İşıqla “yazan”
kinooperator
Kino sənətkarlarımız
Rejissorun
yaradıcılığında kino sənətinin
bütün peşələri birləşir; o, ssenarinin
sözlə yazılmış obrazlarının dilini
görüntü obrazlarına çevirir, aktyorla mizan, səhnə
və rol üzərində çalışır. Rəssamla
dekorasiya, operatorla filmin bütün obrazlarının yekun
ekran təcəssümü, onun təsvir həlli üzərində
işləyir.
Kinematoqrafik
yaradıcılığın yekun mərhələsi məhz
operatorun üzərinə düşür. Lakin bədii filmin
istehsalı prosesində sənətkarların peşəkarlıq
fərdiyyətlərinin təbii şəkildə sıx
yaradıcılıq birləşməsi baş verir.
Məşhur
rus kinooperatoru Andrey Moskvin deyirdi: “Mən deyə bilərəm
ki, biz Trauberq və Kozintsevlə necə işləmişik. Əgər
aktyor işi xoşuma gəlmirsə, əgər epizod mənim
xoşuma gəlmirsə, mən söyüşə və
vuruşa qədər gedib çıxıram. Müzakirə
nəticəsində işimizdə ümüumi bir xətt əmələ
gəlir. Və mən düşünürəm, rejissoru
yalnız rejissor, operatoru yalnız operator hesab etmək olmaz.”
Moskvindən
fərqli olaraq kinooperator Teyyub Axundov təbiətcə
çox sakit və mədəni adam idi. Onun dilindən nəinki
söyüş, heç kobud söz də
çıxmamışdı. Rejissorlarla münasibətində
də Teyyub Axundovun heç bir problemi olmayıb. Misal
üçün, rejissor T.Tağızadənin sənət
dostu T.Axundov haqqında fikirləri maraqlıdır: “Teyyub
Axundovla mən hələ Moskvada Ümumittifaq Kinematoqrafiya
İnstitutunda tanış olmuşam. Onunla ilk dəfə sənədli
filmlər çəkilmişik. Hələ o vaxtdan mənim
diqqətimi yaradıcı operator kimi cəlb etmişdi;
rejissorun fikrini, üslubunu tez tutması, ssenariyə nüfuz
etməsi, işıqdan istifadəni yaxşı bilməsi ilə
yadımda qalmışdı. Ona görə də ilk
böyük, müstəqil işim olan “Görüş”
filmini onunla və Cavanşir Məmmədovla çəkmişəm.
Mən dostum Teyyubla kinokomediya üzərində işləyəndə
yorğunluq hiss etmirdim.”
İnkar
olunmaz belə bir zərbi-məsəl var: «Sənətkar sənəti
ilə ucalır». Azərbaycan kinooperator məktəbinin ən
qocaman sənətkarlarından biri, respublikanın əməkdar
incəsənət xadimi, Dövlət mükafatı
laureatı Teyyub Mirzə Həsən oğlu Axundov
yardıcılığın bütün çətinliklərinə
sinə gərən, həyatını bütünlüklə
kinoya həsr edən sənətkar olmuşdur. Teyyub Axundov
1934-cü ildə «Azərfilm» kinostudiyasında
işıqçı kimi əmək fəaliyyətinə
başlayanda hələ 15 yaşı tamam
olmamışdı. Həm də bu illər mürəkkəb
bir dövr idi: kinematoqrafda böyük dəyişikliklər
gedirdi, lal kino tədricən səsli kinoya yerini verirdi. «Azərfilm»
kinostudiyasında sonuncu səssiz filmlərdən birinin –
«Almaz»ın çəkilişlərinə hazırlıq
görülürdü.
Teyyub
müəllim o uzaq illəri xatırlayaraq deyirdi: «Mən
kinoda ilk addımlarımı 1934-cü ildə atmışam.
O vaxt böyük dramaturqumuz Cəfər Cabbarlı öz
qüvvəsini rejissorluq sahəsində də sınamaq istəyirdi.
Ona görə də yazdığı «Almaz» ssenarisini çəkmək
elə onun özünə həvalə olunmuşdu. O,
kinostudiyada aktyor sınaq çəkilişlərini
aparırdı.
Yadımdadır,
onda Almaz roluna İzzət xanım Orucova təsdiq
olunmuşdu. Məni də həmin filmi çəkəcək
qrupa işə götürmüşdülər. Mən elə
o vaxtdan kino sənətini sevdim. Həmin sevgimi həmişəlik
qəlbimdə yaşatdım».
2005-ci il
mayın 5-də Böyük Qələbənin 60 illiyi
münasibətilə C.Cabbarlı adına «Azərbaycanfilm»
kinostudiyasının həyətində 1941-1945–ci illər
müharibəsində iştirak etmiş
kinematoqrafçıların şərəfinə xatirə
lövhəsinin təntənəli açılış mərasimi
keçirildi. Xatirə lövhəsində 30-a qədər
kino xadiminin – müharibə iştirakçısı olan kinematoqrafçının
adı həkk edilmişdi, onların arasında kinooperator
Teyyub Axundovun da adı vardı.
T. Axundov
Sovet Ordusu sıralarına müharibənin lap əvvəlindən
çağırılmış və ikinci Ukrayna cəbhəsinə
düşmüşdü…Stalinqrad, Buxarest, Budapeşt, Praqa,
Vyana. Gənc əsgərin döyüş yolları bu şəhərlərdən
keçmiş, ağır cəbhə həyatı onun qəlbində
dərin iz buraxmışdır. O, Stalinqrad
yaxınlığında vuruşarkən iki dəfə
yaralanmışdır. Hospitaldan çıxandan sonra Teyyub
Kirovoqradın, Nikolayevin, Kişinyovun düşmənlərdən
azad edilməsində iştirak etmişdir.
Bir
gün döyüş yollarında onun əlinə fotoaparat
düşür. Müharibə qurtarana kimi o, fotoaparatdan
ayrılmır. Özünün də xəbəri olmadan
Teyyub müəllim müharibənin salnaməsini yaradır.
Budapeşt uğrunda gedən küçə
vuruşmalarında bir daha yaralanır…Qələbə
sorağını o, Vyanada alır.
1946 -
cı il iyun ayında ordudan tərxis olunan gənc əsgər
yenidən Bakı kinostudiyasına qayıdır və bir
neçə kino işçisi ilə Moskvaya, Ümumittifaq
Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutuna göndərilir…İnstitut
həyatı dünən döyüşçü, bu
gün tələbə olan, səngəri parta ilə əvəz
edən, burnundan barıt qoxusu, qulaqlarından
şığıyan təyyarələrin, uçan mərmilərin
tükürpədici vıyıltısı hələ
çəkilməyən tələbə Teyyubun
qarşısında yeni bir aləm açır. O , burada
böyük sənətin sirrlərini, film çəkməyi
operator işinin məşhur ustalarından – Anatoli Qolovnya və
Mark Magitsondan öyrənir.
T.
Axundovun dediklərindən: «İnsan həyatında elə əlamətdar
hadisələr olur ki, illər keçdikcə silinməz
xatirəyə çevrilir. ÜDKİ-dəki tələbəlik
illəri mənim üçün unudulmazdır. İkinci
operatoru olduğum filmlər içərisində isə ən
çox «Mosfilm» kinostudiyasında istehsal edilmiş «Boris
Qodunov» və sevimli rejissorumuz Rza Təhmasiblə çəkdiyimiz
«Onu bağışlamaq olarmı?» kinolentləridir. Sənədli
filmlərə gəldikdə, yazıçı İmran
Qasımovla işləməkdən xüsusi zövq
aldım».
Müəllimlərindən
öyrəndiklərini və sonralar topladığı təcrübəni
T. Axundov əlli ildən artıq, ömrünün sonuna kimi
öz sənətində tətbiq edir, daim çəkiliş
texnikasıının nailiyyətləri ilə maraqlanır,
bu sahədəki biliyini zənginləşdirirdi.
Teyyub
müəllim kinostudiyada fəaliyyət göstərdiyi illərdə
«Doğma xalqımıza» bədii- sənədli filminin
operatorlarından biri, ümumiyyətlə, on beş bədii
filmin quruluşçu operatoru olmuşdur. Titrlərində
«Quruluşçu operator Teyyub Axundov» sözləri
yazılmış «Görüş», «Mahnı belə
yaranır», «Onu bağışlamaq olarmı?», «Dağlarda
döyüş», «Od içində», «Qatır Məmməd»,
«Alman klinikasına şəxsi səfər» və s. filmlər
ekranlarımızda nümayiş etdirilmişdir.
«Görüş»
və «Mahnı belə yaranır» bədii filmlərini Teyyub
Axundov həmkarı və dostu Cavanşir Məmmədovla birgə
çəkmişdir.
“Görüş”
bədii filmi ilə bağlı operator T.Axundovun dediklərindən:
“Operator kimi işlədiyim ilk bədii film rejissor
T.Tağızadənin “Görüş” filmidir. Bu film
kinokomediya janrındadır. Kinokomediya da operator işi
baxımından işıqlı tonda, plastik formada
olmalıdır. Biz “Görüş” filmini də elə beləcə
həll elədik.”
“Görüş”
filmi bir-biri ilə yarışan Azərbaycan və Özbəkistan
pambıqçılarının ənənəvi
dostluğuna həsr edilmişdir. Kolxoz mövzusunda olan filmin
ssenarisi bir sıra kinolentlərdə olduğu kimi, məlum
sxem üzrə yazılmış, bu isə filmin bədii səviyyəsini
xeyli aşağı salmışdır. Bununla belə kino əsərində
bir neçə maraqlı komik səhnələr vardır.
«Mahnı
belə yaranır» filmi 1957-ci ildə istehsal olunmuşdur. Film
Dağıstanın xalq aşığı Süleyman
Stalskinin həyatını,
yaradıcılığını və ictimai fəaliyyətini
ekranda canlandırır.
1959-cu ildə
rejissor Rza Təhmasib «Onu bağışlamaq olarmı?»
melodramını çəkir. Cinayət axtarışı əməkdaşlarının
və ictimai asayişin keşiyində duran milis işçilərinin
mürəkkəb və çətin işlərindən
danışan bu film ekranlara çıxandan sonra qəhrəmanın
dramatik taleyi tamaşaçıları laqeyd buraxmadı.
Törətdiyi cinayətlərə görə onu
bağışlayıb bağışlamamağı müəlliflər
tamaşaçıların öhdəsinə qoydular.
Ümumiyyətlə,
kinooperatorun fərdi yaradıcılıq xüsusiyyəti və
ustalığı müxtəlif janrlarda çəkdiyi
kinolentlərdə aydın nəzərə çarpır.
«Romeo mənim qonşumdur» musiqili kinokomediyası və «Sehirli
xalat» fantastik-macəra filmi özünəməxsus operator dəst-xətti
ilə seçilir.
«Romeo mənim
qonşumdur» filmində kinooperator bu işin öhdəsindən
bacarıqla gəlmiş, eyni zamanda natura çəkilişlərində
bizim doğma Bakımızı, Xəzər dənizini məhəbbətlə
lentə almışdır.
İnsanlar
ta qədim zamanlardan zaman maşınının arzusunda
olublar. Elə maşın ki, insanlara təqvim hakimiyyətindən
azad olmaq, bir əsrdən digər əsrə keçmək
imkanını yaratsın. Fantastlar buna bənzər filmlər
yaradıblar. Gənclər belə filmləri böyük
coşqunluqla qarşılayırlar. Bəli, gələcəyə
nəzər salmaq həmişə maraqlıdır. Lakin
«Sehirli xalat» filminin balaca qəhrəmanları nəinki gələcəyə,
həm də keçmişə səyahət edə bilirlər.
Belə səyahətlər zamanı qəhrəmanlar gözlənilməz
hadisələrlə, hətta faciəvi komik macəralarla
qarşılaşmalı olurlar.
1969-cu ildə
istehsal olunmuş «Şərikli çörək» filmi belə
səhnələrlə zəngindir. Əsir
düşmüş almanların Füzuli meydanından
keçərkən Füzuli heykəlinin fikirli-fikirli
onları müşayiət etməsi, qara çörəyin
dilim-dilim bölünərək uşaqlar arasında
paylanması və ac uşaqların bir tikə çörəyi
necə də acgözlüklə yemələri,
qırçının qırı necə bişirməsi və
balaca qəhrəmanla söhbəti və digər səhnələr
olduqca təsirli və baxımlıdır. Bu səhnələrdən
hər biri özü-özlüyündə bitgin fikri ifadə
edir.
Yazıçı
İ.Hüseynovun ssenarisi üzrə rejissor R.Ocaqovun lentə
aldığı bu film Böyük Vətən müharibəsi
illərində arxa cəbhədə, daha doğrusu, Azərbaycan
kəndlərinin birində gərgin zəhmət, ümumxalq
birliyi, eyni zamanda olduqca mürəkkəb insan münasibətləri
mühitində baş verən hadisələr üzərində,
psixoloji mübarizələr şəraitində cərəyan
edir.
Kinooperatorun
sənət haqqında dediyi fikirləri onun sonrakı illərdə
çəkdiyi «Birisigün, gecəyarısı» və «Alman
klinikasına şəxsi səfər» macəra filmlərinə
də şamil etmək olar.
«Birisigün,
gecəyarısı» filminin yaradıcı qrupu, o cümlədən
operator T.Axundov 1983-cü ildə SSRİ Dövlət Təhlükəsizliyi
Komitəsinin çekistlər və sərhədçilər
haqqında ən yaxşı kino əsəri
üçün III mükafata layiq görülmüşlər.
1986-cı ildə onlara Azərbaycan Dövlət
Mükafatı verilmişdir.
Kəskin
süjetli macəra filmi Azərbaycanın ilk çekistlərinin
fəaliyyətinə həsr olunmuşdur. Filmdə 1921-ci ilin
aprel ayında Sovet Azərbaycanına qarşı hazırlanan
əksinqilabi qiyamın pozulması üçün fövqəladə
komissiyanın fəaliyyətindən danışılır.
Filmin
qəhrəmanları peşəkar çekist olmasalar da,
onları bir amal birləşdirir; inqilabi idealların müqəddəsliyinə,
həyatlarını həsr etdikləri işin
doğruluğuna inam!
Teyyub
Axundov daha iki qısametrajlı «Mollanın sərgüzəşti»
və «Bağçada rahat yer» bədii filmlərinin
quruluşçu operatoru olmuş, paralel olaraq «Mozalan» respublika
kinojurnalı üçün çoxlu süjetlər çəkmişdir.
Kinematoqrafiya
sahəsində elə sənətkarlar var ki, onlar istər bədii,
istərsə də sənədli kinoda eyni müvəffəqiyyətlə
çalışır, janrından, mövzusundan asılı
olmayaraq, uğurlu filmlər yaradırlar. T.Axundovun
yaradıcılıq tərcümeyi-halını nəzərdən
keçirsək, bunun bir daha şahidi olarıq.
O,
rejissor-operator kimi «Gənc metallurqlar», «Mən Xəzər dənizçisiyəm»,
«Bu Qum adasında olmuşdur?» (hər üç filmin ssenari
müəllifi İ.Qasımovdur), «Şirvan qoruğu», «Təhlükəsizlik
texnikası», «Pambığın mexanikləşdirilmiş
yığımı», «Gecə tonqalı başında»,
«Şirvan qoruğu», «Beşilliyin addımları», rejissor kimi
«Mikayıl Müşfiq», «Bizim qayğılarımız»,
«Pambıq toxumçuluğu», operator kimi «Sülh uğrunda
mübariz» (diplom işi), «Onun 150 yaşı var»,
«Çağırışa cavab» (X.Babayevlə birgə),
«Yeni həyat qurucuları» (X.Babayevlə birgə), «Azərbaycan
subtropiklərində» (V.Zbudski ilə birgə),
«Naxçıvan-qədim diyar». «Bizim katib», «Sumqayıt», «Sovet
Azərbaycanının 50 illiyi» (oper. qrupu) və s. sənədli
filmləri lentə almışdır. Onun çəkdiyi sənədli
filmlər milli kino salnaməmizi, kinopublisistikamızı daha
da zənginləşdirmişdir.
Teyyub
Mirzə Həsən oğlu Axundov 1991-ci il dekabrın 3-də
71 yaşında vəfat etmişdir. Onun yaradıcılıq
yolu, bədii irsi Azərbaycan kinooperatorluq sənətinin nəzəri
və praktik inkişafına qiymətli töhfədir.
Aydın Kazımzadə,
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və
İncəsənət Universitetinin
dosenti,
kino tədqiqatçısı
Kaspi.-2013.-16-18 mart.-S.16.