ƏDƏBİYYATIMIZIN SƏMƏNDƏR
QUŞU
(Xalq yazıçısı Mehdi
Hüseyn)
…Ömrünün
sübhü də, qürubu da yazın nübar
çağı ilə – mart ayı ilə
bağlıdır. Dünyamıza "salam" deməsi bir əsr
əvvələ – 1909-cu il Novruzun yurdumuza qədəm
qoyduğu, tonqalların təzəcə öləzidiyi vaxta
düşür. Əli Əfəndinin evində oğlan
uşağının dünyaya göz açması
İkinci Şıxlı camaatının böyük sevincinə
səbəb olmuşdu. Kənd ürəkdən
şadlanmışdı, bir də yaxında, uzaqda olan
dostları, doğmaları.
Dünya
ilə vidalaşanda isə bütün Azərbaycan matəmə
bürünmüşdü, göz yaşları ürəklərə
axırdı. Xalqımız Mehdi Hüseyn kimi qüdrətli,
azman bir sənətkar itirmişdi…
1965-ci
il, 10 mart… O sazaqlı gün indi də gözümün
qabağındadır. Günəş azca işıldasa da,
şaxta adamı kəsirdi. Yollar buz bağlamışdı.
Şəhərin mərkəzindən ehtiyatla tərpənən
izdiham – qəmli, mükəddər insan nəhri
addım-addım qədim Bakının Çəmbərəkənd
deyilən yerindən Park küçəsilə yuxarı
qalxırdı.
Öndə
gedən maşındakı tabutun dörd dövrəsindən
boylanan gül-çiçəyin rəngini də, ətrini
də don vurub dondurmuşdu. Tabutun baş tərəfində
oturanların ikisi də – İsmayıl Şıxlı da,
İsa Hüseynov da Mehdi Hüseyn məktəbinin ləyaqətli
yetirmələri idi.
Onlar
ürəkdən, candan sevdikləri böyük sənət
fədaisini, öz ustadlarını bu əzəmətli matəm
karvanı ilə birgə son mənzilə yola
salırdılar.
Həftələr
dolanıb aylar keçəcək, fəsillər təzələnəcək...
İsmayıl Şıxlı tələbəlik
çağlarından üzü bəri dostluq,
qardaşlıq elədiyi, bəlkə də Allahı qədər
sevdiyi, inandığı Mehdi Hüseynlə ilk
tanışlığını, onun yanında necə ədəbi
məktəb keçdiyini, bir-birinin əsərləri ilə
bağlı mübahisələri xatırlaya-xatırlaya
yazı stolunun arxasına keçəcək və
böyük şəxsiyyətlə bağlı fikir və
düşüncələrini, ona olan sahilsiz sevgisini
kağız üzərində əbədiləşdirmək
istəyəcəkdi. Xəyalı yaxınlarda, uzaqlarda qanad
çalsa da, o ağlar-sızlar vida anlarının
ağrı-acısı yenidən köksündə qövr
eləyəcək, bu soyuyub səngiməyən dərd
kül altdan işaran köz kimi ürəyini
yandırıb-yaxacaqdı: "Biz əklillərlə dolu
olan maşında, tabutun yanında oturmuşduq. Onunla
axırıncı dəfə yoldaşlıq edirdik. Zehnimiz
bizə deyirdi ki, Mehdi Hüseyn artıq yoxdur, amma hisslərimiz
ona bağlı idi. İnana bilmirdik. İnanmaq istəmirdik.
İnanmaq çətin idi!
İsa
Hüseynov tabutun baş tərəfində mənimlə
üzbəüz oturmuşdu. Dirsəklərini dizinə,
çənəsini isə əllərinə söykəmişdi.
Barmaqlarının arasındakı papiros müştüyə
qədər yanmışdı. O, bundan xəbərsiz idi. Elə
bil beli də azacıq əyilmişdi. Onu hələ belə
məhzun görməmişdim. Hətta atası faciəli
şəkildə həlak olanda da toxtaqlığını
itirməmişdi.
Artıq
son mənzilə yaxınlaşırdıq. Fəxri
xiyabanın girəcəyinə çatanda hələ
torpağı tamam yaprıxmamış qəbirin baş tərəfindəki
şəkil nəzərimizə çarpdı. Səməd
Vurğun idi. O bizə baxırdı. Gülümsər
gözlərində gizli bir kədər duyulurdu. Hiss olunurdu
ki, ürəyi qubarlıdır. Baxışları ilə dostunu
danlayır ki, "Axı mən tələsdim, əlli
yaşında dünyadan köçdüm, bəs sən nə
tez gəldin?"
… O, ədəbiyyata
seçilən bir səslə, gur, qaynar nəfəslə gəlmişdi.
1927-ci ildə işıq üzü görən "Yun
qırxımı" hekayəsi sənət aləminə
yeni bir istedadın gəlişindən müjdə verirdi. O
zaman müəllif 18 yaşın içindəydi.
Yaxınları, doğmaları artıq imzasını
tanıyırdılar. Nəsrdə qələmini
sınamazdan əvvəl isə Qazax Müəllimlər
Seminariyasının ikinci kursunda oxuyarkən Tiflisdə
çıxan "Yeni fikir" qəzetində məqalələr
dərc etdirmişdi.
"Yun
qırxımı"nın ayaqları uğurlu, qanadları
möhkəm oldu. Aradan vur-tut üç il keçəndən
sonra – 1930-cu ildə "Azərnəşr" dalbadal
"Bahar suları" və "Xavər"
kitablarını çapdan buraxdı. Bununla da xalqımız
arasında yazıçı kimi tanınmağa
başladı. Əsil şöhrəti isə "Tərlan"
romanından və "Kin" povestindən sonra gəldi.
Yazıçı qırx yaşını adını ellərdən-ellərə,
dillərdən-dillərə, ölkələrdən ölkələrə
yayan, şöhrətini uca zirvələrə yazan məşhur
"Abşeron" romanı ilə qarşıladı. Bu, ədibin
əsil sənət qələbəsi idi. "Abşeron"
təkcə Azərbaycanın deyil, bütün sovet ədəbiyyatının
ən parlaq uğurlarından sayılırdı. Çox
keçmədi ki, roman SSRİ Dövlət mükafatına
layiq görüldü.
Mehdi
Hüseyn XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
qüdrətli yaradıcılarından biri sayılır. Onun
sənət aləmində alınmaz, basılmaz zirvəsi
vardır. Mehdi Hüseyn bu halal zirvəyə böyük
istedadı, çoxlarına möcüzə kimi gələn
titanik zəhmətilə, sənət hünərlərilə
ucalmış və orada qranit abidəyə dönərək
gələcək nəsillərə, əsrlərə üz
tutmuşdur.
Mən
Mehdi Hüseyn adını 40-cı illərin
axırlarında, orta məktəbdə oxuduğum
çağlarda eşitmişəm. Yaxın qohumum var idi – Əli
Rəsulov. İxtisasca tarixçi olsa da, ədəbiyyatı
ürəkdən sevirdi. Özü də şeir
yazırdı. O, Mir Cəlal Paşayev ilə birlikdə Gədəbəyə
ilk maarif işığı aparan ziyalılardan
sayılırdı.
Yadımdadır,
neçə gün idi ki, "Abşeron" romanı əlimdən
düşmürdü. Onu su kimi içirdim. Əli müəllim
kitabı məndən alıb vərəqləyə-vərəqləyə:
–
Maraqlı əsərdir, – dedi. – Mən də təzəcə
oxuyub başa çıxmışam. – Kitabı mənə
qaytaranda gülümsədi. – Nahid, bəlkə də bu
taleyin bir işidir. Mən Osman Sarıvəlli və Mehdi
Hüseynlə Qazax Seminariyasında bir yerdə oxumuşam. Səməd
Vurğun bizdən yuxarı kursda idi.
Mən
marağımı boğa bilmədim.
–
Mehdi Hüseynin oxumağı necəydi?
– O,
seminariyanın gözü sayılırdı. Atası Əli
Əfəndi direktorumuz idi. Uşaqlar arasında belə deyənlər
var idi ki, Mehdi atasına görə əlaçıdır. Əslində
belə deyildi. Oxumağına, mütaliəsinə söz yox
idi. Danışığı, davranışı da öz
yerində. Bir gün lövhədə onun seminariyadan
qovulması əmrini görəndə gözlərimizə
inanmadıq, matımız-qutumuz qurudu. Kimsə Mehdinin siqaret
çəkdiyi barədə direktora xəbər vermişdi. O
da bunu dürüstləşdirmiş və əmri dərhal
divardan asdırmışdı. Bu sarsıdıcı xəbərdən
sonra seminariyanın müəllimləri, eləcə də
şəhərin nüfuzlu ziyalıları Əli Əfəndiyə
minnətçi düşdülər ki, əmri ləğv
eləsin. O isə dediyində dururdu: "Mənim haqqım
yoxdur ki, onu bir də dərsə buraxım. Axı, deməzlərmi
ki, Əli Əfəndi öz oğluna tərbiyə verə
bilmirsə, onda başqalarının uşaqlarını necə
tərbiyələndirər?
Biz
çox məyus halda onu Bakıya yola saldıq. Mən bir də
onunla Bakıda ali təhsil aldığım vaxt
görüşdüm. Seminariyada oxuduğumuz günləri
xatırladıq. Mehdi Hüseyn gülə-gülə dedi:
"Atamın çoxlarına pislik kimi gələn bu hərəkəti
bəlkə də mənim üçün ən
böyük yaxşılıq oldu. Qaynar Bakı mühitinə
düşdüm. Məni bu mühit pərvazlandırdı".
Mehdi
Hüseyn görüşlərinin birində bu fikri bir daha dilə
gətirdi.
Mən
qəlbən sevdiyim bu sənətkarla çox
görüşlərdə olmuşam. Ayrı-ayrı məqamlar
ürəyimə köçüb, yaddaşımda nəqşələnib.
Yazıçının dilindən eşitdiyim bu sözlər
yadımdan necə çıxa bilər? "Mən təbiətən
sərt adamam. Məni sarsıtmaq o qədər də asan
deyil. Ancaq ömrümdə bir dəfə bütün
varlığımla ağlamışam – arxivimdə
"Şeyx Şamil" pyesinin əlyazmasını görəndə.
Bu əsər mənə həmişə dərd gətirib".
Doğrudan
da "Şeyx Şamil"in qubarı heç vaxt ürəyindən
getmirdi. Bunu özünə kiçik qardaş
sandığı İsmayıl Şıxlı da
yaxşı bilirdi. O, "Azərbaycan" jurnalının
baş redaktoru olanda ağlına gəlmişdi ki,
"Şeyx Şamil"i çap eləsin. Bununla
ustadının ruhunu sevindirmək istəyirdi. Ancaq istəyi
baş tutmadı. Senzor iki ayağını bir başmağa
dirədi: "İcazə verə bilmərik. Əgər
içində ayrı niyyət olmasaydı, yazılan vaxtda səhnə
ömrü yaşayardı. Əsər rusların əleyhinədir.
Durduğumuz yerdə niyə özümüzü cəncələ
salaq".
İsmayıl
Şıxlı da sərt cavab vermişdi: “Jurnala mən
cavabdehəm. Əgər hər şeyi siz həll edəcəksinizsə,
daha orada mən niyə oturmuşam. Bilin ki, mən siz istədiyiniz
redaktor ola bilmərəm”.
O,
ruhən yaxınlığına, zövq, fikir və əqidə
uyarlığına görə bir sıra qələm
dostları ilə sıx ülfət bağlamışdı.
Bu sırada Əli Vəliyev, Əbülhəsən, İlyas
Əfəndiyev və başqaları var idi. Sadəliyinə,
xeyirxahlığına və ürək genişliyinə
görə Əli Vəliyevə rəğbəti var idi.
Yorğun, əsəbi vaxtlarında onunla ürək söhbəti
eləməyə, zarafatlaşmağa ehtiyac duyurdu. İlin
sakit payız günlərində Şüvəlan
Yaradıcılıq Evinə çəkilir, birgə dincəlir,
yanaşı otaqlarda qələmə sarılıb
yazıb-yaradırdılar. Qələm yorulanda bir-birini səsləyirdilər.
Sonra da başlayırdı ənənəvi zarafatlar,
atmacalar…
"Yeraltı
çaylar dənizə axır" romanının son fəsilləri
yazılırdı. Onlar yenə bir yerdəydilər. Mehdi
Hüseyn bütün varlığı ilə inanırdı
ki, illərlə ürəyində gəzdirdiyi, indi isə
şövqlə, ilhamla kağıza
köçürdüyü bu əsər onun taleyində yeni
bir səhifə olacaq.
Hərdən
bağ qonşusu, ürək dostu Ələsgər Ələkbərovla
sözü bir yerə qoyub dənizə üz tuturdular.
Balıq tutmaq bir bəhanə idi. İkisinin də ürəyi
sözünə baxmırdı. Həkimlər ona da, Azərbaycan
səhnəsinin Allahı sayılan Ələsgər Ələkbərova
da məsləhət bilmişdilər ki, bacardıqca dəniz
qırağında çox olsunlar, bol-bol təmiz hava udsunlar.
...Biz,
bir dəstə söz-sənət adamı, qızmar yayın
öz yerini barlı-bərəkətli payıza verdiyi
günlərin birində burada – onların ocaq yerində
süfrə açmışdıq. Çox
yazıçılardan söhbət düşdü, xatirələr
bir-birinə calandı. Ənvər Məmmədxanlı
fikirli-fikirli gözünü qürub mənzərəsindən
ayırmayaraq: "Mənim əzizilərim, – dedi. – Biz indi elə
bir yerdə məclis qurmuşuq ki, bir vaxt burada Mehdi Hüseyn
ilə Əldəsgər Ələkbərov üzbəüz
oturar, danışar, gülər, günəş görünməz
olanda onlar da dərdlərini bu qayalar üstündə qoyub
gedərdilər".
Mehdi
Hüseynlə Əli Vəliyevin mərc gəlməsi də
xoş bir əhvalat kimi yazıçıların dilindən
düşmürdü. İsmayıl Şıxlı da buna həlim
bir məzə qatırdı: "Mehdi Hüseynin hər dəqiqəsi
hesabda idi. "Yeraltı çaylar dənizə axır"
romanına nöqtə qoymağa
çalışırdı. Günlərin birində rezin
çəkmələrini geyinib, tilovunu götürüb pillələri
enərkən arxadan Əli Vəliyevin səsini eşitdi:
–
Mehdi, səndən balıq tutan olmaz, özünü nahaq yerə
yorma.
– Əli, inanmırsan?
– Yox,
inana bilmərəm.
–
Sübut etsəm, bəs onda necə?
–
Çox yox, ikicə balıq gətirsən, sənə bir
konyak alaram.
– Sən
ki içən deyilsən?
– Siz
içərsiniz.
– Demək
mərcləşdik.
Qaranlıq
düşəndə həyətdən Mehdi Hyseynin səsi gəldi:
– Əli, haradasan, düş aşağı, gör lələşin
necə balıq tutub?
Əli Vəliyev
özünü ona yetirəndə təəccübünü
gizlədə bilmədi:
– Afərin,
afərin! Adam heç inana bilmir. Ancaq ay
Mehdi, düzünü de, bunları özün tutubsan, yoxsa?..
– Əli, bunu heç səndən gözləməzdim.
Mehdi
Hüseynin sərt baxışları qarşısında Əli
Vəliyev geri çəkildi:
– Sən Allah mənə belə qanlı-qanlı baxma.
– De
görüm uduzdun, ya yox?
– Nə
deyirəm, söz vermişəm, yerinə də yetirəcəyəm.
– Yetirməsən
də olar, Əli Qaroğlu. Əsas budur
inandın.
– Mehdi, mən
sənə həmişə inanmışam.
O, bu
sözləri ürəkdən deyirdi. Çünki
Mehdi Hüseyn onun gözündə dünyanın ən
müdrik insanlarından biri idi.
Qəlbinin dərinliklərində ona vurğunluğunu
gizlətmirdi.
Sağlığında da, haqq dünyasına qovuşanda da
ondan geniş ürəklə danışırdı:
"Mehdi Hüseyn bizlərin tayı deyil. Yeri gələndə
filosofdur, tarixçidir, siyasətçidir.
Yazıçılığına da söz olmaz.".
Yazıçılar İttifaqında hamının
ana-bacı bildiyi Kübra xanımın "Mehdi, Mehdi!" – deyib
haray-həşir qopardığı o məşum anlarda Əli
Vəliyevin ürəyi yenicə döyüntüsünü
itirmiş qələm dostundan aralanıb, qolu-qanadı
sınmış quş kimi üzünü pəncərəyə
tutaraq uşaq kimi hönkür-hönkür ağlaması
otaqdakıların hamını sarsıtmışdı...
Əli Vəliyevlə bir söhbətim
yadımda-yaddaşımda hərdən göyərir.
…Radio
günü idi. Bir dəstə ziyalını
verilişə dəvət etmişdik. Videoçəkilişdən
qabaq mənim iş otağımda cəm olmuşduq. Əli Vəliyev
üzünü mənə tutub:
– Yoldaş Nahid Hacıyev, – dedi, – heç bilirsənmi
ki, sənin işlədiyin bu Komitənin yerləşdiyi
küçənin adı necə qoyulub?
– Yox, Əli
müəllim, bilmirəm.
– Bilsən
yaxşıdır. Vaxt gələr, yazarsan, sənin
kimi bilməyənlər də bilər.
– Əlbəttə, bilsəm yaxşıdır. Bu bizim Komitənin
tarixidir.
– Onda
yaxşı-yaxşı qulaq as. Demək məndən,
yadda saxlamaq da səndən.
– Mən
hazır, Əli müəllim.
– Hə,
məsələ belə olub, – əlini çənəsinə
söykədi. –Bizim Yazıçılar
İttifaqının Rəyasət Heyətində Mehdi
Hüseynin adının əbədiləşdirilməsi
haqqında təqdimat müzakirə olunurdu. Gəlib
çatdıq Bakıda adına
küçə qoyulması məsələsinə. Fikirlər haçalandı. Mən
deyəndə ki, gəlin Park küçəsinə onun adını
verək, dönüb təəccüblə üzümə
baxdılar. Bu baxışların mənası
o idi ki, bu Əli Qaroğlu özgə vaxt Mehdi Hüseyn
adı çəkiləndə dili ağzına
sığmır. İndi bu Çəmbərəkənd
haradan düşdü yadına. – Əli Vəliyev
barmaqlarını daraqladı. – Mən başladım təklifimin
canını-cövhərini ortaya qoymağa. Dedim ki, hər
gün bura axın-axın insanlar üz tutur, yüzlərlə
məktub gəlir. Bundan sonra Mehdi Hüseynin
adı radioda, televiziyada hər gün çəkiləcək.
Bu onun haqqıdır. Ömrü
yarımçıq qırılsa da, zaman həmişə
onun tərəfində olacaq.
Şair dostum Tofiq Bayram bir gün gəldi ki, sizin
küçəni dağların başına qoymuşam. İstəyirəm
verilişlərin birində oxuyum. Məhəbbətimi
həm Mehdi Hüseynə, həm də radio və televiziyaya
izhar eləyim.
Şeir
belə adlanırdı: "Mehdi Hüseyn küçəsi".
Bir
küçə var –
dünyanı gətirir evimizə.
Özü
görünməsə də,
Ərzi göstərir bizə.
"Azərbaycan
himni"nin
Gur səsilə
oyanıb,
Səhər-səhər
yaratmaq
Həvəsilə
oyanıb,
Ekrandan,
ya efirdən
Hər
gün eşidirəm mən
Bu küçənin adını.
Nə
yaxşı ki, bu yerə
Verdik sənin adını.
Mehdi
Hüseyn küçəsi, –
Ən sevimli bir ünvan.
Mehdi
Hüseyn küçəsi, –
Arzular
dalğa-dalğa,
Məktublar ümman-ümman.
Hər zərfin
üzərində
Adın yazılır sənin.
Sənətini,
özünü
Varlığı
tək sevənin
Evində
eşidilir
Hər
gün diktorun səsi:
Ünvanımız
belədir –
Mehdi Hüseyn küçəsi.
…Ölməz
Ukrayna şairi Taras Şevçenkonuvn
yubileyinə hazırlıq görülürdü. Bu ərəfədə Kiyevdən bir məktub
aldıq. Ukraynalı həmkarlarımız
xahiş edirdilər ki, "Kobzar Azərbaycanda"
mövzusunda çıxış hazırlayıb Kiyevə
göndərək. Mehdi Hüseynin
yanına düşmək o qədər də asan deyildi.
Birtəhər özümü içəri
saldım. Başını qaldırıb
diqqətlə məni süzdü.
– Cavan
oğlan, eşidirəm səni.
Zəhmi
məni basmışdı, özümü toplayıb çəkinə-çəkinə:
– Mehdi
müəllim, mən Radiodan gəlmişəm, – dedim.
– Xoş
gəlmisən, oğlum, mənə görə nə qulluq.
Üzündəki təbəssüm məni ürəkləndirdi. Gəlişimin
səbəbini izah etdim. Azca fikrə gedib:
–
Şevçenko mənim çox sevdiyim sənətkarlardandır,
– dedi. – Deyəsən elə mən özüm
danışmalı olacağam.
Kabinetindən sevinə-sevinə çıxdım. Deyilən
gündə, saatda onu Komitənin həyətindəki hovuzun
yanında qarşıladım. Mikrofon arxasına
keçəndə, səliqəli əl xəttilə
yazılmış çıxışını qoltuq cibindən
çıxarıb gözucu baxaraq: " Mən
hazır!", – dedi.
O,
Şevçenkonun Azərbaycanda sevilməsindən, əsərlərinin
tərcüməsindən, kitablarının çapından
konkret faktlarla söz açdı. Süleyman Rüstəmin tərcüməsində
"Vəsiyyət" şeirindən iki misranı söylədi:
"Mən
öləndə məni dəfn edərsiniz,
Əziz
Ukraynanın uca yerində"…
Bundan sonra böyük sənətkarla aramızda
şirin "salam-əleyk" başladı.
…Mehdi Hüseyn geniş diapazonlu bir sənətkar idi. O, nasir, dramaturq, publisist və
tənqidçi kimi ədəbi mühitlə nəfəs
alır, hər yerdə mübariz bir əsgər kimi sənətin
keşiyini çəkirdi. Mötəbər
sözü meyar sayılırdı. O, bunu həyatı
boyu mübarizələr, ədəbi döyüşlər
burulğanında çarpışa-çarpışa
qazanmışdı. Çox geniş mütaliəsi
var idi. Dünya ədəbiyyatını dərindən
bilirdi. Buna görə də onunla
döş-döşə gəlmək çox da asan deyildi.
Yazıçıların Natəvan klubunun
divarları şahiddir ki, o, çox tənqidçiləri, sənətşünasları,
yazıçı və şairləri ağlı, zəkası,
analitik düşüncə tərzi ilə ram eləmiş,
susdurmuşdur.
Biz tələbə olanda çox sevdiyimiz, fəxr
etdiyimiz Mir Cəlalın neçə illər üzərində
çalışdığı "Yolumuz hayanadır"
romanı təzəcə çapdan
çıxmışdı. Ölməz Sabirin
keşməkeşli həyatından bəhs edən bu
maraqlı əsər oxucuların əlindən
düşmürdü. Gözlənilməz
halda "Kommunist" qəzetində əsərin
daşını daş üstə qoymayan bir məqalə
çıxdı. Bu ədəbi mühiti də,
oxucuları da heyrətə saldı: "Axı "Yolumuz
hayanadır" ölməz Sabirə böyük məhəbbətlə
yazılıb. Özü də sanballı
romandır. Belə sərt tənqid
çox birtərəflidir, tendensiyalıdır".
Təbiətən çox xeyirxah, həlim bir insan,
pedaqoq olan Mir Cəlal müəllim həyəcan
keçirirdi.
Yazıçılar İttifaqında roman
geniş müzakirə olundu. Burada əsər
əsil qiymətini aldı.
Aradan çox illər ötəndən sonra bu
müzakirə yada düşdü. Mir Cəlal müəllim dedi:
– Mehdi Hüseynin başına dönüm. O, romanı xilas elədi.
– Necə,
ay Mir Cəlal müəllim?
– Zəng
elədi ki, kitabı mənə göndər. Göndərdim.
İkinci zəng mənə qanad verdi:
"Qardaş, səni ürəkdən təbrik edirəm. O
tənqid romanın heç həndəvərindən də
keçmir. Hazırlaş, Natəvan klubunda
romanın geniş müzakirəsini keçirəcəyik.
Məruzəçi də bu lələşin
olacaq".
Müzakirə çox maraqlı keçdi. Mehdi
Hüseyndən sonra duranlar əsər haqqında müsbət
fikirlər söylədilər. Qərəzli
tənqiddən beləcə xilas oldu "Yolumuz
hayanadır".
Yaşından asılı olmayaraq hər bir söz
adamının yaradıcılıq uğuru Mehdi Hüseyni qəlbən
sevindirirdi. Yeri düşdükcə öz sevincini mətbuat səhifələrində
məktublarda, radio və televiziya çıxışlarında
oxucularla bölüşürdü.
İsmayıl
Şıxlıya qürur hissilə yazdığı bu məktub
dediklərimizə gözəl bir illüstrasiyadır: "Əzizim
İsmayıl! "Dəli Kür" əsərini
dünən gecə oxuyub qurtardım. Düzünü
deyim ki, mən səndən yaxşı əsər gözləyirdim,
amma bu cür qüvvətli və təsirli bir əsər
yazacağını (məhz indi, bu illərdə!) gözləmirdim.
Əhsən, bərəkallah! Son on ildə bizim
ədəbiyyatımızdan oxuduğum heç bir əsər
məni bu cür sarsıtmamışdı. Təəssüf ki, sənə məlum bəzi
xırda səbəblərə görə, mənim "Dəli
Kür" haqqında mətbuatda yazmağıma imkan yoxdur.
Elə həmin səbəblərə görə
də öz fikrimi məktubla bildirməyi özümə borc
bildim. Belə romanlara xalqımızın
necə böyük ehtiyacı olduğunu sübuta ehtiyac
varmı? Yəqin ki, sən ilk kitabın
ahəngini və təsirini zəiflətmədən, əksinə,
romanı axıracan daha böyük bir ilhamla yazmağa
çalışacaqsan. Çalışacaqsan
ki, romanın qəhrəmanları get-gedə daha dərindən
açılsın, daha yaxşı ətə-qana dolsun, dilin
daha çox zənginləşsin, hadisələrin epik
inkişafı daha yaxşı vüsət kəsb eləsin.
Xüsusən hələ yenicə başlanan
"maarifçilik" xətti layiqli dramatizmlə (Cahandar
ağa xətti kimi!) inkişaf eləsin. Birinci
kitabın göstərir ki, sən bunun necə zəruri
olduğunu dərk edə biləcək bir səviyyəyə
gəlib çatmış bir sənətkarsan. Gün o gün olsun ki, romanı qurtarasan və mən
də artıq məktubla yox, məqalə ilə (mən həmişə
bu vəziyyətdə qalmayacağam ki!) öz rəyimi ifadə
edim.
Səni öpürəm və qələbəni birlikdə
bayram edəcəyimiz günü səbirsizliklə gözləyirəm.
Qardaşın
Mehdi,
12.XI.62"
Mehdi
Hüseyn! Ədəbiyyat aləmində zirvə
sənətkarlardan biri sayılan bu adın üfüqlərə
sığmayan siqləti vardır. Böyük söz
ustasının yaradıcılığında "Tərlan",
"Daşqın", "Abşeron", "Səhər",
"Qara daşlar", "Yeraltı çaylar dənizə
axır" romanları, "Nizami", "Cavanşir",
"Şeyx Şamil", "İntizar",
"Qardaşlar" pyesləri, kinossenariləri, "Bir ay və
bir gün" adlı yol xatirələri, "Ədəbiyyat
və həyat" tənqidi məqalələr kitabı
uzaqlardan görünən silsilə dağları
xatırladır. Bu əsərlər öz
müəllifinə ölməzlik, əbədilik bəxş
etmişdir.
…O, ədəbiyyatımızın
səməndər quşu idi. Doğrudan da müəllifinə
böyük hörmət və şöhrət gətirən
"Alov" pyesinin qəhrəmanı Kamalovun qəfil
güllədən həyatının söndüyü anlarda
dilə gətirdiyi əfsanə Mehdi Hüseynin
özünü, taleyini yada salır: "Səməndər
adlı quş əbədi odlar-alovlar içində yanır,
amma heç zaman ölmür". İnsan bu əfsanəni
yaradanda özünün böyük əməllərini nəzərdə
tutub. İnsan ölsə də bu əməllər
yaşayır, yaşayacaq".
Nahid HACIZADƏ,
Yazıçı
Kaspi.-2013.-8 mart.-S.22-23.