Talehdən taleyə yazılan məktublar…
(Taleh Həmidin poeziyası üzərində
düşüncələr)
Vaxt
olub ki, Taleh Həmidin şeirlərini oxuyub onun haqqında
düşüncələrimi yazmaq, anlatdıqlarını
anlatmağa çalışmışam; biz demək olar ki,
eyni nəsli təmsil etdiyimizdən yazdıqları da sanki tərcümeyi-halımızın
bir parçası olaraq yaddaşımıza hopub, ancaq gör
nə qədər zaman keçib( bu tanışlıq 70-ci
illərdən şeirləri ilə başlayıb), hələ
də onun yaradıcılığı ilə bağlı
ortada bir yazım yoxdur. Bəlkə ona görə ki,
başımız ədəbiyyatşünaslığın
ayrı-ayrı problemlərinə
qarışdığından
çağdaşlarımızın, bir qədər də dəqiqləşdirsək,
yaşıdlarımızın sənətinə az diqqət
yetirmişik. Bəlkə bu durum yenə də davam edəcəkdi,
əgər bu günlərdə “XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi” kitabımın 3 cildi ilə bağlı müasirlərimizin
əsərlərinə yenidən göz atıb onlara ədəbiyyat
tarixçiliyi baxımından yanaşmasaydım. Müasir
poeetik düşüncənin layiqli təmsilçilərindən
biri Taleh Həmidin “Sənə məktublar yazıram” (Taleh Həmid
“Sənə məktublar yazıram”, Bakı, Qanun, 2012, 216 səh.)
şeirlər kitabını onun yaradıcılığı
ilə bağlı söz demək üçün ən
yaxşı fürsət bildim. Yaxşıdır ki,
şairin burada, əsasən, son illərdə
yazdığı şeirləri daxil edilsə də,
yazmağa başladığı ilk nümunələrdən
üzü bəri yaradıcılığının
bütün mərhələlərini əhatə edən əsərləri
də yer alıb. Belədə şairin həm
yaradıcılıq mərhələlərini izləyə
bilirsən, həm də poetik inkişafını daha
yaxşı görmək mümkün olur.
Taleh
Həmid ədəbi prosesə 70-ci illərdə gəlib; bu
zaman demək olmazdı ki, poeziyanın imkanları sərhədiz
idi, yaxud mövcud siyasi rejim hələ də ədəbiyyatdan
umacağını gizlətmirdi, əlbəttə, bunlar da
vardı, lakin ümumən poeziyanın daxilində gedən
proseslər poetik sənətin xeyrinə idi. Bir şey
aydın idi ki, getdikcə poeziyada epiklik öz
ömrünü başa vururdu, onun yerini isə lirik şeir,
yaxud insan duyğuları və düşüncələri, fəlsəfi
assosiativ məqamlar tuturdu. Taleh Həmid elə ilk
yaradıcılıq yolundan lirik şeir yolunu tutdu; şairin
lirik dünyası özünəməxsus forma ilə təqdim
edilir, lirik atmosfer və məqamlar, lirik qəhrəmanının
ruh halı şeirlərinin özəyini təşkil edir.
Taleh Həmid ilk şeirlərindən daxili lirik məninin
yaşam tərzini, düşüncələrini, ən gizli,
sirli məqamlarını anlatmağa
çalışırdı. Bütövlükdə onun
yazdıqlarını tale məktubları və ya taleyə
yazılan məktublar da adlandırmaq olardı. Onun lirik qəhrəmanının
daşa dəyən ilk məhəbbəti gah “tale oyununda”
uduzur, gah da həsrətə son vermək üçün
“tale qapısını” döymək istəyir:
Taleyinin
qapısını döyməyə
Bir səs
gəlsə tanı, mənim səsimdi.
Keçən
keçdi, öyrəşmişəm göynəyə
Sənin
boyda həsrətim var, bəsimdi.
Taleh
Həmidin poetikasında tale yaşantıları son dərəcə
orijinal şəkildə təsvir edilir; taleyə inanır və
inandırır. Özü də taleyin poetik təqdimində
oxucunu yönləndirəcək əlavə informasiya verməyi
lazım bilmir, sadəcə yaşanan taledən poetik nəticə
çıxarır. “Talelər arasında”, “Yuxuda qəbrimi
görürəm hərdən”, “İnsanın ömrü də
yarpaq kimidi”, “Üç bacım var idi”, “Məni
bağışla” və s. şeirlərinin hər birini
Talehin “tale pıçıltıları”, yaxud “tale
pritçaları” da adlandırmaq mümkündür:
Biz səninlə
bir sevginin
Gizlənqaç
oyununa başladıq.
Mən
səni, sən də məni
Tapasıydıq.
Gec
açdıq gözümüzü,
Deyəmmədik
sözümüzü.
Məni
də, səni də
Özgəsi
tapdı.
Taleh
Həmid poeziyasının özünəməxsus strukturu
var; şeirin quruluşu sadədir, yalnız bir fikir,
düşüncə üzərində qurulmayıb, yaxud məlum
yaşantılarla oxucuyla dialoqa girmir. O, hər şeirində
yenidən kəşf edilir, həm də ona görə ki, hər
şeiri ilə yenidən yaşayır, özünü ifadə
edir. O, oxucusu ilə çox səmimidir,
özü-özü ilə, daxili məni ilə olduğu
kimi. Şeirlərində şəxsi, subyektiv həyəcanlarını,
yaşantılarını ictimailəşdirə bilir, yaxud
ictimai hadisələri subyektivizm süzgəcindən
keçirərək onu özününküləşdirir.
Bu, mənə elə gəlir ki, şair və ya poeziya sənəti
üçün əsas faktorlardan biridir, çünki bir
şairin şəxsi həyatı, yaxud yaşadıqları,
oxucu üçün o qədər də maraqlı,
ilgiçəkici olmaya bilir, ancaq şeirində təsvir
etdiyi duyğular, yaşantılar toplumun düşüncəsinə,
təcrübəsinə dayalı funksionallıq gücünə
sahib olmalıdır. Şairin poeziyasında da bu özəllik
daha qabarıq görünür; o, heç də
yaşanmamış, yeni subyektiv duyğylar
axtarışına çıxmır və bunu oxucusuna ilk dəfə,
yepyeni bir duyğu, məqam kimi sırımağa
çalışmır, hər kəsin
yaşadığı duyğular, yaşantılar olaraq təsvir
edir. Özü də bu təsvirlərdə həyatın
özü- dünəni, bu günü və gələcəyi
boylanır. Sirr deyil ki, bu gün şairlər ictimai
mövzulardan kənar qaçır, bəşəri problemlərə
daha çox diqqət yetirirlər. Taleh Həmid də
çox az hallarda müraciət etməsinə rəğmən,
xalq düşüncəsini, həyatını, yaşantılarını
obrazlı şəkildə ifadə edir:
Düşmən
yeriyəndə bir xalq üstünə,
Hər
oğlu, hər qızı simurq eyləyir.
Yara var, millətin ağrıyan yeri,
Yara var, milləti yumruq eyləyir.
Ötəri səs deyil, bitməz bu dərdim,
Ağrılar, acılar aldı içimi.
Yenə
də Xəzəri kükrəyən gördüm,
On yeddi il
bundan əvvəlki kimi.
Necə
də oxşayır gün-günə bir bax,
Ağlayan küləyin harayı gəldi.
Azadlıq!
Elə ki, sən mənim
oldun,
Şəhid oğulların ruhu dincəldi.
Taleh Həmidin
poetik coğrafiyasında
payız düşüncələri
başlıca yer tutur. “Mənə bu payızdan axı nə çatar”, “Payız vidası”, “Mən, sən, payız”, “Uçur durnaların payız karvanı”, “Eşidim bir az da…”,
“Payız elə belə olur” və s. şeirlərində
payızın əsrarəngiz
lövhələrini çəkir,
onun “yarpaq pıçıltısı”nı, “payız küləyi”ni, “sarı xəzəli”ni, “sazağa düşən gülləri”ni, çəkilən
“durna qatarı”nı təsvir edir. Bu şeirlərin hər birində oxucu payız duyğularını
yenidən yaşayır:
Uçur
durnaların payız karvanı,
Mavi buludlara səs sala-sala
Qərib
durnalara yazığım
gəlir,
Özüm bir sahildə tək qala-qala.
Bezdim bu ölçüdən,
belə biçimdən,
Soldu yaşıllıqlar,
bağ tala-tala.
Payızın yolları keçdi içimdən.
Üşüyən yarpaqlar əl çala-çala.
“Sənə məktublar
yazıram” kitabında
“məktub” Taleh Həmidin poetik dünyasında əsas atributlardan biri kimi səciyyələnir;
sevgililərin bir-birinə
məhəbbəti ən
çox məktublar şəklində izhar olunduğundan şair də yaradıcılığı
boyu bu detaldan
istifadə edir. “Məktub”,
“Məktub gözləyirəm”,
“Gərək bu sevgini başlamayaydıq”,
“Sənə məktublar
yazıram”, “Sevgi məktubları yazın, cavanlar” şeirlərində
məktub sevginin, məhəbbətin müqəddəs
yeri, hisslərin, duyğuların sakral məkanı olaraq təsvir edilir. Şairə görə, məktubda sevginin hərarəti, ürəyin döyüntüsü,
cavanlığın cəsarəti
iz salır və həmişəlik qalır, “Sevgi məktubları yazın cavanlar, Bir də
düşməyəcək ələ bu anlar!”-deyə üzünü onlara tutur. Şairin lirik qəhrəmanı bu zaman indiki
məhəbbət daşıyıcısı-sms-lərə
də öz münasibətini bildirir; ürəkdən süzülüb
gələn kəlmələrin
kağız parçasında
qalmasını istəyir,
onların yazdığı
sms-lərin pozulub getməsi onu narahat edir:
Kağız parçasına sığınıb
qalsın
Ürəkdən süzülüb gələn
kəlmələr.
Bir vaxt qəlbinizi isitməyəcək,
Valah sms-də
ölən kəlmələr.
Taleh Həmidin “Mənim qısa sətirlərim” başlığı altında
toplanan şeirlərinin
orijinal arxitektonikası
var; cəmi bir neçə sətirdə şair həyat, ömür, yaşam haqda düşüncələrini verir
və bu düşüncələrdən doğan poetik təəssürat oxucu ilə ünsiyyət qura bilir, ona
bağlanır:
Uşaq
oldum,
cavanlığa tələsdim.
Cavan oldum,
Qocalığa yüyürdüm.
Biri arxada qalıb,
Biri tutub əlimdən
Uşaq kimi gəzdirir.
Yaxud:
Ömrü boyu sevmədi
Nə şeiri,
nə şairi.
Burda nə qəbahət var?
Amma məzar daşına
Sonda şeir
yazdılar.
Taleh Həmidin
poeziyasının böyük
bir hissəsini lirika təşkil edir, burada subyektiv
başlanğıcsız, şəxsi
təəssüratlarsız keçinmək olmur. Bu zaman onun lirikası xarici aləmə subyektivin gözü ilə baxır, hadisələri birbaşa
deyil, lirik subyektiv həyəcanları
ilə bildirir, şəxsi tərcümeyi
halının ən gizli, yaxud sirli
tale pıçıltılarını əks etdirir:
Göylərin altında,
Torpağın üstə
Min dəfə harayla
Min dəfə istə,
İnsan
buxarlanan
Sular kimidi,
Bir vaxt tapmayacan
Taleh Həmidi
Otuz ildən çox keçdiyi poetik yolda həyatın təzadlarını, acılarını,
qayğılarını təsvir
edən Taleh Həmid lirik fəlsəfi, səmimi və həyati şeirlərilə yaradıcılığının
yeni bir mərhələsində-bu gün
də həyatı və dünyanı canlandırır, poetik dərketmədə forma, ifadə
və üslub yenilikləri edərək
ədəbi prosesdə
özünəməxsus yer
tutur.
Bədirxan Əhmədov,
Professor
Kaspi.-2013.-18.-20 may.-S.21.