Hamının aşiq olduğu Leyli və Məcnun
(Mehdi
Məmmədovun təqdimatında)
Leyli
və Məcnun... Sözlə ifadə edilməyəcək qədər
dəyərli olan “Leyli və Məcnun” dastanı, əfsanəsi,
poeması, tamaşası, filmi milli dərkimizin,
düşüncəmizin ən ali zirvəsini hər bir zaman
fəth etmişdir. Biz sevə-sevə “Leyli və Məcnun”u
dinləyirik, oxuyuruq, həssaslıqla bu mövzuya toxunuruq.
Bildiyiniz kimi, 9-19 mart tarixlərində
III Beynəlxalq Muğam
Festivalı keçirildi. Artıq
adət etdiyimiz kimi yeni simaların
tapıntısı, Ustadların
rəyləri, yüksək
səviyyəli çıxışlar,
simpoziumlar və nələr... nələr...
III Beynəlxalq Muğam Festivalının
açılışı 9 martda Heydər Əliyev Mərkəzində
oldu. Sonrakı günlərdə müxtəlif muğam ifaçıların müxtəlif
bölgələrdə çıxışlarına
həsr olunmuş konsert proqramları öz axarı ilə davam etdi.
Leyli və Məcnun... Haqqında nağıllar,
dastanlar yazılan, sevgiləri əfsanəyə
çevrilən iki gənc, iki aşiq... Onların adı yüz illərdir ki, dillərdən düşmür...
Əbədi eşq hekayəsindən söz düşəndə kimi bu nakam aşiqləri
yada salır, kimi Dante və Biatriça, Petrarka və Laura, Romeo və Cülyetta, Don Kixot və Dulsineya pıçıldayır, kimi
də Ustad və Marqarita deyir...
Mehdi Məmmədov... Tarix təkrarlanır... Ustad rejissorun
genetik istedad daşıyıcısı olan
digər bir isim-gənc rejissor Mehdi Məmmədov. Yeni quruluşda təqdim olunan film-opera qısa müddətdə hazırlanıb,
tamaşaçılara çatdırıldı.
Milli Konservatoriyanın
rektoru, xalq artisti Siyavuş Kəriminin təşəbbüsü
ilə daha bir yeniliyə imza atıldı: operanın ilk studiya yazılışı həyata
keçirildi. Yüksək
keyfiyyətli bu kompakt-disk zamanın fövqünə yüksələn
aşiqlərə sözün
və musiqinin ecazkar təsirilə XXI əsrdə yeni ruh, nəfəs verdi...
Məhəmməd Füzuli və
Üzeyir Hacıbəyov...
Leyli və Məcnun... Bəşər
mədəniyyəti tarixində
adı əbədiləşən
vəfalı Leyli ilə eşqdən dəli-divanə olan Məcnunun əfsanəsi dinləyənləri bu gün də kövrəldir, könülləri
yandırıb-yaxır... Sevgisiz
həyatdan üz çevirən, hər cür köhnəliyə
və mühafizəkar
adət-ənənələrə üsyan edən, insanlığı yeni dünyagörüşə, azad
fikrə səsləyən
Leyli və Məcnun... Dövrə, zamana, mənəvi duxovlara qarşı çıxan nakam qəhrəmanlar... İlk
baxışdan süjeti
sadə görünən
bir sevgi hekayəti... Amma Şərqdə elə bir filosof, şair
tapılmaz ki, bu əfsanədən təsirlənməsin... Nizami
Gəncəvi, Əmir
Xosrov Dəhləvi, Əlişir Nəvai... Dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzulinin 1537-ci ildə
tamamladığı “Leyli
və Məcnun” poemasının motivləri
əsasında Üzeyir
bəy Hacıbəyli
1907-ci ildə ilk operasını
yazır... Bakıda
1908-ci il yanvarın 25-də tamaşaya
qoyulan bu əsərlə müsəlman
Şərqində operanın
əsası qoyulur. İki dühanın-Füzuli sözü
ilə Üzeyir musiqisinin vəhdətindən
doğulan, özündə
iki dünyanı –Şərq və Qərb sənətkarlığını
birləşdirən bu
ölməz sənət
əsəri bəşər
mədəniyyətinə daxil
olan ilk muğam-opera kimi tarixə düşür. Bu sənət
əsəri təsirli
süjet xətti və bənzərsiz musiqisi ilə elə ilk gündən tamaşaçıları heyran
edir...
Dövrün çətinliyinə, sənətin və teatrın əleydarlarının
təzyiqinə baxmayaraq,
“Leyli və Məcnun” operası sevildi, səhnələrin,
repertuarların bəzəyinə
çevrildi... Üzeyir
bəyin operası otuz il sərasər hər mövsümdə tamaşaya
qoyuldu. Operanın yeni quruluşda
səhnələşdirilməsini Soltan Dadaşov, Mehdi Məmmədov, Firudin Səfərov həyata keçirirdi.
1912-ci ildə “Orucovlar qardaşları” mətbəəsində operanın
ilk librettosu, sonra isə Qara Qarayevlə
Nazim Əliverdibəyovun
redaksiyası altında
partitura və klavirləri işıq üzü gördü.
Bu tarixi məqamlar hər zaman tamaşaçı alqışı
qazanan “Leyli və Məcnun”un
dünyəviləşməsi və bəşər mədəniyyətinin inciləri
sırasında yer alması baxımından atılan vacib addımlar idi.
Sonralar dünyanın
bir çox səhnələrini fəth
edən, indiyənədək
də özünəməxsus
konsepsiyası və dramaturgiyası ilə tamaşaçını heyrətləndirən
bu əsəri tamaşaya qoymaq üçün böyük
cəsarət, hünər
tələb olunurdu.
Məcnun...
Amma müsəlman Şərqinin
ilk operasını yaradanların
həqiqi sənət
fədaisi olması, hədsiz ruh yüksəkliyi bütün
maneələrə sinə
gərdi. Daha bir inanılmaz fakt isə, onların çoxunun sənətdə
qeyri-peşəkar olması
idi. Yalnız üç il
sonra, 1911-ci ildə Üzeyir Hacıbəyli yüksək musiqi təhsili almaq üçün Moskvaya gedir. Məcnun rolunun ilk ifaçısı,
Üzeyir Hacıbəylinin
yaşadığı “Təbriz”
mehmanxanasının yaxınlığındakı
su idarəsində işləyən Hüseynqulu
Sarabski də peşəkar deyildi.
Bəstəkar işdə zümzümə
edən bu gəncin səsini təsadüfən eşidib
bəyənmişdi. Bir müddət
keçəndən sonra
Məcnun roluna dəvət olunması gənc Hüseynqulu üçün də gözlənilməz olmuşdu.
Leyli... Dövrün
adət-ənənələrinə görə, müsəlman
qadına səhnədə
çıxış etməyə
icazə verilmirdi.
Çayçı şəyirdi olan
Əbdürrəhman Fərəcovu-cavan
oğlanı Leyli rolunu oynamaq üçün yola gətirdilər. Onu qrimlədilər və əmin etdilər ki, kim olduğu əsla hiss olunmayacaq. Bununla belə o, teatrsevərlərə
edilən ardı-arası
kəsilməyən təqiblər
üzündən ikinci
tamaşada səhnəyə
çıxmaqdan imtina
etdi. Vəziyyətdən çıxış yolu axtaran - o vaxtlar Məcnun rolunun ifaçısı,
Üzeyir bəyin qohumu Bədəl bəy Bədəlbəyli
qardaşı Əhməd
Ağdamskini Leyli rolunu oynamağa razı saldı. Leyli rolunun ilk qadın ifaçısı yalnız
1920-ci ilin ortalarında
səhnəyə çıxdı.
O, Üzeyir bəyin bacısı qızı Məhbubə Paşayeva idi.
Bakı
premyerasından sonra 1913-cü ildə opera bəstəkarın
Vətəni Şuşada tamaşaya qoyuldu və böyük
uğur qazandı. Hüseynqulu Sarabskinin dediyinə görə,
iki tamaşanın bileti bir neçə gün əvvəldən
satılsa da, “Leyli və Məcnun”u görmək istəyənlərin
sayı-hesabı yox idi.
“Tamaşaya
düşmək istəyənlər bilet əvəzinə nəzarətçiyə
5 və ya 10 rubl uzadırdı. O, gələnlərə
deyirdi:-bütün yerlər satılıb: dedim ki, pəncərələri
açın, qoy belə qulaq assınlar. Pərdəni
qaldırdılar, xor “Şəbi-hicran”ı oxudu və ətrafa
dərin sükut çökdü...”.
Bu
gün və indi... Məcnun rolunun ifaçısı, xalq
artisti Mənsum İbrahimov və Leyli obrazının
ifaçısı, xalq artisti Aygün Bayramova iki aşiqin
sevgi hekayətini-müasir lakin, hər bir zaman eyni olan hiss və
həyacanla tamaşaçıları səslərinin sehrinə
qərq edirək çatdırdılar. Bu görüntülərdən
təsirlənməmək, “Şəbi-Hicran”ı dinləyibdə,
laqeyd qalmaq, gənc rejissorun bu işini seyr edibdə fərəhlənməmək
olmur. 3 pərdəli, 6 şəkildən ibarət olan
muğam-opera filminin təqdimatı təkcə bizlərə
deyil, şəhərimizin qonağı olan dünyaca məşhur
Jerar Departye kimi aktyor tərəfindən də yüksək qəbul
olundu və dəyərləndirildi.
Aygün Süleymanova,
teatrşünas
Kaspi.-2013.-30 mart.-1 aprel.-S.10.