Qurulan körpülər,
qırılan körpülər…
Yaxud Türkiyənin Azərbaycandakı
mədəni siyasəti süquta uğradı?
Müstəqilliyimizi əldə edəndən sonra təxminən 70 il
ayrı düşdüyümüz
Türkiyə mədəniyyətinə ötən əsrin əvvəllərindən
böyük maraq
göstərməyimiz təbii idi. Eyni köklərə bağlı olan qardaş millətlərin
təkcə cismən yox, mənən də
qovuşması tarixin və zamanın bəxş
elədiyi fürsətlərdən biri kimi dəyərləndirilməlidir. Ona görə də iki
ölkə arasında diplomatik əlaqələr
yarananda təkcə siyasi-iqtisadi
yox, mədəni sahədə də
yaxınlaşmalar gözləməkdə haqlı idik. Düzdür, bu proses bir
qədər uzun sürdü,
amma təxminən on il əvvəl mədəni əlaqələr
sahəsində əhəmiyyətli addımlar
atıldığının şahidi olduq.
Tanınmış ziyalı, Prof. Dr. Fethi Gediklinin Türkiyənin Bakıdakı Böyükelçiliyinə Kültür və Tanıtım müşaviri təyin edilməsilə belə bir müşavirliyin olduğu ilk dəfə hiss edildi. Türkiyə-Azərbaycan mədəni əlaqələri məhz onun yorulmaz fəaliyyəti sayəsində yeni mərhələyə girdi. Hələ Azərbaycana gəlməmişdən əvvəl iki ölkənin mədəni əlaqələrinin inkişafına qardaşı Yusif Gedikliylə birgə böyük əmək sərf etmiş Fəthi bəyin ölkəmizdəki fəaliyyəti bu gün də hörmətlə anılır. Azərbaycana gəlişinin ilk günlərindən başlayaraq ətrafına Azərbaycanın sayılıb-seçilən Türkyəsevər ziyalılarını topladı, Türkiyə-Azərbaycan mədəni-ədəbi əlaqələrinin inkişafına, Türkiyə mədəniyyətinin və ədəbiyyatının Azərbaycanda tanıdılmasına və təbliğinə bacardığı qədər əmək sərf etdi. Onun gəlişinə qədər bu sahədə pərakəndə şəkildə fəaliyyət göstərən elm və sənət adamları davamlı və planlı çalışan mütəşəkkil dəstəyə çevrildi. Fəthi bəy bir çox ziyalıların fikir və düşüncələri də nəzərə alınmaqla böyük mədəni lahiyələrin həyata keçirilməsinə nail oldu. Təxminən onunla eyni vaxtda Bakıya gələn TRT təmsilçisi Abdulhamid Avşar da bu işlərdə köməyini əsirgəmədi.
F.Gedikli tərəfindən təməli qoyulan kitab təqdimatları, Türk Film Günləri onun sələfi Melda Araz tərəfindən davam etdirildi. Adlı-sanlı yazıçıların, kino sənətçilərinin iştirakı həmin tədbirləri daha da gözəlləşdirdi. Bu fəaliyyətin nəticəsi kimi Azərbaycan kinematoqrafçıları da Türkiyə ilə işbirliyi qurdular. Hazırda nümaiş etdirilən “Mahmud və Məryəm” filmi Azərbaycan və Türkiyə kinematoqrafçılarının ortaq fəaliyyətə başlamalarına yol açdı. Melda xanım Türkiyəyə qayıdandan sonra müşavirsiz çalışan müşavirliyin 2010-cu ildə təşkil elədiyi Türk Film Günləri sonuncu oldu. 2011-ci ildə mətbuatda il sonuna qədər Türk Film Günləri təşkil ediləcəyi haqqında xəbər yayınlansa da sonradan bizə məlum olmayan səbəblərə görə ləğv edildi. 2012-ci ildə isə bu barədə heç danışan da olmadı.
İstər Fethi Gedikli, istərsə də Melda Araz xanım Azərbaycanın mədəni həyatı ilə yaxından maraqlanırdılar. Onları rəsmi tədbirlərdən başqa tez-tez müxtəlif ədəbi birliklərin təşkil elədikləri şeir gecələrində, musiqi yarışmasında, rəsm sərgilərində və s. görmək olurdu. İş o yerə çatmışdı ki, hətta maliyyə müşaviri də tez-tez belə tədbirlərin iştirakçısı olurdu.
Fethi bəyin fəaliyyəti müddətində onun iştirakıyla türk ədəbiyyatından seçmələr nəşr edildi. O Türkiyəyə qayıdandan sonra da bu işləri müşavirliyin əməkdaşı Nizami Zöhrabi uğurla savam etdirirdi.
F.Gedikli
və M. Araz Türkiyə boyama kitablarını məktəb
və uşaq bağçalarına paylayırdılar. Bu ən
azı uşaqlarda bir
Türkiyə sevgisi yaradırdı. 5-10 nəfərlik
qrup halında Azərbaycan
ziyalılarıyla “çay süfrəsi”nin
təşkili (adətən Türkiyədən rəsmi və
ya qeyri-rəsmi olaraq
Azərbaycana gələn elm, sənət
adamlarıyla tanışlıq məqsədilə) də adət halını
almışdı. Eyni zamanda
həmin sənət adamlarının adamları Azərbaycan
kütləvi informasira vasitələrində
təqdim etməklə onların daha geniş kütlələrə
tanıdılmasına yardım göstərirdi.
Türkiyəyə şəxsi işləri üçün
də olsa gedən elm,
sənət adamları, mediya mənsubları
ən azı onlara dəyərli məsləhətlər
verə biləcək müşavirin
yanına ümüdlə gəlirdilər. Böyükelçiliyi
xəttilə Türkiyə səfərə gedənlər daim diqqətdə saxlanırdılar.
70
ildən artıq zaman kəsiyində, demək olar, heç
bir əlaqəsi olmayan, amma eyni kökə və böyük
mədəniyyətlərə malik iki qardaş ölkə vətəndaşlarının
bir-birini daha yaxından tanımaları, mədəni dəyərlərindən
qarşılıqla faydalanmaları üçün bu gün
də Türk Mədəniyyət Mərkəzinə ehtiyac
duyulduğu danılmaz gerçəklikdir. Bu məsələni F.Gedikli
Türkiyənin əlaqədar qurumlarına
çatdırmışdı. Ancaq
üstündən illər keçsə də, təəssüf
ki, bu hələ
gerçəkləşdirməyib. Bakıda Fransa,
Rusiya, İngiltərə, İran,
Almaniya, İsrail, Misir və s. mədəniyyət
mərkəzləri var. Rusiya
2006-cı ildə Bakıda “Rus kitab sərgisi” açdı, ölkəmizə
300 min nüsxə kitab
gətirildi və bir qismi
çox aşağı qiymətə
satıldı, qalanı (təxminən 270 min
nüsxəsi) isə Azərbaycana hədiyyə edildi.
Amma
artıq iki olar ki, Müşavlik öz işini əsasən
turizmə yönəldib. Əlbəttə, Türkiyənin
böyük turizm
siyasəti yürütdüyü
danılmazdır. Ancaq onun
yeganə mədəniyyət siyasətinin olmasını
söyləmək ən azı çətindir. Mədəniyyət
məfhumu elə bilirəm ki, hörmətli
müşavir Seyid
Əhməd Arslana aydındır.
Birinci
və İkinci Bakı Beynəlxalq kitab sərgilərində
Rusiya, İran, ABŞ geniş stend və çoxsaylı
şirkətlərlə iştirak edirlər. Türkiyə
isə yalnız Milli Kitabxana
və Kültür və Tuzrim
Nazirlyinin xəttilə qatılır. Kitablar da adətən Kültür və Turizm Nazirliyinin nəşrləri olub
təqdimat məqsədilə gətirilir, aralarında əbəbi
əsərlər demək olar, yoxdur. Həmin kitabların sərgi başa çatandan sonra hara getdiyi
bəlli də deyil.
2009-cu
ildə Melda Arazın mətbuata demişdi ki, Bakıda
Türkiyə Kitab Evi açılacaq. Əlaqədar qurumlarla bu barədə
görüşlər olsa da,
Melda xanımın Azərbaycandan getməsilə
məsələ unuduldu.
Diplomatik
münasibətlərimizin qurulmasından 20 il ötsə də
bir dəfə də olsun Azərbaycanda Türkiyə Mədəniyyət
ili, Türkiyə Mədəniyyət Ayı, Türkiyə Mədəniyyət
Həftəsi, Türkiyə Teatr Festifalı, Türkiyə
Folklor Festifalı, Türkiyə Rəssamlarının Sərgisi
və s. olmayıb. Nə yaxşı ki,
Səlahaddin Atalay adlı bir
türkiyəli iş adamı var, hər il Bakıda “Anadolu atəşi” rəqs qrupunun
konsertini təşkil edir.
İstanbul Texnik Universiteti Rəqs Qrupunun 2010-cu il dekabr ayında Azərbaycan Opera və Balet Teatrında təşkil etdiyi konsertdən sonra heç bir qrupun Bakıya gəldiyini görmədik. Masallıda və Şəkidə təşkil edilən Beynəlxalq Folklor Festivallarından sonra (həmin qrupların gəlişi də Türkiyə Səfirliyi Mədəniyyət Müşavirliyinin işi deyil) belə tədbirlər keçirilmədi.
Ötən ilin yayında
Türkiyə Boyükelçiliyində Türkiyə-Azərbaycan
mədəni əlaqələrinin inkişafına xidmət etmiş adamların mükafatlandırılma
mərasimi oldu. Amma mükafatlandırılanlar
sırasında bu sahədə əvəzsiz
xidmətləri olan memar
Cəfər Qiyasini (Qarsdakı
soyqırım abidəsinin və TÜRKSOY Baş
ofisi binasının memarı),
araşdırmaçılar Nəsiman Yaqublunu
(“Bakinın qurtuluşu”, Türkiyənin
Azərbaycanlılara müstəqillik mücadiləsində
dəstəyi” kitablarının müəllifi)
Azərbaycan-Türkiyə ədəbi əlaqələrinin
tanınmış tədqiqatçıları Maarifə
Hacıyeva, Minəxanım Təkləli, Mehmet
Rıhtım, Türkiyə ədəbiyyatının Azərbaycanda
tanıtımına böyük əmək
sərf etmiş yazıçı-tərçüməçilər
Azad
Yaşarı, Tofiq Abdini,
Türkiyə mövzusunda iki
böyük mənzum əsərin müəllifi
şair Nizami Zöhrabini, dirijor
Yalçın Adıgözəlovu, adlı-sanlı bəstəkar,
Türkiyəyə onlarla əsər həsr
etmiş Tofiq
Bakıxanovu və s. görməməyimiz
də təəssüf doğurur.
2004-2012-ci illəri arasında çalışan üç müşavirdən yalnız Fethi Gediklinin illik müddətini başa vurması (Melda Araz iki ilə yaxın, Aytəkin Yılmaz üç-dörd ay bu vəzidədə oldu) Kültür və Turizm Nazirliyinin Azərbaycandakı mədəni siyasətə barmaqarası baxması deyildimu? Mədəni əlaqələrlə bağlı müşavirlərin fəaliyyət göstərməsinin öz baxışlarından asılı olaraq dəyişməsi kədərli haldır. Turizm ön plana çıxarıb, Türkiyəyə gedən turist sayının artırılması üçün çalışmaq bəlkə də Avropa ölkələrində tətbiq edilə bilər, amma Azərbaycan üçün bu məqbul sayıla bilməz. Onsuz da bir az pulu olan adam Türkiyəni görmək istəyir, ildən-ilə Azərbaycan vətəndaşları zənginləşdikcə bu artım da müşahidə ediləcək. Bundan ötrü hər il turizm sərgilərində göstərmək üçün əksəriyyəti rus və ingilis dillərində olan Türkiyə tanıtım broşürlərinin nəşrinin mənası varmı? Yaxşı olar ki, heç olmasa, sərgi günlərində türk folklor qrupları çıxış etsinlər. Əgər müşavirliyin fəaliyyəti turist sayındakı artımla ölçülürsə, daha çox turistin getdiyi Gürcüstanda heç Türkiyə Kültür və Tanıtım Müşavirliyi də yoxdur. Yaxud Azərbaycan vətəndaşlarının Rusiya və İrana tez-tez gəlmələri heç də həmin ölkələrin turizm nazirliklərinin Azərbaycanda apardıqları təbliğatın nəticəsi deyil. Bu ilk növbədə Rusiya ilə iqtisadi əlaqələrimizin, İranla din və qan bağlılığının, eləcə də inanc mərkəzlərinin İranda yerləşməsi və İranda ucuz müalicə almaq imkanının olmasından irəli gəlir.
İstər F.Gedikli, istər M.Araz, istərsə də Aytəkin Yılmaz fəaliyyətlərilə layiq olduqları səviyyədə tanındılar. İndiki müşavir Seyid Ahmet Arslan təmtəraqlı təqdimat mərasimilə işə başlasa da hələ turizmdən başqa bir fəaliyyəti görünmür. Bahalı məkanda təşkil edilən mərasimə xərclənən pulla ən azı, üç-dörd konfrans və ya tanıtım günü, bir film həftəsi keçirmək, beş-altı kitab buraxmaq və ya bir-iki rəsm sərgisi, Türk Film Həftəsi təçkil eləmək, bununla da həm ölkəsinin mədəniyyətini, həm də fəaliyyəti ilə özünü tanıtmış olardı. Biz əvvəlki illərdə belə mərasimlərin şahidi və iştirakçısı olduğumuzdan bunun daha təsirli olacağını düşünürük.
Həm Melda Araz,
həm Fethi Gedikli adi bir şeyi
mədəni hadisəyə çevirməyi
bacarırdılar. Azərbaycan Milli
Kitabxanasına, AMEA Elmi Kitabxanasına A.Şaiq adına Respublika
Uşaq Kitabxanasına, kitab
hədiyyə etmə törənləri, Azərbaycan Pedaqoji Universitetində, Azərbaycan Milli Kitabxanasında, Bakı Dövlət
Universitetində, Bakı Musiqi
Akademiyasında və s. Türkiyə mədəniyyətinin
tanıtımına həsr edilmiş konfranslar bu müşavirlərin
adı ilə bağlıdır.
Bəs bunlar niyə unuduldu?
Turizm
mənəviyyatdan çoxmu qiymətlidir?
Nə oldu sənə, Türkiyə?
Əgər
Türkiyənin də Azərbaycandakı maraqları
yalnız siyasətlə, neftə və turizmlə
bağlıdırsa, çox təəssüf...
Nəriman
ƏBDÜLRƏHMANLI,
yazıçı-tərcüməçi
Kaspi.-2013.-14-16 sentyabr.-S.14.