BİR GÖRÜŞÜN
XATİRƏSİ
Tələbəlikdən
üzü bəri xalq artisti Kamal Xudaverdiyevin iştirak etdiyi
tama¬şa¬ların, demək olar ki, hamısına bax¬mışam.
Duyduğum bu olub ki, nə aktyorluq
iste¬dadı, nə də səhnədə son
dərəcə başqalaşmağı bacarmaq
məharəti insanı öz təbiətindən
uzaq¬laşdıra bilməz. Əslində, Kamal
Xudaverdiyev təbiətən çox ciddi adam idi və bu, onun yaratdığı
bütün obrazlarda özünü göstərirdi. Qışqırtı, süni emosiyalar tamamilə bu aktyordan uzaqda
dayanırdı. Oynadığı rolların, hətta ən
mənfi obrazların daxilindəki müsbət anları,
duyumları qabarıq şəkildə tamaşaçıya
çatdırardı. İlk rolu Sabit Rəhmanın «Yalan» (Tofiq Kazımovun quruluşunda) tamaşasında Fərman
obrazı olub. Onda
Kamal Xudaverdiyev İncəsənət
İnstitutunu təzə bitirmişdi.
Sənətə böyük arzularla gəlmişdi. Xoşbəxtlikdən rejissorlar və müqtədir sənətkrlar
tərəfindən bəyənilirdi. Milli
Dram Teatrında
çalışmağı ona çox zirvələr fəth etdirdi.
İlk tərəf-müqabili də sevimli aktrisamız Amaliya Pənahova
olub.
Onunla
ilk müsahibəni 1993-cü ilin mayında
almışdım. Əslində, bu görüşə məni başqa
şey gətirmişdi. Ötən əsrin
əvvəllərində erməni qovğalarında
qardaşını itirmiş anam tez-tez söyləyərdi
ki, bu aktyor
mənim qardaşımoğludur. Familiyası da uyğun gəlir, özü də. Qardaşım da beləcə boy-buxunlu,
yanıqlı, ötkəm səsli, gur
saçlı idi. Doğrudur,
mən anamın söylədiklərinə inanmırdım. Amma onun bu
xiffəti ürəyimdə Kamal
Xudaverdiyevə qarşı doğma hisslər
yaratmışdı. Anamın vəfatından sonra
xeyli müddət onun
arzuları, istəkləri barədə düşündüm
və nəhayət, Kamal Xudaverdiyevin
işlədiyi teatra getdim.
Söhbətimiz tutdu. Rəhmətlik çox səmimi və mehriban
insan idi. Söylədikləri
bu gün də
xatirimdən silinməyib: «Rahat rollardan həmişə qaçmışam. Enişli-yoxuşlu olanlara
can atmışam. Xüsusilə də mənfi
surətlər ürəyimcə olub. Sovet dönəmində səhnədə sevə-sevə
yaratdığım mənfi obrazlar var idi ki,
bu gün onlar müsbət mənada qiymətləndirilir.
Nədənsə özümü həmişə
müsbət qəbul edilməyən obrazlarda
görürdüm. Mənfi
obraz heç də
hamı üçün mənfi olmur, axı?! Ötən əsrin 60-cı illərində
səhnədə tənqid hədəfi olan
obrazlar o dövrün dili ilə
desək, sosialist adət-ənənəsinə
yad, keçmişin
qanun-qaydalarına əməl gedən, qadınını
qısqanan, qoruyan «köhnə fikirli» kişilər idi.
Nə deyim, mən öz
rollarımı sevərək yaratmışam. Səhnə
taleyimlə həyatdakı taleyim
üst-üstə düşdü». Bəlkə
də elə bunun təsiridir ki, Kamal Xudaverdiyev
37 yaşında ailə qurmuşdu.
Qadının xanımlığını, analığını
əlindən alan bir quruluşun qanun-qaydası ilə heç vaxt
razılaşa bilməmişdi. Elə səhnədə təqdim
etdiyi Fərman da,
Ədalət də özünə oxşayırdı. Doğrudur, aktyorluq
yaradıcılığı elədir ki,
rol həmişə ifaçının
ürəyincə olmur, amma…
Amması odur ki, özü belə deyirdi:
«Rollarımı həmişə bəyənmişəm. Yoxsa gərək imtina edərdim.
Ürəksiz oynamağı bacarmıram. Bu
yaxınlarda televiziyada bir
həmkarıma sual verirdilər ki, aktyor olmağına peşiman deyilsən? Cavabı məni kədərləndirdi.
Aktyor dostumuz təəssüflənirdi
ki, kaş bu sənəti seçməyəydi. Nə qədər
çətinlikləri varmış… «Mən bu
zirvəyə çatınca (ona təzəcə
ad vermişdilər) çox
əzablı yol keçmişəm» deyirdi. Bəs nə bilirdin?
Rahat qazanılan səadəti heç vaxt qoruya bilmərik. Havayı pul
kimidir, itirəndə də təssüflənmirsən».
Sənətin, ümumiyyətlə, həyatın gözəlliyi, ləzzəti ondadır ki, hər çətinliyə zəhmətinlə, gücünlə, öz qüvvənlə üstün gələsən. Tələbəlikdə öncə Kamal Xudaverdiyev on il fəhlə işləmişdi. Hansı əzablı yollardan keçmişdi, özü yaxşı bilirdi. Erkən yetimliyin ağrı-acısını dadmışdı. Xiffətlə deyərdi: «Atamın heç üzünü də görməmişəm. Anam saxlayıb bizi: iki qardaş idik. Hər şeyi özümüz əldə etmişdik. Kiminsə qarşısında əyilməyi, eləcə də şikayət etməyi özümə sığışdırmamışam. Amma neyləyəsən ki, yaşlaşdıqca adi problemlər də öz həllini tələb edir».
Uzun illər mənzil problemini yaşayan, bir müddətdə
rollarından ayrı düşən Kamal
Xudaverdiyevin ən böyük
arzusu idi ki, tamaşaçılarla həmişə səhnədə
görüşsün. 1965-ci ildə institutu bitirəndən ömrünün
sonuna kimi Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli
Dram Teatrında çalışan Kamal Xudaverdiyev sənətinə
çox sədaqətli aktyor
idi. Xalq artistimiz bu teatrın səhnəsində
60-a yaxın obraz yaradıb. Televiziya tamaşalarında da
uğurlu rolları ilə yaddaşlarda
iz salıb. Bədii söz
ustası kimi neçə-neçə şairin şeirini öz yatımlı, ahəngli səsi ilə
dinləfyicilərə çatdırıb. Hüseyn Cavidin,
Cəfər Cabbarlının, Sabit Rəhmanın,
Səməd Vurğunun, Mehdi
Hüseynin, İlyas
Əfəndiyevin, Bəxtiyar Vahabzadənin, Nəbi Xəzrinin,
Nəriman Həsənzadənin, Seyran Səxavətin
və başqalarının əsərləri əsasında
hazırlanmış tamaşalarda əsas
və baş rollarda
iştirak edib. Özü də böyük
sənətkar olan Kamal
Xudaverdiyev səhnədə hərəsi bir məktəb olan
müqtədir aktyorlar görüb:
Mövsüm Sənani, İsmayıl
Osmanlı, İsmayıl Dağıstanlı, Ağasadıq Gəraybəyli,
Hökumə Qurbanova... Bu
unudulmazların adları çəkiləndə gözlərində
qəribə bir xiffət duyulardı. Heç unutmuram,
müsahibə zamanı teatr fədailərimizdən
söhbət düşəndə necə qəmli ahənglə
danışdı: «Böyük sənətkarlar
olmaqları öz yerində, necə dəqiq
idilər. İşlərinə çox
məsuliyyətlə yanaşırdılar. Bilirsinizmi,
bizim işimizdə təkcə istedad azdır, gərək nizam-intizama
əməl edəsən. Onlardan keçib bəlkə də mənə.
Çalışmışam ki, kimsə
məni gözləməsin. Aktyorluq
yaradıcılığı elədir ki,
beş dəqiqə yubanmaq
bir məşqin dayanması, bir tamaşanın pozulması deməkdir. Onu da istəmişəm ki, tərəf-müqabilim güclü
aktyor olsun. Sənin
inkişafın tərəf-müqabildən çox
asılıdır. Doğrudur, aktyorlar arasında elələri var ki, tərəf-müqabilin
zəif olmasını istəyir. Bu,
özünə xəyanətdir».
Nə
gözəl ki, Kamal Xudaverdiyev istər Akademik Milli Dram
Teatrının səhnəsində, istərsə də
televiziya tamaşalarında həmişə istedadlı,
güclü sənətkarlarla üzbəüz dayanıb. Bu mənada rəhmətlik Vəfa Fətullayevanın
yoxluğu onu həmişə
yandırardı. Onlar «Alov»,
«Atayevlər ailəsi», «Sən yanmasan»,
«Atabəylər» və s. tamaşalarda
qoşa iştirak
etmişdilər. Həmişə ötənləri
xatırlayanda dostları yada düşürdü, kədərlənirdi, «min heyf» deyirdi.
Köks ötürərək «elə
istedadlı həmkarlarımızı itirdik
ki, onların yoxluğu
səhnəmizdə əbədi boşluqdur:
Səməndər, Hamlet…»
Bu boşluqdan biri də Kamal Xudaverdiyevin öz yeridir. Heç kim heç kimi əvəz etmir. Hətta eyni rolu müxtəlif aktyorlar yaratsa da, fərqli alınır, bir-birinə bənzəmir. Bu mənada bizim gəncliyin sevdiyi aktyorlardan olan Kamal Xudaverdiyev kimi sənətkarların xatirəsi əbədi unudulmazdır. Mən onunla ilk dəfə görüşəndə anamın onu qardaşıoğluna oxşatdığını da danışmışdım. Xəfifcə gülümsəyərək «kaş bir qədər bu görüşümüz tez baş tutaydı. Zəngəzurun üzünü görməsəm də (o, Bakıda doğulmuşdu), məni illərlə əzizləyib, adıma qanadlanan bir ananın qardaşıoğlu olmaqdan iftixar duyardım» - söylədi.. Bu görüşdən 15 ilə yaxın vaxt keçib. Kamal Xudaverdiyev haqq dünyasına qovuşub. Amma mənim xəyalımda eləcə cavan, ucaboylu, ciddi görkəmli, ağır təbiətli bir sənətkar kimi yaşamaqdadır! Məmməd Arazın təbirincə desək, heç vaxt sənətkarın ölümünə inanmıram. Hərdən mənə elə gəlir ki, günlərin birində «dayımoğlundan» yenə müsahibə alacağam. Ona üzünü görmədiyi bibisindən söz açacağam…
Flora XƏLİLZADƏ,
əməkdar jurnalist
Kaspi.-2013.-7-9 sentyabr.-S.16.