Hacıağa Abbasov-125
Aygün Süleymanova
teatrşünas
Oktyabrın 23-də Akademik
Milli Dram Teatrında
görkəmli teatr xadimi,
milli aktyor məktəbinin
görkəmli nümayəndəsi, Respublikanın xalq artisti Hacıağa Abbasovun anadan
olmasının 125 illik yubileyinə həsr
edilmiş xatirə gecəsi keçirildi.
Rejissoru
xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov, ssenari müəllifi
əməkdar mədəniyyət işçisi Atababa
İsmayıloğlu olan xatirə gecəsində
Hacıağa Abbasovun oynadığı tamaşalardan
parçalar nümayiş olundu, aktyorun həyat və
yaradıcılığına dərindən bələd olan
teatr xadimləri, yaxınları görkəmli sənətkarın
xidmətlərindən söz açıb, onun haqqında
xatirələrini bölüşdülər.
Tarixi qeydlər:
Hacıağa Mütəllib oğlu Abbasov 1888-ci ildə
Bakının Maştağa kəndində
müəllim ailəsində anadan olub. İlk təhsilini kəndlərindəki
rus-tatar məktəbində alıb, sonra görkəmli ziyalı, maarifçi
Həbib bəy Mahmudbəyovun məktəbində oxuyub. Burada o, görkəmli aktyor Hüseyn Ərəblinski ilə görüşür və bu
xoş təsadüf onun
gələcək həyatını müəyyənləşdirir.
Cahangir Zeynalov, Mirzəağa
Əliyev, Sidqi Ruhulla kimi professional
aktyorların fəaliyyət göstərdiyi mühitə
düşən Hacıağa Abbasov onlarla çiyin-çiyinə Azərbaycan
teatrını inkişaf etdirməyə
başlayır.
1905-ci
ildə ilk dəfə M.F.Axundzadənin “Hekayəti-Molla
İbrahimxəlil kimyagər” əsərinin tamaşasında
Molla İbrahimxəlil rolunu oynayır. 1906-1909-cu illərdə
təhsilini Port-Petrovskda (indiki Mahaçqala) davam etdirir. Burada azərbaycanlılardan ibarət teatr truppası yaradır və sonralar bu truppanı Teymurxanşurada (Dağıstanın indiki Bunyaksk rayonu) teatra çevirir. Bakıya müəllim
kimi qayıdan gənc aktyor
Müsəlman Artistləri Cəmiyyəti
İttifaqının “Nicat”, “Həmiyyət”
teatr truppalarında, daha
sonra isə “Səfa” cəmiyyətində,
“Zülfüqar və Üzeyir
bəy Hacıbəyli qardaşlarının müdiriyyəti”
adlı teatr truppasında fəaliyyətini
davam etdirməklə yanaşı,
Balaxanı kənd məktəbində Mirzə Ələkbər
Sabirlə birlikdə müəllim işləyir.
Mənbələrdə qeyd olunur ki, kiçik yaşlarından rus dilini mükəmməl öyrənən aktyor rus ədəbiyyatına, xüsusilə də Lev Tolstoya böyük maraq göstərib, hətta onun əsərlərini tərcümə edərək tamaşaya qoyub. Böyük rus yazıçısının yaradıcılığına maraq onu 1907-ci ildə Tolstoyun Yasnaya Polyanadakı mülkünə aparıb və o, dahi ədiblə yaxından tanış olub. Hacıağa Abbasov bu barədə xatirələrində yazır: “Mən böyük ədibə Azərbaycan oxucuları tərəfindən çox sevildiyini dedikdə o, xeyli məmnun oldu. Biz ayrılarkən “Hərb və sülh” kitabına “Yadigar üçün L.N.Tolstoydan” sözlərini yazıb, mənə bağışladı”.
Səhnə sənətinin sakini...
Aktyorun səhnə fəaliyyətinin mühüm
hissəsi Mirzəağa Əliyevlə birgə
yaratdığı və rəhbərlik etdiyi
Tənqid-Təbliğ Teatrı ilə bağlıdır.
1921-ci il noyabrın 13-də teatrın
açılışında o dövrün tanınmış mədəniyyət
və dövlət xadimləri - Nəriman Nərimanov, rus rejissoru Konstantin
Stanislavski, memar Zivər
bəy Əhmədbəyov, rəssam Əzim Əzimzadə,
yazıçı Məmməd Səid Ordubadi
və başqaları iştirak etmişdi.
Hacıağa
Abbasov teatrın səhnəsində, müxtəlif ədiblərin
əsərləri ilə yanaşı, özünün
yazdığı pyesləri də tamaşaya qoymuşdu. Dünya və
rus dramaturqlarının
yaradıcılığını öyrənmək,
onları tərcümə etməklə bərabər, dramaturgiya sahəsində qələmini
müvəffəqiyyətlə sınayırdı. O,
“Bakının fəthi”, “Ağa Məhəmməd
şah Qacar və Molla Pənah Vaqif”,
“Əsgər oğluma”, “Sabirin məhkəməsi”, “Rus
macərası” kimi bir-birindən
maraqlı pyeslər yazıb. “Sabirin məhkəməsi”
pyesində böyük satirik
şairin kəşməkəşli həyatını
təsvir edib. Teatr tez-tez Bakı kəndlərində tamaşalar göstərirdi. Teatrın fəaliyyəti
Hacıağa Abbasovun və görkəmli
sənətkar Mirzəağa Əliyevin adı ilə
bağlı olduğundan xalq
arasında “Hacımirzə” teatrı kimi
tanınırdı.
Görkəmli
aktyor həm də maarif fədaisi idi. Qızı Elmira xanım atasının ömrünün
son günlərinədək
yazıb-yaratdığını, qəzet və jurnallara məqalələr göndərdiyini qeyd edir. Hələ gənc
yaşlarından o, mövhumatın güclü olduğu kəndlərdə
məktəblərin açılması, qızların məktəbə
cəlb olunması işində fəal iştirak
etmişdi. Hacıağa Abbasov
Azərbaycanı kənd-kənd, oba-oba gəzir,
istedadlı gəncləri toplayır, onlara
kömək edirdi. O, Adil
İsgəndərovu Gəncədən Bakıya gətirmiş
və onun Moskvaya oxumağa göndərilməsinə nail olmuşdu. Bir sözlə, bütün
yaradıcı gücünü səhnəyə,
xalqın maariflənməsinə həsr etmişdi.
1927-ci
ildə Azərbaycan Dram Teatrının direktoru vəzifəsinə
təyin olunan Hacıağa Abbasov burada özünü
bacarıqlı, fədakar bir mədəniyyət xadimi kimi
göstərə bildi. Azərbaycan
teatrının inkişafında yorulmadan
çalışan sənətkar hər şeydən əvvəl
yeni aktyor nəslinin
yetişdirilməsinin qayğısına qalırdı. Məhz
bu keyfiyyətləri nəzərə
alınaraq onu 1929-1937-cu illərdə
Bakı Teatr Texnikumuna
rəhbər təyin etmişdilər. Burada
o, ilk növbədə
teatrı bacarıqlı rejissor və aktyorlarla təmin etmək qayğısına
qalırdı. Bu illərdə o, Azərbaycan səhnəsi üçün
bütöv bir aktyor nəsli yetişdirmişdi.
Onların bir çoxu
- Ələsgər Ələkbərov, Adil
İsgəndərov, Barat Şəkinskaya,
Rza Əfqanlı təkcə
respublikamızda deyil, keçmiş
ittifaq məkanında geniş
tanınan aktyorlar idi.
Yüksək sənətkarlıq qabiliyyəti, təşkilatçılıq
bacarığı nəzərə alınaraq aktyor
1932-ci ildə Azərbaycanın ilk Xalq artisti fəxri
adına layiq görülür.
Hazırda Maştağa qəsəbəsində
fəaliyyət göstərən Mədəniyyət evi görkəmli sənətkarın
adını daşıyır.
Hacıağa Abbasov Azərbaycan səhnəsinin bəzəyi olan bir-birindən gözəl obrazlar qalereyası yaradıb. Müəllif ideyasının təqdiminə xüsusi önəm verib, obrazların xarakter keyfiyyətlərinin üzə çıxarılmasında böyük peşəkarlıq göstərib. Onun “Hacı Qara”da Hacı Qara, “Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük”də Hacı Qəmbər, ”Nadir şah”da Mirzə Mehdi xan, “Şamdan bəy”də Şamdan bəy, “Dəmirçi Gavə”də Qubad və s. rolları dövrün tamaşaçılarının qəlbində dərin iz buraxıb. Aktyor Üzeyir Hacıbəylinin "Məşədi İbad", "Arşın mal alan", "Ər və arvad" operettalarında Məşədi İbad, Soltan bəy, Kəblə Qubad rollarını müxtəlif quruluşlarda dəfələrlə və uğurla oynayıb.
Və...
Görkəmli sənətkar, Xalq
artisti Hacıağa Abbasov
1975-ci ildə dünyasını dəyişsə də,
adı və səhnə həyatı verdiyi
obrazlar sənət tariximizin
yaddaşında əbədi yaşayır.
Kaspi.-2013.-26-28 oktyabr.-S.11.