Üzeyir dühası
Üzeyir
Hacıbəylinin adını, onun əsərlərini
tanıtmaqla özümüzü, Azərbaycanın mədəniyyətini
tanıdırıq
“Üzeyir Hacıbəylinin
yaradıcılığını nə qədər
araşdırırıqsa, yenə də bitmir, tükənmir.
Bu tükənməz xəzinə gələcək nəsillərə
qalacaq. Hələ gələcək nəsillər onun
yazdığı əsərlərin, məqalələrin
kodlarını açacaqlar. O, Azərbaycan xalqı
üçün böyük bir irs qoyub gedib” – deyə bu
gün dahi bəstəkarın qiymətli irsi ilə məşğul
olan tədqiqatçılar uzun araşdırmalardan sonra belə
qənaətə gəliblər.
Üzeyirşünas
Səadət Qarabağlı Üzeyir Hacıbəyli
haqqında tədqiqatlarından danışarkən söhbətə
dahi bəstəkarın Şuşada və ya Ağcabədidə
doğulması haqqında hələ də davam edən
mübahisələrdən başladı: «Üzeyir bəy
Şuşa qəzasının Ağcabədi kəndində
doğulub. Ailədə 5 uşaq olublar. Uşaqların
4-ü Şuşada doğulub. Üzeyir bəyin atası
Əbdülhüseyn bəy Xurşudbanu Natəvanın təhsil
mirzəsi olmaqla bərabər, həmçinin onun Ağcabədidə
olan bütün təsərrüfatına rəhbərlik edib.
Onlar ailəlikcə çox yaxın olublar.
Üzeyir bəyin babası Kərbəlayi Ələsgər
Natəvanla süd bacı-qardaşı olub.
Əbdülhüseyn bəy ilin çox hissəsini Ağcabədidə
qaldığından həyat yoldaşı Şirinbəyim
xanım onu görməkdən ötrü Ağcabədiyə
gedir. Tale də elə gətirir ki, o, Üzeyir bəyə
hamilə olduğundan elə övladını Ağcabədidə
dünyaya gətirir. Uşaq dünyaya gələndən bir
ay sonra Şirinbəyim xanımla Üzeyir bəyi xüsusi kəcavə
ilə Şuşaya yola salırlar». Üzeyir bəy
Şuşanın ab-havasında böyüyür: “Üzeyir bəy
ilk təhsilini Şuşada alır. O, əvvəlcə mədrəsədə
oxuyaraq fars və ərəb dillərini mükəmməl
öyrənir, daha sonra ikisinifli rus-tatar məktəbində
oxuyur. «Qafqazın konservatoriyası» adlanan bu diyarda yetişən
şairlər, yazıçılar, xanəndələr, bəstəkarların
əksəriyyəti dahi olduğundan Üzeyir Hacıbəyli
dühası da Azərbaycana bir ərməğan olur”.
Ü.Hacıbəyli
təhsilini Qori Müəllimllər Seminariyasında davam
etdirir. 1904-cü ildə seminariyanı bitirdikdən sonra
Üzeyir bəy Hadrut məktəbinə göndərilir. O, burada rus dili ilə
yanaşı, musiqidən də dərs deyir. Hətta
o illərdə Hadrut məktəbinə bir piano da
bağışlayır. Bir il sonra
erməni-müsəlman davası düşür və kəndin
yaşlı insanları Üzeyir bəyə xətər dəyməməsi
üçün onu kənddən çıxarırlar. “Bu hadisədən sonra Üzeyir bəy Bakıya gəlir.
O, Bakıda Bibiheybət məktəbində
çalışaraq bir sıra fənlərdən – riyaziyyat,
rus dili, musiqi, tarix, coğrafiya və musiqidən dərs deyir.
Bibiheybətdən Bakıya qədər olan 10
kilometr yolu o, hər gün piyada gedib-gəlir ki,
xalqının balalarını maarifləndirsin”.
Avropaya pəncərə
Üzeyir bəy vaxtaşırı dövrünün qəzetlərində
çıxış etməklə yanaşı, Şərqdə
ilk operanı yazmağa başlayır. 1907-ci ildə yazmağa
başladığı «Leyli və Məcnun» operası 1908-ci il yanvarın 25-də tamaşaya qoyulur. Premyera böyük uğur qazanır. Bundan
sonra Üzeyir bəy dalbadal «Şeyx Sənan», «Rüstəm və
Zöhrab», «Şah Abbas» və «Xurşudbanu», «Əsli və Kərəm»,
«Harun və Leyla» kimi operalarını yazır. Operamızın
şah əsəri olan «Koroğlu»nu isə 1937-ci ildə
yazır. Həmin il aprelin 30-da
operanın premyerası keçirilir. Üzeyir bəy
bütün Şərqdə opera janrının əsasını
qoyduğu kimi, operetta janrının da əsasını qoyur.
1909-cu ildə dahi bəstəkar ilk operettası
olan «Ər və arvad»ı yazır. 1913-cü ildə isə
dünya şöhrətli «Arşın mal alan»
əsərini bitirir. 1913-cü il oktyabr
ayının 25-də «Arşın mal alan» Bakıda
tamaşaya qoyulur. Operetta böyük uğur
qazanır. Əsər dünya
xalqlarının 67 dilinə tərcümə olunub,
dünyanın 120 teatrının səhnəsində
oynanılıb. 2006-cı ildə «Arşın mal alan» Vyanada səhnəyə qoyulub. Bu yaxınlarda isə operetta ABŞ-da Los-Anceles səhnəsində
oynanıldı.
Bu ilin oktyabr ayında bu möhtəşəm
operettanın 100 illiyini qeyd edəcəyik. Həmçinin
əlamətdar hadisədir ki, bu yubiley YUNESKO-nun xətti ilə
keçiriləcək.
Operetta əsasında eyniadlı film də çəkilib. “1905-ci ildə
çəkilən ekran əsəri Üzeyir bəyin
sağlığında lentə alınıb və dahi bəstəkar
filmi çox bəyənib. Sonra həmin
film Stalin mükafatına layiq görülüb. Dahi bəstəkarın «Leyli və Məcnun»
operasının 100 illiyi də YUNESKO tərəfindən qeyd
olunub. Üzeyir bəy öz əsərləri
ilə Avropaya pəncərə açıb. Onun musiqilərini dünyanın hər yerində sevə-sevə
dinləyir, tamaşalarına məhəbbətlə
baxırlar”.
Adi
insanın görə bilməyəcəyi işlər
S.Qarabağlı Üzeyir Hacıbəylinin publisistik
yaradıcılığından danışaraq qeyd etdi ki, o,
Azərbaycan professional musiqisinin banisi, nəzəriyyəçi,
alim, müsiqişünas, filosof, tərcüməçi,
ictimai xadim olmaqla yanaşı, həm də güclü qələm
sahibi, jurnalist olub. Belə ki, Üzeyir bəyin publisistik
yaradıcılığı 1903-1948-ci illəri əhatə
edib. O, hələ Qori seminariyasında oxuyarkən
özünün ilk publisistik məqaləsini «Şərqi-rus»
qəzetində çap etdirib və qəzetin baş redaktoru
Məhəmmədağa Şahtağlı felyetonu yüksək
qiymətləndirərək onun gələcəyinə
böyük ümid olduğunu bildirib. Doğurdan
da, Üzeyir bəyin publisistik yaradıcılığı
çox uğurlu olur və o vəfat edən günə qədər
qələmini əlindən qoymur. Dahi bəstəkar
«Kaspi», «Həyat», « Yeni iqbal», «İrşad» qəzetlərində
müntəzəm çıxışlar edir, 1909-cu ildə
isə «Həqiqət» qəzetini nəşr etdirir: «Bu gün
də onun məqalələrini oxuyanda uzaqgörənliyinə
heyrət edirəm. Dahi bəstəkarın qələmə
aldığı publisistik məqalələr, felyetonlar bu
gün də aktualdır. Onları oxuyanda
elə bilirsən ki, Üzeyir bəy elə bugünkü həyatımızı
qələmə alıb. O, məqalələrini 67 təxəllüs
altında çap etdirib. 1920-ci ildə Azərbaycanda
Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra Üzeyir bəy əsasən
musiqi ilə bağlı məqalələr yazıb”.
Tədqiqatçı bildirir ki, Üzeyir bəy bir
institutun görə bilməyəcəyi işləri təkbaşına
görüb.
Belə ki, o, musiqi məktəbləri, dövlət
konservatoriyası yaradıb. Musiqi kollektivlərini - xalq
çalğı alətləri, notlu orkestri, simfonik orkestri,
simli alətlər kvarteti, dövlət xoru və s. kollektivləri
formalaşdırıb. Üzeyir bəy
1934-cü ildə Bəstəkarlar İttifaqının
bünövrəsini qoyub. “Bu işləri
adi bir insan görə bilməzdi. Bunları
yalnız Üzeyir bəy kimi qeyri-adi insanlar həyata
keçirə bilərdi”.
Üzeyir bəy musiqi sahəsində milli kadrların
yetişməsi üçün də səylə
çalışıb. Azərbaycanın bütün görkəmli
bəstəkarları Üzeyir bəydən dərs alıb.
Qara Qarayev, Cahangir Cahangirov, Fikrət Əmirov, Hacı Xanməmmədov,
Ədilə Hüseynzadə, Niyazi, Şəfiqə Axundova,
Hökumə Nəcəfova, Ağabacı Rzayeva və
başqaları Üzeyir bəydən dərs alıblar. “Onlar rayonbarayon gəzib istedadlı uşaqları
taparaq Bakıya gətirir və oxutdururdular. Süleyman Ələsgərov, Əşraf Abbasov
kimi görkəmli bəstəkarları Üzeyir bəy
yetişdirib. Bakıda yaşamaq
üçün yerləri olmadığından, onlara
konservatoriyada yer ayırıb. O, tələbələri
üçün hər cür şərait yaradırdı”.
Əsassız
yazılar
«Üzeyir
bəy elə bir şəxsiyyətdir ki, onun yaradıcılığını,
həyatını dərindən öyrənmədən onun
haqqında danışmaq olmaz» - deyən S.Qarabağlı bəzən
mətbuatda, sosial şəbəkələrdə Üzeyir bəy
haqqında əsassız yazıların da yer
aldığından narazılığını bildirdi: «Bu
yaxınlarda sosial şəbəkələrdə Üzeyir bəyin
vaxtilə həbs edilməsi ilə bağlı xəbər
oxudum. Bu, cəfəngiyyatdır. Üzeyir bəy heç vaxt həbs olunmayıb.
Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra onu güllələmək
istəyiblər. Həyat yoldaşı Məleykə
xanımın qardaşı Trequlov təhlükəsizlik komitəsinin
sədrinin otağında olarkən siyahıda Üzeyir bəyin
də adını görür və Nərimanovun yanına gəlir.
Nərimanov siyahını gətizdirir və
doğrudan da görür ki, 59 Azərbaycan ziyalısı, o
cümlədən Üzeyir bəy güllələnməlidir.
Nərimanov həmin siyahını cırıb
tullayır və Üzeyir bəyi xilas edir. Həmçinin 1918-ci ildə də N.Nərimanov
Üzeyir bəyi xilas edib. Mart qırğını
zamanı Üzeyir bəyin yaşadığı və
hazırda ev muzeyi olan bina gülləbaran
olunub. Üzeyir bəyin tədqiqatçısı və ev muzeyinin direktoru olan Ramazan Xəlilov
binanın təmiri zamanı həmin güllələrin yeri
ilə rastlaşıb. Ermənilər Üzeyir
bəyi öldürmək istəyiblər. N.Nərimanov Üzeyir bəyi yanına
çağıraraq onu teatr truppası ilə İrana qastrola
göndərir. Üzeyir bəy “mən
öz xalqımla birlikdə olmaq istəyirəm” deyə təkid
etsə də, Nərimanov “siz bizə gələcək
üçün lazımsınız” deyə onu İrana
göndərməyə nail olur.
Repressiya
illərində Üzeyir bəy hər an
gözləyirmiş ki, onu gəlib aparacaqlar. Hətta,
ayaqqabılarını da cütləyib qapının
ağzına qoyubmuş. Ancaq böyük
şəxsiyyəti, möhtəşəm əsərləri
onu güllələnmədən xilas edib».
Bizim borcumuz...
S.Qarabağlı
dahi bəstəkarın yaradıcılığının
hazırda Azərbaycandan kənarda da təbliğ olunması
ilə bağlı sevincini dilə gətirdi: «Üzeyir bəyin
xarici ölkələrdə abidəsi ucaldılır, dahi bəstəkarın
tanıtımı ilə bağlı Heydər Əliyev Fondu
böyük işlər görür. Məktəblərdə
bu təbliğat daha da güclənməlidir: 1995-ci ildən
ümummilli lider Heydər Əliyevin sərəncamı ilə
18 sentyabr «Üzeyir musiqi günü» kimi qeyd edilirdi. Bir
neçə ildir ki, Azərbaycanda Üzeyir Hacıbəyli adına beynəlxalq festival keçirilir. Bu, dahi bəstəkarın dünya miqyasında
tanınması üçün layiqli addımdır. Böyüyən nəslə elə birinci sinifdən
Azərbaycan Dövlət Himninin müəllifi haqqında məlumatlar
verilməli, onun əsərləri
tanıdılmalıdır. Yəqin ki,
Üzeyir bəy haqqında musiqi dərslərində
şagirdlərə məlumat verilir. Amma mənə
elə gəlir ki, bu məlumatlar daha genişlənməlidir.
Bizim borcumuzdur ki, Üzeyir bəyin vaxtilə
xalq üçün etdiklərini bu gün biz onun
üçün edək. Biz əslində
Üzeyir bəyin adını, onun əsərlərini
tanıtmaqla özümüzü, Azərbaycanın mədəniyyətini
tanıdırıq”.
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2013.-18 sentyabr.-S.13.