İlk Xalq artisti
125 illik yubileyi qeyd edilən Hacağa Abbasov Azərbaycan
teatrının tarixində silinməz izlər qoyub
“İndi
artıq onu tanıyan, səhnədə görən insanlar həyatda
yoxdur. Onun haqqında yalnız kitablardan, arxiv materiallarından
öyrənmək olar”. Oktyabrın 23-də Akademik Milli Dram Teatrda
125 illik yubileyi qeyd edilən Azərbaycanın ilk Xalq artisti
Hacağa Abbasov haqqında bu sözləri qızı Elmira
xanımın dilindən eşitdik. O, atası ilə
bağlı xatirələrində təkcə
ömrünü səhnəyə həsr edən bir
insanın maraqlı sənət yolundan deyil, həm də kəşməkəşli
həyat yolundan danışdı.
“Hacımirzə” teatrı
Bakının Maştağa kəndində müəllim
ailəsində anadan olan Hacağa Abbasov ilk təhsilini kəndlərindəki
rus-tatar məktəbində alıb. Görkəmli
ziyalı, maarifçi Həbib bəy Mahmudbəyovun məktəbində
oxuyarkən Hüseyn Ərəblinski ilə görüşməsi
onun gələcək taleyində böyük rol oynayır.
O, teatrda Cahangir Zeynalov, Mirzəağa Əliyev, Sidqi Ruhulla
kimi peşəkar aktyorlarla çiyin-çiyinə
çalışaraq özü də təcrübəli bir
aktyor kimi formalaşır. 1905-ci ildə ilk rolu
ilə səhnəyə çıxan aktyor M.F.Axundzadənin
“Hekayəti-Molla İbrahimxəlil kimyagər” əsərinin
tamaşasında Molla İbrahimxəlil rolunu oynayır. 1906-1909-cu illərdə təhsilini Port-Petrovskda
(indiki Mahaçqala) davam etdirir. Burada azərbaycanlılardan
ibarət teatr truppası yaradır və sonralar bu truppanı
Teymurxanşurada (Dağıstanın indiki Bunyaksk rayonu) teatra
çevirir. Bakıya müəllim kimi qayıdan gənc
aktyor Müsəlman Artistləri Cəmiyyəti
İttifaqının “Nicat”, “Həmiyyət” teatr
truppalarında, daha sonra isə “Səfa” cəmiyyətində,
“Zülfüqar və Üzeyir bəy Hacıbəyli
qardaşlarının müdiriyyəti” adlı teatr
truppasında fəaliyyətini davam etdirir. O, həmçinin
Mirzə Ələkbər Sabirlə birlikdə Balaxanı kənd
məktəbində müəllim işləyir.
Kiçik yaşlarından rus dilini mükəmməl
öyrənən aktyor rus ədəbiyyatına, xüsusilə
də Lev Tolstoyun yaradıcılığına böyük
maraq göstərir, hətta onun əsərlərini tərcümə
edərək tamaşaya qoyur. 1907-ci ildə Tolstoyun Yasnaya
Polyanadakı mülkünə gedir, böyük ədiblə
yaxından tanışlığını isə xatirələrində
qələmə alır: “Mən böyük ədibə Azərbaycan
oxucuları tərəfindən çox sevildiyini dedikdə o,
xeyli məmnun oldu. Biz ayrılarkən “Hərb və
sülh” kitabına “Yadigar üçün L.N.Tolstoydan”
sözlərini yazıb, mənə bağışladı”.
Görkəmli
aktyor teatrda çalışdığı illərdə
“Hacı Qara”da Hacı Qara, “Yağışdan
çıxdıq, yağmura düşdük”də Hacı Qəmbər,
”Nadir şah”da Mirzə Mehdi xan, “Şamdan bəy”də
Şamdan bəy, “Dəmirçi Gavə”də Qubad və s.
rolları məharətlə oynadı. O, həmçinin dahi
Üzeyir Hacıbəylinin "Məşədi İbad",
"Arşın mal alan", "Ər və
arvad" operettalarında Məşədi İbad, Soltan bəy,
Kəblə Qubad rollarını müxtəlif quruluşlarda
dəfələrlə səhnəyə çıxıb. Hər bir rolu da böyük məhəbbətlə
qarşılanıb.
H.Abbasovun sənət taleyində görkəmli aktyor
Mirzəağa Əliyevlə birgə yaratdığı və
rəhbərlik etdiyi Tənqid-Təbliğ Teatrındakı fəaliyyəti
də böyük rol oynayıb. 1921-ci il noyabrın 13-də
teatrın açılışında o dövrün
tanınmış mədəniyyət və dövlət
xadimləri - Nəriman Nərimanov, rus rejissoru Konstantin
Stanislavski, memar Zivər bəy Əhmədbəyov, rəssam
Əzim Əzimzadə, yazıçı Məmməd Səid
Ordubadi və başqaları iştirak ediblər.
Hacıağa Abbasov teatrın səhnəsində,
müxtəlif ədiblərin əsərləri ilə
yanaşı, özünün yazdığı pyesləri də
tamaşaya qoyub. Dünya və rus dramaturqlarının
yaradıcılığını öyrənmək,
onları tərcümə etməklə bərabər,
dramaturgiya sahəsində qələmini müvəffəqiyyətlə
sınayırdı. O, “Bakının fəthi”, “Ağa Məhəmməd
şah Qacar və Molla Pənah Vaqif”, “Əsgər oğluma”,
“Sabirin məhkəməsi”, “Rus macərası” kimi bir-birindən
maraqlı pyeslər yazıb. “Sabirin məhkəməsi”
pyesində böyük satirik şairin kəşməkəşli
həyatını təsvir edib. Teatr
tez-tez Bakı kəndlərində tamaşalar göstərərək
tamaşaçıların qəlbinə ol tapıb. İnsanlar bu teatrın səhnəsində öz həyatlarını,
öz dərdlərini görürdülər. Teatrın fəaliyyəti Hacıağa Abbasovun və
görkəmli sənətkar Mirzəağa Əliyevin adı
ilə bağlı olduğundan xalq arasında “Hacımirzə”
teatrı kimi tanınıb.
Maarif fədaisi
Görkəmli aktyor hələ gənc yaşlarından
nadanlığın hökm sürdüyü kəndlərdə
məktəblərin açılması, qızların məktəbə
cəlb olunması istiqamətində fəaliyyət göstərib. Böyük Vətən
müharibəsi illərində respublika Xalq Komissarları
Soveti yanında İncəsənət işləri idarəsinin
rəisi vəzifəsində çalışan H.Abbasov Qazax,
Şamaxı, Göyçay, Zaqatala və Bərdə
rayonlarında teatrların yaradılmasında yaxından
iştirak edib. O, kənd-kənd, rayon-rayon gəzərək
istedadlı gəncləri toplayır, onlara kömək edirdi.
Hətta Adil İsgəndərovun Gəncədən Bakıya
gətirilməsinə və Moskvaya oxumağa göndərilməsinə
nail olmuşdu. O, həmçinin Mustafa Mərdanov,
Möhsün Sənani, İsmayıl Osmanlı kimi
istedadlı aktyorları Gürcüstandan Bakıya gətirir.
1927-ci ildə Azərbaycan Dram Teatrına direktor
təyin edilən H.Abbasov milli teatrının inkişafı
istiqamətində işlər görməklə
yanaşı, yeni aktyor nəslinin yetişdirilməsinə
çalışıb. 1929-1937-cu illərdə
Bakı Teatr Texnikumuna rəhbər təyin edilən aktyor
teatra bacarıqlı rejissor və aktyorlar yetişdirmək
üçün çalışıb. Həmin
dövrdə Ələsgər Ələkbərov, Adil İsgəndərov,
Barat Şəkinskaya, Rza Əfqanlı kimi Azərbaycan teatr və
kinosunun şöhrətləndirəcək aktyor nəsli
yetişdirməyə nail olur. H.Abbasovun Azərbaycan
teatrının inkişafında və gənc nəslin
formalaşması sahəsində xidmətləri nəzərə
alınaraq ona 1932-ci ildə Azərbaycanın Xalq artisti fəxri
adı verilir. Bu fəxri ada ilk dəfə
layiq görülən aktyor kimi onun adı teatr tarixinə
yazılır.
Sibirdən Orta Asiyayadək
Aktyorun
qızı Elmira xanım Hacağa Abbasovun həyat yolunun məşəqqətli
olmasından danışır: “Atamın ömür yolu
çox çətin olub. O, təqiblərə məruz
qalıb, ömrü sürgünlərdə keçib. Bir neçə dəfə vətəni tərk etməli
olub. Atam 1937-ci ildə Sibirə
sürgün edildiyi zaman həyat yoldaşı da həbslərə
düşməsin deyə ondan ayrılıb. O, həbs
müddətinin bir hissəsini Moskvada keçirib. Ədəbiyyatı, rus və türk dillərini
mükəmməl bildiyi üçün Moskvada həbsdə
ikən ondan tərcüməçi kimi istifadə ediblər.
1943-cü ildə atam xəstə halda sürgündən
qayıdır və müalicə olunduğu zaman mənim
anamla tanış olaraq ailə qurur. Anam tibb bacısı idi. Amma bu dəfə
də Mircəfər Bağırov atamı rahat buraxmır.
Evimiz Mərkəzi Komitənin binasına
yaxın olduğuna görə komitənin işçiləri
sürgündən qayıdanların idarəyə yaxın
yerdə yaşamasını istəmirdilər. Buna görə də atam 1948-ci ildə anamla birlikdə
evi dövlətə təhvil verir və Orta Asiyaya
köçür. Atamın ikinci
sürgünlük həyatı başlayır. Atamla-anam əvvəl Səmərqəndə, oradan
da Düşənbəyə gedirlər. Atamın
səhhətində problemlər vardı. Ancaq
anam ona yaxşı qulluq edirdi. Elə
sürgün həyatına dözməsinin səbəbi də
anamın qayğıkeşliyi sayəsində mümkün
oldu. Orta Asiyada sürgün həyatı
yaşayarkən belə səhnə fəaliyyətini davam
etdirmiş, teatr truppaları, dərnəklər
yaratmışdı”.
Hacağa Abbasovun ailəsinin 1957-ci ildə Bakıya
qayıtmasına icazə verilib. Qayıtdıqdan sonra
onlar evlə təmin olunub, hətta ona fərdi təqaüd də
kəsilib. Aktyor sonradan keşməkeşli
həyat yolunu “Xatirələrim” kitabında qələmə
alır. “Evimizə həmişə
tanınmış insanlar gələrdi. Atamın
yaxşı hafizəsi var idi. Ona görə
də ondan öyrənməyə gələnlər çox
olurdu. Teatrşünas Cabir Səfərov
atamın yanına tez-tez gələrdi. Süleyman
Rüstəm, Bəhram Mənsurov, Mehdi Məmmədov, Əhməd
Bakıxanov, Əliağa Vahid, Agahüseyn Cavadov, Azad
Əliyev, Əli Fəhmi evimizin tez-tez qonağı olar, atamla
maraqlı söhbətlər edərdilər. Yadımdadır,
atam muğamatı çox sevərdi. Bizim
kiçik, xudmani evimizdə görkəmli tarzənlərin
tarının sədaları eşidilirdi. Bu,
bir aləm idi. Atam qonaq-qaranı, dostlarla əlaqə
saxlamağı çox sevərdi. Anam da gələn
qonaqlara həvəslə qulluq edərdi”.
Azərbaycan teatrının 100 illik yubileyi qeyd ediləndə
aktyor xəstə olduğu üçün yubileydə
iştirak edə bilməyib. “Mehdi Məmmədov
evimizə gələrək atamı teatra dəvət etdi.
Amma atam xəstə olduğu üçün
gedə bilmədi. Mehdi müəllim “biz səni
qucağımızda apararıq, təki sən razı ol” desə
də, atam ayaqları şişdiyi üçün getmədi.
Amma onun bütün qəlbi teatrda idi. O,
teatrla nəfəs alırdı. Ömrünü-gününü
səhnəyə həsr etmişdi. Ona
görə teatrla bağlı hər şey onun
üçün maraqlı və həyəcanlı idi.
Yubiley günü rəhmətlik Siyavuş Aslan
atamın rolu ilə səhnəyə çıxdı.
Yubileydə atamın yazdığı pyeslərdən
səhnəciklər də göstərildi”.
Elmira xanım deyir ki, indiyə qədər
atasının yubileyi dövlət tərəfindən bir
neçə dəfə qeyd olunub. “Onun haqqında tez-tez
verilişlər hazırlanır, məqalələr
yazılırdı. Amma xəstə olandan
sonra dəvət alanda televiziyaya gedə bilmirdi. Ömrünün axır vaxtlarında veriliş
hazırlamaq üçün çəkiliş qrupu evimizə
gəldi. Atam həmçinin qəzetlərə
də mütəmadi məqalələr göndərərdi.
O, teatrla bağlı onu narahat edən məsələləri,
teatrın uğurlarını, təkliflərini və s. qələmə
alırdı? ”.
Hacağa Abbasov 87 yaşında dünyasını dəyişib. Cəmi 10
gün xəstə yatıb. “O, çox gümrah,
özünə fikir verən, səliqəni sevən insan idi.
Amma ürək-damar sistemində problemlər
yaranmışdı. 1975-ci ildə vəfat etdi” - deyə
Elmira xanım xatırlayır: “Ancaq ondan sonra Azərbaycan
teatrı üçün peşəkarlıqla
oynadığı rollar, bu sahədə gördüyü
işlər, yetişdirdiyi insanlar yadigar qaldı...”
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2013.-24 oktyabr.-S.9.