yaxşı məktəblərində oxutmaq istəyində
idi. Atasının arzularına rəğmən Firidun bəy
Köçərli doğma şəhərdə fəaliyyət
göstərən Rus Məktəbinə daxil olub. O dövrdə
məşhur rus pedaqoqu A.Çernyayevski Qafqazı dolaşaraq
Qori Müəllimlər Seminariyası üçün
ümidverən gənclər toplayırdı. Firidun bəy
Köçərli onun diqqətini çəkib. Beləliklə,
Firidun bəy Köçərli öz taleyini seminariyaya
bağlayıb. 1879-1885-ci illər ərzində o burada təhsil
alıb.
Seminariyanı
bitirən ili bir müddət İrəvan gimnaziyasında dərs
deyib. Onu İrəvanda təkcə pedaqoq kimi
tanımırdılar. Qori Müəllimlər
Seminariyasının məzunu Firidun bəy Köçərli
23 yaşındaikən İrəvanda teatr tamaşası təşkil
edir. Mirzə Fətəli Axundzadənin "Müsyö
Jordan və Dərviş Məstəli şah"
komediyasının tamaşası İrəvan əhalisinin həyatında
böyük mədəni hadisəyə çevrilir. On ilə
yaxın bir müddət ərzində İrəvanda həm
pedaqoq, həm də bir mədəniyyət xadimi kimi fəaliyyət
göstərən Firidun bəy Köçərli yerli
ziyalılardan Mirzə Məhəmməd Qəmərli ilə
birlikdə ədəbi gecələr təşkil edir,
poeziyaya, ədəbiyyata marağı olan gəncləri bir
araya gətirərək onların formalaşmasında
böyük zəhmət çəkir. Hələ İrəvan
gimnaziyasında müəllim işlədiyi illərdə tərcüməçiliklə
məşğul olan Firidun bəy Köçərli rus ədəbiyyatının
tanınmış nümayəndələrindən
Puşkinin, Lermantovun, Koltsovun və başqalarının əsərlərini
ona dilimizə çevirməyə başlamışdı.
Mirzə Fətəli Axundzadənin "Aldanmış kəvakib"
povestini də rus dilinə ilk dəfə Firidun bəy
Köçərli çevirmişdir. Bu da faktdır ki, Azərbaycan
və rus ədəbiyyatlarının əlaqələri
haqqında ilk qeydləri Firidun bəy Köçərli
etmişdir. Firidun bəy Köçərli eyni zamanda rus
dilində yazdığı əsərləri ilə Azərbaycan
klassiklərini rus və digər xalqlara tanıtmaqda faydalı
iş görmüşdür.
İrəvanı
tərk etdikdən sonra yenidən Qoriyə qayıdan Firidun bəy
Köçərli 1895-ci ildən 1918-ci ilə qədər məzunu
olduğu seminariyada dərs deyib. Hətta onu 1910-cu ildə
Qori Müəllimlər Seminariyasının Azərbaycan
şöbəsinin müvəqqəti təlimatçısı
təyin ediblər. Burada çalışdığı illərdə
həmvətənlərinin seminariyada təhsil almasına
yardımçı olan Firidun bəy Köçərli uzun
sürən səylərindən sonra onun təşəbbüsü
ilə Qazaxda Müəllimlər Seminariyası
açıldı. 1918-ci ildən ömrünün sonuna kimi
bu seminariyanın müdiri vəzifəsində
çalışan Firidun bəy Köçərli Gəncədə
baş verən üsyan zamanı 20-ci diviziyanın
hökmü əsasında həbs edilib. Erməni
dığası Sarkis Danilyanın diktəsi ilə Firidun bəy
Köçərli haqqında verilən saxta hökmdə
yazılıb: "4 iyun 1920-ci il. Gəncə: "Mən 20
diviziyanın xüsusi şöbəsinin hərbi müstəntiqi
bu gün Firidun bəy Köçərlinskinin əksinqablçı
kimi ittihamnaməsi üzrə işinə baxaraq və Qazax
İnqilab Komitəsinin ona verdiyi xasiyyətnaməni nəzərə
alaraq bildirirəm ki, müttəhim Köçərlinski
özünün hakimiyyətindən və böyük səlahiyyətindən
istifadə edərək zəhmətkeş xalqa
zorakılıq göstərmişdir. Köçərlinsiki
Qazaxda… millətçilik ehtiraslarını
qızışdırmışdır, nəticədə
qonşu millətlər arasında toqquşmalar baş
vermişdir. Onun verdiyi izahat heç də
inandırıcı deyildir… Müttəhim Köçərlinskinin
şahidlərin dindirilməsi haqqında ərizəsini rədd
etmək lazımdır. Onun gələcəkdə
azadlıqda qalması Qazax qəzasında əksinqilabi hərəkatın
baş verməsinə, fəhlə və kəndlilərin
günahsız olaraq qanlarının tökülməsinə
səbəb ola bilər". Beləliklə, zülmətdə
doğulub ətrafa nur saçan, millətinin maariflənməsi
yolunda can qoyan, xalqlar arasında ayrı-seçkiliyə
heç zaman yol verməyən humanist bir ürəyə malik
olan milli duyğularla, bəşəri arzularla yaşayan,
dövrünün ən böyük ziyalısı erməni
fitnə-fəsadının qasırğasına
düşüb. Erməni Sarkis Danilyanın hökmünə
əsasən türkün böyük oğlu Firidun bəy
Köçərliyə güllələnmə cəzası
təyin edilir. Ən acısı da odur ki, bu hökmü təsdiq
edən imzanın altında:"Fövqəladə komissar
H.Sultanov" yazılıb. Erməni dəyirmanına su
tökənlərin sonrakı aqibəti də elə belə
qərəzli hökmlərə tuş gəlib. Firidun bəy
Köçərlinin həbs edilməsi haqqında xəbər
o zaman Azərbaycan SSR Xalq Komissarları Sovetinin sədri Nəriman
Nərimanova çatdırılıb. O bu xəbəri
eşidəndə bərk sarsılaraq Firidun bəyin azad
olunması barədə Gəncəyə teleqram göndərib.
Təəssüf ki, hər şey gec idi. Ermənilər
gözəl bilirdilər ki, Firidun bəyin güllələnməsini
ləngitmək onun xeyrinə ola bilər. Canilərin göstərişi
ilə arxadan atılan güllə Firidun bəyin həyatına
son qoyub. Uzun illər bu məsələni gizli saxladılar.
Sadəcə bir təsadüf nəticəsində güllələndiyi
bildirilirdi.
Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixini sistemli bir halda öyrənmək,
yaratmaq ideyası məhz Firidun bəy Köçərli tərəfindən
həyata keçirilmişdir. Doğrudur, Mirzə Fətəli
Axundzadə maarifçilik ənənələrinin fəal təbliğatçısı
və yorulmaz təşkilatçısı olmuşdur. Amma
çoxəsrlik Azərbaycan ədəbi irsini toplayıb,
elmi prinsip və ardıcıllıqla öyrənərək
öz tədqiqatının nəticələrini "Azərbaycan
ədəbiyyatı" əsərində qələmə
alması Firidun bəy Köçərlinin bu sahədə ən
böyük xidməti sayılır. Bu əsəri yazmaqla
Firidun bəy müasir Azərbaycan ədəbiyyat
tarixçiliyi elminin əsasını qoymuş və beləliklə
də gələcək tədqiqatçılar
üçün geniş bir yol açmışdır.
Akademik
Feyzulla Qasımzadə XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk mənbələr içərisində ən mühüm
yeri Firidun bəy Köçərlinin "Azərbaycan ədəbiyyatı"
tutduğunu qeyd edib. Unudulmaz Kamal Talıbzadə də
Firidun bəy Köçərli
yaradıcılığını araşdıraraq onun bu əsərini
"Azərbaycan türklərinin ədəbiyyatı"
adlandırıb. Firidun bəy Köçərli haqqında
ilk monoqrafik əsəri mərhum akademik Bəkir Nəbiyev
yazıb. Doğrudur Bəkir Nəbiyevə qədər
Ş.Qurbanov, F.Qasımzadə, A.Zamanov, C.Xəndan və
başqa tədqiqatçılar müəyyən
araşdırmalar aparıb kitabça və məqalələr
qələmə alıblar. Bəkir Nəbiyev həmkarlarından
fərqli olaraq Firidun bəy Köçərlinin daha
dolğun və ətraflı şəkildə tədqiqinə
nail olub. Firidun bəy Köçərli ilə aparılan
araşdırmalarda yol verilən nöqsan və
yanlışlıqları üzə çıxaran Bəkir
Nəbiyev Firidun bəy Köçərlinin işıqlı
obrazını olduğu kimi qələmə alıb. Bəzi
tədqiqatçılara görə, Üzeyir Hacıbəylinin
seminariyaya rus maarifçisi A.Çernyayevskinin
apardığı deyilirdi. Məhz B.Nəbiyev bu monoqrafiyada
faktların köməyi ilə açıqlayıb ki,
Üzeyir Hacıbəylini Qori Müəllimlər Seminariyasına
məhz Firidun bəy Köçərli dəvət edib.
Onlarla qarabağlının o dövrdə seminariyada təhsil
alması məhz bu şuşalı balasının xidmətidir.
Bir də Üzeyir Hacıbəyli seminariyaya oxumağa gedəndə
A.Çernyayevski beş il idi ki, vəfat etmişdi.
Akademik
Bəkir Nəbiyev "Mənalı ömürdən səhifələr"
adlı dəyərli tədqiqatında yazırdı:
"Abasqulu ağa Bakıxanovun "Gülüstani-İrəm"
əsəri tarixşünaslıqda olduğu kimi Firidun bəy
Köçərlinin "Azərbaycan ədəbiyyatı"
da ədəbiyyatşünaslığımızda ilk və
mötəbər mənbələrdən biridir". Firidun
bəy Köçərlinin adıçəkilən əsərini
transliterasiya və tərtib edən, müqəddimə, izah və
qeydlər yazan Ruqiyyə Qənbər qızı həmin əsər
barədə yazırdı: "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" Köçərlinin mötəbər məxəz
kimi istər bütövlükdə, istərsə də
ayrı-ayrı əsərlər üzrə
yazılmış Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
kitabları üçün bünövrə məqamında
olmuşdur. Ədəbi irsimizin tədqiqi, tənqidi, pedaqoji və
estetik fikrimizin tarixi ilə məşğul olan tədqiqatçıların
demək olar, hamısı ondan istifadə etmiş və
müəyyən dərəcədə də bəhrələnmişdir".
Firidun
bəy Köçərli Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
tarixində ilk dəfə olaraq ədib və şairlərimizin
böyük əksəriyyətini əhatə edən ədəbiyyat
tarixini yazmışdır. Bu əsərdə yüzdən
artıq ədəbi irsi və onlardan böyük bir qisminin
bioqrafiyası verilmiş, yaradıcılıqları
haqqında müəllif fikri söylənilmişdir.
Firidun
bəy Köçərli klassik Azərbaycan ədəbiyyatı
haqqında geniş məlumata, dərin elmi-nəzəri biliyə,
incə zövqə malik olduğu üçün hər bir
qələm sahibinin yaradıcılığını
özünəməxsus şəkildə təhlil etmək
qüdrətində olub. Füzuli, Vaqif, Zakir, Seyid Əzim
Şirvani kimi şairlər haqqında çox dəyərli
oçerklərin müəllifidir. Eləcə də Mirzə
Fətəli Axundzadə, Cəlil Məmmədquluzadə,
Y.V.Çəmənzəminli, M.Ə.Sabir barəsində ədəbi-tənqidi,
realist fikirlərini əks etdirən maraqlı əsərləri
var.
Firidun bəy
Köçərli ana dilinin aşiqi idi. Onun 1913-cü ildə
qələmə aldığı "Ana dili" məqaləsi
o dövr üçün çox böyük əhəmiyyət
kəsb etdi. Bir sıra qələm sahibləri müxtəlif
dərgilərdə qəliz bir dildə yazılmış məqalələr
dərc etdirərək Azərbaycan dilini korlayırdılar. Həmin
vaxt mollanəsrəddinçilər, xüsusilə də Mirzə
Cəlil, Əli Nəzmi belə mətbuata qarşı
amansız mübarizə aparırdılar.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas alim, tənqidçi və maarif
xadimi Firidun bəy Köçərlinin elmi fəaliyyəti
Azərbaycan tarixinin qiymətli səhifələrindəndir.
Unudulmaz millət aşiqinin "Azərbaycan ədəbiyyatı"
əsəri isə ədəbiyyatşünaslığımızın
inkişafında böyük rol oynayan və bu gün də təravətini
itirməyən əsərlərindən biridir.
…O, 150 il
öncə Azərbaycanın çox dilbər bir guşəsində
– Şuşa şəhərində doğulmuşdu. Zülmətdə
parlayan bir ulduz kimi ətrafa nur saçırdı. Maarif fədaisi
kimi sorağı İrəvandan, Qazaxdan, Gəncədən
eşidilirdi. Firidun bəy Köçərli millətinin
aşiqi idi. O, gənc nəslin təhsil almasında, maariflənməsində,
mədəni inkişafında bir məşəl kimi
alovlanırdı. Onun bu nəcibliyi dostları sevindirsə də,
öz millətinin taleyinə aydınlıq gətirsə də,
gəncliyin yoluna işıq salsa da, düşmənləri
xar edirdi. Xüsusilə də, ermənilər bu dağlar
oğlunun faydalı işlərini, aydın məramını,
xeyirxah əməllərini görmək istəmirdilər.
Onlar Azərbaycanın Firidun bəy Köçərli
adlı ziyasını qapatmaq üçün fürsəti
fötə vermirdilər. Nəticədə 57 yaşlı bir
türk ziyalısının ömür
çırağını söndürsələr də,
onun arzuları, əməlləri əbədi nur
saçır. Bu nurun işığında 150 ildir ki,
neçə-neçə Firidun bəy Köçərlilər
yol gəlir…
Flora Xəlilzadə
Kaspi.-2013.-2-4 mart.-S.17.