Salam olsun, milli teatrımıza... sənət və sənətkarlarımıza...
10
mart... məhz bu gün 1873-cü ildə Azərbaycan peşəkar
milli teatrının əsası qoyulmuşdur.
10
mart... məhz bu gün 2013-cü ildə Azərbaycan peşəkar
milli “teatr günü” kimi qeyd olunur.
140
il... Azərbaycan milli teatrının qeyd etdiyi bu tarix uzun,
keşməkeşli yolların, çətin, ağır
proseslərin və enib-yüksələn teatr sənətimizin
sonucu-sonu olmasa da, yuvarlaq yubileyidir.
Beləki,
Milli Teatr Günü qeyd olunur:
Akademik Milli Dram Teatrımızın
səhnəsində Zərnigar
Ağakişiyevanı, Məcnun
Hacıbəyovu, Firəngiz
Mütəllimovanı, Zemfira
Nərimanbəyovanı, Ramiz
Məliki və onların simasında bütün görkəmli
sənətkarlarımızı salamlayan teatrın direktoru İsrafil İsrafilov, Mədəniyyət
və Turizm nazirinin müavini Ədalət Vəliyev, Teatr Xadimləri İttifaqının sədri
Azər Paşa Nemət və sənətşünaslıq doktoru,
professor Məryəm Əlizadə
ölkə başçısının
sənətə və
sənətkara, teatra
verdiyi dəyəri və bundan qaynaqlanan, çoxdan gözlənilən dəyərli
Sərəncamları milli
teatrın sonrakı inkişafı üçün
mühüm stimul olduğunu qeyd etdilər.
Yeri gəlmişkən, bu Sərəncamlar-milli teatr
gününün və
teatrın 140 illiyinin qeyd olunması bu ərəfədə bütün teatr xadimlərinin, teatr nümayəndələrinin, yəni
teatrla ilişkisi olan hər bir
kəsin içində
bir bayram ovqatı yaratdı.
10 mart-Teatr Günü
Teatr Xadimləri
İttifaqı-tarixi günün
keçirilməsini, qeyd
olunmasını gözləyən
və buna çalışan əsas
teatr qurumu olaraq sənətkarları
heç bir zaman unutmur, bu əziz günü
məhz onların varlığı ilə qeyd edir. İttifaqın
sədri Azər Paşa Nemətov başda olmaqla, bütün işçilərin
sevgisi, diqqət və qayğısı ilə əhatə olunan veteran və qocaman sənətkarlarımız
özlərinin bir-birindən
dəyərli xatirələrini
bölüşürlər: Zərnigar Ağakişiyeva,
Ramiz Məlik, Ağakişi Kazımov,
Altay Sadıqzadə teatrda
keçən ömürlərindən
bir-iki fraqmenti və əslində bu fraqmentdə kök salan böyük teatr mədəniyyətimizi xatırlayıb,
sənətə olan sevgilərini nümayiş
etdirmiş olurlar.
Tarixlər dəyişsə belə faktlar dəyişməz olaraq qalır və tarix təkrarlanır.
Məsələn, necə ki, 1873-cü ildə teatr sevərlər M.F.Axundzadənin
“Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
tamaşasını nümayiş
etdirmişdilər, bu
gün 2013-cü ildə
biz də bu tamaşanı Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində görürük
və seyr edirik.
Milli səhnəmizin
tarixi hadisəsi olan bu tamaşa
məhz milli dramaturgiyamızın banisi
M.F.Axundzadənin Azərbaycan
xalqına bir hədiyyəsidir. “Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
komediyası peşəkar
teatrımızın başlanğıcı
üçün əsas
olmuş, sevgi ilə yazılmış və hər bir zaman qanımızdan,
tarixi yaddaşımızdan
ötürülərək sevilə-sevilə səhnələrimizin
bəzəyinə çevrilmişdir.
Rejissor Vaqif İbrahimoğlunun dəsti-xəttinin
sonuncu imzası olan bu tamaşa
klassikaya yeni yanaşmanın, aktual səslənmənin ən
dəyərli nümunəsidir. Burada böyük dramaturqumuz Axundzadə də var, burada yeni,
müstəqil və köhnə Azərbaycan da var, burada
yeni və köhnə idarəetmə
də var və burada ən ümdə Vaqif İbrahimoğlu kimi ziyalının gerçək sənət
nümunəsi var.
Bir vəzirin
sərgüzəştlərinin timsalında Əhli-Lənkəranı,
Əhli-Azərbaycanı nağıl
edən dramaturqun vasitəsilə rejissor bütöv bir tam, yəni tamaşa yarada bilmişdi. Vəzir və
onun xanımları tamaşanın əsas ideya xəttinə çevrilərək, bütün
çılpaqlığı ilə tamaşaçıya
təqdim olunur.
Biz tamaşada əsl
komediyanın, məhz
ən çətini klassik komediyanın gurultusunu görürük. Yəni təmsili-güzarişi-əcib
ki, keyfiyyəti dörd məclisdə bəyan olub itmamə yetir. Bu tamaşa özündə
komediyanın məişət
janrını qabardaraq,
ictimai qınağa təqdim edir: baxın və görün, özünüzü
görün və tanıyın, tanıyın
və ya utanın: yaltaqlıq, pafos, vəzifə xəstəliyi, atılan daşlar, dəyməyən
zərbələr və
nələr... nələr...
ƏFRADI-ƏHLI-MƏCALIS
Tamaşa böyük taxtın və onun qarşısındakı
kiçik taxtın yəni, Xan və vəzirin iqtidarından ibarətdir. Nə baş
verirsə, bu konteksdə oxunulur. Lənkəran vilayətinin
xanı (xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı, əməkdar
artist Sabir Məmmədov)
belə xarakterizə olunur: bu gün
çox xoş havadır; divandan sonra istirəm dərya üzündə bir az seyr edəm, könlüm açıla.
Əziz ağa, buyur gəmiçilərə
ki, dərya kənarında lötgə
hazır etsinlər!
İşinin əsas hissəsinin lötgə ilə gəzməkdən, seyrdən
və xoşhalanmaqdan
ibarət olduğuna əmin olduğumuz Xan və ondan
heç də geri qalmayan Vəzir.
Vəzir Mirzə Həbib (əməkdar artist Cəfər
Namiq Kamal) tamaşanın mərkəzi
fiqurudur, hadisələrin
inkişaf xəttidir.
Bir nimtənə kim,
ta ola zərbəftü
nikutər,
Diba ona möhtac.
Mətnində tamam rabitə mövzun sərasər,
Tək haşiyə qıyqac,
Üstündə onun aşiqü
məşuq müsəvvər,
Dil şövqünə
minhac.
Cəfər Namiq Kamalın canlandırdığı Vəzir
aktyorun daxili və xarici texnikası ilə yüklənmiş canlı
qəhrəmandır. Sadə hərəkətlərdən
tutmuş mürəkkəb,
dolaşıq daxili yaşantılara, qadınların
hər birinə ayrı-ayrılıqda yanaşmaya
qədər hər bir jest, mimika, səs, intonasiya peşəkar məntiqə
əsaslanır. Cəfər
Namiq Kamal işlətdiyi hər bir sözü hiss edir, hiss və hərəkətləri ümumi
bir harmoniya, ahəngdarlıq təşkil
edir.
Qadınların
oyununu təsvir etmək yox, sadəcə görmək
lazımdır. İstər Ziba xanım (Şəhla Əliqızı,
əməkdar artist Münəvvər Əliyeva), istərsə
Şölə xanım (Şəlalə Şahvələdqızı,
Rada Nəsibova) tipik Azərbaycanlı qadının ən
mükəmməl və ən məsum nümunəsidir.
Onların ritmik oyunları, bədən nahiyyələrinin
ritmik istifadəsi tamaşanın komediya səthini daha da
qabardır, həyasız və inadcıl qadın qəhrəmanlarını
tamaşaçıya sevdirir.
İki
gənc cütlük isə bu tamaşada ən çox qazanan
tərəf olur. Nisə xanım (Həcər Ağayeva,
İlahə Həsənova) və Teymur ağa (Hikmət Rəhimov)
Əhli-Lənkəranın nümayəndələri olsalar
da, müasir “Beşmərtəbə” uşaqlarının əhvali-dünyalarına
daha yaxındırlar.
Əhli-məclis
bununla tamamlanmır. Pəri xanım (əməkdar artist Mətanət
Atakişiyeva, Əminə Babayeva) kürəkən qaynana
münasibətlərində gerçək obrazı ilə
gerçək həyatımızın real faktlarına
çox yaxındır. Heydər bəy (Aslan Şirinov) hər
məsələdən hali olan şəxs kimi bütün təfərrüatları
qaçaraq, tullanaraq varmağı və hər bir detalı dəqiq
bilən şəxs kimi maraqlıdır.
Tamaşanın
mühüm hissəsi olan musiqi, himn (bəstəkar Səyavuş
Kərimi) başlanğıcda və sonluqda
tamaşaçını kökləyən və onu
baxacağı tamaşanın ritminə salan mühüm
faktordur.
Biz bu günü mərhum Vaqif İbrahimoğlunun tamaşasının akkordları ilə başa vurduq. Lakin teatrı sevən hər bir kəs üçün hər gün “teatr günü”dür. Vaxtsız... zamansız...
Aygün Süleymanova,
teatrşünas
Kaspi.-2013.-16-18 mart.-S.10.