Əli bəy Hüseynzadə erməni
fitnəkarlığı haqqında
“Mənə elə
gəlir ki, siz erməniləri
səkkiz yaşında çox təmiz və
günahsız bir qız
uşağına bənzədirsiniz... Ermənilər,
xüsusən son vəhşilikləri ilə
nə qədər əzazil bir millət
olduqlarını bizə öz əməlləri
ilə isbat etmişlər”.
Lord Curron
Burada
avropalı, həm də xristian bir senatorun fikirlərini ona
görə xatırlatdıq ki, mənfur erməni milləti
haqqında söylənənlər təkcə türk və
müsəlmanların deyil, öz dindaşlarının,
dünyanın humanist düşüncəlilərinin
münasibətidir! Xocalı qətliamında xüsusilə
azyaşlılara qarşı törətdikləri vəhşiliklərə
görə bütün yaradılmışlardan fərqləndiklərini
sübut etdilər...
“Böyük
Ermənistan” yaratmaq xəyalı ilə ruhlanan mənfur ermənilər
1905-1907-ci illərdə azərbaycanlılara qarşı bu dəfə
gizli deyil, artıq açıq şəkildə və
genişmiqyaslı qanlı aksiyalar həyata keçirməyə
başladılar. Özlərinin etdiyi bu vəhşiliklərin
açılmasına, ona düzgün hüquqi və siyasi
yöndən qiymət verilməsinə maneçilik törədərək
azərbaycanlıların mənfi obrazını
yaratmış, öz uydurma torpaq iddialarını
ört-basdır etmişlər. Bu cəhətdən erməni
mətbuatı olmazın fitnəkarlıqlarını edir,
cinayətkar bir millətin törətdiklərinə haqq
qazandırırdı. O zaman erməni naşirlərinə ilk
və tutarlı cavab verənlərdən biri də türk
dünyasının mücahidi kimi qiymətləndirilən,
müstəmləkəçilərin bir əsrdən
çox mübarizə apardığı Əli bəy
Hüseynzadə idi. O, “Həyat” (1905-1906) qəzeti və
“Füyuzat” (1906-1907) dərgisi ilə azərbaycanlıların
və ümumiyyətlə, türklərin müdafiəsinə
qalxmış, bu ulu xalqın şanlı keçmişini
onlara xatırlatmış, düşmənlərimizə
qarşı səfərbər olmağa
çağırmışdır.
“Təcili olaraq Azərbaycan və
erməni dillərini bilən senzor təyin edilsin!..”
Ə.Hüseynzadə
irsinin tanınmış tədqiqatçısı Ofelya
Bayramlı yazırdı ki, Qafqaz Senzura Komitəsinin gizli
müşaviri A.P.Qakkel erməni xəfiyyələrinin –
Kişmişevlərin, Qaraxanovların təkidilə Qafqaz
canişini qraf Voronsov-Daşkova göndərdiyi məxfi məruzələrdə
“Həyat” qəzetini türkçülük və
islamçılığın ifadəçisi kimi qiymətləndirərək
onun bağlanmasını tələb etmişdi. Həmin məxfi
sənədin dərkənarında isə canişinin bu
sözləri yazılmışdır: “Təcili olaraq Azərbaycan
və erməni dillərini bilən senzor təyin edilsin. “Həyat”ın
sərlövhəsini dəyişmək, “türk”
sözünü “Azərbaycan” sözü ilə əvəz
etmək zəruridir. Qəzetdə panislamizmin təbliği
dözülməzdir”. Ancaq Ə.Hüseynzadə rus və erməni
millətçilərinin yasaq etdiyi “türk” və “islam” kəlmələrini
nəinki qəzetdən çıxartdı, əksinə,
türk adını bir daha təsdiqləmiş oldu.
Ermənilərin
Azərbaycanda törətdiyi qətliamlara etiraz səsini
qaldıran Ə.Hüseynzadə mənfur xalqın simasız
naşirlərinin fitnə-fəsadlarının
üstünü açır, haqqı, ədaləti təhrif
edənləri lənətləyirdi. Bu böyük azərbaycanlı
“Həyat” qəzetinin 1905-ci il 21-ci nömrəsində
çap etdirdiyi “Erməni vətəndaşlarımıza
tövsiyə və ixtaratımız (xəbərdarlıq)”
adlı məqalədə Azərbaycanın çörəyini
yeyib ona qənim kəsilən bu nankor məxluqatı yola gətirməyə
çalışırdı. Müəllif məqalənin əvvəlində
fars dilində bir beyt vermiş və ermənilərin mənfurluğuna
bələd olduğundan, onları “əhle-nar”, yəni “cəhənnəm
əhli” kimi qiymətləndirmişdir. 1905-ci ildə
Bakıda yaradılan “Bakı sülh və nifaq komitəsi” əslində
ermənilərin soyqırımı siyasətinin
qarşısını almaq məqsədilə təşkil
olunmuşdu. Ancaq bunlara baxmayaraq, ermənilər hər
hansı bir dincliyə, sülhə olan
çağırışlara qətiyyən məhəl
qoymurdu. Ə.Hüseynzadə yazırdı: “Erməni üdəbasından
bəzisi ittihadi-islam qorxusu saiqəsilə rast gələn qəzetlərə
kizb və böhtandan ibarət məqalələr
yazdıqları bir zamanda biz:
Dövri-islahatdır,
sülh və səlah əyyamıdır,
Arkadaşlar,
sülh edin, sülh etməyin həngamıdır.
beytini
...təfriqi-din və məzhəbi ümumi vətəndaşlarımıza
xitabən təkrarlamaqda idik”. Müəllif eyni zamanda görkəmli
satirik şair M.Ə.Sabirin məşhur “Beynəlmiləl”
şeirinin “Həyat” qəzetində nəşr olunduğunu
diqqətə çatdırırıdı. Təəssüfünü
dilə gətirirdi ki, erməni mühərrirləri bir dəfə
də olsun buna əhəmiyyət vermədilər, bir
şeir, bir məqalə yazmadılar. “...bu günədək
erməni lisanında çıxan və erməni mürəvvici-əfkarı
bulunan qəzetlərə dörd gözlə diqqət
etdigimiz halda sədrə şəfa verəcək bir sözə
rast gəlmədik”. Böyük türkçü bir şeyi
müşahidə edirdi ki, erməni müxbirləri və qəzet
naşirləri özlərini “haqlı, insaniyyətli,
bigünah və əlhasil məsum bir quzu kibi (Əvvəldə
Lord Currondan gətirdiyimiz fikirdə olduğu kimi – F.Y.)
göstərməgə, bizi isə bütün bunun əksi-övsaf
ilə tövsif etməgə qeyrət ediyorlar, qəzetlərlə,
teleqraflarla, ajanslarla Avropanın bir ucundan o biri ucuna, bəlkə
ta Amerika və Avstraliyaya qədər o yolda fəryadlar
ediyorlar” .
Ə.Hüseynzadənin
məqaləsində erməni fitnəkarlığının
miqyasını göstərəcək faktlardan biri də o
zaman Tiflisdə erməni dilində nəşr olunan “Mşaq”
(1872-1920) qəzetində görkəmli publisist və ictimai
xadim Əhməd bəy Ağayevlə (1868-1939) bağlı
verilən son dərəcə xəyanətkar bir məlumat
idi. O mənada ki, fitnəkarlıq yayan bu erməni qəzeti Ə.Ağayevin
azərbaycanlıları ermənilərə qarşı təşkilatlandırmaq,
“fəsad çıxarmaq” məqsədilə Qarabağa
getdiyini yazmışdı. Fikrimizcə, burada da məqsəd
görkəmli Azərbaycan ziyalılarını erməni millətçi-qatillərinin
hədəfinə çevirmək idi (Necə ki, 1920-ci ildə
F.Köçərlini məhv etmişdilər). Və bəlli
olduğu kimi, Ə.Ağayev 1905-ci ildə erməni-müsəlman
qarşıdurmalarının önlənməsində
böyük rol oynamışdı. Bir qədər sonra o, erməni
daşnaklarının təhdidlərinə cavab olaraq "Difai"
adlı özünümüdafiə təşkilatı
yaratmışdı.
Panislamizmi yaradan şərqlilər
deyil...
Ə.Hüseynzadə
erməni yazarların və jurnalistlərin pantürkist və
panislamizmin guya onlara qarşı yönəldiyini əsas gətirərək
bu məfhumlara qarşı nifrət hissi yaratmağına da
etiraz edirdi. Erməni naşir Niksosofa bildirirdi ki, “panislamizm ləfzini
icad edənlər şərqlilər degil, qərblilərdir...
Siz bütün Avropayı təlaşa düşürməklə
bizi təhdid etdiginiz üçün biz: - xeyr, əstəğfürullah,
qələt etdik” deyə bilmərik. Bir çox müasir
tarixçi elə həmin ərəfələrdə ermənilərin
törətdiyi vəhşiliklərə diqqət çəkmiş,
xalqımızın başına gətirilən müsibətləri
arxiv sənədləri əsasında Azərbaycan və
dünya ictimaiyyətinə təqdim etmişlər.
Erməni kilsəsinin
təəssübü
“Həyat”
qəzetinin 1905-ci il 110-cu nömrəsində çap etdirdiyi
“Gəncə və Tiflis vüquatına dair əfkarımız”
adlı məqaləsində Ə.Hüseynzadə erməni
azğınlığının səbəbini
çoxlarından fərqli izah edirdi. O, burada əsas səbəbləri
belə qiymətləndirirdi: “Birincisi, bəzi ermənilərin
azğınlığı və zəlaləti idi. Ermənilər
bir az kəsbi-məarif və sərvət etdiklərindən
naşı kibrləndilər, qürur peyda etdilər. Bu
qürur bunlara ola bilir ki, ingilislərdən də sirayət
etdi... Çünki ermənilər avropalıların cümləsindən
ziyadə ingilislər və amerikalılarla alış-verişdə
bulunuyorlar... Ermənilər bizdən ziyadə asiyalı
olduqları halda başlarına şapka geyməklə və
boğazlarına qalstuk taxmaqla özlərini avropalı zənn
etdilər... Bu hallarına bir də təsirati-kəlisaiyyə
qarışdı... ermənilər aləmi-islamın
ortasında bulunduqları halda dini-islamdən qətiyyən
bixəbər qalmağa və təəssübi-kəlisaiyyələri
son dərəcələrə vardırmağa cəhd və
qeyrət ediyorlardı”. İkinci səbəb kimi isə
müəllif köhnə üsul-idarənin–çarizmin ermənipərəst,
anti-türk mövqeyini göstərirdi. Bu münasibət
daşnakları arxayınlaşdırmış, onlar da
qanlarındakı vəhşiliklə
soydaşlarımızı qırmaqla böyük bir millətin
yer üzündən silinməsinə cəhd göstərmişlər.
“Bizə fədai
lazımdır!..”
Bütün
bu hücumların daha sonralar da davam edəcəyi təhlükəsini
nəzərə alan Ə.Hüseynzadə yazırdı:
"Bizə fədai lazımdır! Türk hissiyyatlı,
islam etiqadlı, Avropa (müasir) qiyafəli fədai!" Bu
fikir füyuzatçı mətbuat orqanları tərəfindən
təkmilləşdirildi və "Tazə həyat",
"İrşad", "Yeni füyuzat", "Həqiqət",
"Tərəqqi", "İqbal", "Sədayi-həqq",
"Şəlalə", "Açıq söz",
"Bəsirət", "Qurtuluş", "Dirilik",
"Azərbaycan", "Övraqi-nəfisə" mətbuat
orqanları tərəfindən "Türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək" şəklində
formulə edilərək təbliğ olundu...
Ümumiyyətlə,
türkçülüyün dünyadakı yerini,
nüfuzunu obyektiv şəkildə müəyyənləşdirən
görkəmli azərbaycanlı qaraniyyətli erməniçiliyin
də xarakterini dəqiq ifadə etmiş, bu fitnəkar siyasətə
qarşı daim ayaqda olmağı tövsiyə etmişdir. Bu
mənada Ə.Hüseynzadə haqlı olaraq yazırdı ki,
“Qalib olmaq o camaatındır ki, həyata açıq göz
ilə nəzər edər, zəmanənin ruhunu,
icabatını anlar, dərk edər...”
Fariz Yunisli
Kaspi.-2013.-2-4 mart.-S.7.