Kino tariximizin bilmədiyimiz səhifələri
Azərbaycanın böyük
dramaturqu və rejissoru Cəfər Cabbarlı kinostudiyada
işləyərkən burada çox ədalətsiz hadisələrin
şahidi olmuşdu. Ona görə də o, milli kadr məsələsi
ilə bağlı məqalələrinin birində
yazmışdı: «Azərbaycan kinosunun simasını
yalnız milli kadrların iştirakı təmin edə bilər».
20-ci
illərin kino sənətindən söhbət açarkən
qeyd olunmalıdır ki, o dövrdə I Dövlət
kinofabrikində çəkilən filmlər mühüm və
aktual problemlərə toxunsa da öz bədii səviyyəsinə
görə heç bir şeylə fərqlənmirdi. Bununla
belə 20-ci illərin II yarısından sonra müasir
mövzuda və klassik ədəbi əsərlər əsasında
çəkilmiş «Bismillah». «Hacı Qara», «Sevil» bədii
filmləri irəliyə doğru atılmış bir
addım idi.
İndi
isə oxucuları 20-ci illərdə bizim «Azdövlətkino»
da baş verən qəribə hadisələrlə
tanış etmək istəyirəm.
Həmin illərdə Tiflisdə yaşayan mühəndis Nikita Arutynov günlərin birində «Azdövlətkino» birliyinin rəhbərliyinə məktub yazıb bildirir ki, o, Zaqafqaziya Dövlət Təşkilatlarında «Azdövlətkino»nun nümayəndəliyi vəzifəsini pulsuz-parasız öz üzərinə götürməyə hazırdır.
O vaxtlar
bu təşkilatlar Tiflisdə yerləşirdi. Birliyin idarə
heyəti nəinki Arutynovun fikri ilə razılaşır, hətta
ona maaş da təyin edir.
1926-cı ildə Gürcüstan Dövlət Kino Sənayesi
«Azərbaycan» adlı 7 hissəli kinodram istehsal edir. Filmin ssenari
müəllifi və rejissoru İvan Perestiani, operatoru Diqmelov
idi. Həmin filmə Tiflisdə reklam
plakatı da hazırlanır və ölkənin hər yerinə,
o cümlədən Azərbaycana göndərilir. Bu plakatda rəqs edən yarı çılpaq
qadın təsvir edilmişdi.
Qəribə burası idi ki, həmin şəkilin
altında filmin adı- «Azərbaycan» yazılmışdı. Bu plakat bizim respublikamıza
göndəriləndən sonra Gürcüstana, «Dövlətkinosənaye»nin idarə heyətinə
aşağıdakı məzmunda məktub göndərilir. Məktubda
yazılmışdı: «…Yarıçılpaq marionetin
altında sovet respublikası (Azərbaycan) adlı sözlər
yazılmışdır. Biz hesab edirik ki, bu
plakatı çap edən şəxslər tərəfindən
senzurasız tərtib olunmuş kobud aktdır.
Reklamın müəlliflərində bu məsələ
ilə bağlı nəinki siyasi durum yoxdur, hətta qonşu
respublikaya aid həmin təsvirlərə münasibətdə
onlar etika haqqında elementar anlayışa belə malik deyillər.
Biz hesab edirik ki, əgər «Azdövlətkino» və ya
hər hansı bir təşkilat belə bir məzmunda
plakatı «Gürcüstan» başlığı altında
buraxsaydı, yəqin ki, Gürcüstan SSR Dövlət Kinosənayesi
də qəti etiraz edəcəkdi.
Biz sizin
çap etdiyiniz reklamın («Dövlətkinosənaye»nin nəşri)
ümumi məzmununa qarşı qəti etirazımızı
bildiririk və sizin nəzərinizə
çatdırırıq ki, Azərbaycana göndərilmiş
bütün plakatlar, harada olursa-olsun, bizim tərəfimizdən
yığılacaq və ləğv ediləcəkdir.
«Azdövlətkino» İdarə Heyətinin sədri
Mahmudbəyov.
8 noyabr 1926-cı il».
Bəli, bu da mühəndis Arutyunovun bizə göstərdiyi
«təmənnasız köməkliyi». Ruslar buna «Ayı xidməti»
deyirlər.
Bu
azmış kimi, həmin il martın 29-da
Azərbaycandan Moskvaya, SSRİ Dövlətkinosənaye
nümayəndəliyinə, Arustanov soyadlı erməni kino
işçisinə aşağıdakı məzmunda məktub
göndərilir. Məktubda deyilirdi: «Əziz yoldaş,
«Azdövlətkino»nun istehsal etdiyi filmlərin RSFSR ərazisində
uğurlu prokatı məqsədilə, əvvəlcədən
danışdığımıza əlavə olaraq, sizə
xahişlə müraciət edirəm. ASSR Xalq Maarif
Komissarlığı Moskvada daimi nümayəndəliyini təyin
edənə kimi mövcud işlə bağlı bütün
məsələləri – prokatın yeri və müddətini,
anonsları, reklamları, senzuranı və s. öz üzərinizə
götürəsiniz. Görülən işlərə
görə «Azdövlətkino» sizə hər ay əldə
olunan gəlirdən müəyyən faiz ayıracaq.
Kommunist salamı ilə «Azdövlətkino» İdarə
Heyətinin sədri Ş.Mahmudbəyov».
Bu həmin o Arustanovdur ki, sonralar kinomuzun rəhbərlərinin
dəvətilə Bakıya işləməyə gələcək,
adı C.Cabbarlının «Kinofabrikin əcnəbi
işçiləri barədə qeydlər»inə düşəcəkdir. Bu, həmin o Arustanovdur ki,
1928-ci ildə «Zarya Vostoka» qəzetində dərc etdirdiyi
«Zaqafqaziyada kinolaşdırma problemləri» məqaləsində
Azərbaycanda kinolaşdırmanın yaşını
azaldaraq 8 il irəli çəkmiş, 1905-ci il tarixini
göstərmişdir. Halbuki bu tarix 1896-cı
ilin II yarısından sonra başlanır.
Qayıdaq 20-ci illərdə çəkilən və
diqqəti cəlb edən filmlərə. «Bismillah» filmi
yenicə çəkilib başa çatdığı vaxt
Almaniya kino şirkətinin nümayəndələri
Bakıda imiş. Onlar İrandan Berlinə
qayıdarkən şəhərimizin qonağı olurlar.
Kinofabrikdə qonaqlara «Bismillah» filmi göstərilir
və film onların çox xoşuna gəlir.
Hətta qeyd edirlər ki, Azərbaycanın məişət
və ənənələrini göstərən epizodlar
yüksək keyfiyyətlə həll edilib, çəkilən
toy dəstgahı və məhərrəmlik mərasimi onlarda
dərin təəssürat yaratmışdır. Onlar indiyə
kimi kino aləmində belə ənənəvi epizodlar
görməyiblər.
Nümayəndə heyətinin başçısı
Maks Bruxmüller onu da deyib ki, təchizat cəhətdən o qədər
yüksək səviyyədə olmayan kinofabrikdə belə
bir filmin çəkilməsi böyük uğurdur.
O vaxtlar
kino Azərbaycan kinematoqrafçıları üçün
təzə bir sahə idi. Onlar Əlahəzrət
kino deyilən binanın özülünü qoyurdular. Onların çəkdikləri filmlər çox
vaxt primitiv olurdu. Eybi yoxdur. Bunun üçün onları günahlandırmaq
lazım deyil. Çünki bu insanlar
heç nədən kino yaradırdılar. Onlar film çəkə-çəkə özləri
də öyrənirdilər.
1970-ci ildə
rejissor R.Təhmasib «Ədəbiyyat və incəsənət»
qəzetinə verdiyi müsahibədə demişdi ki, o
zamanlar bizə kömək əli uzadan dost sənətkarların
Azərbaycan kinosunun yaranmasında əməyi
böyükdür. Buna yalnız minnətdar
olmalıyıq. Lakin həmin müsbət
cəhətlərlə bərabər, bunun mənfi cəhəti
də var idi. Onlar filmi çəkən kimi öz şəhərlərinə
qayıdırdılar, milli kino kadrlarının yetişməsi
ilə məşğul ola bilmirdilər.
Kino xadimlərindən yalnız Vsevolod Pudovkin kollektivə,
milli kadrların yetişməsinə yaxından kömək
edirdi. O, kino
sənətinə aid məruzələr oxuyur, bizimlə
öz təcrübəsini bölüşürdü.
Rejissor R.Təhmasibin dediklərindən
göründüyü kimi, ilk dövrlər Azərbaycanın
kino işçiləri əsasən çəkiliş
meydançasında müxtəlif eksperimentlər aparmaqla,
çoxlu mütaliə etməklə kinonun incəliklərini
öyrənir, ruhdan düşmür, həvəslə
işləyirdilər. Onlar milli kinomuzu yaradırdılar.
Biz bu adamları heç vaxt yaddan çıxara bilmərik.
30-cu illərdə
kino işçilərimiz film çəkərkən hər
hansı bir məsələnin həllinə çox çətinliklə
nail olurdular. Bu həm şəraitlə
bağlı idi, həm də bəzən kino işçilərinə
göstərilən təzyiqlərlə əlaqədar idi.
Misal üçün, 1930-cu ildə rejissor Q.Braginskinin
çəkdiyi «Bizim payız əkinimiz» təbliğat filmi
haqsız olaraq mətbuatda möhkəm tənqid edilmişdi. Film payız əkini
kampaniyasının təşkil olunmasına, kolxozların təşkilinə,
kəndlilərin kolxoza yazılmalarına həsr edilmişdi.
«Bakinski
raboçi» qəzeti həmin il 8 oktyabr tarixli nömrəsində
«Azərkino»nun opportunistləri sinfi mübarizəni
görmürlər» rubrikası altında dərc etdirdiyi
«Bizim payız əkinimiz» məqaləsində partiya
çağırışına düzgün cavab vermədiklərinə
görə filmin müəlliflərini tənqid etmişdir. Məqalədə
deyilir: «Filmin əsas və həlledici səhvi onun həqiqətən
canlı və konkret Azərbaycan kəndindən uzaqlaşması,
burada ilk növbədə qolçomaq olmaması, kəndimizdə
gedən amansız sinfi mübarizənin olmamasıdır. Lakin filmdə təkcə qolçomaq deyil, həm də
kəndli, kooperativ, kənd soveti də yoxdur.
Bu film kütlənin intizamını pozur, sinfi nifrət
hissini kütləşdirir, partiya xəttini anlaşılmaz
edir. Buna
görə də bu çətin işdə partiyaya kömək
etməli olanların hamısı öz vəzifə
borclarını dərindən dərk etməlidirlər…»
Sovet ideologiyasının xidmətində duran kinomuzun digər
məhsulu – «Azərbaycan aşıqları» sənədli
filmi barədə söz açmaq istəyirəm. Bu filmi rejissor
N.Bədəlov çəkmişdir, operatoru S.Bədəlovdur.
Filmin dəyəri ondadır ki, biz burada sevimli sənətkarımız,
görkəmli müğənni Bülbülü
görürük. O, filmdə aşıqların II qurultayının
açılışı ilə bağlı
çıxış edir. Görkəmli şair
Səməd Vurğunu, ustad xanəndə Cabbar
Qaryağdıoğlunu və digər tanınmış incəsənət
və ədəbiyyat xadimlərini əks etdirən xronikal
kadrlar qiymətli arxiv sənədləridir.
Sonrakı
kadrlarda biz aşıqların yaradıcılığı ilə
tanış oluruq. El
aşığı həmişə xalqın içində
olub, xalqa xidmət eləyib. Burada isə
biz aşıqların sovet hökumətinə, sovet
ideologiyasına xidmət etdiyini görürük. Burada iki aşıq arasında qəribə söhbətin
şahidi oluruq.
Əvvəlcə aşıq Mirzə Stalin haqqında
mahnı oxuyur.
Sonra aşıq İbrahimlə aşıq Avak
deyişirlər.
İbrahim
soruşur: «Kim verdi xalqa xoşbəxtliyi?»
Avak deyir:
«1818-ci ildə anadan olan Marks!»
İbrahim
soruşur: «Kim aparır bizi düz yolla?»
Avak deyir:
«Lenin tapşırıb Stalinə, o da düşmənlərə
qalib gələrək bizi aparır bu yolla».
30-cu illərdə aşıqlar Gəncədə tarixdə
ilk dəfə olaraq xor təşkil edirlər. Filmdə həmin
aşıqlar xoru Stalin haqqında mahnı ifa edir.
Göründüyü kimi, «Azərbaycan
aşıqları» sənədli filmi sırf sovet
ideologiyasının tələbləri baxımından
yaradılsa da burada təsvir olunan insanlar, qaldırılan məsələlər,
əldə etdiyimiz informasiyalar nəinki kino tariximiz,
ümumiyyətlə tariximiz üçün müəyyən
əhəmiyyət kəsb edir.
Bu
baxımdan «Komsomol nəsli», «Çəyirtgə ilə
mübarizə», «Malyariya», «Neft fontanı», «Neft zərbəçiləri»,
«Üzümçülük», «Komsomol neft cəbhəsində»,
«Qara şəhərdə neft çənlərində
yanğın», «Samur-Dəvəçi kanalı» sənədli
və elmi-kütləvi filmlər diqqəti cəlb edir.
Filmlərin adlarını sadalayarkən ən çox
neft sözünü işlətdim. Bu da təsadüfi
deyil. Çünki kinomuz yaranan gündən
– yəni 1898-ci ildən bu günə kimi neft mövzusu kino sənətimizdə
aparıcı mövzu olub. Azərbaycan
dedikdə ilk növbədə gözlərimiz önündə
neft buruqları meşəsi, dənizin ortasında
salınmış əfsanəvi Neft Daşları
canlanır. Neft bizim fəxrimizdir, neft bizim
varlığımızdır. Neft bizim sərvətimizdir.
Bəli, neft bizim sərvətimizdir. Amma çox təəssüflər
olsun ki, bu sərvət Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin
süqutundan sonra bolşeviklərin əlinə keçdi.
Azərbaycan nefti Rusiyanın sənayesinin bərpa
olunmasına sərf edildi. SSRİ yaradılandan
sonra Bakı bütün SSRİ-nin yanacaq bazasına
çevrildi.
Müharibə illərində Azərbaycan nefti ilə təyyarələr,
tanklar, digər nəqliyyat vasitələri hərəkətə
gətirildi. Hitler faşizmi üzərində qələbə
çalınmasında Azərbaycan neftinin, Azərbaycan
neftçilərinin misilsiz əməyi oldu.
Bu gün bizim istər dənizdə, istərsə də
quruda neftin çıxarılması üçün istifadə
etdiyimiz neft avadanlıqları, ən yeni texnika o vaxtlar yox idi,
ona görə də bütün işlər çətin
bir şəraitdə, neftçilərimizin ağır fiziki əməyi
sayəsində yerinə yetirilirdi.
Neftlə bağlı xronikalarımız çoxdur. Bu
xronikaların bir hissəsi neftin fontan vurmasına,
insanların hansı şəraitdə işləmələrinə
həsr olunmuşdur.
Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan neftçiləri həmişə,
bütün dövrlərdə tanınıb, onlara bədii və
sənədli filmlər həsr olunub, ədəbiyyatda və
təsviri sənətdə geniş şəkildə öz əksini
tapıblar. Musiqimizdə dönə-dönə tərənnüm
olunublar. Şübhə yoxdur ki, bundan
sonra da neftçilərimizə layiq sənət əsərləri
yaradılacaq, onların qəhrəman obrazlarını ekranda
tez-tez görəcəyik.
Bir
neçə il bundan əvvəl televiziya
ilə verilən xəbərlərdə çəyirtkələrin
əkin sahəsinə hücum etmələrindən,
yetişməkdə olan məhsulları yararsız hala
salmalarından söhbət açılmışdı.
Halbuki 20-30-cu illərdə çəyirtkə əhvalatı
respublikamızda tez-tez baş verirdi. Hətta bu barədə
«Azərbaycanda çəyirtkə ilə mübarizə»
elmi-kütləvi təbliğat filmi istehsal olunub ekranlara
buraxılmışdı. Həmin filmdə
yeni kimyəvi dərmanlarla ziyanvericilərə qarşı
mübarizə üsullarından bəhs olunurdu.
Bu film haqqında məlumat əldə edəndən
sonra o dövrün mətbuatını nəzərdən
keçirməli oldum. Qəzetlərdə
yazılmışdı ki, çəyirtkələr hücum
çəkəndə tarlaların üstünə sanki bulud
çökürdü. Çəyirtkələrin
hücumları nəticəsində kənd təsərrüfatına
böyük ziyan vurulurdu, taxıl zəmiləri məhv
edilirdi. Taxılın çox az hissəsi
salamat qalırdı.
30-cu illərin sonunda Samur-Dəvəçi
kanalının tikintisi və açılışı barədə
film çəkilmişdir. Onlardan birini
rejissor-operator Muxtar Dadaşov lentə almışdır.
Kino ölkənin tarixidir. Sənədli kino həm
də tarixin canlı təcəssümüdür. Bu tarixi araşdırmaq, öyrənmək və gələcək
nəslə çatdırmaq bizim borcumuzdur.
Aydın Kazımzadə,
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və
İncəsənət Universitetinin
dosenti
Kaspi.-2013.- 8 mart.- S.16.