YARADANA AND OLSUN Kİ!..
Gülayə
Vaqif Bəhmənlinin sözləridi;
eynən beləcə
yazıb: “Allah sənə
balaca bir səs veribsə buna şükür et və oxu, zilə
qalxmağa çalışma.
Yaradana and olsun ki, bəmdə bağışlananın adı
zildə cəzadır...”
Bir şey var ki, mən
Vaqifin şeirlərini
zildə, ya bəmdəmi oxumasının
fərqinə varmadan yaddaşıma köçürürəm. Ən fərqli
məkanlarda, ovqatımın
ən fərqli məqamlarında oxuyuram və düşünmyi də heç unutmuram. Bu xüsusda,
onun özünün dedikləri də var: “Oxuduğun barədə düşünməmək
yeyib, həzm etməməyə bənzəyir”.
Həzm etdikcə isə baxıb görürəm ki, Vaqif Tanrıdan özgə kimsəyə dil verməyən şairdi, öz könül evinə Tanrıdan özgə buraxmır mələyin özünü belə...
Onun üçün səhər
salamının lütfü
başqadı. Yazdıqları da şeirdən, essedən, kəlamdan öncə “səhər salamının lütfü”
kimidi. Bilir ki, “şairi
qanad yox, ürək uçurdur”.
“Yazı üslubu sadə, səmimi, fikir yükü dolğun və müdrikdi:
Sabaha xərclədim günləri
çin-çin,
Diriykən başıma döyməmək
üçün.
Səninçün çalışdım,
adam, səninçün,
Öləndə göruma söyməmək
üçün...
Vaqif oxucunu yormur, fikir dəryasında boğub saxlamır, bir dodaq qaçımı
gülüşlə deyir
bəzən
görürsən ki, beş pudluq sözü:
Gül açır hər yerdə gerçəkli həyat,
Qəddar ürəklərdən və
gördan başqa.
Hər yerdə gerçəkli həyat var, heyhat,
Gözünə ox batmış televizordan başqa.
Vaqif müşahidələrində gözlənilməzdi... Bu gözlənilməzliyi
o, dahilik iddiasıyla büruzə vermir, əksinə, adi oxucunu belə heyrətə salan səmimiyyətlə ifadə
verə bilir:
Əslində, mən
balaca bir adamam –
amma çox nəhəngdi kölgəm.
Çünki kürəyimi
İşığa söykəmişəm.
Ədəbi tənqidin, ədəbiyyatşünaslığın
özünəməxsus bölgüləri,
istilaları var. “Kənd-şəhər”
şairi deyilən bölgülər məlum. “Sevgi şairləri”, “təbiət şairləri”,
“fəlsəfi şairlər”
nə çoxdu, Vaqifsə sadəcə, səmimiyyət şairidi.
Onun poetik çevrəsinin, üslubunun ayrı adı yoxdu. Yoxsa, bu misralar
belə şirin, yatımlı və duyğulu olmazdı:
Qızarır müqəddəs canın
harayı,
Gözüm qarmaq gəzir asılmaq üçün.
Haçan ki, yetişir qurbanlıq ayı,
Boğazım udqunur kəsilmək üçün.
...İsmayıl dirilib yoxdan içimdə,
Ona toxunmayın, qoyun yaşasın!
Hönkürüb ağlayır çoxdan
içimdə,
Deyir: “Məni kəsin, qoyun yaşasın!”
Vaqif “mən heç ceyranı da ceyran saymaram, qazlar, qazlar deyil, qazlar qızlardı
– su görəndə
xısın-xısın xısıldayıb
ağlayan anasızlardı,
anasız qızlardı”
yazanda da səmimi və kövrəkdi, “Ayaq mumdu, diz bükük,
karvan yolu çarıx daşdı,
dəvə heyvan deyil, ay yolu dönük, dəvə-yoldaşdı”
yazanda da. Haqlıdı ki:
Unutma, insan oğlu,
Dərya
içrə cəzirədən
Xilas yolun qurd açdı.
Qumral quzu-bacım oğlu,
Buynuzlu qoç-qardaşdı.
Bu səmimiyyət ordan gəlir ki, Vaqifin poetik nəfəsi pak və təmizdi, “istedada şükr et, zəhmətə baş əy, təcrübəyə inan,
şöhrətdən qaç”
– düşüncəsiylə yazıb-yaradır. Bütün
deyilən dəyərlər
onun dünyanı görüş yerinə çevirmək istəyindən,
xoş niyyətindən
gəlir:
Axır
ürəyimdən bir
arzu, bir hiss,
Qarışır məhəbbət üfüqlərinə.
Bürüyək dünyanı görüşlərə
biz,
Dünyanı çevirək görüş
yerinə.
Çinarlar altında görüşək,
inan,
Yarpaqlar saxlayar xatirələri.
Bütün ağacların budaqlarından
Asaq iki kəlmə: “Görüş yerləri”.
Onun üçün
bu görüş yerinin kiçiyi əziz, doğmadı, şirindi hər cığır, hər iz. Onun üçün
“yer üzünə gələn bütün vəhlərin bircə mətləbi var: mərhəmət!” Onun üçün “lap o başsız
bulud, lap o boz duman aparır bir azca harasa
xeyir...”
Bütün səmimiyyətin, kövrəkliyilə
bərabər V.Bəhmənlinin
poetik dünyası həm də sərt divar kimidi və o poetik dünyanın sərt divarına dirənib qalınca həyat, vaxt və baxt haqqında
daha çox düşünür, düşünürük. Onun şeirləri məhz bu durumumuzun dostu, sirdaşı, həmdəmidi:
İtki
ağrısa da, heç batma yasa,
Axı nə faydası, Tanrını çağır.
Əgər haray çatan bir quyu varsa,
O quyu içindi, içinə bağır.
Vaqifin şeirləri yaxın
dost, məsləkdaş və
ahıl, dünyagörmüş
qocalar kimiıdi – yol göstərməyi, təsəlli verməyi bacarmağı var:
Hökmə müntəzirdi uçan,
yeriyən,
Hələ nə qədər
ki, cansız cismini
Dartıb
yaxmayıblar yuat yerinə,
Pıçılda Allahın əziz adını.
Qorxma ifritədən, nə də ki, cindən,
İnsanın ən gerçək məbədinə gir.
Ovxarlı qılınctək çıx
bədənindən,
Təkrarən özünün bədəninə
gir.
Qan tökməz necə ki, qılınc qandadı,
Yeri, öz qınına gir, adam
oğlu.
Başqa
yerdə yoxdu, öz içindədi,
Varsa bu dünyada sirr, adam
oğlu.
Vaqif Bəhmənlini oxuyuram... Bilirəm ki, bu deyilənlər
ona məxsusdu, onunkudu. Ancaq eyni zamanda, bu
deyilənlərin iç
dünyasında bizim hər birimizin düşündüklərindən çox şey var. Bu çox olan, duyulan, hiss edilən həqiqətlər adamı
doğmalaşdırır, müəllif ani bir an unudulur,
arxa plana keçir. Elə bilirsən ki,
bu deyilənlər elə sənin öz düşüncələrindi.
Haçansa bir yaşıl
ağaca, bir axar suya söylədiklərin,
ya yuxuda gördüklərin, röyadan
bildiklərindi. Təsirlənirsən.
Vaqif özü də belə deyir: “İnsanı təsir yaradır. Təsir-başı kükürdlü
kibrit kimidi; od vurur,
yaşlar yanmır, sönür, qurular bir göz qırpımında
alovlanıb kül-kül
olur. Daim bir təbdə yanmaq isə hər an ələ
düşməz, bu, az sayda xoşbəxtlərin
alın yazısıdı”.
Həmin
o az sayda
olan xoşbəxtlərin
taleyini yaşamaqdadı
V.Bəhmənli. Onun poetik
ovqatı bircə çəkimdə alovlanmağa,
məşələ dönməyə
hazır kibrit kimidi. İstənilən hadisə, detal
bu kibriti alışdıra, odlaya bilər. Əvəzində, qazanan isə
poeziyamız, söz sənətimizdi. Çünki Vaqif yazmağa haqqı çatan şairdi. Onun “mən hamı üçün yazıram...
Hamı susur. Axı niyə hamı
susur? Axı mən hamı
üçün yazıram...”
nigarançılığı da yaza bilmək
haqqının səslənişi
kimidi. Vaqifin gənc şairlərə
“öyrən, hər şeyi öyrən! “səslənişi quru
nəsihətçilik yox,
sənətkar məsuliyyətindən
qaynaqlanan həyat həqiqəti kimi yadda qalır. Ona görə ki, doğrudan da bəzən “əlifba sırasını və yaxud vurma cədvəlini
əzbərdən bilməmək
də yazmağa mane olur”. Necə ki, “başqasının söz bostanına oğurluq girən şairin dili həmişə topuq çalır...”
Bu deyilənlər o qədər
mükəmməl, o qədər
cəlbedicidi ki, birini qoyub, .o birinə getmək istəmirəm. Necə var, Vaqifin özünün
sıraladığı kimi
təqdim etmək istəyirəm oxucuya: “Şairliyin elə bir ustad səviyyəsi
var ki, orada
səslər, hecalar, vəznlər, ümumiyyətlə,
formalar sərbəst,
maneəsiz bir ardıcıllıqla bədii
məzmun halına keçir. Bu, ona
bənzəyir ki, dərvişin əlini sürtməyi ilə qara daş qızıla
çevrilir”.
Və yaxud: “Sənətkarlıq
bacarığından və
ardıcıl yüksək
bəşəri düşüncədən
məhrum olan istedad nadan uşaq
kimidir; o, həm girdiyi güllü-çiçəkli
bağçanı korlayır,
həm də üst-başını toza-torpağa
batırandan sonra it günündə evə dönür”.
Əsl istedadsa
qabağa aparır, aydınlığa çıxarır.
Vaqifin poeziyası
aydınlığa aparan,
xeyirə və işığa çıxaran
poeziyadı. O. düz deyir ki, insanı
təsir yaradır... Elə şeri də! Bu gözəl düşüncələrin təsiri
olmayıbmı mənə
bu şeri yazdıran:
Sizin günahınız mənim
boynuma,
Mənəmsə qurbanı bu haqsızlığın -
Öldürün, öldürün, öldürün
məni,
Cəzası ölümsə günahsızlığın.
Əgər bir günahım varsa öldürün,
Zaman kəfənimi gözüylə biçsin.
Bir şey dəyişmədim yaşamağımla,
Öldürün siz məni, hər şey dəyişsin.
Öldürün siz məni, yaxşılıq itmir,
Mənə verdiyiniz zülüm sevinsin.
Bir anda min kərə öldüyüm yetmir,
Öldürün bir kərə - ölüm sevinsin.
Ölümün tələsi gözlə qurulub,
Gözləyin, gözləyin, gözlə öldürün.
Məni
öldürməyin min bir
yolu var,
Varsa haqq sözünüz-sözlə öldürün.
Asın
məni, asın dar ağacından,
Könlüm razı deyil ölüm qəm yeyə.
Bir edam kötüyü sevincə bəlkə,
Bir cəllad libasın qırmızı geyə...
Boyların içində boyum
görünmür,
Məni görə-görə görmürsünüz
siz.
Öldürün siz məni,
Öləndən sonra
Məni dünya boyda görəcəksiniz.
Kaspi.-2013.-4-5 oktyabr.-S.24.