Varmı səhnəmiz səhnələr
içində?
Bu gün milli teatrımızın dünya
teatr prosesinin tamhüquqlu üzvü olduğunu demək çətindir
Hər
il Beynəlxalq Teatr Günü münasibəti ilə
nüfuzlu incəsənət xadimləri dünya ictimaiyyətinə
müraciət edir. Bu ənənənin
əsasını qoyan və ilk dəfə dünya
ictimaiyyətinə Teatr Günü
münasibəti ilə ismarıc göndərən
fransalı yazıçı Jan Kokto olub.
Beynəlxalq
Teatr İnstitutunun 1961-ci ildə Vyanada keçirilən IX
konqresində qəbul edilmiş qərara əsasən, hər
il martın 27-i Beynəlxalq Teatr Günü kimi qeyd olunur. Milli
teatr tarixi 1873-cü ildən başlanan Azərbaycanda da Beynəlxalq
Teatr Günü münasibətilə silsilə tədbirlər
keçirilir. Uzun və şərəfli tarixi yol
keçmiş milli teatrımız son illər ərzində
daha da inkişaf edərək yeni mərhələyə qədəm
qoyub. Azərbaycan teatrının beynəlxalq aləmdə
hansı səviyyədə olduğunu öyrənmək məqsədilə
ünvanladığımız suallara cavablar isə müxtəlif
oldu.
Sənətşünaslıq
doktoru, professor Məryəm Əlizadə bu gün Azərbaycan
teatrının xarici əlaqələrinin gücləndiyini və
beynəlxalq aləmdə kifayət qədər
tanındığını qeyd etdi: “Azərbaycan teatrı
inkişaf etdikcə xarici teatrlarla olan əlaqələri daha
çox artmaqdadır. Bütün bu əlaqələrin həyata
keçməsinə imkan yaradan Azərbaycan teatrı ilə
bağlı 2009-2019-cu illəri əhatə edən dövlət
proqramıdır. Bu proqram çərçivəsində
2010-cu ildə Çexov Teatr festivalının “İpək
yolu” layihəsi Bakıda relizə olundu. 2010-cu ildə Azərbaycanda
Birinci Beynəlxalq Teatr Konfransı oldu. Ötən il bunun
davamı olaraq ikinci belə bir konfrans həyata keçirildi. Konfransların
keçirilməsində əsas məqsəd isə 40-dan
artıq ölkənin teatr xadimləri
arasında ünsiyyət yaratmaq, fikir mübadiləsi etmək və
qarşılıqlı anlaşmaya imkan yaratmaqdan ibarət idi. 2011-ci ildə Beynəlxalq Kukla
Teatrları Festivalı keçirildi. Bu il isə bunun davamı olaraq ikinci belə
festival keçiriləcək. Azərbaycan teatrları beynəlxalq təşkilatlara, qurumlara
üzvdür. Hazırda
Azərbaycan Dövlət
Kukla Teatrı
UNİMA-nın, Gənc
Tamaşaçılar Teatrı
ASİTEJ-in, Musiqili Komediya
Teatrı isə Beynəlxalq Musiqili Teatrlar Assosiasiyasının
üzvüdür. Bizim teatr
tənqidçiləri Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyasının üzvüdür.
Bütün bunlar Azərbaycanın
teatr prosesinin inkişafı ilə sırf əlaqədardır.
Ölkəmiz inkişaf etdikcə
bütün dünyanın
Azərbaycanın incəsənətinə
və teatrlarına marağı artır.
Azərbaycan teatrı yüksələn
xətt üzrə inkişaf etməkdədir.
Azərbaycana əcnəbi ölkələrin
teatrları qastrol tamaşalarına gəlirlər.
Bizim teatrlarımız üçün
beynəlxalq festivallarda
iştirak etmək demək olar ki, adi hala
çevrilib. Azərbaycan teatrı
dünya teatr prosesinin tam hüquqlu bir üzvü kimi fəaliyyət göstərir. Bu gün biz beynəlxalq teatr məclislərində
öz sözümüzü
deyə bilirik”.
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, teatrşünas Vidadi Qafarov isə Azərbaycan teatrının
beynəlxalq miqyasda fəaliyyəti haqqında
müsbət rəylər
səsləndirə bilməyəcəyini
təəssüflə qeyd
etdi: “Hələ ki Azərbaycan teatrı yalnız postsovet məkanındakı
teatr festivallarında fraqmental şəkildə
iştirak edir. Teatrımız nəinki Avropa,
heç MDB teatr prosesinin də üzvi tərkib hissəsinə çevrilə
bilməyib. Nə
Avropa, nə də MDB teatr məkanına inteqrasiya edə bilməyib. Düzdür,
bu yöndə çalışmalar var, amma hələ ki bu çalışmalar
yetərincə deyil.
Və mən düşünmürəm
ki, bunun səbəbi bizim aktyor və rejissorlarımızın zəifliyindədir.
Bizim kifayət qədər yaradıcı
potensialımız var. İş
ondadır ki, ölkə Prezidentinin teatrla bağlı məlum sərəncamlarının
olmasına baxmayaraq, nə vahid teatr
konsepsiyamız, nə
də vahid, bütöv, milli teatr prosesimiz var. Azərbaycan teatr məkanında pərakəndəlik
müşahidə olunur”.
Teatrşünas, filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru,
dosent Rauf Sadıqov əvvəllər
teatr prosesinin daha canlı olması və bu gün teatrlarımızın
inkişafı üçün
müxtəlif amillərin
nəzərə alınmamasından
danışdı: “Bu gün
Azərbaycanın incəsənəti
çox inkişaf edib. Ancaq bəzən hansısa
sahədə gerilik özünü açıq
şəkildə büruzə
verir. Əvvəllər rejissorluq ixtisasında
oxuyan tələbələr
üçün təhsil
5 illik idi. İndi isə bir il azaldıb, 4 illik olub. Bu gün
təhsil sisteminin dəyişikliyə ehtiyacı
var. Azərbaycan teatrının
inkişafı üçün
ilk olaraq təhsili genişləndirmək və
inkişaf etdirmək,
daha sonra əcnəbi ölkələrin
teatrları ilə geniş əlaqə yaratmaq lazımdır.
Aktyorlar bilməlidir ki, vətənindən kənarda
hansı tamaşalar hazırlanır, orada aktyor oyunu necə
xarakterizə olunur.
Bu gün maddi
imkansızlıqdan aktyorlarımız
bundan xəbərsizdirdlər.
Ən əsas məsələ isə teatr tənqidini yenidən qurmaq və tərifə son vermək lazımdır. Teatr tənqidçisi
rejissor və aktyordan yüksəkdə
durmalıdır. Qonşu dövlət
olan Rusiyanın teatrı dünya səviyyəsində tanınır
və sevilir. SSRİ dövründə rus teatrları ilə geniş əlaqələrimiz var idi. Aktyorlarımız və rejissorlarımız
oraya gedib, təcrübə toplayıb,
teatlarımızda yeni
quruluşda tamaşalar
hazırlayırdılar. Əvəllər Dostluq Teatrı
fəaliyyət göstərirdi
və oraya Leninqradın (Sankt-Peterburq),
Moskvanın və digər ölkələrin
ən yaxşı teatrları dəvət olunurdu. Bu gün
Dostluq Teatrının
yenidən bərpa olunmasına böyük ehtiyac var. Həmin teatrın tamaşaları
çox mükəmməl
və rəngarəng
idi. Orada əcnəbi tamaşalar
nümayiş olunurdu və bizim aktyorlarımız,
rejissorlarımız həmin
tamaşalardan nə isə öyrənirdilər.
Nəinki sənət adamlarımız,
hətta tamaşaçılar
belə fərqli üslubda hazırlanmış
tamaşaya baxmağa maraqlı idilər”.
Teatrşünas köhnə tamaşaların
daha çox baxımlı və keyfiyyətli olduğunu da qeyd etdi:
“Bu gün teatr tənqidini tərif üstələyib. Teatrşünasların əksəriyyəti jurnalistikaya
meyillidir. Məryəm Əlizadənin, İlham Rəhimlinin, Mahmud Allahverdiyevin
resenziyaları kimi tənqidi resenziya yazan teatrşünaslarımız
azlıq təşkil
edir. Teatrşünasları da qınamaq
olmur, çünki onlar kimisə tənqid etsələr, həmin gün o teatrın qapısı teatrşünas üçün
bağlanacaq. Vaxtilə Ədil
İsgəndərovla Əlsgər
Ələkbərovun düşmənçilik
münasibətləri var
idi. Ancaq Ə.İsgəndərov quruluş verdiyi demək olar ki, bütün tamaşalarında Ələsgər
Ələkbərova baş
rolları həvalə
edirdi. Bu gün
o proses davam etmir. Bu kimi münasibətlər Azərbaycan
teatrının inkişafına
öz təsirini göstərir. Vaxtilə
Moskvada “Teatr”, “Teatralnaya jiznğ” kimi jurnallar dərc olunurdu. Bizim aktyorlar da o jurnalları oxuyub oradan yeni ifa,
quruluş, oyun tərzi öyərnməyə
çalışırdılar. Son zamanlar Akademik
Milli Dram Teatrı tamaşaların hazırlanmasında
fərqlilik edib, teatra əcnəbi rejissorlar dəvət edir. Həmin rejissorlar da
Azərbaycanda öz ölkəsinin teatr prosesini təbliğ edir. Düşünürəm
ki, bu da
Azərbaycan teatrının
inkişafına səbəb
ola biləcək
amillərdən biridir”.
Teatrşünas, AMEA Memarlıq və
İncəsənət İnstitutunun
dissertantı Könül
Əliyeva Azərbaycan
teatrının dünya
miqyasında tanınmamasının
səbəblərini açıqladı:
“Bu gün, özəlliklə
də Beynəlxalq Teatr Günündə milli teatrımız haqqında çox yüksək fikirdə danışmaq, əlbəttə,
hər bir teatr adamının arzusudur. Təbii ki, aparılan
islahatlar, həyata keçirilən layihələr
teatrın inkişafına
yönəlsə də,
“Hamburq hesabı” prinsipi ilə davransaq, açıq etiraf etməliyik ki, bu gün
Azərbaycan teatrı
böyük mənada
beynəlxalq arenaya çıxmaq gücündə
və imkanında deyil. Bunun da bir sıra
obyektiv və subyektiv səbəbləri
var. Belə ki, əyalətçilik, məhəlli
düşüncə, problematikanın
bəsitliyi, sönük
ideyalar rejissor düşüncəsinin cəsarətsizliyi,
mövzu kasadlığı,
köhnəlmiş texnika
və texnologiyalar, dünya teatrının janr əlvanlığı
fonunda janr yeknəsəqliyi və digər sadalaya bilmədiyim bu kimi səbəblər beynəlxalq arenaya keyfiyyətsiz, aktual olmayan bədii-estetik məhsulun təqdim olunması ilə nəticələnir. Bütün teatr
icmamızı Beynəlxalq
Teatr Günü münasibətilə təbrik
edir və ümid edirəm ki, bu bayramın
nə zamansa bizə də tam şəkildə aidiyyatı
olacaq”.
Qeyd
edək ki, ötən illər ərzində respublika
teatrları dünyanın 20-dən artıq ölkəsində,
o cümlədən ABŞ, Almaniya, Türkiyə, Rusiya,
Belarus, Gürcüstan, Fransa, Mərakeş, Finlandiya, İran,
Misir, Hollandiya, Estoniya, Bolqarıstan, Ukrayna, Türkmənistan,
Tacikistan, Başqırdıstan, İsveçrə, Moldova,
Serbiyada keçirilən beynəlxalq tədbirlərdə
ölkəmizi ləyaqətlə təmsil ediblər. Ötən
dövr ərzində Azərbaycana xarici ölkələrdən
11 teatr kollektivi qastrol səfərinə gəlib. Eyni zamanda,
xarici dövlətlərdən 30 nəfər
tanınmış rejissor, baletmeyster xoreoqraf, teatr rəssamı
tamaşa hazırlamaq üçün Azərbaycana dəvət
olunub.
İnanırıq
ki, 700-dək aktyoru birləşdirən, yaranmasının
140-cı ildönümünü qeyd edən Azərbaycan
teatrı qarşıdakı illərdə biri-birindən
maraqlı səhnə əsərləri ilə daha böyük
tamaşaçı alqışı qazanacaq və ölkə
mədəniyyətinin inkişafına böyük töhfələr
verəcək.
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2013.-28 mart.-S.13.