Ədəbiyyat müəllif və mətnin
mübarizəsidir
Aydın Dadaşov: Müqavimət
gücü olmayan əsərdə heç vaxt bəşəri
dəyər ola bilməz
Aydın
Dadaşovu kinosevərlər, sənət və ədəbiyyat
adamları yaxşı tanıdığına görə
xüsusi təqdim etməyə ehtiyac duymuram. O elə adamlardandır
ki, onunla sənətin, ədəbiyyatın istənilən
sahəsindən doyulmaz söhbətlər etmək
mümükündür. Aydın müəllimin mənimçün
ən özəl və gözəl xüsusiyyəti
“intellektual havalanmaya”, öyrətməyə və öyrənməyə
eyni dərəcədə hazır olması və öz
keçmişinə heyran olub, gələcəyə
ümidsiz olmamasıdır.
– Aydın müəllim, indiki bəzi
əsərləri oxuyanda bir neçə cərəyanın
bir mətn daxilində birləşdiyini görürük. Nəticədə
tam mənada hansısa cərəyana aid edilməsi
mümkünsüz olan qəribə mətnlərlə
üzləşirik. Sizcə, bunun səbəbi nədir?
– Bilirsiniz, o problemlər ki, müəlliflə
bağlıdır, o, həm də üslubdur. Üslub
ideyanın maddiləşmə ideyasıdır. Üç
tipi var üslubun: peşəkar, fərdi və ictimai. Peşəkar
üslub peşə cəbbəxanasına bələdçilik
dərəcəsidir. Yəni peşəkar üslub deyəndə,
məsələn, tutaq ki, təkiyənin qurulması,
formanın müəyyənləşməsi və ya montaj nəzərdə
tutulur. “Montaj” sözü fransızcadan tərcümədə
quraşdırma deməkdir. Hətta xırda bir şeir də
bu quraşdırma prosesindən keçir. Montaj bu gün elmə, hətta
genetikaya da tətbiq olunan bir prosesdir. Təkcə ədəbiyyata
və kinoya aid termin deyil. Məsələn,
ədəbiyyatda Soljinetsinə məxsus “Qəzet montajı”
deyilən prinsip var. Montaj prinsipi bir müstəvidə bir
neçə informasiyanın yerləşdirilməsidir. Hər bir insan beyni bir informasiya bankıdır.
Sən hər hansı bir beynə informasiya yerləşdirmək
üçün onun müəyyən yolunu və
biçimini tapmalısan. Sistemsiz,
quraşdırılmamış informasiya heç kəsə
gərək deyil. İnformasiya üç
prosesdən keçir – informasiyanın qəbulu, emalı və
təqdimatı. Soljenetsin “Qəzet
montajı” deyəndə paralel olaraq ki, bir səhifəyə
yerləşdirilən, tutaq ki, tarixi ekskurs, fotoşəkillər,
analitik təfəkkürün məhsulu olan bilgilər, fərziyyələr,
gümanları nəzərdə tuturdu. Bütün
bunlar peşəkarlığın göstəricisidir. Ezenşteyn özünün montaj sistemini işləyəndə
Aleksandr Blokun şeirlərini nümunə kimi gətirirdi.
Şücaət adlı Kəlbəcərli bir
şair var. Bir dəfə onun bir şeirini oxudum, məəttəl
qaldım.
Ay
vurulmuş, ayaqyalın, başıaçıq,
O dərədə
nə gəzirsən, belə çıx.
Anam məni
çağırdığı alaçıq,
Silləliyən əl yadıma düşübdü.
İndi gəlin bu şeiri analiz edək. Birinci misrada ananın
çağırışı var. Ana baxır ki, uşaq dərədədir,
fikirləşir ki, orada hər hansı bir təhlükə ola bilər, övladını
çağırır. Bundan sonra əks proyeksiya
görünür: “Anam məni çağırdığı
alaçıq”. Bu “alaçıq” sözündən
sonra bilirik ki, dərə varsa və alaçıq varsa, deməli,
bura yaylaqdır. “Silləliyən əl
yadıma düşübdü”. Bununla da
öz ruhu halı aydınlaşır. Əks
proyeksiya da aydın görünür. Deməli,
bu, şair Şücaətin şeir modelində bədii kəşf
edib, montajı düz qurub. Məsələn,
Aşıq Ələsgər bir şeirində gözəli tərifləyir,
tərifləyir, axırda deyir: “Baxdım bura, belə gözəl
ola, ha”. Bu “ha”
sözünü deyəndə elə bil hulqumuna bir
bıçaq soxurlar. Yəni real həyatda
belə gözəl yoxdur, ancaq təxəyyülün modelidir.
Məsələn, bizim Əlisəmid adlı
bir şairimiz var. Görün o, proyeksiya və əks
proyeksiyanı necə əks etdirib şeirdə.
Yazır ki:
Mən
dünyaya yeriyirəm
Dünya mənim gözlərimin içinə.
Baxın, görün, proyeksiya ilə əks
proyeksiyanı bir-biri ilə necə qablaşdırdı. Montaj düzəlmədir,
qondarma yox. Mayakovski ilk dəfə aşiq olanda
anasına teleqram vurur ki: “Ana, sənin oğlun gör necə
gözəl xəstədir”.
Mayokovski bu misrada bütün ruhi halını montaj edə
bilib.
Və
yaxud bayatımızın birində deyilir:
Bülbül
kişidi gəldi,
Dərdə
tuş idi gəldi,
Bülbül
gül havasına,
Hələ qış idi gəldi.
Yəni bülbülün faciəsini göstərir ki,
qışda gəlibsə məhv olmalıdır. Bu da montaj təfəkkürünün
tipidir. Montaj iki həqiqətin
uzlaşdırılması və uzaqlaşdırılması
yolu ilə üçüncünün meydana çıxmasıdır.
İki həqiqət ola bilərmi? Təbii ki, xeyir. Peşəkar
üslub odur ki, sözü cilalaya bilsin və əsl həqiqəti
göstərib qəbul etdirə bilsin. Sözü
mahiyyət daşıyıcısı etsin.
Şair var nə baş verdiyini anladır, şair var necə
baş verdiyini anladır. Necə baş verdiyini
anlatmaq heç kəsə maraqlı deyil. Məsələn,
meyxana deyən müğənni bütün hadisələri
sadalayır: Aşiq olandan ta qəbirə qədər. Amma
Pablo Neruda deyir ki: “körpələr öpüşdən
doğulur”. Görün, nə qədər hadisələri
montaj edib atır Neruda, amma mahiyyət itmir. Bu baxımdan peşəkar üslub əsasdır.
Peşəkarlığı isə ancaq məktəb keçən
adam bilə bilər. Əgər ənət
adamı məktəb görməyibsə, heç vaxt peşəkar
ola bilməz. İnsan öz
ağacında öz meyvəsini bitirməyi
bacarmalıdır.
– Bəs fərdi üslubun ədəbiyyatda
özəlliyi nədən ibarətdir?
– Fərdi
üslub o deməkdir ki, sən qoyulan müşkülü
özününküləşdirə bilirsən. Öz içindən, beyin süzgəcindən
keçirib müşkülü təqdim edə bilirsən.
Rejissora, yazıçıya maraqlı olmayan
müşkülü əgər onlar düşünsə
ki, bu mənə maraqlı deyil, başqalarına maraqlı ola bilər, onda bərk yanılırlar.
Müşkül gərək birinci o müşkülü
qabardanın və göstərmək istəyənin
özünə maraqlı ola. Fərdi üslub ancaq demokratik mühitdə boy
göstərə bilir. Tutaq ki, məhkəmə
sistemi azad olmasa, analitik jurnalistika formalaşa bilməz. Əhməd
bəy Ağayev deyirdi ki: “Kaş elə bir gün gələydi
ki, insanı yalnız əməlinə görə
suçlayaydılar, dediyi sözü görə yox”.
Bir də var ictimai üslub. Bu üslubun
üçüncü tipidir. İctimai
üslub dövrün diqtəsidir. Peşəkar
üslub genişlənəndə və yazılı tezislərini
tapanda məktəb yaranır. Məsələn,
Azərbaycanda Mirzə Fətəli Axundov məktəbi olub.
Çünki o tezislərini
aydınlaşdırmışdı. İctimai
üslub genişlənəndə isə cərəyan
yananır. Bu da bir növ diqtədir.
Demokratik mühitdə yazıçı,
şair, fikir adamı bazara işləyir. Tələbata
olan məhsulu istehsal edir. Belə olmayanda xüsusən
total və avtoritar rejimlərdə bu cür şeylər təbliğata
işləyir. Amma bu mexanizm özünü
doğrultmur. Çünki insanlara
heç nəyi istəmədən yedirmək, qəbul etdirmək
mümkün deyil. Bütün zamanlarda bazar
tələb və təkliflərin
uzlaşdırılmasıdır. İnsanlar
istəmədiklərini verib yalandan “yedi doydu” demək olmaz.
Demokratik dövrün sənət cərəyanı,
əslində, modernizm olmalıdır. Modernizm
cərəyanı sərbəst biznes faktorunun üzərində
qurulub. Postmodernizm isə televiziyanın
diqtə etdiyi modernizm deməkdir. Post sözü
fransızcadan tərcümədə televiziya deməkdir. Bugünkü hər tərəfdən axan mozaik
informasiya yeni təfəkkür forması yaradıb. O təfəkkür
tərzinin isə öz tələbatları olur. Aristotel də vaxtilə deyirdi ki, “hər hansı bir
əsər yeddiqat piroq kimi olmalıdır. Ən savadsızdan ən savadlıya qədər
hamıya çatmalıdır”. Bizim ədəbiyyatda
sentimentalizm – əyalət təfəkkürünün önə
keçməsi, romantizm, – maksimum şəxsi minimum ictimai –
yaxud da marifçilik - bu cərəyanlar daha çox öndə
olub. Çox istərdik ki, bizdə klassizm
öndə olsun. Klassizm dövlət dəyərlərinin,
ictimai mənafeyin önə keçməsidir. Uzun
müddət bizdə dövlətçilik ənənəsinin
olmasına görə dilimizdə, hətta “dövlət” və
“var-dövlət” sözünü eyniləşdirənlər
də oldu və bu bizim dövlətçiliyimiz
üçün çox təhlükəlidir. Ona görə ictimai motiv vacibdir. İctimai motiv sənət səviyyəsində
öz həllini tapmayanda insanları bıktırır. Əli Sultanlının arzusu idi ki, kaş bizdə
klassizm meydana gələydi və dövlətçilik ənənəsində
əsərlər meydana çıxaydı. Modernizm ona görə dəyərlidir ki, sənətkarın
hökmdarla münasibəti üfüqidir, şaquli deyil.
– Modernizm
demokratik mühitdən meydana gəlməsini
vurğulayırsınız. Sovet dövründə
bizdə yaranan modernist ədəbiyyat axı demokratik
dövürdə yaranmayıb.
–
Modernizmin bir neçə göstəricisi var. Modernizm
rüşeymlərini hətta sosializm dövründən əvvəlki
dövrlərdə də tapmaq mümkündür. Məsələn, Mirzə Cəlilin hekayələrində
modernizm ünsürləri çoxdur. O bir çox əsərlərini
jurnal üçün yazırdı və bu yolla da bazara
ünvanlayırdı. O dövürdə Əli Kərim və
Rəsul Rzanın şeirlərində modernizm hansı dərəcədəsə
üzə çıxdı. Bu da Xuruşovun
hakimiyyətə gəlməsi ilə yaranan “siyasi
ilıqlaşma” ilə bağlı idi. Brejnevin
dövründə isə buxovlar yenə də
dağıdıldı və modernizm sıradan çıxdı.
– Bugünkü ədəbiyyatda və
sənətdə postmodernizm cərəyanı varmı?
–
Bilirsiniz postmodernizmin əsas şərti müəllifin
yoxluğudur. Yəni əsərdə müəllif
məni görünməməlidir. Amma
bizdə bəzi müəlliflər hər addımda
özünü gözə soxur. Stanslavskinin
bir fikri var, deyir, “pis aktyor baldızı üçün
oynayır”. Bizdə müəllifin
özünütəsdiq prosesi ədəbi materialda
özünü daha qabrıq şəkildə göstərir.
Bu çox təhlükəlidir. Bu ədəbiyyatda avtoritarizmin göstəricisidir.
Bu avtoritarizm ədəbi tənqidimizdə də
var. Məsələn, hər hansı tənqidçi bir əsər
haqqında fikir bildirəndə deyir ki, o əsəri hətta
mən başa düşmədim. Yəni
özünü etalon hesab edir. Bizim
jurnalistikada, ədəbiyyatda olan mənəm-mənəmlik
postmodernizmə yad elementdir.
– Bəzi yazarlar özünün
heç bir izimə aid etmirlər və yaxud bütün izimlərin
fövqündə olduqlarını bildirirlər. Bu fikrə münasibətiniz necədir?
– Belə
sözlər demək ümümiyyətlə
biabırçılıqdır. Bir var elmi-nəzəri
əsaslarla yaranan əsər, bir də var ruhi narahatlıqla,
heç bir əsasa söykənmədən yaranan əsər.
Məsələn, sən bir simfoniya
yaradırsansa, nəzərə almalısan ki, bu həm də
dünya üçündür. Bir də
var aşıq havası. Bu müəyyən,
bəlli bir mühit üçündür. Elm və intellektual ədəbiyyat qapalı yox, xətti
inkişafdadır. Bəşəri dəyərləri
əks etdirir. Bədii əsər dünyəvi
olmalıdır. Əgər dünyəvi
deyilsə, dünyanın onu mətni qoruyacağı da
şübhə altındadır. İzimlərsiz və
cərəyansız ciddi ədəbiyyat ola
bilməz. Cərəyanları və izimləri
bilməyən yazarlar not bilməyən “bəstəkarlar”
kimidirlər. Poeziyada isə vəziyyət
bu baxımdan daha çətindir. Məsələn,
Puşkin nəhəng şairdir, amma dünya tanımır.
Ona görə ki, poeziya
kodlaşdırılmış sənət növüdür
və bilavasitə dilə məxsusdur. Dostoyevski
dəfələrlə ingilis dilinə tərcümə
olunub, amma Puşkin yox. Şairin dünya ədəbiyyatına
çıxması və qəbul olunması çox çətin
məsələdir. Bu da o halda
mümkündür ki, şairin gücü mahiyyətdə
olsun, formada və ya dil xüsusiyyətində yox. Az şairlər var ki, onun şeirlərini
dünya dilinə tərcümə edəndə öz gözəlliyini
itirmir.
–Sizin üçün ədəbi
mühit nə deməkdir?
– Bəzən
bir ədəbi mühitdə 50-60 üzdə görünən
yazıçı və şair olur. O mühit özü
onların çoxunu gübrəyə çevirir və bu
yolla bir-iki istedadlı yazıçını yetişdirir və
gələcəyə ünvanlayır. Tutaq ki, XX əsr Azərbaycan
poeziyasında böyük şair kimdir deyəndə, adam bilmir kimi desin. Amma onlarla
böyük ədəbiyyatın nümunəsi sayıla biləcək
şeirlərin adını çəkmək olar. Əslində, ədəbiyyat müəllif və mətnin
mübarizəsidir. Əsl sənət əsərindəsə
müəllif qalib gəlir. Əgər
müəllif nəzəri əsasları bilmirsə, mətn
qalib gəlir. Bu gün ədəbiyyat təkqapılı
futbol oyununu xatırladır. Bütün
toplar bir qapıya vurulur. Bir adamı onlarla adam tərifləyir. Sovet
dövründə yaranan oçerk janrının da təyinatı
bundan ibarət idi. Müqavimət gücü olmayan əsərdə
heç vaxt bəşəri dəyər ola
bilməz. Fikir verin, hansı əsərlər
sosializm dövründə yarandı və insanlarının
yadında qaldı? O dövrü müqavimət göstərən
əsərlər. Əsər həm də
müqavimət gücünə sahib olmalıdır.
Fərid Hüseyn
Kaspi.-2013.-18-20 may.-s.15.