Milyonçunun qardışı oğlu
Aydın Kazımzadə
Unudsaq,
unudularıq
İncəsənətə gələn yollar heç də hamar və asan olmur. Bu gün rejissorluğu, aktiyorluğu, operatorluğu özünə peşə secmək qərarına gələnlər müxtəlif ali təsil ocaqlarında pesə hazırlığı keçə bilirlər. 20-30- cu illərdə isə vəziyyət tamamilə başqa cür idi.
Birincisi, uzaq 20-ci illərdə həyatını incəsənətə həsr edənlər nəinki rejissorluğun əsaslarını, hətta ibtidai quruluşunu belə bilmirdilər. Bunu yenicə öyrənməyə başlamışdılar. Dövrün ab-havası, yeni axtarışlar, kəşflər, kinonun təsvir dilinin öyrənilməsi və onun təcrübədə tətbiq olunması – bütün bunlar o vaxtlar hələ gənc olan kinematoqrafçılarımızı yeni-yeni əsərlər yaratmağa ruhlandırır, onlarda gələcəyə inam hissini möhkəmləndirirdi.
İkincisi, 30-cu illərdə Moskvaya gedib Ümumittifaq Dövlət kinematoqrafiya İnstututunda təhsil almaq hamıya müyəssər olmurdu. Belələri üçün çəkiliş meydançaları əsl universitetə çevrilirdi. Azərbaycan kinematoqrafçılarından M.Mikayılov, A.M.Şərifzadə, M.Dadaşov, M.Əlili, Ə.Həsənov və daha bir neçə nəfər sənət adamı məhz çəkiliş meydanlarında kino sənətinin sirlərinə yiyələnmiş, əsil sənət universiteti keçmişlər. Onların kinorejissorluğu belə başlanmışdır.
30-40-cı illər Azərbaycan kinosunun tarixinə nəzər salanda sənədli filimlərlə bağlı rejissor Əbdül Həsənovun adına təsadüfən də olsa rast gəlmək mümkündür. O,vaxtilə Bakı kinostudiyasında çalışan ən fəal rejissorlardan biri olmuş , müstəqil olaraq 20- dən artıq sənədli film çəkmişdir. Lakin Əbdül müəllim 40- cı illərin conunda kinostudiyadan getmiş və bir daha kino sahəsinə qayıtmamışdır. Hətta bundan sonra onu heç vaxt görən olmamışdır.
Bu əhvalatdan uzun illər keçəndən sonra “Azərbaycan kino ensiklopediyası” üçün materiyal hazırlayarkən necə deyərlər, tarixin qaranlıq və dolambac yollarında “ yoxa çıxıb” unudulan kinorejissorun sənət və ömür dünyasının izinə düşərək, axtarışlar aparmalı oldum.
Kinostudiyada nə cavan, nə də orta yaşlı kino işçiləri belə bir adamı tanımadıqlarını söylədilər. Yaşlı nəslin nümayəndələrindən – rejissor M.Dadaşov onun bülbüləli, rejissor N.Bədəlov isə həmkarının əmircanlı olduğunu söylədilər. Mən də bu istiqamətlərdə axtarışlarımı davam etdirdim. Döymədiyim qapı qalmadı. Lakin heç bir nəticə əldə edə bilmədim. Həhayət verilişlərimin birində televiziya ilə tamaşaçılara müraciət etdim. İki gündən sonra Ə.Həsənovun oğlu Qafur Ramanadan zəng vurub səsimə səs verdi. Telefonda sevincimdən danışa bilmirdim. Qəhər məni boğurdu. Çünki neçə illik gərgin axtarışlar nəticəsiz qalmamışdı. Ertəsi günü diktafonumu götürüb Ramanaya yollandım. Əvvəlcə Ə.Həsənovun Ramanadakı qəbristanlıqda məzarını ziyarət etdim. Sonra Qafur müəllimin mənzilində Ə.Həsənovun övladları,gəlin və nəvələri, həmçinin qardaş və bacısı ilə tanış oldum, onların səsini yazdım. Beləliklə, rejissor Ə.Həsənov haqqında xeyli məlumat topladım .
Əbdül Həsənov Məmmədqafur oğlu 1905-ci il noyabırın 24-də Ramanada anadan olub. Ailə böyük olduğuna görə Əbdülün əmisi Məmmədsadıq Həsənov bu ailəni öz himayəsinə götürüb. Məmmədsadıq Bakı milyonçularından biri olub. Onun Keşlədə sement zavodu, Abşeronda heft mədənləri, Bakıda imarətləri, mülkləri, ticarət obyektləri var idi. O, H.Z.Tağıyev, Ş.Əsədullayev və M.Nağıyevlə dostluq edirdi.
Əbdülün anası içərişəhərli, atası ramanalı idi. Əbdülün uşaqlıqdan dayələri olub: biri alman, digəri rus. O, ana dilindən başqa türk, alman və rus dillərini də mükəmməl bilirdi. Pianinoda çox gözəl çalırdı. Əbdül Bakıda fəhlə fakültəsində (rabfak) təhsil almışdı. 1926-30-cı illərdə Bakının keçmiş Lelin payonunda savadsızlığın və az savadlılığın ləğv olunması üzrə payon xalq təhsili şöbəsinin keçirdiyi kampaniyada 16 yaşından müəllim kimi iştirak etmişdir. Həmin illərdə Ramanadakı klubda səssiz filmlərin nümayişi zamanı Əbdül piano arxasına keçib ekranda baş verən hadisələri gözəl çalğısı ilə müşayiət edirdi. Ə.Həsənovda kinoya olan sevgi buradan yaranmışdı.
1920-ci ildə Azərbaycan Demokratik Respublikası bolşevik Rusiyası tərəfindən işğal edildikdən sonra öz müstəqilliyini itirdi. Ölkəmizin yeraltı və yerüstü sərvətləri rus imperiyasının əlinə keçdi. Varlıların, o cümlədən milyonçu Məmmədsadığın varidatı, var- dövləti sovet hakimiyyətinin ixtiyarına keçdi. Onlara burjuy adı qoyub kimini güllələdilər, kimini sürgünə göndərdilər, kimi də başını götürüb xaricə qaçdı. Dövlətlilərin ailələrini mülklərindən çıxarıb, onları daxmalarda yerləşdirdilər. Olduqca acınacaqlı vəziyyət yaranmışdı. 15 yaşlı Əbdül valideyinləri ilə birlikdə əmisinin Ramanada neft mədənlərində çalışan fəhlələr üçün tikdirdiyi baraklara köçürüldü. Həyat isə öz axarında gedirdi... Gənc Əbdül 1930-cu ildə Mockvaya gedib Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutuna imtahan verir və yüksək qiymətlərlə kinorejissorluq fakultəsinə daxil olur. İlk gunlərdən böyük bir həvəslə kinonun sirlərinə yiyələnməyə başlayır. Çalışqanlığı və dərslərinin yaxşı oxuması ilə müəllimlərinin diqqətini cəlb edir.
Özünün ailə üzvlərinə etdiyi söhbətlərdən aydın olur ki, təxminən altı aydan sonra institutun rektoru Əbdülü yanına çağırıb deyir: ”Yoldaş Həsənov, sizin çalışqanlığınız və fəallığınız müəllim heyəti tərəfindən yüksək qiymətləndirilir. İstedadınıza söz ola bilməz. Dilimizidə gözəl bilirsiniz. Ançaq,,. Neyləmək olar, sizin haqqınızda Ramanadan məktub gəlib. Yazırlar ki, siz məşhur milyonçunun qardaşı oğlusunuz. Artıq sizin barənizdə əmr almışıq. Elə buna görə də bu gündən etibarən institutdan xaric olunursunuz.”
Təxminən belə bir əhvalat Əbdülün qardaş və bacılarının da başına gəlib.“Siz kapitalist ailəsindənsiniz” deyib kimini işdən çıxarıblar, kimini də təhsildən qovublar. Qəribə zəmanə idi...
Bu hadisədən sonra nə qədər
ağır olsa da, Əbdül sarsıntılar içində
institutu tərk edib Bakıya qayıdır. Lakin ruhdan
düşmür.Və 1931-ci ilin iyun ayında Bakı
kinostudiyasında işə düzəlir, operator köməkçisi
kimi fəaliyyət göstərir. Lakin rejissorluğa həvəsi
daha çox olduğu üçün 1934-cü ilin noyabr
ayında rejissor assistenti vəzifəsinə keçrilir. Bundan sonra onun
universiteti Bakı kinostudiyası və çəkiliş
meydançaları olur. Rejissorlardan
M.Mikayılov, R.Təhmasib, B.Pumpyanski, Q.Braginski, S.Bədəlov,
V.Yeremeyev, İ.Tartakovski ona müəllimlik edirlər.
Ə.Həsnov Bakı kinostudiyasında xronika şöbəsinin
ən fəal rejissorlarından biri olur. O, kinostudiyada mövcud olan
nöqsanlara qarşı barışmazlığı ilə
fərqlənir.
Bakı
kinostudiyası xronika şöbəsinin yaradıcı
işçilərinin istehsalat iclasının protokolundan ( 4 mart 1948-çi il. Gündəlikdə:
Xronika şöbəsində işin yenidən qurulması haqqında ):
Həsənov
Ə.- Əsas məsələ - Nə
üçün bizdə kinojurnallar pis vəziyyətdədir?
Bu,tənqid və özünətənqidi
ilə bağlıdır. Əgər mən
jurnalı pis hazırlamışamsa, nə üçün məni
danlamırlar? Nə üçün
operatorların materiallarını brak etmirlər və yaxud tərifləmirlər.
Maddi vəziyyəti nəzərə alaraq
mükafatların verilməsi insanları yalnız korlayır.
Budur, bu gün jurnalı qəbul etdilər və
hamı bir ağızdan təriflər yağdırmağa
başladı. Bəs niyə heç kəs
nöqsanları görmədi? O vaxta qədər ki,
jurnallar nəzarətsiz hazırlanaçaq, onlar keyfiyyətsiz
olacaq.
Mən yoldaş Seytlinə demək istəyirəm ki,
biz niyə rejissorları simasızlaşdırmalıyıq. Hamı Həsənovu
danlayır, belə halda bir direktor kimi mənə qarşı
tədbir görün.”
1936-cı
ildə rejissor Ə.Həsənov həmkarları ilə
birlikdə “Bakıda Staxanov mayı “ sənədli
filmini çəkir. Filmdə Bakının sənaye
müəssisələrində Staxanov hərəkatının
təbliğindən bəhs olunur. 1937-ci ildə “ Dağlıq Qarabağda ,” “ Şuşa kurort
və istirahət mərkəzidir” flimlərini lentə
alır. Adlarından da göründüyü kimi, birinci film
Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi və ən
gözəl guşələrindən olan Dağlıq
Qarabağın səfalı təbiətindən, onun o
dövürkü qayğılarından söhbət
açır, eləcə də arıçılıq,
qoyunçuluq və atçılıq fermalarının
işindən danışır. İkinçi film qədim Şuşa kurort şəhərinin tarixi abidələri,
mənzərəli guşələri və Daşaltı dərəsində
pionerlərin gəzintisi göstərilmişdir.
Sonrakı
illərdə rejissor “ Yaşasın Azərbaycan artistləri,”
“Böyük maarifçi - yazıçı M.F.Axundov,”
“Bakı hazırdır,” “Rəhbərin vətəninə,”
“Kürdüstanda,” “Artyom adası”, “Böyük Oktyabr
sosialist inqilabının XXIII ildönümü”, “Zaqatala” sənədli
filmlərini lentə alır.
“Zaqatala”
filmi tamaşaçıları buranın bənzərsiz təbiəti,
Zaqatala qalası, yaylaqları, ən başlıçası
isə əməksevər insanları ilə tanış
edir.
“Bakı hazırdır!” filmində 1940-cı ilin
payız günlərinin birində hava hücumundan müdafiə
məşqləri barədə danışılır. Burada hava həyəcanı
siqnalı verilərkən zəhmətkeşlərin nə
etməli olduqlarından söhbət açılır.
Ümumi yoxlanış zamanı Bakı zəhmətkeşlərinin
hərbi hava hücumundan müdafiəyə yaxşı
hazırlaşdıqları qeyd edilir.
Böyük
Vətən müharibəsi başlanana kimi Əbdül Həsənov
daha iki sənədli film yaradır: “Bir may Bakısı” və
“Çənub sərhədlərinin keşiyində”.
22 iyun
1941-ci il. Səhər saat 4-də
faşist Almaniyası Sovet İttifaqına qarşı elan
olunmamış müharibəyə başladı. Böyük Vətən müharibəsi İkinci
Dünya müharibəsinin mühüm və həllediçi
tərkib hissəsinə çevrildi. Müharbənin
başladığı ilk günlərdə Azərbaycan
xalqı da ümumi düşmənə qarşı
ölüm-dirim mübarizəsinə ayağa qalxdı.
Ə.Həsənov 1941-çi ilin noyabırında
orduya çağrılır. 1942-ci ildə
döyüşən ordunun tərkibində düşmənə
qarşı vuruşlarda dəfələrlə iştirak
edir. Qısa istirahət saatlarının
birində Azərbaycandan gəlmiş bir qrup
yazıçı və incəsənət ustası ilə əsgərlərin
görüşü olur. Burada Ə.Həsənov
Bakı kinostudiyasının direktoru, görkəmli şair Rəsul
Rza ilə rastlaşır. Məhz R.Rzanın səyi,
yuxarı təşkilatlara müraciyyəti nəticəsində
nəinki Əbdül Həsənov, həm də operatorlardan
Seyfulla Bədəlov, Arif Zeynalov cəbhədən geri
çagrılır və Bakı kinostudiyasına işə
qaytarılır.
Bununla
bağlı Rəsul Rza kinostudiyada keçirilən
iclasların birində çıxışı zamanı bu məsələyə
toxunaraq demişdir: “ Bəzi işçiləri
ordudan geri qaytara bilmişik. Bu, bizim üzərimizə
böyük mənəvi məsuliyyət qoymuşdur.
Çünki əgər biz ordudan adamları
şıxarırıqsa, deməli, onlar özlərini həqiqətən
doğrutmalıdılar. Sübut etməlidilər
ki, onlar cəbhədən daha çox burda lazımdırlar.
Mən şadam ki, Seyfulla Bədəlov, Arif
Zeynalov, Əbdül Həsənov belə insanlardır, belə
işçilərdir.”
Kinostudiyanın direktoru R.Rzanın təriflədiyi
Əbdül Həsənov kino sahəsinə gəldiyi ilk
gündən həm rəhbərliyin, həm də bütün
kollektivin hörmətini qazanmışdır. Təsadüfi
deyil ki, kinostudiyada çalışdığı illərdə
ona dəfələrlə təşəkkür elan
edilmişdir.
Rejissor
müharibədən sonra daha üç sənədli film
çəkir: “Daşkəsən,” “Azərbaycan-Özbəkistan”
və “Stalin blokunun yeni qələbəsi.”
Bundan sonra onun həyatında qəribə hadisələr
baş verir. 40-cı illərin sonunda Ə.Həsənov “Səadət”
adlı roman yazır. Onu
“tanınmış” yazıçılardan birinə göstərir.
Xahiş edir ki, romanı oxuyub rəyini bildirsin.
Yazıçı rejissorun xahişini yerinə yetirmək əvəzinə
Əbdül müəllimə deyir ki, sən rejissorsan, get, rejissor işinlə məşğul ol. Yazıçılıq sənın nəyinə
lazımdır. Sən gəl romanı ver
mənə, onun əvəzinə mən sənə
romanın qonorarını ödəyim.
Yazıçının sözlərindən qanı bərk
qaralan rejissor halı pərişan halda evə gəlir. Ailə üzvlərinin və
dost-tanışlarının romanı oxuyub bəyənmələrinə
baxmayaraq, o, “Səadət “ romanının
əlyazmasını çırıb ocağa atır. Bə bir daha kinostudiyaya qayıtmır.
Məhz bundan sonra onu görən olmur. Lakin
sonrakı hadisələr göstərir ki, Ə.Həsənov
ailəsini dolandırmaq üçün xeyli vaxt
Bakı-Moskva qatarında yük paylayıcısı işləyib.
Mən onun iş yerini dəqiqləşdirdikdən sonra
1951-1977-ci illərdə Əbdül müəllimlə bir
yerdə işləmiş Saməddin Babayevlə
görüşdüm. Qocaman dəmiryolçu öz
işçi yoldaşı barədə ürək
yanğısı ilə danışaraq dedi: “Əbdül
kişi yaxşı yoldaş, nəçib insan idi. Heç kimin xətrinə dəyməz, heç kəslə
işi olmazdı. Çox savadlı idi.
Gəlib idarədən sənədlərimizi alıb,
vaqonumuzu təhvil götürərək yola
çıxardıq. Bizim işimiz yollarda yük götürmək
idi. Təqaüdə çıxana kimi
bir yerdə işlədik. Bir müddət
dəmir yolunda sex partiya təşkilatının katibi də
olmuşdu. Buna baxmayaraq iclaslarda danışmağı
sevməzdi. Əlini üzünə qoyub
fikrə gedərdi.
Maraqlıdır. Kinostudiyada keçirilən iclaslarda
çıxış edib fikrini söyləyən,
yaxşıya yaxşı, pisə pis deyən Əbdül Həsənov
niyə dinməz olmuşdu? Cavab çox sadədir:
çünki yük daşımaq onun işi deyildi. O,sevdiyi sənətindən ayrı
düşmüşdü. Bəla bunda idi.
Azərbaycan kinosu təkçə filmlərdən ibarət
deyil. Azərbayçan kinosu həm də onu
yaradanlardır, inkişaf etdirənlərdir. Rejissor Əbdül Həsənov belə
yaradıçılardan biri olmuşdur. Unudulmuş,
yaddaşlardan silinmiş Əbdül Həsənov.
Bu gün Ə.Həsənovu yad etməklə,
xatırlamaqla kino tariximizin daha bir səhifəsini vərəqlədik.
Gəlin dünənimizi, insanları unutmayaq, yoxsa gələcək
nəsillər bunu bizə bağışlamazlar
Kaspi.-2013.-14-16 sentyabr.-S.23.