Azərbaycan səhnəsinin Mirzağa Əliyevi...
“Elə yeni zirvələr fəth edəcəm ki, indiyə qədər yaratdıqlarım onun yanında kölgədə qalsın”
Mirzağa Əliyev
Milli
Azərbaycan teatrının və mədəniyyətinin elə
simaları var ki, onlar haqqında ümumi danışmaq, eyni
gözəl sözləri hər birinə aid etmək olar. Bu
insanlar teatrımızın dünəni olsa da, bu gün də
onlar haqqında danışırıq, gələcəkdə
də əminəm ki, məhz onlar haqqında tarixi
yaşamımızın nümunələri kimi sevərək
danışacağıq.
Necə
ki, bu gün Mirzağa Əliyevdən
danışırıq...
Zahiri
dəbdəbədən uzaq, daxili sadəliyə yaxın....
Mirzağa
Əliyev Azərbaycan səhnəsinin qüdrətli sənətkarlarından
biridir. O, Azərbaycan aktyorluq məktəbində musiqili
komediya janrının oyun, ifadə vasitələrinin
formalaşmasında böyük işlər görüb.
Görkəmli aktyor, öz estetik prinsipləri, zəngin ifadə
vasitələri, forma və üslub prinsipləri olan bir məktəb
yaradıb.
Qüdrətli
sənətkarın məktəb yaratmış aktyor kimi,
böyüklüyü ondaydı ki, müasirliyi klassik ənənələrdən
uzaqlaşmaqda deyil, onu yeni-yeni ifadə keyfiyyətlərilə
zənginləşdirməkdə görürdü.
Mirzağa
Əliyev 1883-cü ildə Bakının Hövsan kəndində
kasıb ailədə doğulub. Ilk təhsilini mollaxanada, sonra
2 saylı Bakı rus-tatar məktəbində alıb. Əmək
fəaliyyətinə şəhər toxuculuq fabrikində
başlayıb. Aktyor Murad Muradovla tanışlıqdan sonra
onda teatra və xüsusən, aktyor sənətinə
böyük rəğbət oyanıb. Mirzağa Əliyev səhnəyə
ilk dəfə 1901-ci ilin iyununda Nəcəf bəy Vəzirovun
“Müsibəti- Fəxrəddin” (“Çəkmə, çəkə
bilməzsən, bərkdir fələyin yayı”) faciəsinin
tamaşasında Şahmar rolunda qədəm basıb.
Şahmar rolu ilə də dövrün teatr xadimlərinin diqqətini
cəlb edib. Ona İ.Məlikovun “Yaxşılığa
yamanlıq”, S.Qənizadənin “Axşam səbri xeyir olar”,
“Xor-xor”, “Dursunəli və ballıbadı”, R.Əfəndiyevin
“Qan ocağı”, V.Mədətovun “Qırt-qırt” kimi
kiçik dramları və vodevillərinin tamaşalarında
müxtəlif rollarla yanaşı, ciddi tamaşalarda da
xarakterik obrazlar tapşırıblar. Qısa müddətdə
o, nasir-dramaturq Ə.Haqverdiyevin baş rejissorluq etdiyi teatr
truppasında Kərəməli (“Hacı Qara”), Hatəmxan
ağa və Xudaverdi (“Müsyö Jordan və dərviş Məstəli
şah”), Xacə Məsud (“Lənkəran xanının vəziri”-M.F.Axundzadə),
Aşıq Vəli (“Yağışdan çıxdıq,
yağmura düşdük” və ya “Hacı Qəmbər”), Əhməd
“Pəhlivanani-zəmanə” – N.Vəzirov), Hacı Murad
(“Tamahkar” – S.S.Axundov) rollarını oynayıb.
Paralel
olaraq “Nicat”, birinci və ikinci “Müsəlman teatr dəstəsi”ndə
komik-dramatik rollar ifa edən Mirzağa Əliyev 1906-cı ilin
payızında özü “Həmiyyət” truppası
yaradıb. Bir ilə yaxın müddətdə bir çox
pyeslər və dramları tamaşaya hazırlayıb və əsas
rolları da özü ifa edib.
1907-ci
ilin yazında “Həmiyyət” teatr truppası ikinci Müsəlman
Teatr Dəstəsi ilə birləşdi. Mirzağa Əliyev
müxtəlif illərdə həmin truppada, “Nicat”, “Səfa”
mədəni-maarif cəmiyyətlərinin teatr kollektivlərində,
teatr şirkətində (“Müsəlman dram artistləri
ittifaqı”), “Zülfüqar bəy və Üzeyir bəy
Hacıbəyov qardaşlarının müdiriyyəti” teatr
heyətində çalışıb. Hətta eyni zamanda,
bütün mövcud truppaların tamaşalarında xarakter
rollar oynayıb.
Mirzağa
Əliyev 1912-ci ildə tamaşa zamanı səhnədən
çar üsul-idarəsinin əleyhinə tənqidi fikirlər
söylədiyinə görə Həştərxana
sürgün edilib. Bir il sonra Romanovlar sülaləsinin 300
illiyi ilə əlaqədar əfv edilib və yenidən
Bakıya qayıdıb. Sürgün dövründə də
teatr fəaliyyətində olub. Həştərxanda
yaşayan azərbaycanlılarla və tatar səhnə həvəskarları
ilə tamaşalar hazırlayıb, özü müxtəlif
rollarda çıxış edib.
Ustadlarla çiyin-çiyinə,
zamanla üz-üzə...
1913-1918-ci
illər arasında Mirzağa Əliyev həm
özünün təşkil etdiyi, həm də digər
görkəmli səhnə ustalarının topladıqları
teatr dəstələrilə Türkiyənin, Iranın
böyük şəhərlərində (məsələn,
Istanbul, Tehran, Rəşt, Təbriz, Ənzəli), Volqaboyu
şəhərlərdə, Tiflisdə, Irəvanda, Batumda, Dərbənddə,
Petrovski Portda (indiki Mahaçqala), Orta Asiyada qastrol səfərlərində
olub. 1918-ci il 28 mayda Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyəti
(Respublikası) quruldu və az sonra müxtəlif teatr
truppaları birləşərək Türk Hökumət
Teatrosu adlandırıldı. Hökumət teatrının
açılışı 1919-cu il 24 oktyabrda “Azərbay və
Can” (Isa bəy Aşurbəyli) pyesinin tamaşası ilə
bayram edildi. Həmin teatrın aparıcı aktyorlarından
biri də Mirzağa Əliyev idi.
1920-ci
ilin iyununda bu kollektiv əsasında Azərbaycan Şura
hökumətinin Dövlət teatrı fəaliyyətə
başladı. Yeni dövlət qurumunun ideoloji siyasət
mövqeyini gücləndirmək məqsədilə 1921-ci il
noyabrın 13-də Bakı Türk Azad Tənqid və Təbliğ
Teatrı yaradıldı. Mirzağa Əliyevlə
Hacıağa Abbasovun rəhbərlik etdikləri kollektivə
həmçinin “Hacımirzə teatrı”, “Hacımirz”
deyilirdi. Repertuarı kiçik həcmli ideoloji-təbliği
pyeslərdən, məzhəkələrdən, vodevillərdən
ibarət olan teatrda Mirzağa Əliyev onlarla rol oynayıb.
1924-cü
ildə yenidən doğma kollektivə, yəni, bugünkü
Akademik Milli Dram Teatrına qayıdan Mirzağa Əliyev
ömrünün sonunadək bu sənət
ocağının səhnəsində çalışıb
və yüzdən çox səhnə obrazı yaradıb.
Mirzağa
Əliyevin Isgəndər (“Ölülər” – C.Məmmədquluzadə),
Osip (“Müfəttiş” – N.Qoqol), Hacı Qara (“Hacı Qara” –
M.F.Axundzadə), Atakişi, Mirzə Səməndər, Əmiraslan
bəy Salamov, Əmirqulu, Oddamdı, Balaxan (“Sevil”, “Almaz”,
“1905-ci ildə”, “Yaşar”, “Od gəlini” və “Aydın” –
C.Cabbarlı), Skapen (“Sıkapenin kələkləri” –
J.B.Molyer), Kərəmov, Bərbərzadə (“Toy” və
“Xoşbəxtlər” – S.Rəhman), Hacı Salman (“Dumanlı Təbriz”
– M.S.Ordubadi), Ser Tobi (“On ikinci gecə” – V. Şekspir), Qraf
Almavno (“Fiqaronun toyu” – P.Bomarşe), Poqanel (“Kapitan Qrantın
çocuqları” – J.Vern), Həmzə bəy, Mirzə
Qoşunəli (“Köhnə dudman”, “Bəxtsiz cavan” – Ə.Haqverdiyev)
rolları milli səhnə sənətimizin ən parlaq səhifələrini
təşkil edir.
Möhürlü rolların əbədi
ifaçısı...
Mirzağa
Əliyev Azərbaycanın yeganə aktyorudur ki, bir rola görə
Stalin mükafatı ilə təltif edilib. Həmin rol 1942-ci
ildə oynadığı, Mirzə Ibrahimovun “Məhəbbət”
dramındakı Məşədi Qulamhüseyn
obrazıdır. Aktyor həmin mükafata ikinci dəfə
1948-ci ildə Nəcəf bəy (“Şərqin səhəri”
- Ənvər Məmmədxanlı) roluna görə layiq
görülüb. Bu dəfə mükafatla tamaşanın
yaradıcı heyətinin bir qrupu təltifləndirilmişdi.
Ü.Hacıbəylinin
“Ər və arvad” (Kəblə Qubad), “Arşın mal alan”
(Soltan bəy), “Şah Abbas və Xurşid banu” (Vəzir), “O
olmasın, bu olsun” (Məşədi Ibad), Z.Hacıbəyovun “Əlli
yaşında cavan” (Orduxan bəy), “Aşıq Qərib”
(Güloğlan) operetta və operalarındakı səhnə
surətləri aktyorun yaradıcılığında
ayrıca yer tutur. O, dəfələrlə müxtəlif
quruluşlarda bu tamaşalarda iştirak edib.
Dramaturgiya
janrında qələmini sınayan Mirzağa Əliyev “Vəzirin
gözləri”, “Məşədi evlənir”, “Orada elə,
burada belə”, “Necə qan ağlamasın”, “Ey dad
şümür əlindən”, “Telefon”, “Qısqanclıq”
dramları və digər pyeslərin müəllifidir. “Bismillah”
(1925), “Hacı Qara” (1929), “Məhəbbət oyunu” (1936),
“Almaz” (1936), “Bakının işıqları” (1950) və
başqa filmlərə çəkilib.
Mirzağa
Əliyev 1926-cı ildə Azərbaycan Respublikasının
namdar (əməkdar), 1933-cü ildə xalq, 1949-cu ildə SSRI
xalq artisti fəxri adları ilə təltif olunub.
Görkəmli
səhnə ustadı Mirzağa Əliyevin aktyorluq məktəbinin
əsasını realizm, səmimiyyət, təbii kolorit, məhrəm
sadəlik, emosional cazibədarlıq, xalq
gülüşünün poetik təcəssümü kimi
keyfiyyətlər təşkil edir. Azərbaycanda realist aktyor
məktəbinin banisi Cahangir Zeynalov sayılır. Bu günədək
davam edib formalaşan həmin məktəbin ilkin və ən
layiqli davamçılarından biri Mirzağa Əliyev olub.
Xüsusi
teatr təhsili görməmiş sənətkarlar arasında
Mirzağa Əliyev qədər sevilən,
çıxışları həmişə alqışlarla
qarşılanan aktyor yoxdur. Tipajlıqdan bacardıqca uzaq
olmağa çalışan aktyor yumoru, satiranı,
“öldürücü” gülüşü əsasən
obrazın xarakterində cəmləşdirirdi.
Görkəmli
aktyor Mirzağa Əliyev 25 oktyabr 1954-cü ildə vəfat
edib. Məzarı Bakıda Fəxri Xiyabandadır.
Aygün Süleymanova,
Teatrşünas
Kaspi.-2013.-18-20 may.-S.10.