MKM –ə təqdim olunan
bəzi əsərlər Hollivud filmlərinə
oxşayırdı
Zahir Əzəmət: «20
yaşına çatmayan gənclər
birdən-birə 3-4 roman təqdim
etmişdilər. Sonradan aydın oldu ki, onlar
heç 2-3 Azərbaycan müəllifinin əsərini
oxumayıblar»
Milli
Kitab Mükafatının onluğu açıqlanıb. 200-dən artıq əsərin təqdim olunduğu Milli Kitab Mükafatının ənənəvi olaraq müsabiqədən razılar və
narazılardan ibarət iki cəbhəsi
yaranıb. İyirmilikdən onluğa adlaya bilməyənlər adətincə müsabiqənin
nəticələrini ədalətsiz sayır, onluğa
düşüb qaliblik
uğrunda mübarizə aparanlar
isə hələ ki, yaranan
söz-söhbətləri, narazılıqları təbii hesab edirlər.
Amma
müsabiqə bu siyahılarla yekunlaşmır. Tərkibi
tanınmış yazar və ictimaiyyət nümayəndələrindən
ibarət Münsiflər Heyəti bir neçə ay ərzində
ən yaxşı əsəri müəyyənləşdirəcək.
Ekspertlərin
sözlərinə görə, hələ təqdim olunan əsərlərin
arasında iyirmiliyə və onluğa düşməyən əsərlər
də var ki, onlar da müəyyən nominasiyalarda qalib olmaq
şanslarını itirməyiblər. Belə ki, gənclər,
şeir, nağıl nominasiyalarının qalibini münsiflər
yox, ekspertlər seçəcək. Yəni, böyük
olmasa da bəzi şanslar, bəzi ümidlər hələ
itirilməyib.
İdeallıq axtarmağa dəyməz
“Bundan
sonrakı mərhələ artıq ekspertlərin işi
deyil. Buna münsiflər qərar verəcək. Bizim işimiz
bu mərhələyə qədər idi” deyən MKM-nin
eksperti Zahir Əzəmət ümumiyyətlə, müsabiqənin
proseduru haqqında məlumat verərək bildirib ki, təqdim
olunan əsərlər bir neçə mərhələdən
keçir. Belə ki, əsərlər ilkin mərhələdə
beş kriteriya - üslub, dil, ideya, süjet və forma üzrə
qiymətləndirilir:
«Ekspertlər
bu şərtlər əsasında qiymətləndirmə
aparırlar və ələnərək əvvəlcə 20 əsər
təyin edilir. Daha sonra bu 20 əsərin arasından təkrar
səsvermə keçirilərək, həmin 5 ekspertin ortaq rəyi
ilə ən çox səs toplayan 10 əsər növbəti
qısa siyahıya daxil edilir. Nəticə təkcə bir nəfərin
yox, 5 ekspertin rəyini əks etdirir». Z.Əzəmətin
sözlərinə görə, müsabiqəyə təqdim
olunan əsərlərə rəqabətin o qədər də
güclü olmadığını deməyə əsas
verir: «Ən yaxşı əsərlər elə iyirmilikdə
öz əksini tapmışdı. Müəyyən
kriteriyalar əsasında bəziləri onluğa
düşdü. Baxmayaraq ki, müəyyən gənclər
narazılıq etdi. Biz Apelyasiya Şurası təşkil etdirərək
onların iradlarını dinlədik və
cavablandırdıq. Əslində elə bir
narazılıq da yox idi. Onsuz da hamını razı salmaq mümkün deyil. Əsas hədəf iyirmiliyə daxil edilən əsərləri diqqət mərkəzinə
gətirmək, kitabların oxunmasına nail
olmaq, müəlliflərin
yaradıcılığının kölgədə
qalmamasına maraq yaratmaqdır. Biri qalib gələcək,
biri gəlməyəcək – bu, sonrakı texniki məsələlərdir.
Bu iki ildə kim ki, əsər yazıb
və müsabiqəyə təqdim etməyi lazım bilib onların arasından yaxşı olan əsərləri seçib
diqqət mərkəzinə gətirməyə
çalışmışıq».
Müsabiqəyə
təqdim olunan əsərlər arasında rəqabətin
güclü olmamasına aydınlıq gətirən ekspert
qeyd edib ki, bunun müxtəlif səbəbləri ola bilər:
«Ədəbiyyat o demək deyil ki, mütləq planla
müsabiqə üçün güclü əsər
yazılmalıdır. Ola bilər ki, bir il sonra hansısa
yaxşı bir əsər yazılsın. Ola bilər ki, kimsə
öz əsərlərini təqdim etməyib. Müsabiqəyə
təqdim olunan əsərlər konkret olaraq son ilyarımı
əhatə edən əsərlərdir. Ola bilsin ki, bu
müddət ərzində çoxlu yaxşı əsərlər
də yazılmayıb. Biz hər il çox çətinlik
çəkirdik. Müəyyən rəqabət mühiti
olurdu. Mən demirəm ki, indi yaxşı əsərlər
yoxdur. Biz iyirmiliyi müəyyən edəndə o qədər
çətinlik çəkmədik. İyirmilikdə qabaran əsərlər
ilk dövrdən favoritliyini sona qədər saxladı. Bir də
var ki, bir yer üçün iki-üç müəllif
mübarizə aparsın. Biz də onları müəyyən
etmək üçün səhvə yol verməməyə
çalışırdıq. Amma bu il elə olmadı».
Ekspertin
fikrincə, gənclərin müəyyən uğurlu əsərləri
müsabiqəyə təqdim olunub. Bununla belə, müəyyən
qüsurlar da üzə çıxıb: «Biz müzakirələrdə
də bunları vurğuladıq. Hiss olunurdu ki, bəzi əsərlərdə
müəyyən tələskənlik var. Ümumi tendensiya isə
o idi ki, populyar ədəbiyyata meyl sürətlə artıb.
Bir çox tanınan və tanınmayan gənclərin əsərləri
Hollivud filmlərinin təsiri altında yazılmış əsərlərdir.
20 yaşına çatmayan gənclər birdən-birə 3-4
roman təqdim etmişdilər. Bizə sonradan da aydın oldu
ki, onlar heç 2-3 Azərbaycan müəllifinin əsərini
oxumayıblar. Sadəcə, 30-40 Hollivud filmini seyr edərək
roman yazıblar. Görünür, bu da müasir dövrün
“tələb”ləridir.”
Onluğa
düşə bilməyən müsabiqə
iştirakçılarının arqumentlərinə
münasibət bildirən ekspert qeyd edib ki, müzakirələrdən
sonra onların bir çoxu nəticələrlə
razılaşıb: «Aralarında 1-2 nəfər isə hesab
edirdilər ki, onların əsərləri çox
güclüdür. Ancaq əsas problem dil, bədiyyatla
bağlı idi. Onlar hesab edirlər ki, dil o qədər vacib
deyilmiş və onların süjeti ən yaxşıdır.
Biz qüsurları söyləyəndə təbii ki, kimsə
razılaşırdı, kimsə yox. Ümumiyyətlə, ədəbiyyat
elə bir sahədir ki, ona nəzəri baxımından kiməsə
başa salmaq istəyəndə bəlkə illərlə həmin
adama dərs keçməlisən. Ya da hər kəs öz
içində o nöqtəyə gəlib çıxır. Ədəbiyyat
istedad və təcrübənin
çuğlaşmasıdır”.
Zahir
Əəzəmət istisna etmir ki, nəticə həm də
müsabiqəni təmsil edən 5 ekspertin ortaq rəyi deməkdir:
“Bəlkə də ekspertlərin tərkibi başqa cür
olarsa, iyirmilikdə 3-4 müəllif fərqlənə bilər.
Amma hər kəs bilir ki, biz neçə illərdir
seçimi hansı qaydalarla aparırıq,
kriteriyalarımızı da açıq-aydın izah
etmişik. Hər kəs də bu şərti qəbul edərək
müsabiqəyə əsər təqdim edib. Heç bir
müsabiqənin nəticəsi də «Ədəbiyyat
yalnız budur» demək deyil. Ədəbiyyat hər hansı
idman yarışı da deyil. Yəni Məsələn, Nobel
mükafatı alanların siyahısına baxaq. Məsələn
Tolstoy kimi bir yazıçı bu mükafatı almayıb.
Ancaq dünya klassik ədəbiyyatında ən yüksək
zirvədə dayanır. Elə yazıçılar da var ki,
bu mükafatı alsalar da adları unudulub. Mükafatlar şərtidir”.
Ekspert mümkün qədər obyektivliyə yaxın nəticə
əldə etməyə çalışdıqlarını
qeyd edib: “Biz obyektivliyə yaxın olmağa
çalışırıq. Həyatın heç bir sahəsində,
heç bir prosesdə mütləq obyektivlik yoxdur.
İdeallıq axtarmağa da dəyməz”.
“Yaxşı heç nə
gözləmirdim”
Ekspertlərin
rəyləri əsasında baş verən ələnmə
yuxarıda qeyd etdiyim kimi, birmənalı
qarşılanmayıb. Xüsusən, təşkilatçılardan
birinin “Faciə onluq elan olunandan sonra baş verəcək”-
sözləri adı onluğa düşməyənlər
arasında az qala ajiotaj yaradıb. Məsələn, Milli Kitab
Mükafatında «İkinci oğul» adlı əsəri ilə
təmsil olunan Əliabbas Bağırovun fikrincə,
müsabiqə həmişəki kimi ədalətsiz
keçirilib:
«Mən
bu müsabiqədən nə gözləyirdimsə, o nəticə
də oldu. Düzü, yaxşı heç nə gözləmirdim.
İyirmilik elan olunanda Rəşad Məcid dedi ki, “nə qədər
bu siyahıda Əliabbas Bağırovun, Aslan Quliyevin, Eyvaz
Zeynalovun imzaları olacaq? Hər yerdə bunların
adlarıdır”. Əslində mən bu müsabiqəyə əsər
təqdim etmək istəmirdim. Sadəcə, dostum Aslan Quliyev
dedi ki, bəs biz əsərlərimizi hara təqdim etməliyik?
Yazıçılar Birliyi, Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi müsabiqələr keçirir. Biz ora əsər
vermirik. Heç olmasa, Milli Kitab Mükafatına əsər
verək. Bəlkə həqiqət heç olmasa, burada qala. Mən
də buna görə əsər təqdim etdim ki, müsabiqənin
nəbzini yoxlayım”.
A.Bağırov
iddia edir ki, o müsabiqədə birincilik qazanmaqdan
ötrü yox, əsərinin təbliğ olunmasından
ötrü iştirak edib: “Sadəcə, istəmişdim ki, əsərimin
bir qədər reklamı olsun. Heç olmasa, bilsinlər ki,
belə bir əsər var. Təəssüf ki, o əsəri
bizim oxucularımız oxumayıblar. Mən müsabiqədə
təmsil olunan ekspertlərin zövqünə yüksək
qiymət verirəm. Sadəcə, elə başa
düşürəm ki, onluğun
formalaşdırılması onların iştirakı ilə
olmayıb. Əgər onların sözləri keçirdisə,
hesab edirəm ki, mənim əsərim mütləq onluğa
düşərdi». Ə.Bağırov onluğa daxil olunan əsərlərin
layiqli olduğunu da istisna etmir: «Adı onluğa daxil olan
müəlliflər hamısı mənim hörmət etdiyim
yazarlardır. Onlara qarşı heç bir iddiam yoxdur.
Onların əsərləri də ədəbiyyatımızın
qazancıdır. Mən də qalib gəlsəm,
başqası da gəlsə – bunlar hamısı ədəbiyyata
qalır. Bizə heç nə qalmır».
“Bu narazılıqlar
olmalıdır”
“Kuma-Manıç
çökəkliyi” əsəri ilə adı MKM-nin
onluğuna düşən Azad Qaradərəli isə hesab
edir ki, hər bir müsabiqə ədəbiyyatımızın
təbliğinə və inkişafına xidmət edir: «Mən
inanmasaydım, bu müsabiqəyə əsər təqdim etməzdim.
Ekspertlərə, təşkilatçılara inanıb əsər
vermişəm». Bununla belə, A.Qaradərəli ideal
müsabiqə olmadığını da istisna etmir: «Təbii
ki, bu müsabiqənin də kəm-kəsirləri var. Ancaq mənə
elə gəlir ki, indiyə qədər keçirilən
müsabiqələrin içində bu, ən layiqli
müsabiqədir. Gələcəkdə mənim bu müsabiqədə
yer tutub-tutmayacağımdan asılı olmayaraq bu, bizim ədəbiyyatımızın
xeyrinə olan bir müsabiqədir».
A.Qaradərəli
müsabiqənin qısa siyahısı ilə bağlı
yaranan narazılıqlara da münasibətini bildirib: «Bu
narazılıqlar olmalıdır. Heç kimə demək
olmaz ki, sən niyə narazısan? Hər kəs
yazdığı əsəri ən yaxşı hesab edir. O,
fikirləşir ki, onun əsəri siyahıya düşməli
idi. Bu baxımdan bu cür iradlar da təbii
qarşılanmalıdır».
Göründüyü
kimi, narazılar öz fikirlərində qalır, təşkilatçılar
isə “ideallıq heç yerdə yoxdur” deməklə bir
növ yaxalarını kənara çəkirlər. “Biz həqiqəti
axtarırıq” deyilsə də qızıl həqiqətə
hələ ki, can atan o qədər də görünmür.
Nə qədər “yaxşı əsərlər milli ədəbiyyatımız
üçündür” fikirləri səslənsə belə.
Görünür oxucu kitabı əlinə almayınca, tərəzinin
gözü həmişə əyri qalır.
Yenə
də son nəticəni gözləyək...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2013.-29 mart.-S.11.