Səhnəmizin solmayan çiçəyi
Hökumə
Qurbanovanın şəxsi həyatındakı uğursuzluq sanki
yaratdığı obrazların dolğun
olmasını tamamlayırdı
Görkəmli
pedaqoq və rejissor Mehdi Məmmədov aktrisaları gül
buketinə bənzədirdi. Deyirdi ki, onların hər birinin
öz xüsusi ətri, rayihəsi var. Onların hərəsi
bir güldür. Hər bir çiçək, hər bir
gül teatr tariximizi zənginləşdirib”.
SSRİ
Xalq artisti Hökümə Qurbanova da Azərbaycan səhnəsinin
solmayan, heç zaman ətrini itirməyən çiçəyi
idi. Bu gün onun haqqında danışanda deyirlər ki,
Hökumə Qurbanovanın rollarının hər biri
ayrıca yaradıcılıq məktəbi olub. İllər
keçib, nəsillər dəyişib, ancaq aktrisanın
oynadığı tamaşalar, yaratdığı obrazlar
yaddaşlardan silinməyib.
Hökumə
Qurbanova Azərbaycan teatr tarixində silinməz iz qoyub. Bu
gün aktrisalar onun oynadığı rolları canlı
görməsələr belə, haqqında yazılanlardan,
xatirələrdən öyrənərək ona bənzəmək
arzusundadırlar.
Sənət
yanğısı
"Elə
insanlar var ki, bu dünyadan köç edəndə,
onların itkisi illər boyu adamı yandırır. Hökümə
Qurbanova da belə insanlardan idi. Onun haqqında ən gözəl
sözlər yazılmalıdır. Çünki o, həm
insanlığına, həm də sənətkarlığına
görə ən yaxşı sözlərə layiqdir" -
deyə aktrisanın həyat və
yaradıcılığına yaxından bələd olan
rejissor Hafis Fətullayev danışır: “Hökümə
xanımın qəlbində sənətə dərin sevgi, səhnəyə
əbədi məhəbbət ailələrində
yaranmışdı. Anası Malikat xanım böyük bəstəkar
Müslüm Maqomayevin doğma bacısı idi. Uzun müddət
Füzuli (keçmiş Qubernski) küçəsində
Müslüm bəyin olduğu evdə yaşayıblar.
Hökümə xanımı teatra gətirən yollar da
buradan başlanıb. Müslüm bəyin otağı
qonaqsız, səs-küysüz olmazmış. Hökümə
xanım teatra çox sonralar gəlmişdi. Amma sənətə
vurğunluq, səhnəyə sevgi ehtimal ki, onda həmin
vaxtdan yaranmışdı. O gizli duyğunu, heç
şübhəsiz, gözəllik duyğusu, sənət
yanğısı adlandırmaq olardı.
Hökümə
xanımın ata-anası da incəsənət vurğunu idilər.
Ailədəki uşaqlara isə yalnız yaxşı oxumaq
ixtiyarı verilmişdi. Odur ki, nəinki uşaq
şıltaqlığından, nazından, hətta adi
arzularından asılı olmayan yumşalmaz, dəyişməz,
pozulmaz rejimdə dolanırdılar. Hökümə
xanımın oxuduğu 38 saylı qız məktəbində,
sonra daxil olduğu 33 saylı məktəbdə yaxşı
musiqi, ədəbiyyat, dram, tikiş, idman dərnəkləri
vardı. Valideynləri isə qısqanc bir maraqla, aramsız nəzarətlə
uşaqlarının bu dərnəklərdə məşqlərini
izləyirdilər.
Hökümə
xanım ilk dəfə teatra Müslüm bəylə gedir. Gördüyü,
dinlədiyi ilk tamaşa da "Leyli və Məcnun" olur.
Evə qayıtdıqda isə tamaşada gördüyü səhra,
qayalıq, mağara daim gözündə canlanır,
cır-cındır paltarda ətrafı uzun-uzadı süzən
pəjmürdə bir adamın yanıqlı səsi hey
qulaqlarında səslənir. Beləcə, həmin təsirdən
qurtula bilməyən Hökümə xanım teatra ayaq
açır. Onu teatra yaxınlaşdıran ilk
cığır Ələsgər Ələkbərov və
İşçi Teatrı ilə tanışlıq olur.
Hökümə xanım Ələsgər Ələkbərovla
nişanlı olduğu günlər hələ gənc
aktyorlar sırasında sayılsa da, öz istedadı ilə
seçilirdi. 1932-ci ildə İşçi Teatrı Gəncə
şəhərinə köçürülür. Ələsgər
Ələkbərovla toylarından sonra Gəncəyə yola
düşürlər. Aktyorların əksəriyyəti teatr
işçiləri üçün ayrılmış
xüsusi binada olurdu. Onların mənzili Abbas Mirzə Şərifzadə
ilə yanaşı düşmüşdü. Abbas Mirzə
Hüseyn Cavidin "Şeyx Sənan" pyesini tamaşaya
hazırlayırdı. Teatrın binası təmirdə
olduğuna görə və darısqallıq ucbatından məşqlər
tez-tez onun mənzilində keçirdi.
Hökümə xanım həmin
günləri sonralar belə xatırlayırdı:
-
Bizim mənzilləri nazik bir divar ayırdığı
üçün məşqlərin gedişini, rejissorun qeydlərini,
məsləhətlərini hər dəfə əvvəldən-axıradək
aşkar eşidirdim. Özümün xəbərim olmadan
burada keçən bütün məşqlərin
iştirakçısı olurdum. Xumar rolunun
ifaçısı o qədər də həssas, çevik
olmadığına, ləng işlədiyinə görə,
rejissor vaxtının çoxunu ona və Xumara aid
parçaların təkrar məşqlərinə sərf
edirdi. Mən bir müddətdən sonra ayılıb
gördüm ki, Xumar rolunu əzbər bilirəm. Rolu
günü sabah oynamağa hazıram. Abbas Mirzənin
rejissorluğu ilə Xumar "hazırlamışam". Bu qəribə
əhvalatı uzun illər bir mən bilmişəm, bir də
Ələsgər Ələkbərov. Üstündən 23 il
keçəndən sonra Dram Teatrda "Şeyx Sənan"
tamaşası hazırlananda Xumar rolunda məşq və
çıxış edəndə, tez-tez o qəribə hadisəni
və o böyük sənətkarı minnətdarlıqla
xatırlayırdım. Mən aktrisa olmaq arzusunu ilk dəfə
həmin gizli məşqlərdən sonra duydum..."
Hökümə
xanımın rolları ayrı-ayrılıqda insan taleləri
idi. Hökümə xanım bu obrazları həyatda
olduğu kimi yaratsa da, deyirdi: "Mən oynadığım qəhrəmanların
heç birinə bənzəmirəm. Axı onların hərəsi
bir fərddir. Doğrudur, hadisələr, dramatik vəziyyətlər
arasında bənzərlik, oxşar zahiri əlamətlər
tapmaq mümkündür. Lakin bütün bunların
müqabilində onlar hardasa bir-birindən fərqlənir və
ya digər keyfiyyətləri ilə seçilirlər”.
Hökumə xanımın
Kleopatrası
Vaxtilə
Hökumə Qurbanova ilə bir səhnəyə
çıxan və ya onu səhnədə görən
insanlar az da olsa yaşayırlar.
Xalq
artisti Hacı İsmayılov Hökumə Qurbanovanı
gözəl mənəviyyata, istedada və səsə malik
aktrisa kimi xatırlayır: «Mən 1970-ci ildə teatra işləməyə
gələndə Hökumə xanım çoxdan idi ki, bu
teatrda çalışırdı. Mən onunla birlikdə
«Maqbet» tamaşasında səhnəyə çıxdım.
O, Ledi Maqbeti, mən isə kiçik bir epizodu
oynayırdım. Qeybulla Rəsulovun kolxoz həyatından bəhs
edən bir tamaşasında da mən polis nəfəri rolunu,
o isə kolxoz sədri rolunu oynayırdı. Sonralar da bir
neçə tamaşada tərəf-müqabili olduq».
H.İsmayılov deyir ki, o dövrdə teatrın səhnəsində
Barat Şəkinskaya, Leyla Bədirbəyli, Nəcibə Məlikova,
Sofa Bəsirzadə kimi aktrisalar çalışırdı:
«Onların arasında Hökumə xanım seçilirdi. Onun
«Qış nağılı»ndakı Germiona rolunu səhnədə
görmüşəm. Həmin tamaşada aktrisa heykəl kimi
canlanırdı. «Nişanlı qız» tamaşasında Bənövşə
rolunu da çox gözəl oynayırdı». Aktrisanın
«Antoni və Kleopatra»dakı Kleopatra rolu isə Hacı
İsmayılovun yaddaşına həmişəlik
yazılıb: «Kleopatra rolunu olduqca gözəl
oynayırdı. Tamaşanı Tofiq Kazımov
hazırlamışdı.
Ümumiyyətlə,
o tamaşa çox gözəl hazırlanmışdı. Hökumə
xanımın rolu isə hamıdan yüksəkdə
dayanırdı. Mənə elə gəlir ki, bu rol onun
yaradıcılığında zirvə idi». H.İsmayılov
aktrisanın öz sənət yoldaşları ilə səmimi
münasibətlərindən də danışdı:
«Düzdür, mən onun yaradıcılığının
son dövründə teatra gəlmişəm. Həmin
müddətdə də aktrisanın xüsusən gənclərə
qarşı səmimi münasibətinin şahidi olmuşam.
Hamı ilə deyib-gülürdü. Öz hörmətini də
saxlayırdı. Bir aktrisa kimi danışığı, hərəkəti
gənclərə əsil nümunə idi. Hökumə xanım
aktrisa kimi öz qürurunu qorumağa üstünlük
verirdi».
Biz ondan çox şeylər
öyrəndik
Xalq
artisti Rafiq Əzimov isə hələ orta məktəb illərindən
Hökumə Qurbanovanın oynadığı rollara maraqla
baxdığını xatırlayır. “Hökumə
xanımın çox maraqlı aktrisa olduğunu
oynadığı rollarda müşahidə etmişəm. Ən
çox sevdiyim rolu isə Vilyam Şekspirin «Qış
nağılı»ndakı rolu idi. Səhnədə heykəl
kimi 10-15 dəqiqə tərpənmədən duruşu indi də
gözlərimin qarşısındadır. Aktrisa lazım gələndə
səhnədə dəqiqələrlə mərmər abidə
kimi "donub" qala bilirdi. Pauzaları baxış və hərəkətləri
ilə ustalıqla "doldururdu". Hökumə Qurbanova digər
aktrisalardan seçilirdi”.
R.Əzimovun
fikrincə, belə sənətkarlar nadir hallarda sənət
aləminə gəlir. “Çünki sənət aləmində
Hökumə Qurbanova səviyyəsinə çatmaq
üçün gərək rolların onun kimi
ifaçısı olasan. Yalnız belə rolları yaradan
aktrisa o zirvəyə çata bilər».
R.Əzimov
Hökumə Qurbanova ilə teatrda
çalışdığı illərdə bir neçə
tamaşada tərəf-müqabili olduğunu da
xatırlayır: «Çingiz Aytmatovun «Ana tarlası» əsəri
əsasında hazırlanan tamaşada mən də
oynayırdım. Aktrisanın bir-birindən rəngarəng
obrazlarının şahidi olmuşam. «Fərhad və
Şirin»də oynadığı Şirini görmüşəm.
Vaxtilə Ələsgər Ələkbərovla oynayan aktrisa
Moskvada keçirilən mədəniyyət
ongünlüyündə də bu tamaşanı oynadı. Həsənağa
Salayev Fərhad, Hökumə Qurbanova isə Şirin rolunda səhnəyə
çıxdı. Hökumə Qurbanovanın uğurlu
rollarından biri də Tofiq Kazımovun quruluşunda «Antoni və
Kleopatra» tamaşası idi. Onun Kleopatrası aktrisanı əvəzolunmaz
rol ifaçısı kimi yaddaşımda saxlayıb. «Sənsiz»,
«Mariya Tüdor» tamaşalarındakı bənzərsiz
rolları da xətrimdədir. O tamaşalar indi də
gözümün qarşısındadır. Hökumə
Qurbanovanın o zaman SSRİ Xalq artisti adına layiq
görülməsi də məhz bu rolların nəticəsi
idi». R.Əzimovun fikrincə, Hökumə Qurbanova bu gün də
silsilə aktrisaların siyahısında ön sıralarda
durur. Mən siyahıda Mərziyə Davudovanı da
görmüşəm, Barat Şəkinskayanı da. Hökumə
Qurbanova öz məktəbinin davamçısı kimi
yetişdirdiyi qızı Vəfa Fətullayevanın hər
bir addımını bir müəllimə kimi izləyir və
qiymətləndirirdi».
R.Əzimov
qeyd edir ki, Hökumə Qurbanovanın gözəl bir aktrisa
kimi yetişməsində rejissorların da böyük rolu
olub: “Mən onun görkəmli aktrisa olmasından
danışarkən Hökumə xanımın müəllimlərini
də unutmaq istəmirəm. Ədil İsgəndərov, Mehdi
Məmmədov, Tofiq Kazımov kimi sənətkarlar
olmasaydı, deyərdim ki, Hökumə Qurbanova da o səviyyəyə
çata bilməzdi. R.Əzimov danışır ki,
aktrisanın məşq proseslərinə baxanda belə, proses
zamanı yaranan obrazlardan çox şeylər öyrənib:
“Hökumə xanımın oynadığı tamaşalarda
kiçicik rolda oynasaq belə, çox şey öyrənirdik.
Elə məşq prosesində bu aktrisanın oyununa valeh
olurduq”.
"Ürəyimdən tikan
çıxardın"
Aktrisanın
şəxsi həyatındakı uğursuzluq obrazların
dolğun olmasını sanki tamamlayırdı. “Ələsgər
Ələkbərovla ayrıldıqdan sonra həyatındakı
natamamlıq ona əzab verirdi. Çoxları da onun taleyindəki
yarımçıqlığa təəssüflənirdi...
Tale onu teatrın baş rəssamı Nüsrət Fətullayevə
yaxınlaşdırdı”- deyə Hafis Fətullayev
xatırlayır. “Onlar 25 ilə yaxın bir yerdə
ömür sürdülər. Sevimli qızı Vəfa
öz şıltaqlığı, mehribanlığı və
səmimiyyəti ilə bu ailənin bağlarını daha da
möhkəmləndirdi. Hökümə xanım istəməsə
də, qızının onun sənət yolunu davam etdirməsinə
xeyir-dua verdi. Qəlbində isə özü çəkdiyi əzabların,
ağrı-acıları qızının da çəkməsini
istəmirdi”.
Vəfa
dünyasını erkən dəyişəndə
ömür boyu çəkdiyi ağrı-acılara dözmək
üçün Hökümə xanım Allahdan möhlət
istəyir. "Vəfanın ölümündən 2 ay sonra əmim
vəfat etdi. Vəfanın ölümü onun
üçün böyük faciə idi" - deyə Hafis
müəllim danışır: “Sevimli qızının
ölümündən sonra Hökumə xanım da xəstələndi.
Vəfanın ölümündan 10 gün keçəndən
sonra onun haqqında "Ömür vəfa etsəydi"
verilişini hazırlamağa başladım. Verilişdə Vəfanın
yaşadığı ev, ata-anası, teatra gəlməsi,
yaradıcılığa başlaması - hamısı əhatə
olunmuşdu. Veriliş çox gözəl alındı.
Hökümə xanım həmin verilişə
"Leçkomissiya"da baxdı. Yadımdadır,
bütün həkimləri palataya yığmışdı.
Mən də, o da verilişin necə olacağı barədə
həyəcan keçirirdik. Verilişdən sonra məni
qucaqlayıb öpdü. Veriliş çox xoşuna gəlmişdi.
"Ürəyimdən tikan çıxardın" - deyə
doluxsundu. Bəlkə sevimli qızının vaxtsız
ölümü olmasaydı Hökumə xanım da çox
yaşayacaqdı...’’
Bu il
görkəmli aktrisanın 100 illik yubileyi keçiriləcək.
Aprel ayının 10-da Azərbaycan teatrının 140 illiyinə
həsr olunan təntənəli mərasimdə də
heç şübhəsiz, adları qürurla çəkiləcək
aktrisalardan biri də Hökumə Qurbanova olacaq.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2013.-19 mart.-S.9.