FƏLSƏFƏ
VƏ POEZİYA
İnam ATA
“Kaspi” qəzetinin sayğılı oxucularına bu dəfə İnam Atanın (Asif Atanın) “Fəlsəfə və Poeziya” əsərindən “Yollar” bölümü və “Xəyal gerçəkliyi” əsəri təqdim olunur.
“Fəlsəfə və Poeziya” İnam Atanın yaradıcılığının ilk çağlarına aiddir. “Yollar”da iki obraz var: fəlsəfə pərisi və poeziya pərisi. Əsərdə həqiqət məsələsinə fəlsəfənin və poeziyanın yanaşması bəddi dillə əksini tapır.
“Xəyal gerçəkliyi” əsəri isə
Azərbaycan nağılları üstə yazılıb.
Burada ənənəvi nağıl obrazlarının və həmin
obrazların düşdüyü,
qarşılaşdığı durumların fəlsəfi-bədii
mahiyyəti açılır, Atanın nağıl
janrına özünəməxsus, bənzərsiz
yanaşması ifadə edilir.
İşıqlı
ATALI, Mütləqə İnam Ocağının
Yükümlüsü
“Yolçu
yolda gərək”
Atalar
sözü
1.YOLLAR
Uca,
sıldırımlı qayaların arasından xəyalı
qanadlandıran yollar görünür.
Onlar
uzandıqca uzanır, səmanın əlçatmaz yüksəklərinə
can atır, sanki məğrur insan düşüncəsi,
insan iradəsi kimi sonsuzluqlar, əbədi suallar aləminin
sirlərinə vaqif olmaq istəyir!
Yollar –
arzuların, sevincin, kədərin, məhəbbətin, nifrətin
əbədi karvanı!
Yollar – səhralarda
tapılan su, insan şuurunun daimi narahatlığı,
ümidlərin sonsuzluğu, bəşər
övladının əsil, ülvi taleyi!
Yollar –
ağı qaradan, qaranı ağdan, böyüklüyü
oyunbazlıqdan seçən, neçə saxta şöhrət
binalarını yerlə yeksan edən amansız həqiqət!
Yolçu
– bəşəriyyət!
Yolların ayrıcında iki gözəl qadın
görünür. Birinin saçlarına dən
düşüb, qəşəng, uzunsov sifətində, alnında
müdrikliyin izləri var, gözlərində bir məna,
duruşunda əzəmət və təmkin oxunur.
O biri isə
çox gəncdir! Qıvrım saçlı,
qaynar gözlü bu qız coşqunluqda dağ selini
xatırladır. Onun sifəti sanki günəşin
şəfəqlərindən yaranmışdır! Məsum çöhrə sevinc, inam məcrasına
sığmayan bir çılğınlıq, atəşin
ehitras ifadə edir.
–
Yolçu yolda gərək, gedək, qızım, – deyə
yaşlı qadın ona müraciət elədi. Yolçular yola düşdülər.
Qabaqda gözəl bir mənzərə canlandı. Baharın
ilıq nəfəsi təbiəti cuşa gətirmişdi.
Güllər, nazlı gəlinlər kimi, ən lətif paltar
geymiş, özünə bərq vurmuş və təbəssümü
ilə bülbülün bağrını qana döndərmişdi!
Təbiət — o səxavətli hatəm — bu gün sərvətlərini
insanlara qucaq-qucaq paylayırdı!
Yolçular
dayandılar!
Gənc
qız qəribə bir ehtirasla özünü çəmənə
saldı, gülləri iylədi, çayın ahəngini dinlədi,
uca çinarların başına dolandı və onun qəlbindən
gəncliyin, coşqunluğun, təbiətə
vurğunluğun munis sədaları səsləndi:
-Nə
gözəldir! Bura bir cənnətdir! Bir bax, bir yaxşı
bax, - deyə o yaşlı qadına müraciət etdi: - Elə
bil göyün ulduzlarını yerə səpmisən. Niyə susursan? Məgər belə
deyilmi? Gözəlliyə biganə olmaq
mümkündürmü?
-
Qızım, sükütun da öz dili var, - deyə
yaşlı qadın cavab verdi.
-
Yaxşı, sənin arzuladığın həqiqət bu
deyilmi? Gəl elə burada dayanaq. Əgər həqiqət sənin dediyin gözəllik
prinsipidirsə, onu elə burada axtarmaq lazımdır.
- Bura
gözəldir, qızım, çox gözəldir! Lakin həqiqət yalnız gözəllik deyil.
- Bəs
nədir o, nədir? Əgər həqiqət bu deyilsə, mənə
heç lazım deyil, - deyə gənc qız narazılıqla
dilləndi.
-Biz yola
çıxmışıq, qızım, yolçu yolda gərək!
- Mən
burada qalmaq istəyirəm. Burada ömür sürmək,
burada ölmək istəyirəm! Qoy bu gözəl
çəmən həm mənim yorğanım, həm kəfənim
olsun.
-
Qızım, bizi yollar gözləyir. Bir bax, o dərələr,
meşələr, yoxuşlar ki görürsən, onlar bizi
çağırır. Yarı yolda qalmaq
olmaz. Biz hələ neçə dərələrdən
keçib, dağlardan aşmalıyıq. Gözəllik — böyük kəlamdır, ancaq həqiqət
ondan uludur. Hissə qapılma, qızım, gedək!
Yollar hey uzanır, uzanırdı. Ciyinlərində
insanların sevincini, ümidini, kədərini daşıyan
yolçular dayanmır, gedir, geri baxmırdılar. “Geri baxan daşa dönər” deyərlər.
Addımlar gah sürətli, gah yavaş, yollar gah
yoxuş, gah eniş, kainat gah aydın, gah dumanlı,
düşüncələr gah qanadlı, gah sakitdi.
Yol insan arzularının düyünləri kimi
uzandıqca uzanır. Qabaqda kimsə görünür. Bu, ucaboylu, məğrur baxışlı bir
oğlandır. Enli kürəkli, qara
gözlü, qarabuğdayı bu oğlan ovçudur. Onun çiynindən tüfəng
asılmışdır.
Yolçular dayandılar.
Gənc qızın gözləri oğlana
sataşdı.
Sifətini xəfif qızartı
bürüdü, ürəyi bərk-bərk vurmağa
başladı. Oğlan da gözlərini
qızdan çəkməyirdi.
Uzun müddət onlar bir-birinə baxdılar. Danışa bilmədilər...
Yaşlı qadın da dinməyir, müdrik bir
insan nəcibliyi ilə sakitcə
gülümsünürdü.
Nəhayət, oğlan qıza yaxınlaşdı, onun əlindən
tutdu və hər ikisi yavaş addımlarla uzaqlaşdılar. Gənclər
nə isə şirin bir hekayət nağıl edirdilər.
Qızın sifətini gah sevinc şəfəqləri,
gah kədər dumanları bürüyürdü. O,
sevirdi.
Bir azdan
qız geri qayıtdı, yaşlı qadına
yaxınlaşıb dedi: “Mən səninlə axıra qədər
gedə bilməyəcəyəm, məni bağışla. Mən həqiqətimi tapmışam. Həqiqət məhəbbətdir. Mən onu sevirəm, o da məni. Bizə səadət arzula!”
- Həqiqət sonsuzdur, qızım, o
bir şəxsin aləminə sığışmaz. Məhəbbət həqiqətdir, düz deyirsən,
ancaq bir adama olan məhəbbət yox.
- Bir adama olan məhəbbətini əsl
həqiqətə qurban ver, onda hamının məhəbbətini
qazanarsan!..
...Yolçular
əzmlə yollarına davam etdilər. Gündüz
gecəni, qüvvə zəifliyi, iradə tərəddüdü,
fədakarlıq qorxunu əvəz edirdi.
Birdən şimşək çaxdı, tufan qopdu, səma
öz qəzəbli pəncəsini dağların, dərələrin,
meşələrin başına çırpdı. Uca
çinarlar inildədi. Cavan ağaclar, sinəsindən
güllə dəymiş igidlər kimi, yerə sərildi.
Otlar döyəclənmiş yun kimi
çöllərə səpələndi. Yolçular palıd ağacının altında
daldalandılar. Cavan qız həyəcanla: “Sən məni
haraya gətirmisən! Bilirdin ki, mən zəifəm,
zərifəm. Şimşək məni öldürə
bilərdi!..” - deyə
yaşlı qadına üz tutdu.
-
Qızım, bu da bir gözəllikdir, yaxşı bax! Təbiət bəzən bənövşə qədər
nəvazişli, bəzən pələng kimi
qızğın və qəddar olur. Yaxşı
bax – təbiətin bu qəzəbində bir qüdrət, yerə-göyə
sığmayan bir hissiyyat yoxdurmu?
-Demək
istəyirsən ki, həqiqət elə budur?
-Yox,
qızım, həqiqət – yollardır. İnsan
– əbədi yolçudur.
Dayanmaq –
ölmək deməkdir! Sən gəncsən, gözəlsən,
həssassan! Səni bura gətirməkdə məqsədim
var. Sən bilməlisən ki, təkcə hisslə həqiqəti
tapa bilməzsən. Gözəl çəmən,
gözəl oğlan hələ həqiqət deyildir. Həqiqəti zəkanın və hissin müştərək
gücüylə tapmaq olar. Hiss,
qızım, həqiqət qapılarını döyən
qüvvətli bir əldirsə, zəka – həqiqətin
açarıdır.
Eşq
olsun yolçulara!
...Yaşlı
qadın fəlsəfə pərisi, gənc qız isə
poeziya pərisi idi.
***
XƏYAL
GERÇƏKLİYİ
(Fəlsəfi–bədii
məqam)
1.Mənaya çatan
Xəyal gerçəkliyin mənasına çatır,
mahiyyətinə varır; xəyal gerçəkliyi
yaranır – həyatı əks edən, qabaqlayan.
2.Tilsim
Tilsimə
düşür nağıllarda adamlar: daşlaşır – tərpənməz
olur, heyvanlaşır – düşünməz olur, yerə
dönür, yelə dönür, özündən
ayrılır.
Var ola-ola yox olurlar, huşdan ayrılırlar,
iqtidardan ayrılırlar, mənadan ayrılırlar,
biçimdən ayrılırlar.
Kölgələşirlər, qoyunlaşırlar,
quşlaşırlar. Tilsimə bağlanırlar.
Bilinmirlər, ölən kimi də ölmürlər –
diri bilinirlər.
Əl əvəzinə
daş, ayaq əvəzinə daş, ürək əvəzinə
daş, beyin əvəzinə daş, səssiz-səmirsiz, hərəkətsiz,
ya da sürüyə qatılan, sürüdə mələyən…
Tilsim fəlakəti yaşayır nağıllarda,
ölümdən betər.
3. Quyu
Quyuya düşür adamlar nağıllarda – dərin,
qaranlıq quyuya, quş gəlsə qanad salan, qatır gəlsə,
dırnaq salan quyuya.
İşıqsızlıq quyusuna düşürlər
adamlar, sahibsizlik, yurdsuzluq, yadlıq, yağılıq quyusuna. Div quyusuna.
Quyu fəlakəti yaşayır nağıllarda – dərin
çıxılmaz.
4. Div
Güclü,
vahiməli, qorxunc; quyu sahibi, canlı qənimi, ancaq canı
şüşədə olan, ürəyi özündən
ayrılan – əslində cansız, ürəksiz…
Cismi yekə,
pəncəsi yekə, dişləri yekə, zülmü yekə,
ancaq canı özündə olmayan, ürəyi özündən
uzaq… Bir şüşəlik can, bir
şüşəlik ürək…
Ürəksiz olduğu üçün, ürəyini
şüşədə qoyduğu üçün zalım,
qanlı.
Ürəyi
bir şüşəlik olduğu üçün, ürəyi
şüşədə olduğu üçün zəlil…
Şüşə
qırılan kimi aləmi əsdirən əzəmətiylə
qırılan…
Zəlil
zalımlıq!
Div
möhtəşəmliyi yaşayır nağıllarda –
miskinliyilə birgə…
5. Küpəgirən
qarı
Evlər
yıxan, fitnə-fəsad quran, cilidddən-cildə girən, əfsunlu,
məharətli, bədəməl…
Bir
anlığa gözəllər gözəli də ola bilir, mələklər mələyi də,
göyə də qalxa bilir, yerə də enə bilir, ancaq eybəcərliyinə
dov gələ bilmir, üst dodağı göy
süpürür, alt dodağı yer, şərliyinə dov
gələ bilmir, küpəgirənliyinə dov gələ
bilmir.
Küpəgirənlər məharəti yaşayır
nağıllarda – iqtidarsızlığıyla birlikdə.
6.
İşıqlı dünya – qaranlıq dünya
Ağ qoç – işıqlı dünyaya aparır.
Qara qoç – qaranlıq dünyaya.
Ağ qoçda – aqibət ağarır.
Qara qoçda – aqibət qaralır.
İşıqlı dünya – yaxşıların
dünyasıdır, qaranlıq dünya – yamanların.
Ağ qoç – işıqlı dünyanın nişanəsidir,
qara qoç – qaranlıq dünyanın.
Yol xeyri, yolsuzluq şəri yaşayır
nağıllarda – işığıyla, qaranlığıyla.
7.Yollar
Üç
yol açılır yolçunun qarşısında: gedər-gələr,
gedər-qalar, gedər-gəlməz.
Asan, yarımasan, çətin.
Gedər-gəlməzə gedir yolçu və gedər-gəlməzliyi
yox eləyir.
Doğru olur çətin yol, təhlükəli yol.
Təhlükəli yolu seçir yolçu və təhlükəni
yox eləyir.
8.Yamanlar
Paxıl qardaşlar. Zalım padşahlar.
Quyuya salan, baş kəsən, göz çıxardan,
böhtançı, dönük, həris, yalana tapınan, əzazil.
Yamanlar qəbahəti yaşayır nağıllarda – rəzalətiylə.
9.
Yaxşılar
Yaxşılıq
itirməyən, qədir bilən canlılar: adamlar,
balıqlar, atlar, göyərçinlər, çətin
günlərin sədaqətliləri, dayaqları,
xilaskarları, bəladan qurtarırlar yaxşıları. Yaxşılar əlbirliyi yaranır yamanlara
qarşı, yaxşılaşır dünya.
Yaxşılar şəfqəti yaranır nağıllarda
– səxavətiylə.
10.
Zümrüd quşu
Darda
qoymur dara düşəni, dərddə qoymur dərdlini,
qanadının üstünə qaldırır, yağıdan
qoruyur, etibarlı, andına sadiq dost: həm yerli, həm
göylü.
Dost ülfəti yaşayır nağıllarda – əzəmətiylə.
11.
Çevrilmələr
Nağıllarda
adam turac ola bilir, balıq ola bilir, at ola
bilir; qeybdən əl uzanır yerə, yel qanadlı pəhləvanlar
düşür göydən, bulaq suyundan gözəllik
doğur, çubuq sütuna çevrilir – göylə yeri
birləşdirən. Görünməyən,
bilinməyən çevrilmələr baş verir
nağıllarda, hədsizləşir, hüdudsuzlaşır
çevrilmələr.
Hüdudsuz qüdrət yaşayır nağıllarda –
sehriylə, möcüzəsiylə.
12.
Yaraqlar
Sehrli
üzük yarağı yaşayır nağıllarda, istəyinə
çatır onunla yaraqlı, bacarmadığı əməl,
yaratmadığı qüdrət olmur sehrli üzüyün
– xeyir qapısı açanın, şər qapısı
bağlayanın!
Uçan
xalça yarağı yaşayır nağıllarda – göz
açımında dünyanın o başına aparan, bu başına
gətirən, göylərin dərinliyinə qaldıran, yerlərin
ənginliyinə çatdıran!
Qaranlıq
dünyadan işıqlı dünyaya aparan atlar var
nağıllarda – yel qanadlı, qaranlıq sökən!...
Möcüzələrlə, sehrlərlə
yaraqlanır nağıllarda adamlar, arzu, istək –
möcüzə, sehr səviyyəsində gerçəkləşir.
İstək dərinliyi, ənginliyi yaşayır
nağıllarda – yerə-göyə sığmayan.
13. Dərmanlar
Almalar var nağıllarda, onları yeyənlər əbədi
cavanlıq kəsb edirlər, əbədi
onbeşyaşlılara dönürlər, həmişə
çiçəklənirlər, heç vaxt solmurlar.
Almalar var nağıllarda – dərdlər əlacı.
Divlərin pəncəsindən qoparırlar almaları
adamlar, dərman tapırlar qocalığa qarşı, təbiətdən
üstün olurlar.
Dirilik
suyu var nağıllarda – Xızıra qismət olan,
ölüm əlacı; həmişəlik yaşayır bu sudan içən – təbiətdən
üstün olur.
Qocalıq dərdinə dərman tapırlar
nağıllarda. Ölüm dərdinə dərman
tapırlar nağıllarda.
Əlacsız dərdlərə dərman yaşayır
nağıllarda – dərdlə barışmayan.
14.
Sınaqlar
Sirr saxlaya bilməyən daşa dönür
nağıllarda.
Səbri çatmayan daşa dönür
nağıllarda.
Gözü qabağı görməyən daşa
dönür nağıllarda.
Nəfsinə sahib olmayan daşa dönür
nağıllarda.
Sınaq düşür adamların qismətinə.
Möcüzəli əməl düşür məhəbbətlilərin
qismətinə.
Su altında, yer üstündə, göy
ucalığında ağlasığmayan ləyaqət
göstərirlər, sınaqdan çıxırlar,
sınaqla nişanlanırlar.
Sınaq ülviyyəti yaşayır nağıllarda –
şəri sarsıdan.
15.Ölçü
«Biri
vardı, biri yoxdu!»
Biri var olanda, o biri yox olur.
Birinin varlığı o birinin yoxluğu demək olur.
Var olmaq yox olmaq demək olur.
Üç gün, üç gecə toy
çalınır nağıllarda, şahın üç
oğlu olur.
Yeddi gün, yeddi gecə yol gedir yolçular
nağıllarda, qırx quldur bilinir, qırx incə belli
qızla birgə, qırx otaqla.
Üç, yeddi, qırx rəqəmlərinə
açılır qapıları nağılların.
Üç – birə qayıtmaqdır təzədən,
yeniləşmək, yenidən başlamaqdır.
Yeddi – təzə birdir, altıdan sonra başlayan.
Qırx – təzələnən birdir, 39-dan sonra
başlayan.
Doğulmaq, təzələnmək, başlanmaq
ölçüsüylə mənalandırılır vaxt
nağıllarda.
Hikmətli vaxt yaşayır nağıllarda – müdrik.
16. Qəhrəman
Qəhrəman gələndə – tilsim sınır, div
öldürülür, quyular bağlanır, daşlar
canlanır, insanlanır; küpəgirən qarılar məğlub
olur, zümrüdlər qanadlanır, xəstələr dərmanlanır,
yaxşılar yaxşılanır, yamanlıq yamanlanır.
Heç
kəsin bacarmadığını qəhrəman bacarar:
heç kəsin aça bilmədiyi qapını
açır, heç kəsin gedə bilmədiyi yolu gedir,
heç kəsin çata bilmədiyi yerə çatır,
heç kəsin qıra bilmədiyi əfsunu qırır.
Yaraqlar yarar olur qəhrəmana, sınaqlar yarar olur.
Qəhrəman gəlir – zülmət çəkilir,
zillət çəkilir.
Qəhrəman zəruriyyəti yaşayır
nağıllarda – coşqun, inadlı.
Qəhrəman çağırır
nağıllar…
Kaspi.-2013.-9-11 noyabr.-S.23.