«Hürriyyət öylə nazlı bir afət
ki…»
Öz dəst-xətti ilə Azərbaycan ədəbiyyatında yeni mərhələnin, eləcə də mənzum dramın əsasını qoyan, sələf və xələflərinə bənzəməyən Hüseyn Cavid qəlbinin dediklərini yazan, ömrü boyu həqiqətin əsiri olan, ancaq gözəlliyə tapınan qeyri-adi bir müğəfəkkir idi. Cavidin söykəndiyi həqiqətin bir mənası olub: xalqını azad, xoşbəxt, millətini birlikdə, vətənini isə sivil dövlətlərin sırasında görmək. Bu həqiqəti tapmaq və ona qovuşmaq yolunda Cavid dövrünün sərt qadağaları, sədləri ilə üzbəüz dayanıb. Onun bədii düşüncəsi, yazıları sənət tariximizin əvəzsiz nümunələrindən biri idi.
Nə eşq olaydı, nə aşiq,
nə nazlı afət olaydı.
Nə xəlq olaydı, nə xaliq,
nə əski-həsrət olaydı.
Nə dərd olaydı, nə dərman,
nə şur olaydı, nə matəm.
Nə aşiyaneyi-vüsət,
nə bari-firqət olaydı…
Bu zahiri inkarın daxilində qəribə bir istək duyulmaqdadır. Bəs nə olaydı? Cavid nə arzulayırdı? Bütün həyatı boyu yazdıqlarında ancaq bir diləklə çırpınmışdı böyük Əfəndimiz! O, məfkurə davasını insanların beyninə, milli zehniyyətinə aşılamaq istəyirdi:
Turana qılıncdan daha kəskin, ulu qüvvət,
Yalnız mədəniyyət, mədəniyyət, mədənyiyət!
Cavid yaradıcılığı və düşüncə sistemi ilə məhz bu ideyaya xidmət edirdi. Milli-mənəvi məfkurə tariximizi vərəqlədikcə kədərli bir ömrün acı taleyi adamın varlığında tufanlar oyadır. Rəzalətlərin hökm sürdüyü bir dövrdə ümidsizlik, bədbinlik öz qəzəbli hökmranlığının hədsizliyində hayqıran vaxtlarda Cavid yaradıcılığı öz saflığı ilə zülmətə işıq saçırdı. Xəbislərin beyni dumanlanır, cavidsevərlərin könlü açılırdı. Böyük Cavidin amallarını «uf» demədən doğrayan 1937-ci ilin iti tiyələri o dövrün bir çox ziyalılarının taleyinə sancılaraq işıqlı arzularına son qoydu. Xanimanları dağıdılan, ailə üzvləri ilə isti ocaqlarından didərgin düşən, minbir əzaba, qəfil qəzaya tuşlananlardan biri də Cavidlər oldu. Qorxulu gecələrin birində qara qüvvələr Cavid Əfəndini apardılar. Deyilənə görə, həmin günlərin bir axşamında böyük dramaturqun «İblis» əsəri göstərilirmiş. Sonralar özü də Cavid taleyini yaşayan Abbas Mirzə Şərifzadə həmin tamaşada şairin üsyankar səsini, etirazlarını, fəryadlarını özünəməxsus kinayələrlə, acı gülüşlərlə salona yayırmış:
Sellər kimi axmaqda qızıl qan,
Canlar
yıxar, evlər yıxar insan…
Bu qorxunc
qəhqəhələrin həmişə aktual olan
atmacaları əslində o dövrün ünvanına
atılırdı:
İblis nədir?
- Cümlə-xəyanətlərə
bais…
Ya hər kəsə xain olan insan nədir?
-
İblis!
İnsandakı
bu xislətə – vəhşətə, sonu nifrətə
dönən yalançı şəfqətə, lənətə
meydan oxuyan Cavidlərin, Abbas Mirzə Şərifzadələrin,
Müşfiqlərin, Əhməd Cavadların haqq səslərini
məhz o gecələr qəfil döyülən qapı səsləri
batırmaq istəyirdi. Şərə, zülmə
yol verən fitnələr öz işini görsə də, o
böyük şəxsiyyətlərin ruhunu öldürmək
mümkün olmadı. Çünki Cavidlərin
gözəllik, sevgi Tanrısına tapınan ömürləri
eləcə nura qənşər bir yolun əbədi
yolçusuna döndü.
Qədim Naxçıvanın sinəsində qeyri –adi. Qoşa məqbərə
ucalıb. Bunun birini XII əsrdə Memar
Əcəmi yaradıb – Mömünəxatun məqbərəsi,
ikincisi isə ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və birbaşa köməyi ilə Cavidlər
üçün ucaldılıb. Cavidin həyatında,
yaradıcılığında, daha doğrusu, onun
xalqımıza qaytarılmasında, təbliğ və təşviqatında
önəmli yer tutmuş unudulmaz Heydər Əliyevin
qayğısı və xüsusi diqqəti danılmazdır.
Məhz Heydər Əliyevin müdrik siyasəti
sayəsində Hüseyn Cavidin nəşi 1982-ci ildə Azərbaycana
gətirilərək doğulduğu torpağa
tapşırıldı. Cavidin Sibirin
buzundan qurtulmuş ruhu isindi. Onun Azərbaycanda
bir neçə dəfə yubileyi dövlət səviyyəsində
keçirildi, Bakıda ev-muzeyi yaradıldı.
Ümumiyyətlə, Hüseyn Cavid Heydər Əliyevin ən
çox sevdiyi bir şəxsiyyət idi!
Bütün
varlığı ilə Hüseyn Cavid
yaradıcılığına bağlı olan, vaxtilə onun
ciyər-parası Turan Cavidlə bir yerdə
çalışan Gülbəniz Babaxanlı unudulmaz mütəfəkkirimizin
ədəbi irsi ilə bağlı
araşdırmalarını müntəzəm davam etdirir. Gülbəniz xanım hazırda Hüseyn Cavidin
ev-muzeyinin direktorudur. Daim məhəbbətlə
xatırladığı Turan Cavidin yarımçıq
qalmış arzularını həyata keçirmək
üçün fədakarlıqla çalışır.
Onun bu günlərdə çapdan
çıxmış «Heydər Əliyev və Hüseyn
Cavid» adlı kitabı ümummilli liderin 90 illik yubileyinə həsr
olunub. Yeni nəşrə ön söz yazan filologiya
üzrə elmlər doktoru Aybəniz Əliyeva-Kəngərli
çox haqlı olaraq oxuculara belə bir fikir
çatdırır: «Nə qədər ki Azərbaycan
adlı əbədiyyət var, bu iki əbədiyyət də
onunla qoşa addımlayacaq».
Kitabın
müəllifi də elə girişdə bu məsələnin
ahəngindəki həqiqəti çox dürüst qələmə
alıb: «Milli dramaturgiyamızın və milli dövlətçiliyimizin
inkişafında müstəsna rol oynamış və indi də
oynamaqda davam edən bu iki böyük şəxsiyyət. Onları hər cəhətdən Azərbaycan
adlı qədim və mədəni bir ölkənin, millətin
öncülü saymaq olar və bu siyahı çox uzanar; təkcə
onu göstərmək kifayətdir ki, Hüseyn Cavid Azərbaycan
mənzum dramının, Heydər Əliyev isə müasir
müstəqil Azərbaycan dövlətinin
yaradıcısıdır. Demək,
Hüseyn Cavidlə Heydər Əliyevi hər şeydən
öncə hər ikisinin yaradıcı şəxsiyyət
olması bir-birinə yaxınlaşdırır. Doğrudur, onların birinin
yaradıcılığı daha çox bədii, nəzəri,
digərinki isə həm nəzəri, həm də praktik əhəmiyyət
daşımışdır. Biri öz əsərləri
ilə insanlara ədalətin və həqiqətin
düzgün yolunu göstərmiş, digəri isə
insanları ədalətin və həqiqətin, xalqa və vətənə
xidmətin düzgün yolu ilə öz ardınca
aparmışdır».
Monoqrafiya giriş və müxtəlif bölmələrdən
ibarətdir. «Ədəbiyyatın böyük mesenatı»
adlı bölmədə müəllif Heydər Əliyevin Azərbaycan
ədəbiyyatına göstərdiyi qayğıdan, diqqətdən,
onun təbliğ və nəşr işində
apardığı dəyərli işlərdən söz
açır. Haqlı olaraq ötənlərə ayna
tutaraq yazır: «1969-cu ildən 2003-cü ilə kimi, yəni
bir qərinədən artıq tarixi dövr ərzində
klassik ədəbi-mədəni irsin öyrənilməsi, təbliği,
nəşri, qlobal səvyiyədə tanıdılması…
dünya səviyyəsində layiq olduğu yüksək
mövqeyinin bərqərar edilməsi bir an
belə Heydər Əliyevin diqqətindən kənarda
qalmayıb».
Bəzi nadanların, xırda düşüncəli
insanların çürük fikirlərini tənqid edən
müəllif əsaslı və haqlı surətdə bir məqamı
da oxucuların diqqətinə çatdırmağı
unutmayıb. Şəxsi iddialardan uzaq düşə bilməyənlər
Hüseyn Cavidin naxçıvanlı olduğuna görə
Heydər Əliyev tərəfindən sevildiyini, diqqət və
qayğıya büründüyünü deyirlər. Bu cür xislət sahibləri unudurlar ki, bəli,
Hüseyn Cavid Naxçıvanda doğulub. Amma o, ümumilikdə bütün türk
dünyasının böyük şairi və dramaturqu idi.
Bu mütəfəkkirin də ən böyük arzusu
bütün Turanın birliyi, bütün türk
dünyasının əmin-amanlığı olub! Əlbəttə.
Heydər Əliyev də Naxçıvanda doğulub,
uşaqlıq illərindən Cavid nəslini yaxşı
tanıyıb, onun böyük qardaşından dərs
alıb, amma bütün bu olanları kiçik hisslərin adına bağlamaq sadəcə qəsdən
görməməzlikdir. Bir də bu fikri dəfələrlə
demişəm, təkrarlamaqdan da bezməmişəm. İnsan əvvəlcə öz doğulduğu yeri,
evi, kəndindəki çayı, gölməçəni,
bağı sevməsə, dünyanın şedevr abidələri
qarşısında heyrətlənə, bəşəri
hisslərlə yaşaya bilməz. Hər bir şey sadəlikdən
mürəkkəbə doğru inkişafdadır! Qaldı
Hüseyn Cavidə, nə xoş ki o, bizim
xalqımızın, millətimizin övladıdır! Nə
xoş ki bu gün ermənilərin göz dağına
çevrilən nəqşi-cahanımızda doğulmuş
böyük türk oğludur!
Böyük dramaturqun yaradıcılığına məhəbbət
və ehtiramla yanaşan Gülbəniz Babaxanlı Heydər
Əliyevi haqlı olaraq Hüseyn Cavid irsinin bilicisi
adlandırıb. Müəllif yazır: «Hüseyn Cavid dühası
öz ölməz əsərləri ilə adını tarixdə
əbədiləşdirmiş sənətkarlardandır. Heydər Əliyev dühası bu əbədiləşdirməni
tamamlayan, bütövləşdirən, bir daha nadanların
hücumuna məpruz qalmayacaq hala salan, ona layiq olduğu qiyməti
verən və layiq olduğu abidələri ucaldan nadir
dövlət rəhbərlərindəndir».
Heydər Əliyev Hüseyn Cavid irsinin həm də
qayğıkeşi idi. Nəşinin Azərbaycana gətirilməsi, adına ev-muzeylərinin yaradılması, məqbərənin
ucaldılması, prospekt və küçələrin
salınması, əsərlərinin latın qrafikası ilə
öz yazdığı şəkildə yenidən çap
edilərək oxuculara çatdırılması –
bütün bunlar hamısı məhz Heydər Əliyevin
qayğısı sayəsində olub. Müəllif
fərəhlə yazır ki, Hüseyn Cavidin ev-muzeyi Beynəlxalq
Muzeylər Şurasının tamhüquqlu üzvüdür.
Bu məsələnin özü Cavid irsinin
Avropada və dünyanın başqa ölkələrində
təbliği üçün əlverişli şərait
yaradır. Heydər Əliyev
ideyalarının və işlərinin layiqli
davamçısı Prezident İlham Əliyev hər sahədə
olduğu kimi, Cavid irsinin qlobal səviyyədə təbliğini
gücləndirmək və öyrənilməsi
üçün də qədirşünaslıq göstərir.
Cənab Prezidentin imzaladığı sərəncamlar
sayəsində Hüseyn Cavidin 125 və 130 illik yubileyləri
keçirilib, külliyatı kütləvi tirajla nəşr
edilib. Müəllif yazır: «İndiyədək
Hüseyn Cavidin ev-muzeyinin rəsmi internet səhifəsinə
dünyanın 40-a yaxın ölkəsindən, o cümlədən
ABŞ, Fransa, Türkiyə, İtaliya, Rusiya, Almaniya və
başqa ölkələrdən on minlərlə istifadəçi
daxil olmuşdur». Gülbəniz xanımın
fikrinə şərik olaraq deyək ki, bu hadisənin
özü Cavid irsinə bütün dünyanın maraq və
məhəbbətindən xəbər verir.
Hüseyn
Cavidin cəfakeş övladı bütün
ömrünü babasının (atasının – F.X.) əsərlərini
axtarıb tapmaqda, nəşr etdirməkdə, yaymaqda
keçirən Turan Cavid yaşadığı boyu bir pərvanə
kimi alovun, odun başına fırlanmadı, o, içində
yandı, qovruldu. Qapı-qapı, el-el, oba-oba
atasının əsərlərini axtardı. Aktyorların dəftərindən Cavidin pyeslərini
bir araya gətirərək tamamladı. Anası
Mişkinaz xanımın yaddaşından süzülən
«Telli saz»ı təzədən katıza
köçürdü. Bəzən də
əsl dəllallarla üzləşdi. Atasının
əlyazısını öz halal pulu ilə aldı. Qandan-gendən gələn bir toxluq ömrü boyu
Turan xanımın varlığında qərar tutdu. Onu maraqlandıran yalnız Hüseyn Cavid irsinin bir yerə
toplanması və yenidən çapı idi. o, bu arzusuna da qovuşdu. Son
günlərini isə atasının ev-muzeyində keçirməklə
və bu yöndə yeni axtarışlarla məşğul
olurdu. Deyirlər ki, ötən illərdə
Bakıda baş verən zəlzələ zamanı Turan
xanımı narahat edən əlyazmaların yenidən
dağılıb itə biləcəyi olub. bu səbəbdən də onları həmişə
seyfdə saxlayarmış. Uzun illər Turan xanımla bir yerdə
çalışan, ona qəlbən bağlanan Gülbəniz
xanım bu monoqrafiyasında onu yad edərək «Turan xanım
canlı körpü idi…» adlı bölmədə bu unudulmaz
insanın işıqlı obrazını yaradıb. Müəllif
yazır: «Əgər böyük Cavid özündən sonra
Azərbaycan ədəbiyyatını son dərəcə zənginləşdirən
ölməz əsərlər qoyub getdisə, Turan xanım da
bu əsərlərin son mükəmməl nəşrini
hazırlayıb öz xalqına təhvil verdi».
Filologiya
üzrə elmlər doktoru Gülbəniz Babaxanlının
böyük sevgi və ehtiramla qələmə
aldığı «Heydər Əliyev və Hüseyn Cavid»
monoqrafiyasında iki dahi şəxsiyyətin və onların
ardıcıllarının işıqlı obrazları səlis
işlənib. Müəllifin dili oxunaqlı,
fikir və şərhləri aydındır. Bu kitab həm
dahi siyasətçi ümummilli lider Heydər Əliyevin xatirəsinə,
həm də Hüseyn Cavid irsinə bəslənən dərin
məhəbbət və minnətdarlığın əks-sədasıdır!
Bəzən xatirələrə boylananda Hüseyn Cavidin məşhur
misrasını qəribə bir xiffətlə yada salırsan:
«Nə dərd olaydı, nə dərman…» Onda
bir sual da öz cavabını belə tamamlayır. Zülmət olmasa, işığın qədri
bilinməz ki?! Pislər
yaxşıları sevmək üçündür. Hüseyn Cavid də elə bir həqiqətin əsiri
idi ki, altun saraylara, daş zindanlara, vəhşi pəncələrə,
tikanlı məftillərə, dəmir qəfəslərə
meydan oxuyurdu. Hüseyn Cavid bilirdi ki:
Hürriyyət
öylə nazlı bir afət ki, tək vüqar,
Qan axmadıqca kimsəyə gülməz o işvəkar.
Flora
XƏLİLZADƏ,
əməkdar
jurnalist
kaspi.-2013.-21-23 sentyabr.-S.16.