Azərbaycan mətbuatı və ədəbiyyatının
salnaməçisi
1993-cü ilin soyuq, sızaqlı bir
payız günü idi.
Mətbuatımızın, ədəbiyyatımızın
canlı salnaməçisi olan Qulam Məmmədli ilə görüşüb
müsahibə götürməli idim. Redaksiyadan zəng edib,
müsahibə üçün vaxt təyin etdik. Vədələşdiyimiz
vaxtdan beş-on dəqiqə
tez gəlməyim Qulam
müəllimin ürəyincə olmuşdu.
Salam-kalamdan sonra dedi: “Əhsən qızım, vaxtında gəlmisən.
Mən gözləməyi və vaxt itirməyi
xoşlamıram”.
Əlbəttə
Qulam müəllim “Molla Nəsrəddin”, dahi Mirzə Cəlil
məktəbini keçmişdi. O,
vaxtın qədrini bilməsəydi bu gün mətbuatımızın, ədəbiyyatımızın,
onun klassiklərinin həyat və
yaradıcılığı haqqında çox
yüksək qiyməti və dəyəri olan
bu zəngin irsi bizə
miras qoya bilməzdi.
Bu irs bizi
bu gün də bir çox qaranlıq mətləblərdən
hali edir.
20-ci
yüzilliyin əvvəllərindən sonuna kimi Azərbaycan ədəbiyyatının,
mətbuatının tədqiqi ilə məşğul olan
publisist, teatrşünas, salnaməçi, mətbuatşünas
alim Qulam Məmmədlini tədqiqatçı alimlər
çox haqlı olaraq “canlı ensiklopediya”
adlandırırdılar. 1913-cü ildən
İ.İ.Aleksandrov mətbəəsində
mürəttib kimi işə başlayan Qulam Məmmədli
ömrünün sonuna,
1994-cü ilin son
aylarına qədər ömrünü
Azərbaycan mətbuatının, mədəniyyətinin
inkişafına, tədqiqinə həsr etdi.
Respublikanın mədəniyyət və mətbuat
orqanlarında məsul vəzifələrdə işləyən
Q.Məmmədli 1950-55-ci illərdən əsasən Azərbaycan
ədəbiyyatının və mətbuatının tədqiqatı
ilə məşğul olmağa
başlayır. Axtarışlarını yalnız respublikada deyil Moskva, Tiflis, Yeravan, Kiyev, Kazan, Aşqabad və Həştərxan
arxivlərində, muzeylərində, kitabxanalarında davam etdirir. Burada rus, ərəb, fars, türk, tatar dillərində olan mətbuat
orqanlarındakı materialları oxuyur,
arxivlərdəki sənədlərlə tanış olur və nəticədə son
dərəcədə zəngin material
toplayıb, onları tədqiqata və təhlilə cəlb edirdi.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas alim Əziz Mirəhmədovun təbrincə
desək “...bizdə yeni elmi-bioqrafik janr olan salnamənin ilk
nümunələrini Qulam Məmmədli yaradıb”. Beləliklə,
ədəbi fəaliyyətə toplayıçı və tərtibçi
kimi başlayan tədqiqtçı
alimin M.Cəlil, H.Cavid,
M.T.Sidqi, N.Nərimanov, C.Zeynalov,
Ü.Hacıbəyli, Cənubi Azərbaycanın Sabiri adlandırılan M.Ə.Möcüzün və onlarla digər qələm sahiblərinin həyat
və yaradıcılığına həsr etdiyi
əsərləri təkcə ədəbiyyat və mətbuat
sahəsində deyil, həm də Azərbaycanın
ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni mühitinin mənzərəsini
“canlandırmaq” üçün əvəzsiz
mənbələrdəndir. Tədqiqatçı
1966-cı ildən başlayaraq bir-birinin ardınca Molla Nəsrəddin
(salnamə) 1966, Hüseyn Ərəblinski
(salnamə) 1967, Cahangir Zeynalov
(salnamə) 1968, Azərbaycan teatrının salnaməsi (I hissəsi)
1974, Üzeyir Hacıbəyov (albom kitab) 1975, İmzalar 1977, Cavid ömrü boyu 1982, Azərbaycan
teatrının salnaməsi (II hissə) 1983, Üzeyir Hacıbəyov (salnamə) 1983, Molla Nəsrəddin (salnamə) II
çapı 1984, Üzeyir Hacıbəyov
(albom kitab) 1985, Abbas Mirzə Şərifzadə 1985, Nəriman
Nərimanov (salnamə) 1987, Sizə kim lazımdır?
1990 kimi sanballı əsərlərini yazaraq çap etdirdi.
Onlarla
elmi-bədii kitabların, salnamələrin, yüzlərlə
publisistik, elmi, siyasi, bədii məqalələrin,
felyetonların, xatirələrin müəllifi olan Qulam müəllimin
yaradıcılığında Mollanəsrəddinşünaslıq
əsas yer tutur desək məncə yanılmarıq. Bu bəlkə
də tədqiqatçı alimin dahi Mirzə Cəlillə tez-tez
ünsiyyətdə olmasından, ondan xeyli qayğıkeşlik və kömək
görməsindən, ən əsası isə Mirzənin
yaradıcılığına, şəxsiyyətinə olan hörmətindən, izzətindən irəli
gəlirdi. Bu haqda
Qulam müəllim deyirdi:
“Mənim xoşbəxtliyimin, mətbuata gəlməyimin əsas
səbəbi Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə olub. 1923-cü ilin 5 iyununda. Böyük ədibin
məsləhətləri mənim bütün
gələcək yaradıcılıq yolumu
müəyyənləşdirdi”.
Beləliklə,
“Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinə bir
görkəmli qələm əhli də daxil olur. Qulam müəllimin xatirələrindən bəlli
olur ki, o tez-tez Mirzə Cəlillə
görüşüb, ondan
məsləhətlər alıb. Ona
görə də bu mövzu
onun üçün çox doğma və əziz
idi. Qulam müəllim bu mövzuda
onlarla məqalələr, xatirələr,
oçerklər yazsa da
geniş şəklidə ilk
dəfə 1966-cı ildə “Molla Nəsrəddin”
adlı salnaməsini, M.Cəlilin 100, jurnalın isə 60 illik yubileyinə hədiyyə olaraq
oxucularına təqdim edib.
On
yeddi il sonra tədqiqatçı alim bu əsəri daha da təkmilləşdirilmiş
halda yenidən nəşr etdirib. Çünki bu illər ərzində tədqiqatçı
alim M.Cəlil və ümumən mollanəsrəddinçilər
haqqında tədqiqatını davam etdirmiş, çoxlu sayda tarixi sənədlər,
arxiv materialları, əldə etmişdir. “Bunlar istər C.Məmmədquluzadənin həyat
və fəaliyyətini, istərsə də Mollanəsrəddinşünaslıq
elminin bir çox cəhətlərinə yenidən
baxıb, yeni nəticələrə gəlməyə
əsas verir”. İkinci
nəşr də Qulam müəllim M.Cəlilin
elmi ictimaiyyətə bəlli olmayan bir neşə
mətbu əsərini üzə çıxarmaqla
yanaşı dövrü mətbuatda onun həyat və
yaradıcılığı haqqında çoxlu
materiallar da tapıb elmi ədəbiyyata gətirmişdi. Alimin tədqiqata cəlb etdiyi
məxəzlər sırasın da arxiv sənədləri, vaxtilə ədiblə
bir yerdə işləyən, müəyyən
hadisələrin şahidi olan
müasirlərinin xatirələri, məktubları üstünlük təşkil edir. Salnamədə ilk dəfə
olaraq M.Cəlilin gizli
imzalarından bəhs edən müəllif onun
dili, üslubu,
yazı tərzi, yaradıcılığının ideya-məzmun
xüsusiyyətləri haqqında da geniş məlumat vermişdir.
Q.Məmmədlinin diqqəti cəlb edən digər bir tədqiqat əsəri 1982-ci ildə işıq üzü görən “Cavid-ömrü boyu” adlı salnaməsidir. “Yaxın Şərqdə yeni tipli fəlsəfi şerin “Şərq romantizmini” yaradanlardan biri olan Hüseyn Cavid” yaradıcılığına həsr edilən bu əsər də müəllif H.Cavidin həyat və sənət yollarında ədəbi ictimaiyyətə bəlli olmayan bir çox qaranlıq məqamlarını üzə çıxarır və 1930-36-cı illərdə Azərbaycan ədəbi tənqidinin H.Cavidə münasibətdə yol verdiyi metodoloji əyintilərdən bəhs edir.
Bu
salnamənin üstün cəhətlərindən biri odur ki,
ilk dəfə olaraq məhz burada Hüseyn Cavidin dövrü
mətbuatdakı məqalələrindən və Cavidlə
bağlı olan məqalələr haqqında qısa-qısa
parçalar verilib. Cavidşünaslar
əsasən ədibin poeziya və
dramaturgiyası haqqında tədqiqat apardıqları halda Qulam müəllim bunlardan fərqli olaraq H.Cavidi həm də bir publisist kimi tədqiqata cəlb
etmişdir. (Bir
faktı da qeyd edək
ki, H.Cavidin
publisistikasına müraciət edən tədqiqatçı alim Kamran Məmmədov da bir necə məqaləsini
bu mövzuya həsr edib).
Qulam müəllim yazırdı ki: “1903-cü ildə ilk dəfə olaraq “Şərqi-Rus” qəzetində bədii publisistik məqaləsi çap olunan H.Cavidin son mətbu çıxışı “Ədəbiyyat qəzeti”nin 24 may 1937-ci il tarixində olub”. Bu dövr ərzində Cavid əsasən “Həqiqət”, “İqbal”, “İrşad”, “Füyuzat”, “Şəlalə”, “Dəbistan”,“Açıq söz”, “İstiqlal”, “Qurtuluş”, “Bəsirət”, “Azərbaycan”, “Yeni yol”, “Ədəbiyyat qəzeti”, “İnqilab və mədəniyyət” mətbu orqanlarında çap olunmuşdur”.
Salnaməsində
H.Cavidin imzaları haqqında geniş məlumat verən Qulam
müəllimin fikrincə: “Cavidə istinad edilən
üç örtülü imza da var: “Müxbir”, “Növrəs”,
“Qədirşünas”dır. Tədqiqatçı alim hər üç
imzanın H.Cavidə məxsus olduğunu faktlarla, dəlillərlə sübut
edərək bildirirdi ki,
Cavid “Qədirşünas” və “Müxbir” imzaları ilə “İqbal”da, “Növrəs” imzası ilə isə “Həqiqət”də
çap olunub.
Ümumiyyətlə, salnamədəki bir sıra sənədlər göstərir ki, bu əsər Qulam Məmmədlinin Cavid yaradıcılığına, şəxsiyyətinə olan hörmətin, sevginin nəticəsində belə sanballı yaranıb. Müəllifin “Cavid salnaməsi” Cavid ətrafında ədəbi-tənqidi mübahisələrin və əyintilərin də tarixini olduğu kimi özündə əks etdirməsə idi, məhz bir salnamə kimi, obyektiv, mötəbər elmi-tarixi məxəz kimi natamam və naqis görünərdi”. Məhz ilk dəfə olaraq bu əsərdə Qulam müəllim H.Cavidin mətbuatda ilk çıxışı haqqında düz informasiya verərək, yalnışlıqlara öz münasibətini bildirir.
Tədqiqatçının
1977-ci ildə mətbuat tarixi ilə bağlı “İmzalar”
adlı kitabı çap olunub. Əslində
bu əsərlə də Qulam
müəllim bir daha
mollanəsrəddinçilərin fəaliyyətinə nəzər
yetirib. Çünki,
Azərbaycan mətbuatı tarixində daha
çox gizli imzalardan və təxəllüslərdən onlar istifadə etmişdir.
Əsər Azərbaycan mətbuatı tarixində çox gərəkli bir
mənbədir. Azərbaycan ədəbiyyatında
və mətbuatında müxtəlif zamanlarda
işlənən gizli imzaların və təxəllüslərin
şərhinə həsr olunmuş bu kitab, şübhəsiz
oxucuların diqqətini cəlb edərək, mütəxəssislər,
müəllimlər və oxucular üçün faydalı bir
mənbə oldu. Ancaq
bir cəhəti qeyd
etmək istəyirik. Bu kitab Azərbaycan mətbuatının
tarixi ilə bilavasitə bağlı olan, mətbuat xadimlərimizin bir
neçə nəslini yaxından tanıyan, onların bir çoxları ilə dostluq
edən, qəzetlərin, jurnalların səhifələrində,
arxivlərin təkində uzun illər boyu axtarışlar aparan yorulmaz tədqiqatçı, qocaman
jurnalist Qulam Məmmədlinin
yarım əsrlik gərgin əməyinin, fəal
müşahidələrinin məhsuludur. Əsəri oxuduqca bəlli olur ki, Q.Məmmədli hələ 1917-ci ildən gizli imza müəlliflərinin
şəxsiyyətləri ilə maraqlanmağa
başlamışdır. Qeyd etmək
lazımdır ki, “ədəbi ictimaiyyətin
və oxucuların mühakiməsinə təqdim edilən həmin
kitab nəşriyyatımızın
tarixində bu mövzuda
ilk qiymətli əsərdir”.
Bildiyimiz
kimi, naməlum, gizli, örtülü və uydurmalı
imzalar, müəllifi məlum olmayan müxtəlif təxəllüslər,
əsas etibarı ilə birinci rus inqilabından sonra Azərbaycan
mətbuatında, xüsusən satirik qəzet və jurnallarda
görünməyə başlamışdır. Bu kimi gizli imzalardan,
təxəllüslərdən “Əkinçi”dən başlayaraq sonrakı mətbuat orqanları da istifadə etməyə başladılar, əsasən
isə Azərbaycan satirik
jurnalistikasının “Şah əsəri”
sayılan “Molla Nəsrəddin”
jurnalı. 1906-cı ildə nəşrə başlayan
“Molla Nəsrəddin” jurnalının ilk nömrəsində redaktorun
adından başqa heç
bir açıq imza yox idi. Beləliklə də,
“Molla” örtülü
imza ilə mətbuatda
çıxış etməyi “qanuni” bir şəklə saldı və Azərbaycan
mətbuatında gizli imzalar
uzun müddət daha
qabarıq şəkildə işlədildi.
Sadaladığımız
bu faktlar bir daha sübut edir ki, Azərbaycan ədəbiyyatının
və mətbuatının tədqiqində daha çox zəhməti
olan tədqiqatçı alimlərdən biri də Qulam Məmmədlidir.
Qulam müəllim 60 ildən çox ömrünü bu çətin, məsuliyyətli işə
cəlb edib. Azərbaycan mətbuatı
tarixinə həsr edilən əsərləri bu
gün jurnalistikamızın tarixini, inkişafını öyrənmək
üçün ən mötəbər
məxəzlərdəndir.
Bu məqalədə Qulam müəllimin nə “Molla Nəsrəddin”də ki, nə də digər mətbuat orqanlarındakı fəaliyyətindən bəhs etməyi lüzumsuz bildim. Çünki, Qulam müəllim yeganə mollanəsrəddinçidir ki, yaradıcılığının böyük hissəsini Azərbaycan mətbuatının və ədəbiyyatının araşdırılmasına həsr edərək bir daha elmi ictimaiyyətə sübut etdi ki, başda Mirzə Cəlil olmaqla mollanəsrəddinçilər XX əsr ədəbiyyatımızın, mətbuatımızın təkrar olunmaz klassikləridir.
Qərənfil Dünyamin qızı
BDU-nun dosenti, fəlsəfə
doktoru
Kaspi.-2013.-3 sentyabr.-S.15.