Doğulduğu boyda qalan adam
(Saday Şəkərlinin
"Lənətlənmiş cənnət" kitabını
oxuyarkən aldığım təəssüratlar)
Şəkərli şeirimizin o nəslini və cərəyanını təmsil edir ki, həmin nəslin nümayəndələrinin əksəriyyəti ədəbiyyata gələndə dünyaya heyrətli bir uşaq gözü ilə baxır, gördüklərini, göstərmək istədiklərini reallıqda olduğundan daha parlaq, daha rəngli, daha dolu təqdim etməyə üstünlük verirdilər.
Nəsrə bir qədər əvvəl nüfuz eləmiş işıqlı uşaq baxışları şeirdə 70-ci illərin sonunda nəzərə çarpmağa başlamışdı. Hələ dünyanın günahlarına bulanmamış uşaq heyrəti, məsum və saf uşaq səmimiyyəti 70-80-ci illər şeirinin məzmunu ilə yanaşı, poetikasına, sözün bədii düzümünə, dilin estetik keyfiyyət dəyişmələrinə də ciddi sirayət edir və təsir göstərirdi.
O illərdə mif, dastan, nağıl poetikasına güclü maraq da, yəqin ki, öz qaynağını bundan alırdı. 80-ci illərin ortalarında ədəbiyyata hiss olunmadan, səssiz-küysüz gələn Saday Şəkərlinin də şeirlərindən gözlərində qəm dolu qədim bir yaddaş qaynayan uşaq boylanır. Ürəyində hələ mahiyyətini tam dərk etmədiyi sevgi və heyrət daşıyan bir uşaq.
O uşağa məxsus
"Gözlər sevgidən
xumarlanar
yuxudan yox..."
O uşağın gözləri ilə
"Sevgilər boylanar
Körpə pöhrələrin
tumurcuğundan".
O uşağın gözlərində
"Ağrılar şirinliyindən
çatlayan nar kimi
ləzzətli, dadlı..."
İllər keçəndən sonra o uşağın gəldiyi həyat qənaəti isə xeyli hüznlüdür:
"göz yaşları
sellər kimi yuyur
gözümüzün çəkdiyi
yolları..."
Bir vaxtlar mənim "itirilmiş nəsil" adlandırdığım ədəbi nəsil - Sadayın da arasında olduğu yazarların əksəriyyəti özlərini zamanın içində təsdiqləməyə macal tapmamış, necə deyərlər, onların yaradıcılığındakı uşaq böyüməmiş dövran dəyişdi, yeni epoxa gəldi. Çox şeylər kökündən qopdu, axarından sapdı, yolundan çıxdı. Təbii ki, zamanın qatı tozanağında şeirimizin gözündəki heyrət, içindəki uşaq da itkin düşdü. Ancaq həmin uşağın, həmin məsum heyrətin yeri heç itmədi, boş qalmadı. O uşaq (uşaqlar) həmişə xatırlandı, arzulandı...
İndi ömrün kifayət qədər oturuşmuş mərhələsində olan Saday Şəkərli gözündə hələ də o uşaq heyrətini yaşayan, içindəki uşaq sadəlövhlüyünü gizlətməyən şairlərmizidəndir. Onun əksər şeirlərinin istinad nöqtəsi uşaqlığın rəngli təsəvvür və təəssüratlarıdır. Sadayın şeirlərində elə məqamlar var ki, zaman uşaqlıq çağında lövbər salaraq dayanıb. Şair özü haqqında, zamanın içi ilə keçib gəldiyi ömür-gün barədə söz açmaq istəyəndə zamanın dayandlığı həmin məqamın cazibəsinə düşür, keçmişindən qopa bilməyən uşağın ömrü boyu çəkdiyi ağrılar yenidən dinir. Sadayın yazılarındakı zamanın dayandığı məqamlardan biri də bu dünyada min bir əzabla yaşamış, sürgün hətanının ağrılarını görmüş atanın vaxtsız ölümüdür. Ölən axşamı cibindən "qara-quruş qəpiklər" çıxan ata və uşağın gözündə donub, əbədi buzalaşan dondurma istəyi... Atadan dondurma istəmək halal haqqı olan uşaq yaşlandıqca ona daim əzab verən həmin istək sonradan əbədi bir günaha, peşmançılığa çevrilir, onu təqib edir. Tövbə kimi səslənən "Atam ölən axşamı" şeirinin müraciət olunduğu ünvan da uşaqlardır. Saday şeiri bir öyüd kimi bu günün uşaqlarına xitabən yazıb:
Qırx ildi ağlayıram
atasını öldürmüş qatil kimi
zəhləm gedir çiyələkdən,
dondurmadan,
ona ölüm gəlməmişdi
Sibirdə donvurmadan,
ona ölüm məni
tamarzı qoyan
qəpik-quruşdan gəlmişdi,
ahdan, nalədən,
qarğışdan gəlmişdi...
Qulaq verib sözümə,
yaxına gəlin, uşaqlar,
yaxına
atanızdan dondurma
istəməyin, heç vaxt...
Böyüklər adından "Dünyayı çocuqlara verəlim" və ya "Çalıyorum kapınızı, teyze, amca, bir imza ver. Çocuklar öldürülmesin, şeker de yiyebilsinler" yazan Nazim Hikmətdən fərqli olaraq Saday Şəkərlinin yaradıcılığında uşaq və yaşın uşaqlıq çağı dünya ilə təmasın, dünyaya çıxan yolun başlanğıcıdır. Saday bizə şeirlə təqdim etdiyi dünyaya əksər hallarda həmin başlanğıcda dayanıb baxır. Şairin poetik inamına görə, o uşaq yer-göy bina olandan doğulub və dünya durduqca da duracaq. Bu bəlkə də bir aldanış və ya özünüaldatmadır - ancaq Saday Şəkərlinin yaradıcılığını daha aydın səciyyələndirməyə imkan verən poetik avtoportretdir:
Min il qabaqlar məni
bu dünyada görən olub,
deyirlər...
Deyirlər, günəş olmasan
da, hər gün bu dünyanın
gedib-gələn nəfəsi kimi
safıydın o vaxtlar...
O vaxtlar hamı
sənə baxırdı,
sənə-min il sonraya,
işığına, nuruna baxırdı
hamı,
beləcə-beləcə, aldadıb
min il yaşadırlar
doğulduğu boyda
qalan adamı...
Sadayın şeirlərində insan harada, hansı coğrafiyada, hansı əhatədə, kimlərin
yanında yaşamasından
asılı olmayaraq həmişə tək və qəribdir. Şair qəribliyi
isə tam fərqlidir
- ömür boyu ondan əl çəkməyən,
həyatına hökm
edən bir məhkumluqdur. Burada istedadla,
həyat təcrübəsi
ilə yanaşı, fərqli bir amil də var
- şair taleyi. Şair taleyinin vaxt içindəki qəribliyi,
uyuşmazlığı.
Dənəm, yer altına girib,
qayıtdım,
Gedib o dünyanı görüb,
qayıtdım...
Mən qərib getmişdim,
qərib qayıtdım,
Allahım, bu qərib
o qərib deyil.
Əslində, Sadayın şair kimi təyinatı uşaq gözlərinin məsumluğunu, uşaq dünyasının təmizliyini
və munisliyini bir dəyərə çevirmək, qoruyub saxlamaqdır. Onun şeirlərindən üzümüzə boylanan
uşaqlıq itirilməsi
heç də arzu olunmayan bir dəyərdir. Saday sözün gücü çatdığı qədərincə
bu dəyərin itirilməsinə müqavimət
göstərir. Şeirlərində
bu qəriblik duyğusunu yaşadan Sadayın böyük gözü, yetkin insan nəzəri ilə baxdığı dünya ona yuxu kimi irreal
görünür:
Daha böyümüşəm,
nə fikir, nə qəm,
Başımı yuxular
qatacaq indi.
Uşaqlıq deyəndə,
elə bilirəm
Uzatsam əlimi,
çatacaq indi,
Mənə yuxu kimi
gəlir bu dünya.
Bəs gedişata
qarşı bu cür inadla dirənməyə, müqavimət
göstərməyə ehtiyac
varmı? Onsuz da bizim istəyimizdən, dirəncimizdən
çox-çox güclü
olan zaman öz bildiyini eləyir və eləyəcək.
Hər şeyi
zamanın axarına və ixtiyarına təslim etmək işin daha rasional həllinə şərait yaratmazmı? - Sadayın
son vaxtlar qələmə
aldığı (ola bilsin, mənim son vaxtlar oxuduğum) "Tar danışır" və
"Lənətlənmiş cənnət" poemlarını
oxuyanda ağıla
ilk gələn bu suallar olur.
Yaşadığımız son dərəcə mürəkkəb zəmanə, xüsusən də bizim nəsil üçün dərk və qəbul edilməsi çətin olan yeni münasibətlər sistemi - qloballaşan dünya, tanıdığımız ölçüləri və dəyərləri qarışıq salan, bizi dünyanın, dünyanı bizim ayağımıza gətirən "informasiya cəmiyyəti" və özümüzün bir toplum olaraq dünyanı və dünyada baş verən prosesləri dərk etmək "tutumumuz", intellektual səviyyəmiz indi bizi ciddi dilemmalar qarşısında qoyur. Bu gün bizi bir araya gətirən sosial media bir yandan həyatımıza yeni imkanlar, yeni dəyərlər gətirir, digər yandan da mövcud dəyərlərimizi və dəyərsizliklərimizi silkələyir, çalxalayır, yerindən oynadır. Böyük çalxantılarla müşayiət olunan elə bir zəmanədə və mühitdə yaşayırıq ki, bəzən bizi var eləyən, bizim kimliyimizi müəyyənləşdirən dəyərlərdən danışmaq nəinki qəbahət hesab edilir, bu mövzuda danışanları daşqalaq edirlər. İndi milli və ya mənəvi dəyər anlayışı mediamızın, xüsusilə də sosial şəbəkələrin istehza obyektidir.
Əlbəttə, bunun çox ciddi səbəbləri var. Səbəblərdən biri də bu ola bilər ki, ifrat mühafizəkarlıq özündən qat-qat ifrat nihilizm yaradır. Ancaq səbəb nə olur-olsun biz öz dəyərlərimizi yaşatmağa və öz dəyərlərimizlə yaşamağa borcluyuq. Böyük millətlər bu ölçü ilə yaşayır. Bu mənada, Saday Şəkərlinin iki əsərini - "Tar danışır" və "Lənətlənmiş cənnət" poemalarını sənətin zamana reaksiyası kimi qiymətləndirə bilərik: "informasiya cəmiyyətinin" amansız burulğanında özünü salamat qurtarmaq üçün bədii söz öz borcunu yerinə yetirir...
Assosiativ lövhələr şəklində tərtib olunmuş "Lənətlənmiş cənnət" əzəli dəyərlərimizi indiyə qədər itirməyimizə və indi də itirə-itirə getməyimizə qarşı içindəki uşaq səmimiyyətini itirməmiş sözün üsyanıdır. Bu, yaxıb-yıxan, uçurub-dağıdan, asıb-kəsən çılğınlıq deyil. "Adamları Allahdan, itləri adamlardan qorxmayan" zəmanədə insanlara "Allahı aldatmayan din tərəfə keçməyin" çağırışıdır...
Məti Osmanoğlu
Ədalət.-2013.-28 sentyabr.-S.12.