Kosaların toy macəraları - hekayə
Alpay Azər
“Yaddaş eskizləri” silsiləsindən
Borçalının Sarvan elinin Kosalar kəndinin, demək olar, bütün toylarında axşam saat doqquzdan sonra dava olmayanda sabahısı kənd cavanlarının çoxu öz aralarında mızıldana-mızıldana gileylənirlər ki, bəs, dünən toy maraqsız oldu. Kosalar toyunda dava düşməsə də, ən azından, ov tüfəngindən göyə üç-dörd güllə açılmalıdı.
Qohum danışır ki, kənddə olan toyların birində yenə cavanlar qızışıb başlayırlar göyə partapart güllə atmağa. Qohumumun səksən iki yaşlı babası birdən oğluna qışqırır ki, a bala kürkümü bəri ver görüm, mən evə gedeerəm. Cavanlar təşvişə düşürlər ki, ağsaqqal deyəsən, hirsləndi, güllə səsləri başına düşdü, kişiyə deyirlər ki, ay bava, ta göyə güllə atmıyajıyıx, getmə. Qolundan tutub saxlamaq istəyəndə, baba hikkəylə əlləri itələyir, kürkünü götürüb gedir evlərinə, bir saat sonra qayıdıb üzünü tutur cavanlara:
- A köpəyuşağı, - cibindən
bir naqan çıxarır. Hamı gözünü zilləyir
babaya, - heç bilersizmi, bu naqanın neçə
yaşı var? Hardan bilersiz, ayə. Bu naqan 1901-ci ildən,
Niqalaydan qalma naqandı, - deyib başlayır dalbadal göyə,
arada cavanların başının üstündən
atmağa.
“Ayə,
bu deyən bizi öldürəjək!” – deyib cavanlardan kimisi
qışqıra-qışqıra, kimisi də qəşş
edib gülə-gülə pərən-pərən
düşüb hərə bir tərəfə
qaçır.
Sovetin
can verməyinə bir az qalmış Kosaların cavanları
başlayıb Rusiyaya, Ukraynaya köçməyə, oralarda
kimisi öz biznesini qurub böyüdüb, kimisi də kəndlərdə
binə salıb əkinçiliklə, maldarlıqla məşğul
olub pul qazanırmış. Və
yavaş-yavaş bu cür kəndlər sonradan bir növ
çönüb olur Yeni Kosalar. Sovet dağılandan
sonra alverçilər çönüb olurlar sahibkarlar,
biznesmenlər, kolxozçular, sovxozçular isə fermer.
Evlənmək lazım olanda iyirmi iki-iyirmi beş yaşına çatan gənclər kəndə qayıdıb on dörd-on beş yaşlı qızlarla evlənirlər, kənddə toy çalıb qayıdırlar “Rasiyaya”, yeri gəlmişkən, bu yaşda Kosalarda qızın ərə getməsi həmişə normal hal hesab olunub. Qız on yeddi yaşına çatıb ərə getmirsə, valideynlər, yaxın qohumlar başlayır təşvişə düşməyə, valideynlər ruhdan düşməsin deyə qohumlar onlara təsəlli verirlər: “Darıxma a bajı, sizində qapınızı bir gün döyəjəklər, Allah qoysa”. Qapı döyülməyəndə və qız iyirmi-iyirmi iki yaşa çatanda bu artıq faciə sayılır. O kənddə iyirmi-iyirmi iki yaşda ərə getməmək, elə evdə qız qalmaq deməkdir.
- A qohum, - soruşuram, - bəs deyək ki, qız otuz beş yaşına gəlib çıxırsa?
- Həə, otuz beş yaşlı qız qarımış qoja deməkdi bizim kənddə.
- Yəni o yaşda qızın ərə getməsi heç cürə mümkün deyil?
- A kişi,
ağzımda deyirəm o yaşda qıza bizdə qoja arvad
kimi baxırlar. Harda görüfsən qoja arvad ərə yedə?
O tay yetmiş-səksən yaşına kimi gərək
öyündə oturuf ata-anasına, qardaşına qulluq eliyə,
evdə gəlin varsa baldızlıq eliyə.
...Kosalar
cavanlarının çoxdan, borçalılar demişkən,
binə saldığı çölçülük yerlərindən
biri də Ukraynanın Poltava vilayətinin Novopavlovka kəndidir.
Kəndin yarısı onların əlindədir,- ailəlikcə,
külfətcə, - artıq uşaqlar ukrayna məktəblərinə
gedirlər, ləhcəsiz o dildə danışırlar, amma
evdə atalarıyla Borçalı şivəsiylə: “Ay lələ,
yay da gəldi, nə vaxt varıf kəndə gedəjiyik?”
deyirlər.
Artıq
toyları da Novopavlovkada eləyirlər. Milli
yeməklər, bizim musiqilər, aşıq-saz, güllə
atmaq isə öz yerində. Hətta bir dəfə dəliqanlı
cavanlardan biri kəndin şadlıq sarayında yaxşıca
vurandan sonra tapançanı çıxarıb, unudub ki,
mağarda yox, güzgülü tavanı olan zaldadı,
başlayıb tappatarap göyə atmağa. Uç-dörd arvadın, bir o qədər də
uşağın qolunu-qıçını tavandan
çilik-çilik olub düşən şüşələr
kəsib qana boyayıbmış. Milislər isə toy olan
gün pul qazanmaq üçün yaxşı imkan olurdu deyə,
növbətçilik üstündə mübahisə edirlər
öz aralarında.
Bizim qohum Bakı Dövlətin hüququnda ikinci kursda oxuyanda yayda Novopavlovkaya xalasıgilə qonaq gedir. Gəldiyi həftənin sonu xalası oğullarıyla bir yerdə onu da qohumlardan birinin toyuna aparır və əvvəlcədən tapşırır ki, doqquz, ona işləmiş göz edəcəm çıxarsan bayıra, gedərik evə.
Saat
altıda başlayan qız toyuna bəy tərəfdən mənim
qohumum, qohumumun xalası, xalası oğlanları daxil otuz adam
təşrif buyurubmuş. Sakit səslə
“zəhmət olmasa, anarı dur görüm” kimi sözlərlə
başlayan toyda saat səkkizə yaxın “donları
açılan”, yanaqları qızaran toy iştirakçıları
yavaş-yavaş hündürdən danışmağa
başlayırlar, - şaqqanaq çəkib gülən kim,
kişilərin oturduğu masada arada söyüş söyən
kim.
Qohum-(tələbə)
oturub arada torta diqqətlə baxırmış, bunu görən
xala az qala qaça-qaça gəlib durur bacıoğlunun qənşərində:
- A Səməd, deyən xoşun gəlir? - gözüylə tort tərəfi göstərir.
- Hə, ay xala, elə mən də bayaqdan gözlüyürəm görüm nə vaxt kəsəjəklər?
Üzü gülən xalanın son sözdən sonra sifətindəki ifadə qəfil dəyişir:
- Nə? Kəsəjəklər? Zibanımı kəsəjəklər?
- Ziba kimdi, a xala, tortu deyerəm, - qohum o dəqiqə məsələni başa düşür, sən demə xala tortun istiqamətində oturan on dörd yaşlı “ərə getmək vaxtına çatan” Zibanı nəzərdə tutubmuş.
- A tülkü Musanın oğlu, - xalası bic-bic gülümsəyir,- sən elə bilirsən başa düşmədim. Xoşuna gəlersə, de xoşum gəler, Elmanla Ehtirama, - öz oğlanları,- deyim, onu qaçırdıf sənə öyümüzə gətirsinlər.
- Ay xala, sən Allah.
- Ya elə istəmersənsə,
gedim elə indi özünnən, - əlini düz qız tərəfə
izadıb, - danışım, ağzı nədi sənin kimi
oğlanı bəyənməsin.
Səməd
həsrətlə kəsilməsini gözlədiyi tortun
üstündən baxıb görür ki, yanaqları
qızarmış qız da onlar tərəfə baxır,
qohum o dəqiqə başa düşür ki, qız bayaqdan
xalasının nümayişkəranə əlini ona tərəf
uzatmasından məsələnin nə yerdə olduğundan
hali olub.
Qısası, qohum bir təhər xalasını inandıra bilir ki, xoşuna gələn tort imiş, Ziba yox. Xala gedib yerində oturandan sonra qohum da başlayır masadakılarla bir yerdə o biriləri kimi çox olmasa da, bala-bala araqdan vurmağa. Araqdan vursa da ağlı başında olan tələbə qulağının ucuyla hiss edir ki, qonşu masaların birində əyləşən lopabığ kişi bayaqdan gözlərini zilləyib ona. Arada çönüb o tərəfə baxan qohum fikir verir ki, lopabığ kişinin yanaqları araqdan get-gedə qızarmaqdadır. Diqqətli baxışların cansıxıcılığından bezən qohumum siqaret çəkmək üçün çölə çıxmaq istəyəndə lopabığ kişi peyda olur Səmədin qənşərində. Gur səslə:
- Ayə, harıya gedeersən?
- Mən? - qəfil, az qala danlayıcı tonla verilən sualdan çaşan Səməd, - heç çölə çıxıram, - deyir.
- Tanıdınmı məni, ayə?
- Yox, tanımadım.
- Booy, ayə hancarı tanımadın məni?!
- Vallah əmi, tanımadım.
Bu vaxt bayaqdan lopabığ kişinin az qala gözlərini bərəldə-bərəldə bacısıoğlunun üstünü kəsdirdiyini görən Müşkünaz xalası özünü yetirir.
- A Müşgünaz, - lopabığ gözləri az qala hədəqəsindən çıxmış halda, - bu şətəlxor köpəyoğlu, bayaqdan maa deyer ki, məni tanımeer.
- Tanımeer, tanımasın dana, nə olajax, dünyamı dağılajax.
Gözləri süzülən lopabığ kişinin ağır eşitdiyindən istifadə edən qohumum pıçıltıyla xalasından soruşur:
- A xala, yavaşca de, bu kimdi?
- İsmeyilin oğlu
Mahaldı, - Müşkünaz pıçıltıyla deyir.
- Bıy, ay əmi, yadıma
düşdü, sən Mahalsan.
- Hansı Mahal, ayə? Bu
kəttdən çıxan o qədər Mahal var ki.
- İsmeyilin oğlu.
- Booy, sənin qadan alım, -
üzü qəfildən gülən Mahal bərk-bərk tələbəni
bağrına basır, marçamarçla üzündən
öpməyə başlayır. - Bu, deyən, tanıdı, az məni, - xalaya tərəf
çönür.
Axır ki, Mahal əl çəkir tələbədən
və məlum olur ki, o qohumumun dayısıoğlunun
qaynatasıymış, ən əsası, qohum imişlər,
uzaq olsa da.
Kosalar
cavanlarının toy adətlərindən biri də qız,
ya oğlan evi fərq etməz, - biri digərinə məzələnmək
xatirinə maddi ziyan vurmaqdır.
Artıq saat doqquzdan sonra oğlan tərəfdən
qız toyuna gələn cavanlar başlayırlar bu adətə
riayət eləməyə. Qız tərəfindən qulluq eliyən
cavan oğlanlara tez-tez araq, qədəh gətizdirirlər, -
araqdan içə-içə arada gizlincə şüşənin
yarısını əndərirlər yerə, ya qədəhi
yerə çırpıb sındırırlar, çəngəl
guya əllərindən yerə düşür, - bunları
edə-edə pıqqapıq gülməyə
başlayırlar, dalısınca tez gəlinin ortada qulluq eliyən
dayısıoğlunu çağırırlar:
- A qağa, qadan alım, o araqdan bir dənə
də gətir.
- A bajıoğlu, rumka əlimdən
düşdü, qırıldı, birini də gətir.
- A saa quzu kəsim, bu çəngəl
yerə düşdü, sən bunu götü (götür),
zad elə, yu, ya da təzəsini...
Üstəlik,
cavanlar Kiyevdən gəlmiş yerliləri, “mədəni
uşaqlar” dedikləri tələbə Qulunu, Bakıdan gedən
qohumum Səmədi da dümsükləyirmişlər: “A
Qulu, a Səməd... Götür bakalı...
Vur yerə, sınsın. Ayə, demerəmmi
vur yerə... Qırılmadı e. Ayə, sən
indi demək istiyirisən ki, şəhərdən yəlifsən,
kulturnu uşaxsan? Rumkuyu (qədəhi) bəri
ver görüm”.
Qədəhlər qırıldıqca başı
qızmış ziyanvuranlar dəstəsi əllərini əllərinə
vurub şaqqanaq çəkib gülə-gülə “yaman elədik,
ha” deyirmişlər.
Belə
masaların birinin arxasında oturan qohumum az
içibmiş deyə, ağlı az-maz
başındaymış. Fikir verirmiş ki,
onlara qulluq edən cavan oğlan bəyin qohumlarının
çıxartdıqları hoqqalara göz qoyur, əsas da,
qız evinə ziyan vurmaqda canfəşanlıq edən
İvada (İbad) tərs-tərs baxır.
Az
keçmir, gəlinin bir qardaşı, - gəlinin səkkiz
qardaşı varıymış, - masaya yaxınlaşıb:
- Ay İvat, bir on dəqiqəliyə
çıxaq çölə, sənnən bir şey
soruşajam, - sakitcə deyir.
O biriləri
heç nə başa düşməsələr də, ya
başa düşüb əhəmiyyət verməsələr
də, qohumum o dəqiqə məsələnin nə yerdə
olduğunu bilib İbadla onu “razborkaya” çağıran gəlinin
qardaşının dalınca çıxır çölə.
Bir gün əvvəl “Axşam doqquzdan sonra toydan
çıxıb öyə gedərik”, - deyən
Müşgünaz xala isə yüz qram araqdan sonra
bacısıoğluna dediklərini, deyəsən,
unudubmuş.
- Hə, ay qohum, nə
başını ağrıdım, - qohumum mənə
danışır, - çıxdım bunnarın dalınca. Bu İvat da, hansı ki, ən çox rumka
sındırırdı, arağı yerə
tökürdü, atamın doğmaja dayısı oğludu.
Maşınının açarını da
verif maa. Bunnar çölə çıxdı,
qızın qardaşı buna nəsə ağır söz
dedi. İvat qayıdıf bunun cavabını
verəndə, qızın qardaşı bunun
qulağının dibinə bir şillə. Elə yaxınlaşdım bunnarı aralıyam,
İvat bunun ağzına bur yumrux vurdu. Yumruğu
vurmağıynan gədənin yıxılmağı,
dodağı partlamağı bir oldu. Tez
İvatı belindən götürüb, apardım
maşına. Qapii açıb itələdim
dal “siddeniyə” bunu, oturdum maşına, basdım qaza. İndi uçuram. Həm də
başa düşürəm ki, dalımca gələjək
bunnar. Hardasa beş yüz metr gedif
maşını verdim körpünün altına. Maşından yavaşcana çıxdım.
Bir də gördüm, körpünün üstünnən
on beş maşın “samalyot” kimi Poltavaya
tərəf, raysenterə gedellər. Tez oturdum
maşına, qohumu apardım öylərinə. Sözün birini qoyum, o birinə keçim. Qızın əmisioğlu da o maşınlardan
birini sürürmüş. O, lap soralar maa
danışırdı ki, məəttəl
qalmışdıq ki, siz maşınnan hara yoxa
çıxmışdız, lap yüz səksənlə
sürsəydiz belə elə tez yoxa çıxammazdız..
Sabahısı axşam isə oğlan toyuymuş, yeri gəlmişkən,
dünən qız toyları olan bəylə gəlin həm
də qohumuymuşlar. Səhər-səhər bəyin yaxın
qohumları, cavanlar həyətdə oturub gəlini toy yerinə
aparmaq, maşını bəzəmək, haralarda şəkil
çəkdirmək məsələlərini müzakirə
edirmişlər. Bir də görürlər ki, dünən
ağzı partladılan oğlanın qardaşlarından biri
tək həyətə girdi:
- Ay İvat, olarmı səni? İki dəqiqəlik sənnən söhbətim
var.
O biriləri
də ayağa durmaq istiyəndə İbad əl eliyir ki,
oturun. Otururlar. Səsə İbadın
anası çıxır, dünənki məsələdən
xəbəri varıymış, çəmkirir gələn
oğlanın üstünə:
- Nədi, a Qurvan, bax, nəyə əlmisən?
(gəlmisən) A səni
ilan vurmasın, qardaşın da dünən bir şapalax
vuruf İvata, İvat da ona bir yumrux qoyuf, qutarıf gedif. Bax, indi duruf nəə əlmisən?
- Ay Tamaşa xala, sən narahat olma, mən
ikicə kəlmə söz deyif gedəjəm. Çox
yox ha, ikicə kəlmə.
İbad
tez təpinir anasının üstünə: “Aaz, nə yəzirsən
burda, keç içəri, kişi söhbətinə burnunu
soxma”.
- ...Mən eləjə
bunnarın dalınca çıxdım, - qohumumun söhbətini
yenə onun dilindən verək, - görüm, nə söhbət
eliyjəklər. Bunnar qapıdan çıxıf elə bir az anarı getmişdilər ki, həmən bu
İvatın anası məni səslədi ki, a bala, qadan
alım, qoyma onnar dalaşsınlar. Mən də dedim ki, ay
Tamaşa xala, narahat olma, qoymaram. Bir də
çönəndə nə görsəm yaxşıdı.
İvat yıxılıf yerə,
ağız-burun qan içində. Vuran gədə
yoxdu, itif. Baxdım ora-bura, gədə
dünən biz maşınnan yox olan kimi yox oluf haryasa
qaçıf gedif. Amba indiyə kimi
baş açammeram o, maşınnnan gəlmişdi, yoxsa
piyada. Yəni başa düşəmmerəm
ki, o karatesit gədə qaça-qaça getdi, yoxsa
maşına minif yox oldu. - Bunu deyəndə qohum
gülür. - Sonra İvata dedim, ay İvat, özün
ayağa dura bileersənmi? Heç nə demədi,
kirmişcə ayağa durdu, başladı üstünü
çırppağa. Onda qayıtdım, ona dedim ki, həə,
a qağa, sən ayağa dura bileersənsə, deməli, hər
şey yaxşı qutardı. Baş barmağımı
göstərif dedim əla. - Bunu deyib yenə gülür
qohum.
- Yəni film xoşbəxt sonluqla
bitdi, - mən də gülürəm.
- Ay yaşa, film doğrudan da xoşbəxt
sonluqla qutardı.
Qohumun dediyinə görə, gəlinin kiçik qardaşı qara kəmər Qurbanın bir zərbəylə vurub yerə sərdiyi İbad üst-başını çırpandan, su ilə ağzə-burnunun qanını yuyandan sonra hələ də yerlərindən tərpənməyən, heç nə demədən eləcə bir-birinə, arada ona baxıb qımışan, göz vuran cavanlarla (bir növ: “olan şeydi, a qağa, nayrahat olma”) bir yerdə oturub nəlbəkiyə tökdüyü çayı üfürə-üfürə içir. Az sonra İbad da qayıdıb arada onlara göz vurur, qımışır, yəni düz deyirsiz, olan şeydi.
- Hə, saa son olaraq bir şey də deyim, - Səməd söhbətin p.s.-sını deyir. – Biz tərəflərdə toyda, ya toydan sonra olan dava, söz-söhbət tay böyüyüb nəsil davasına çevrilmir ha. Ay nə bilim, bir ildən, iki ildən sonra başqa bir toyda içib biri o birini çölə çağıra, söhbət xırdalıya ki, yadında, neçə il qavax maa belə dedin, düz eləmədin, məni vurdun cahmahatın yanında, o deyə, bu deyə, axırda biri çıxardıb bıçağı soxa o birinin qarnına, ya elə təkcə yumruq vura, belə söhbət yoxdu bizim kənd adamı arasında.
- Amma bir şey var ki, dediyin o Qurban
karate üzrə qara kəmər...
- Yox, bildim nəyi deyəssən. Dəxli yoxdu, lap o Qurvan heç karateist, nə bilim
kultiristlər (əzələ nümayiş etdirənlər)
kimi nəhəng olmuyuf elə arıxcana birisi ola-ola
İvatı vursaydı belə, o biri günlər İvat
kin-zad saxlamayajaydı. Ya təzdən onun
qardaşları gedif haqq-hesab çəkmiyəjəydilər
Qurvangilnən. Bəs demeerəmmi, mən deyəndə
ki, ay İvat, özün ayağa dura bileersənmi, ayağa
durdu, düzdü hirslənmişdi, beyninin venalarını
özüm gördüm, amba tay
qayıdıf demədi ki, axşam gör onu neyniyəjəm.
Yəni heç nə deməsə də, bir
növ özü də hesab elədi ki, hesab bir-bir oldu, hər
şey yaxşı qutardı.
Səməd
danışır ki, çay içəndən sonra İvat
öz əmisi uşaqlarıyla bir yerdə dana
bozartması yeyir. Nəhayət, hamısı
heç nə olmamış kimi bəy qarışıq
maşınlara oturub gedirlər gəlini qız evindən
götürüb toy evinə aparmağa. Və
o gün toyda heç bir dava-filan olmur.
24 iyul, 2013 – 27 sentyabr, 2013,
Altıağac (kənd
çayxanası) – Bakı
Kaspi.-2013.-2-4 noyabr.-S.21.