Budur, gəldi...(mövsümqabağı)
Könül Əliyeva
teatrşünas
Hörmətli oxucum!
Yeni teatr
mövsümünün başlanması
münasibətilə bütün teatrsevərləri,
teatr xadimlərini başda
özüm olmaqla, təbrik
edir və bu yeni mövsümdə yeni
yaradıcılıq ideyaları, yeni
müvəffəqiyyətlər arzulayıram.
Ötən
mövsümü birtəhər yola verib, bircə
qışdan çıxa bilsək deyibəni ümidlərini
yaya bağlayan, lakin yayın cırhacırında işləməkdən
cız-bız kimi qovrulan, məzuniyyət bitib də maaş
vaxtı gələnə qədər Əlinin
papağını Vəlinin, Vəlinin papağını
Əlinin başına qoya-qoya, əslində, papağın
kimə məxsus olduğunu belə unudan, çar-naçar
“bircə yaydan çıxa bilsək, hər şey düzələcək”
deyən teatr xadimlərinədir sözüm: Yaydan necə
çıxdınız?
Bilirəm,
sualıma konkret cavab vermək çətindir, onu da bilirəm
ki, bu sualla elə bil açıq yaranıza duz səpmiş
kimi oldum. Çünki bu sualı özümə də ünvanlayanda eynilə sənin
yaşadıqlarını hiss etdim və duydum.
Belə
bir təklifim var, gəlin, birlikdə düşünək:
Ötən teatr mövsümü milli teatr tariximizdə nələrlə
yadda qaldı? Altından qırmızı xətt
çəkə biləcəyimiz hansı hadisə
şanlı tariximizə qızıl hərflərlə
yazıldı? Bəs bu yeni
teatr mövsümü
bizə nələri vəd edir və ya biz bu
yeni teatr
mövsümündən nələri gözləyirik?
Sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor Məryəm Əlizadə: “Ötən teatr mövsümü çox maraqlı tamaşaları ilə yadda qaldı. Bu tamaşaların bəzilərinin adlarını vurğulamaq istəyirəm: Elçinin “Qatil” (quruluşçu rejissor Mehriban Ələkbərzadə), “Sənətkarın taleyi” (quruluşçu rejissor İrana Tağızadə), Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin “Şah Qacar” (quruluşçu rejissor Azər Paşa Nemət), Kamal Abdullanın “Şah və Şair” (quruluşçu rejissor Mikayıl Mikayılov), Adolfo Bioy Kasaresin “Qəbir qazma üsulu” (quruluşçu rejissor Gümrah Ömər), Slovamir Mrojekin “Sərhəddə” (quruluşçu rejissor Tomaş Leşçinski).
Yeni
teatr mövsümünə gəlincə isə, onu deyə
bilərəm ki, qabaqcadan proqnoz verə bilmərik, amma
inanırıq ki, uğurlarımız yüksələn xətt
üzrə inkişaf edəcək”.
AMEA
Memarlıq və İncəsənət İnstitutunun
aparıcı elmi işçi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru İlham Qazızadə:
“Ötən teatr mövsümü mənə görə, əsasən
yubileylərin keçirilməsi və Akademik Milli Dram
Teatrının “Qatil” (müəllif Elçin,
quruluşçu rejissor Mehriban Ələkbərzadə) və
Moskva Dərviş Teatrının “Şekspir” (müəllif
Elçin, quruluşçu rejissor Mərdan Feyzullayev)
tamaşaları ilə yadda qaldı.
Yeni
teatr mövsümündən isə bir çox hadisələr
gözləyirəm. Yeni
mövsümdə teatrlarımızın səhnəsində
klassik dramaturqlarımızın əsərlərini
yeni yozumda görmək
istərdim. Həmçinin Qərbin tanınmış
dramaturqlarının layiqli və Azərbaycan
tamaşaçısı üçün
gərəkli əsərlərinin teatrlarımızda səhnə
təcəssümünü görmək maraqlı
olardı”.
AMEA Memarlıq və İncəsənət İnstitutunun böyük elmi işçisi, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Vidadi Qafarov: “Ötən teatr mövsümü mənim yaddaşımda ilk növbədə itkilərlə qaldı. Noyabr ayında Yaşar Nuri, iyun ayında Səyavuş Aslan kimi böyük sənətkarları itirdik. Əlamətdar hadisələrə gəldikdə isə, ötən mövsüm II Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransını, 10 mart Milli Teatr Gününün rəsmən təsdiq edilməsini, Azərbaycan teatrının 140 illiyinin dövlət səviyyəsində keçirilməsini qeyd etmək olar. Ötən mövsüm yaddaçımda qalan bəzi tamaşalar da oldu. Məsələn, Milli Dram Teatrının “Qatil, “Şah və Şair”, “Şah Qacar”, Gənc Tamaşaçılar Teatrının “Müharıbə”, Yuğ teatrının “Sərhəddə”, Gəncə teatrının “Evlənmə” tamaşalarının adını çəkə bilərəm.
Yeni
mövsümün konkret nələr vəd etdiyini isə deyə
bilmərəm. Mən sadəcə arzu
edirəm ki, yeni
mövsümdə teatrlarımızda cəmiyyətdə rezonans doğura biləcək,
ictimai hadisəyə çevriləcək
tamaşalar qoyulsun və
əlavə edim ki, bunun üçün bizim bəzi teatrların potensialı var.
Azərbaycan
Dövlət YUĞ Teatrının direktoru Tərlan Rəsulov:
“Ötən teatr mövsümü ilk olaraq, ən yüksək
səviyyədə, yəni Azərbaycan prezidenti tərəfindən
rəsmi olaraq, Milli Teatr günü təyin edilməsi və
bu münasibətlə təntənəli tədbirin
keçirilməsi ilə yadda qaldı. Həmçinin
bir çox teatrlarda, o cümlədən
YUĞ Teatrında təcrübə mübadiləsi və
beynəlxalq əlaqələrin qurulması sahəsində bir neçə müştərək layihələrin,
əsasən, xarici ölkələrdən
dəvət edilmiş rejissorların quruluş verdiyi tamaşalar nümayiş etdirildi. Bunlar hamısı Bakıda keçirilmiş
bir neçə teatr
konfranslarının və digər tədbirlərin məntiqi
nəticəsi olmuşdur.
O ki
qaldı ikinci suala, belə cavablandırım ki, bu yeni teatr
mövsümündə bizim teatrda
yaradıcılığımızın yeni istiqamətlərini
təyin edən müxtəlif layihələr nəzərdə
tutulmuşdur. Əvvəldən demək
istəməzdim, lakin ola
bilsin ki, Azərbaycan üçün tamamilə yeni üslubda olan tamaşanı yaratmağa
cəhd göstərəcəyik”.
Bakı
Uşaq Teatrının direktoru və baş rejissoru İntiqam
Soltan: “Ötən teatr mövsümündə yadda qalan hadisələrdən
biri milli teatrımızın 140 illik yubileyi oldu. Baxmayaraq ki, mən bunu elə də böyük
bir hadisə hesab eləmirəm.
Digər önəmli hadisə isə Bakı Uşaq
Teatrının kollektivinin
yaddaşından silinməyəcək. Belə ki, teatrımızın yerləşdiyi
binanı ikinci dəfə sökdülər
və bizi Qaraçuxur
qəsəbəsində yerləşən Q.Abbasov
adına mədəniyyət evinə köçürdülər.
İkinci
sualınıza gəlincə isə, qeyd etməliyəm ki,
biz bu yay heç də istirahət etməmişik. Belə
ki, avqust ayında 10 (on) rayonumuzda (Biləsüvar,
Cəlilabad, Salyan, Neftçala,
Şirvan, İsmayıllı, Qobustan, Şamaxı, Ağdaş,
Qəbələ) qastrol səfərində
olmuşuq. Dincəlməməyimizin əsas
səbəbi oynadığımız tamaşanın mövzusu olub. Azərbaycan
Respublikası Gənclər və İdman
Nazirliyinin təşkilatçılığı
ilə baş tutan tamaşa narkomaniyaya
qarşı mübarizəyə həsr olunub.
İndiyəcən 30 rayonda, 20 ali məktəbdə oynanılan bu tamaşa belə
adlanır: “Həyatla oyun”.
Mövsümü
isə 26 sentyabr tarixində Mahnı Teatrında
açmağı planlaşdırırıq. Bu tarixi özəlliklə
seçmişik. Çünki
26 sentyabr həm də Türk
dili günüdür”.
N.Vəzirov
adına Lənkəran Dövlət Dram Teatrının
baş rejissoru Tural Mustafayev: “Düşünürəm ki,
ötən mövsümdə milli teatr məkanının ən
əlamətdar hadisəsi Mikayıl Mikayılovun Akademik Milli
Dram Teatrında Kamal Abdullanın əsəri əsasında
quruluş verdiyi “Şah və Şair” tamaşası oldu.
Növbəti
mövsümdən çox şey gözləyirəm. Arzu edirəm ki, milli teatr sənətimiz yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoysun. Teatrlarımız çağdaş dövrün
tələblərinə uyğunlaşmağı bacarsın.
Teatr menecmenti inkişaf etsin və
teatrımız dövlət himayəsindən
çıxaraq, özü-özünü
maliyyələşdirməyi bacarsın. Müstəqil teatr mərkəzləri yaradılsın, yeni prodüser layihələri
həyata keçirilsin. Təbii ki, sadaladıqlarım bir teatr mövsümündə baş
tuta biləcək məsələlər deyil. Amma ümid
edək ki, cari
mövsümdə, ən azından, bu
proseslərə start veriləcək”.
Akademik
Milli Dram Teatrının mətbuat katibi, AMEA Memarlıq və
İncəsənət İnstitutunun doktorantı,
teatrşünas Elçin Cəfərov:
“Ötən il Azərbaycan
teatrı 140 yaşına qədəm qoydu.
140 yaşlı ağsaqqal teatrımız
saçının-saqqalının ağ
vaxtında növbəti dəfə ümidləndi. Həm də heç
olmadığı kimi ümidləndi. 140
yaşında saçına-saqqalına hörmət
qoyulmasını gözləyən milli
teatrımız növbəti dəfə xəyal
qırıqlığı yaşadı. Teatr
sənətinin ictimai statusu
nəinki yüksəlmədi, əksinə, deyərdim ki, bir az
da zədələndi. Son illər ərzində baş
verən hadisələr ölkəmizdə teatr
sisteminin ciddi korrektəyə
ehtiyac duyduğunu
aşkarladı. Demirəm ki, ötən
mövsümdə maraqlı tamaşa
olmayıb. Olub. Bütün
teatrlarımızın səhnəsində bu
və ya digər dərəcədə
maraqlı tamaşalar hazırlandı.
Teatrlarımızın beynəlxalq əlaqələrinin
qurulması istiqamətində də müəyyən işlər
görüldü. Teatrlarımız beynəlxalq
festivallarda, qastrollarda
oldu. Amma əminliklə
deyirəm ki, bu
tamaşaların, qastrolların heç biri, böyük mənada,
teatr hadisəsinə çevrilə bilmədi.
Çünki teatrımızın cəmiyyət
həyatında rolu, rus
demişkən, “ves”i
yetərli səviyyədə deyil. Bir yazımda qeyd etdiyim kimi, “Polisin də, sənin də farkında
olmadığın ceviz ağacı kimi Gülhanə parkında”
“şöngüyən” teatrın hansısa bir
yeniliyi, olayı cəmiyyət həyatında
hadisəyə çevrilə bilməz.
İndi
də keçək növbəti sualınıza, yəni
“yeni teatr mövsümü bizə nələri vəd edir və
ya biz bu yeni teatr mövsümündən nələri gözləyirik”?
Pessimizmimlə Sizi və hörmətli oxucularımızı
bədgüman etmək istəməzdim, amma...
Amması bu ki, mən daha nağıllara inanmıram. Əgər deyəcəksənsə ki, növbəti mövsümdə hər şey əla olacaq, teatr sənətinin nüfuzu, səviyyəsi, teatr xadimlərinin maddi rifah halı, mənəvi-psixoloji durumu yaxşılaşacaq, icazə ver, sənə inanmayım. Çünki, zaman-məkan sənət növü olan teatr sənəti cəmiyyətin maddi, mənəvi, psixolji durumu, mədəni-intellektual səviyyəsi ilə bilavasitə bağlıdır. Cəmiyyətimizinsə yaxın vaxtlarda, mədəni, tolerant, intellektual, demokratik bir cəmiyyətə çevrilməsini isə, hələ ki, yalnız arzulaya bilərik. Növbəti mövsüm(lər)də gözlədiyim bir məqam ola bilər: cəmiyyət əvvəlcə özü teatrını və teatrına müasibətini təftiş etməlidi. Yəni, gərək əvvəlcə cəmiyyət “papağını qabağına qoyub” düşünsün ki, aya, bu teatr sənəti dediyimiz və adətən haqqında boğazdan yuxarı, saxta ifadələrlə, “kitayski” təəssübkeşliklə danışdığımız nəmənə ümumiyyətlə bizə lazımdırmı? Amma səmimi... Lazımdırsa, bu “yetim”i niyə belə urvatsız eləmişik? Yox, əgər lazım deyilsə, daha bu sənət sahəsinə dövlət niyə bir belə pul xərcləyir (?!), teatrların saxlanmasına dövlət büdcəsindən filan qədər (?!) vəsait niyə ayrılır?!”
Hörmətli oxucum, əgər mənim də fikrim səndən ötrü maraqlıdırsa, şəxsən məndən ötrü ötən teatr mövsümündə elə böyük bir hadisə baş vermədi. Halbuki bütün teatr əhlinin gözünü dikdiyi, ümidlərini bağladığı, “bircə qışdan çıxa bilsək, hər şey düzələcək” deyərkən nəzərdə tutduğu bir hadisə var idi ki, həqiqətən də həmən o nəzərdə tutulanlar baş versəydi, demirəm hər şey, amma çox şey düzələ bilərdi. Əmma (müsəlmanın hər işi belədir, əmmasız keçinə bilmir) ki, elə olmadı. Bəs niyə belə oldu, bax onu sən məndən yaxşı bilirsən, hörmətli oxucum. Yadındadırsa, sözügedən həmən hadisədən sonra bir yazı da yazdım. Bəli, doğru xatırladın, söhbət milli teatrımızın 140 illik yubileyindən gedir. Yubileyi keçirilməsi ləngiyə-ləngiyə mart ayından gəlib çıxdı iyun ayına. Vaxtsız gəlmiş qonağa bənzəyən bu yubiley gözümüzün kökünü o qədər saraltdı ki, daldan atılan daş funksiyasını yerinə yetirməklə qalmayıb, hələ üstəlik toydan sonrakı nağaranın mənasız gurultusu kimi səslənərək bütün ümidlərimizi elə bu mənasız gurultunun içində boğub öldürdü.
Optimist
bir nəslin nümayəndəsi olaraq, ümidimi dirildib yeni
teatr mövsümünə yeni ümidlərlə başlamaq
istəyirəm. Allah heç
kimin ümidini boşa çıxartmasın, teatr
xadimləri də onun içində...
Kaspi.-2013.-7-9 sentyabr.-S.12.