Kuklaların bayramı...
Bəli... 9-16 noyabr tarixlərində Bakı şəhəri görünüşcə kiçik, miqyasca böyük olan “kukla bayram”ını yaşadı.Bayramın tam adı “Cırtdan” II Bakı Beynəlxalq Kukla Teatrları Festivalı, qonaqları isə Böyük Britaniyanın, İsveçrənin, İtaliyanın, Yaponiyanın, Bolqarıstanın, Rusiyanın, Xorvatiyanın, Macarıstanın bir-birindən fərqli kuklaları və kukla ustaları idilər. Kuklaların bayramı başlandı...
Tədbir Abdulla Şaiq adına Kukla Teatrının yəni, ev sahibinin çıxışı, müxtəlif ölkələrin təmsilçilərinin təqdimatı və bizim kuklaların oyunu ilə başladı.I - Kuklaların sərgüzəştləri...
A.Şaiq adına Kukla Teatrı Karlo Kollodinin “Pinokkionun sərgüzəştləri” adlı tamaşasını təqdim etdi. Çıxışçılar bizimkilər olsa da, kukla tamaşası gürcü rejissorunun (Elene Matsxonaşvili) quruluşunda bütöv bir səhnə modelinə çevrilə bilmişdi. Tamaşa başlar-başlamaz mən hiss edirdim ki, kuklalar daha fərqlidir, tərtibat (quruluşçu rəssam Vaxtanq Koridze) daha aydın və işləkdir, danışıq kukla dilində, kuklalar isə ünsiyyətə tam hazır vəziyyətdə... O üzdən də “kuklalarla-tamaşaçılar” arasında gözəl bir dialoq, ünsiyyət yarandı. Həqiqi teatrın həqiqəti də elə bundan ibarətdir.Nə yaxşı ki, bu festival var... Biz uşaqlardan, kiçik azyaşlılardan ibarət səmimi tamaşaçını, onların gülüşlərindən ibarət səmimi sevgini, səslərindən ibarət səmimi, məsum gözəlliyi duymaq sevincinə nail olduq.Pinokkionun sərgüzəşti isə möcüzədən qaynaqlanır. Balaca bir daxmada Cipetto adlı qoca, müdrik bir cırcırama yaşayır. Bir gün daxmaya daxil olanda ağacdan yonduğu “Pinokkio” taxta parçasının birdən-birə canlandığını görür. Və Pinokkio “atacan” deyərək, onun üstünə yürüyür. Niyə Pinokkio? Italyanca “pinokkio” sidr qozası deməkdir. Bu səbəbdəndə o olduqca möhkəm, cəld və güclüdür. Qəhrəmanımız sərgüzəştləri məktəbdə, teatrda, dostluq etdiyi Qalaya münasibətində, bir gün dəcəlliyinin səbəbindən düşdüyü Köpək balığının qarnında davam etdirir. Pinokkio öz seyrcisinə hər məqamda güclü olmağı, təhlükə bilmədən cəsarətli olmağı bəyan edir.Tamaşa müddətində bütün bu proses çevik, bir-birinə zəncirvari bağlı formada davamlanır. Festivalın açılışı üçün bu tamaşa həqiqətən “üzümüzü ağ etdi”, bizləri utandırmadı.
II -“Yuxu”
görmək istəyirəm...
Kapra Ballerina Teatrı Azərbaycan tamaşaçısını
İtaliya aləminə səyahət etdirmək istəsə də, nəticədə bütün seyriciləri “yuxu”ya qərq etdi.
“Yuxu”da olmamışdan öncə, 15 dəqiqə əvvəl...Mən təqdim olunan bukletdə, bir yazı oxuyuram. Qeyd: Bu kukla tamaşası
2011-ci ildə İn-Produzion istehsalının qalibi olub, İmejini-del
İnterno festivalında iştirak edib, Pinerolo və Spoleto Opın
festivallarında bir hadisə kimi dəyərləndirilib. Yəni,
kukla tamaşası çox qətiyyətli bir mesajla təşrif
buyurmuşdur.Bizlər
də İtaliya mədəniyyətinin
kiçik bir hissəsini
görmək
ümidilə seyrə başladıq.
Uzaqdan balaca qızcığazın “yuxu”sunu izlədik. Uzaq bir məmləkətdə bir qış evi (səliqəli və rahat), bir qış
küçəsi (qarlı və qaranlıq), bir də ki, tənha qız... Uzaqdan güclə sezilən bu
qızcığaz isti və
rəngarəng yataq
otağında yuxuya gedir. Dışarıda olan qorxunc
soyuq onun yuxusuna təsir etməyə bilməzdi... Hadisələr soyuq
qışın vıyıltılı səsi kimi qızcığazı
üşüdür. O, yuxuda görür ki, milçəkdir uçur, amma adam sifətlidir, birdən balıqdır, amma insana bənzəyir. Qarın
tüğyan etdiyi küçədən gələn səslər,
görüntülər
bu yuxunu daha da dramatikləşdirir.
Qızcığaz pişiyinin
öldüyünü və
qumun altında çox çətinliklə onu dəfn etdiyini
görür. Yuxular bizim instiklərimizdən,
yaşamımızdan, məhz
bu gündən, bu dəqiqədən yaranan ya keçmişi, ya da gələcəyimizi
sərgiləyir. Balaca qızcığazın bu yuxularıda onun
keçirdiyi hisslərin
faktı kimi maraqlıdır. Maraqlı
olmayan hər bir
detalın çox xırda, gözəgörünməz qədər kiçik və hətta
gözlərimizi
incidəcək dərəcədə təqdim olunması idi. Lakin... qüsur təkcə bu deyil. “Yuxuda” kukla tamaşası ünvanlanmamış məktub kimi, bir
insanın özü ilə
baş-başa hərəkəti kimi təqdim
olundu. Tamaşaçı ilə danışmayan “yuxulu” bir
hadisə... III - Boş məkanın “sakinləri”
Festivalın-
kuklaların təntənəli mərasiminin kulminasiya nöqtəsi...
Böyük
Britaniyanın Dorset Kukla Teatrı “Havada asılmış” -
“bütün dünya marionetkaların oyunudur”. Müəllif,
quruluşçu rejissor və
ifaçı Stifen Motramın marionetkalarla, marionetkaların isə Stefen ilə oyunu
başlayır. Stefen Motram Avropanın bir
sıra məktəblərində
səhnə hərəkətindən dərs deyir. O,
Italiyanın Pinerolo şəhərində MAAF Akademiyasının daimi müəllimidir. Və... söz
yox ki, o, peşəkar marionetka ustasıdır, kuklaçıdır. Boş məkanda
“havada asılmış” marionetkaların oyunu başlayır.
Onların təəcübləndirmə gücü, sadə hərəkətlərin vahiməli
görüntüsü-hərəkətlərin
sayəsində mistikaya bənzər tamaşaya yaradır. Onların dili bu hərəkətlərin
ritmindədir. Musiqi dinamikası ilə
bərabər dəqiq
görüntülənən oyun insanların
gündəlik
işlərini, bir
qocanın hisslərinin
və tənhalığının
əsasını,
doğuluş və
mübarizənin
maraqlı formalarını yaradır. Tamaşa
Stefen Motramın marionetkalarla yaratdığı kompleks
işin sadə və qüsursuz
görüntüsünü bizlərə təqdim etdi. Bu azərbaycanlı
tamaşaçısı üçün ilk dəfə olmasa da, bizim kukla teatr
estetikamız üçün yeni və
təkrarsız idi.
Bax... bu tamaşa sözün əsl mənasında
hadisə idi.
IV-Fəsillərin ən gözəli
Ümumiyyətlə, festivalların ən vacib özəlliklərindən biri hər ölkənin özünəməxsus tamaşası, özünəməxsus ünsiyyəti və özünəməxsus kuklasıdır. Macarıstanın
İvet Bojik Kompaniyası forma cəhətdən sadə,
lakin öz tamaşaçısına daha çox sevinc gətirəcək dərəcədə
yaxın tamaşa hazırlamışdı. Uşaqlar səhnədə əyləşiblər. Məhz
onları səhnədə əyləşdirmək, artıq
uşaqlar üçün unikal bir tamaşadır. İndi nə
istəsən göstərə bilərsən, rəqs, musiqi və onlara uyğun hərəkətlər. Üç aktyorun yer aldığı tamaşa
müxtəlif fəsillərin təsvirini yaradır.
Yay-dəniz, isti, qayıq; yaz-güllər, çiçəklər; payız-yağış,
çətir; qış-qar, qar adamı; Budur, bizim kiçik qəhrəmanlarımız onlara
qoşulub, qar topu oynayır, tamaşanın sonunu özləri yazırlar.Bu yerdə İvet Bojik Kompaniyası
üçün əlamətdar bir hadisəni qeyd etməmək olmaz. Beləki, 1993-cü ildə tanınmış xoreoqraf İvet Bojikin modern rəqslərini yaymaq, sevdirmək və inkişaf etdirmək məqsədilə yaradılan bu teatr sevərlərin kompaniyası bu il 20 illik yubileyini qeyd edir. Biz də qonaqlarımızı əziz gün münasibətilə təbrik edirik!IV
Bir kral var idi...
Məşhur İtaliya... Mosart...
Verdi... Rossini və
Teatro Verde Burattini Kompaniyası. Bir qədər sonra bunları nə birləşdirir sualına
özünüz cavab tapacaqsız. Rejissor
səhnəyə gəlir,
salam-əleykümdən sonra (bəli, məhz Azərbaycan dilində...) öz
kuklalarına müraciət
edir. Rejissorun səhnə
görünüşü çox şirin,
danışığı isə
rusdilli azərbaycanlıların
səviyyəsində idi. Budur, kuklalar rejissorun göstərişinə əməl
edir. Amma aydırdır ki, “sən
çaldığını çal...”,
gör kuklalar nə çalır. Məhz bu karnaval formasında düzənlənən oyun-tamaşada qurbağa
Nina Saymonun səsi ilə caz versiyalarını, donuzların xoru Mosartın,
Yatmış Gözəl isə Ravelin musiqisini ifa edir. Musiqinin üstünlük təşkil
etdiyi yaşamımızda bu tamaşanın cəmiyyətə ötürdüyü mesaj
ilgincdir. Kukla insan deyil, lakin insanın
metaforasıdır, insanın özünəbənzər
oyuncağıdır. Kuklalar oynayan
insanlardır, desək
də
yanılmış olmarıq. V - Ucuz tamaşanın qiyməti...
Bizlərdə “ucuz ətin şorbası olmaz” deyərlər, lakin xorvatlar belə düşünmürlər. “Zorin Dom” Karlovaç
Şəhər teatrı Culio
Settimo və Peda
Qvosdiçin təqdimatında
“Vəfalı
dostlar” tamaşasını təqdim
etdi. Kiçik ekran və sadə rezin şarlardan ibarət tamaşa... Kuklalar
məhz
şarların təqdimatında...Şarlar
ekran boyu müxtəlif
formalarda hərəkət edərək tənha əjdahanın
nağılını təsvir
edirlər. Əjdaha özü
üçün dostlar axtarır, dost qazanmaq üçün
onlara qorxunc olmadığını sübut etməyə çalışır. Şarlar rəngarəng formalı evə, parlaq günəşə, incə gülə və maraqlı qəhrəmanlara
çevrilir.
Uşaqların
üfürüb-partlatdıqları bir şarın nə qədər qiymətli və gərəkli olduğunu sübut edən aktyorlar sonda onlar
üçün dəyərli olan bu şarları kiçik dostlarına təqdim etdilər.VI Bizimkilər...
Festivalın bizimkilərdən ibarət ikinci çıxışı Qax Dövlət Kukla Teatrının təqdimatında
“Zınqırovlu pişik” tamaşası idi. Quruluşçu
rejissor Elşad Rəhmanzadə, quruluşçu rəssam İqbal Əliyev, musiqi
tərtibatçısı
isə Cahangir
Zülfüqarov olan tamaşa pişik və siçanların mübarizəsindən bəhs edir. Dünya multfilmlərinin
ən retinqli qəhrəmanları olan pişik və siçan (Tom and
Jerry) balaca tamaşaçılar üçün hər bir zaman
maraqlıdır. Lakin... burada azərbaycansayağı
pişik və
siçan mübarizəsi
gedir. Bir anbarda yaşamaq, oğurluq etmək üçün gedən savaş məzəli söhbətlərlə, azərbaycansayağı məclislə və anbardarın təngə gəlib anbarından imtina etməsilə tamamlanır...VII - Mən danışmaq istəmirəm...
Həqiqətdə tamaşanın adı “Mən danışmaq istəyirəm” olsa da, əksinə tamaşa danışmaq istəmədi ki, istəmədi... Çarəsiz qalan bizlər də bu tamaşadan
danışmayıb, bildiklərimizi sizlə bölüşəcəyik.İsveçrənin “Le Ginyöl A Roulettes” Kukla Teatrı ənənəvi kukla teatrı
texnikasından faydalanan müasir əl kuklaları
teatrıdır. Əvvəlcə sizə qısa mövzunu təqdim edim: səhnədə, yəni kiçik ekranda Dyuki
adlı bir personaj var. O, adi məktəblidir, qaradinməz və özünəqapalıdır. Bu oğlanın belə
olmasına səbəb zalım, hegemon bir
qadınla əzazil
müəllimin əlinə düşməsidir. Lakin o, cəsarətli qız
Liçinin köməyilə bu çətinlikləri dəf edir.Belə... məsələ
isə ondadir ki, biz
səhnədə nə
baş verdiyini bukleti oxuduqdan sonra anladıq. Bəli.. səhnədə heç nə baş vermirdi. Əgər səhnədə oyun gedirsə, oyunun əsas predmetləri təqdim olunmalıdır. Məhz bu oyun heç bir bioloji mübarizə, psixoloji-emosional təsir və estetik həzz vermirsə, onda oyunçu da yoxdur,
tamaşaçı da...
VIII - “Ay
buynuzu boz keçi...”
Azərbaycan
nağıllarının təkrarsız qəhrəmanı: keçi, lakin bu dəfə Ekiyat Tatar Dövlət Kukla Teatrının
“Keçi və qoyun” tamaşasında. Kukla estetikası
baxımından bizlərə daha yaxın olan bu
tamaşanın kuklaları da eynilə
bizimkilərə bənzəyirdi.
İnanın nağılda elə bil bizimki idi.
Keçi və qoyun bir Nənə və Babadan qaçırlar və meşəyə gedirlər. Meşədə canavarlarla mübarizə aparır, həm özlərini, həm də sonda Nənə və
Babalarını canavarların və
Bəyin
zülmündən
xilas edirlər.
Şən,
əyləndirici musiqilərlə, xalq havaları ilə müşayiət olunan bu tamaşa
uşaqlara xeyirxahlıq və
ədalət hissi
aşılayır. IX - Əllərin sehrli oyunu
Festivalın növbəti uğurlu tamaşalarından birini
Bolqarıstan təmsilçisi Tarqovişte Şəhər Kukla Teatrı təqdim etdi. Aktyorların
(Mariya Dimitrova və
Mitko Dimitrov) ifasında kuklaların oyunu başlayır. Oyun təklif
olunan aktyor və
tamaşaçı, oyun məkanı
(səhnə-zal), süjet
(müəyyənləşən
dramaturgiya, burada Qrim qardaşları “Ağca”), musiqi, tərtibat işlənməsinə
görə
bütün kukla teatrının şərtlərinə cavab verir. Bu kukla tamaşası əlvan
şüşə
şəbəkədən
yığılıb. Qrim qardaşlarının
“Ağca” nağılı iki şüşə ustası tərəfindən nəql olunur: onlar təkcə qar kimi ağappaq gözəl qızın başına gələnləri göstərmirlər, həm də onun doğulduğu
sarayı, meşədə yaşayan balaca qum adamlarının
komasını öz əllərilə şüşə parçalarından yığırlar. Əllərin mistik hərəkətinin nəticəsində yaranan tamaşa təkcə uşaqlara deyil, bütün yaş təbəqəsindən olan sərgüzəşt sevənlərə, nağıl eşitmək istəyənlərə ünvanlanmış
qısametrajlı film və bədii sənət nümunəsidir.Festivalın sonuncu qonaqları Yaponiyanın Yuki kukla
teatrı olacaq.
II Beynəlxalq Kukla Festivalı özünün gözəl tamaşaları, maraqlı
kuklaları, bənzərsiz marionetkaları və sonucda uşaqların üzündə yaratdıqları bərabəri olmayan gülüşləri ilə bu həftənin ən maraqlı teatr hadisəsini yazmış oldu.
Aygün Süleymanova
Teatrşünas
Kaspi.-2013.-2013.-16-18 noyabr.-S.12.