Belə bir kinooperator var
idi – Xan
1969-cu ilin qızılı payız günlərinin
birində tanınmış Azərbaycan kinooperatoru Xan
Babayevin anadan olmasının 50 illiyinə həsr edilmiş
gecə keçirilirdi. Gecədə Adil İsgəndərov, Həsən Seyidbəyli,
Muxtar Dadaşov, Arif Nərimanbəyov, Hüseyn Seyidzadə, Nəcibə
Məlikova, Əlisəttar Atakişiyev, Həsən Məmmədov
və başqa tanınmış sənətkarlarımız
çıxış edib, həmkarları Xan Babayev
haqqında öz ürək sözlərini deyir, onun yüksək
mədəniyyətli bir insan, professional kinematoqrafçı
kimi keyfiyyətlərindən danışırdılar. Bu, çox maraqlı və yaddaqalan gecə idi.
Amma çox təəssüf ki, həmin gecə
yubilyarsız keçdi, çıxış edənlər
Xan haqqında keçmiş zamanda danışdılar.
Çünki yubilyar artıq iki il idi ki,
aramızda yox idi, iki il idi ki, dünyasını dəyişmişdi.
Həmin axşam gecəyə toplaşanların
yeganə təsəllisi kinooperator Xan Babayevin çəkdiyi
bədii və sənədli filmlər, filmlərdən
göstərilən fraqmentlər idi. Amma
bu kiçik fraqmentlərdə belə Xanın ürəyinin
döyntüsünü eşitmək olurdu.
Xan Yusif
oğlu Babayev Azərbaycanın ən gözəl və mənzərəli
guşələrindən birində - Lənkəran rayonunun
Seydəkaran kəndində həkim ailəsində dünyaya
göz açmış, ibtidai təhsilini Bakının 48
saylı məktəbində almış, 1931-1937-ci illərdə
N.Nərimanov adına Azərbaycan Dövlət Politexnikumunun
elektronika fakültəsində oxumuşdur. Bu
illərdə o, eyni zamanda müxtəlif təşkilatlarda səs
mexaniki köməkçisi, texnik-elektrik, Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrında işıq sexi müdirinin II köməkçisi
işləmişdir. Lakin harada təhsil
almağından və işləməyindən asılı
olmayaraq çox sevdiyi fotoaparatı heç vaxt əlindən
yerə qoymamışdı. Hətta
müharibəninin o ağır illərində və sonralar
kinooperator olanda belə bu gözəl obyektivdən
ayrılmamışdır.
1938-ci il Xanın həyatında dönüş ili
oldu. Çünki o, çoxdan ürəyində
gəzdirdiyi, lakin haçansa həyata keçəcəyinə
inandığı ən böyük arzusuna, ən
böyük istəyinə qovuşmuşdu. X.Babayev Moskvaya gedib, Ümumittifaq Dövlət
Kinematoqrafiya İnstitutunun operatorluq fakültəsinə daxil
olmuşdu. Lakin II dünya müharibəsinin
başlanması ilə bu sevinc çox uzun sürmədi.
İnsanların rahatlığı, dincliyi əllərindən
alındı. Hitler Almaniyasının Sovet
İttifaqına hücumu bu ölkədə yaşayan
bütün millətləri ayağa qaldırdı. Azərbaycandan 700 mindən çox oğlan və
qız cəbhəyə getdi. Onların
arasında institut tələbəsi Xan Babayev də var idi.
Ordudan tərxis
olunan kimi gənc zabit təhsilini görkəmli rus
kinooperatoru, professor Boris Volçekin
emalatxanasında davam etdirmişdir. X.Babayev
1950-ci ildə institutu bitirib yenidən Bakıya, doğma
kinostudiyaya bu dəfə professional kinooperator kimi
qayıtmışdır.
Xan hələ
kinematoqrafiya institutunun tələbəsi ikən 1947-ci ildə
dostu, kinooperator T.Axundovla birgə iki sənədli film-məşhur
pambıq ustası Sürəyya Kərimovadan, Ağdam
bölgəsində pambıqçılığın
inkişaf etdirilməsi üzrə görülən tədbirlərdən
bəhs edən «Çağırışa cavab», 1949-cu ildə
Azərbaycanın Ağstafa rayonundakı «İskra» kolxozunun əldə
etdiyi nailiyyətlərə həsr olunmuş «Yeni həyat
qurucuları» kinolentlərini çəkmişdir. Həmin il istehsala buraxılan «Bakının
işıqları» tammetrajlı bədii filmində II operator
işləmişdir. Bu filmdə X.Babayev müstəqil çəkdiyi
bir fraqmenti diplom işi kimi müdafiə etmiş və bu
iş «əla» qiymətə layiq
görülmüşdür. Bununla əlaqədar filmin
baş operatoru Q.Yegiazarov diplomçu tələbəyə
verdiyi «Xasiyyətnamə»də (14 dekabr 1950-ci il)
belə yazmışdır: «Bakının işıqları»
filminin II operatoru X.Babayev özünü əla şəkildə
göstərmişdir. O, operator ustalığı
texnikasına yaxşı yiyələnmişdir. Və mürəkkəb yaradıcılıq məsələlərinin
həllinə cəsarətlə yanaşır.
Yaradıcılıq prosesində özünü sərbəst
hiss edir».
İnstitutu
bitirib Bakı kinostudiyasında fəaliyyətə başlayan
gənc operator T.Axundov və Kazım Həsənovla birgə
Azərbaycanın ən zəngin mis və filiz yataqlarına
malik Gədəbəy torpağından bəhs edən «Gədəbəyin
sərvəti» (1950-ci il), C.Məmmədov, L.Koretski, V.Zbudski ilə
birgə Azərbaycanda respublika stadionunun təntənəli
açılışına həsr olunmuş «Respublika
stadionu» (1951-ci il), yeni neft layları axtarıb tapmaqla məşğul
olan neftçilərin gərgin əməyindən
danışan «Neft kəşfiyyatçıları» (1952-ci
il) sənədli filmlərini çəkmişdir.
1953-cü ildə «Doğma xalqımıza» bədii-sənədli
filmi istehsala buraxılarkən Xan Babayev və Teyyub Axundov filmə
operator təyin olunurlar.
Xan Babayevi şair, kinematoqrafda təbiətin tərənnümçüsü
adlandırmaq olar. Onun çəkdiyi «Ögey ana», «Böyük dayaq»,
«Yenilməz batalyon» və .s filmlərdə təbiət adi fon rolunu oynamır, bu filmlərdə fon fəaldır,
personaj kimi fəaliyyətdədir. Azərbaycan, onun meşələri,
dağları, dərələri, gözəl bağları,
çayları ekranda sanki cana gəlir, tamaşaçı
ilə ünsiyyətdə olur. Xan Babayev əsl
Azərbaycan milli kinooperatoru, doğma torpağın nəğməkarı
idi.
Xan Babayev
1960-cı ildə Azərbaycan Radio və Televiziya Verilişləri
Komitəsinə işə keçənə qədər
Bakı kinostudiyasında neftin çıxarılması
uğrunda aparılan qəhrəmanlıq mübarizəsindən,
qabaqcıl neftçilərin irəli sürdükləri
cürətli təşəbbüslərin həyata
keçirilməsinə mane olan mühafizəkarlarla
yenilikçilərin toqquşmasından, gənclərimizin əmək
fədakarlığından bəhs edən «Qara Daşlar»
kinopovestini (1956, Ə.İsmayılovla birgə), gənclər
və tələbələrin III Respublika festivalına həsr
olunmuş «Səadət və əmək mahnıları» rəngli
sənədli (1957, baş operator), Moskvada keçirilmiş Azərbaycan
incəsənəti və ədəbiyyatı
ongünlüyü haqqında «Azərbaycan mədəniyyətinin
baharı» tammetraşlı rəngli sənədli (1959, C.Məmmədovla
birgə rejissor və operator) filmlərini, ittifaq və
respublika kinojurnalları üçün yüzlərlə
xronikal kinosüjetlər çəkmişdir.
Xan Babayev «Böyük dayaq»dan sonra rejissor H.Seyidzadənin
«Yenilməz batalyon» bədii filmi üzərində
(R.İsmayılovla birgə) işə başlayır. «Yenilməz
batalyon» operator X.Babayevin son filmi olur.
«Yenilməz
batalyon»a həyəcansız baxmaq olmur,
hadisələrin dramaturji inkişafını diqqətlə
izləyən tamaşaçı qəhrəmanların
taleyinə biganə qala bilmir, hətta filmin nümayişindən
sonra da düşüncələrə dalır. Əvvəlki
filmlərindən fərqli olaraq, operator bu dəfə «Yenilməz
batalyon»un xarakterinə, üslubuna uyğun
ənənəvi işıqlandırma üsullarından
imtina edir. Kütləvi səhnələrdə
aktyorlara tam sərbəstlik verir. Buna
görə də filmdə mizansəhnələr daha da
inandırıcı alınmışdır. Bütün ekranı tutan ikibaşlı qartal emblemi
– çarın simvolu elə rakursdan lentə
alınmış və elə işıq – kölgələrlə
təqdim olunmuşdur ki, bu səhnəyə baxarkən
çarizmin xalqlar üzərindəki fiziki və mənəvi
təzyiqini açıq-aydın hiss edirsən. Amma «Xavər
Məmmədxanovanın həyəti» epizodunda hiss etmirsən
ki, bu səhnə kinostudiyanın pavilyonunda dekorasiyalar fonunda
çəkilmişdir. Projektorların süni
işığında lentə alınan həmin epizodun belə
inandırıcı çıxması üçün
operatorun professionallığına heyran qalmaya bilmirsən.
Təsadüfi deyil ki, sənədli materiallar əsasında
yaradılmış «Yenilməz batalyon» filminə «Ədəbiyyat
və incəsənət» qəzetində dərc olunmuş
resenziyada (5 mart 1966-cı il) operatorların işini dəyərləndirən
belə fikirlərlə rastlaşırıq: «Yenilməz
batalyon»un müvəffəqiyyətində operator X.Babayev və
R.İsmayılovun…xidməti az deyildir. Tamaşaçıları
o sevindirir ki, kino obyektivi operatorların əlində daim hərəkətdədir
və həmişə böyük, yaxud kiçik, ictimai,
yaxud intim cəhətləri tutmaqdadır. Təbiət mənzərələri filmdə
baş verən ictimai hadisələrlə üzvi surətdə
bağlanmaqla bərabər, müstəqil estetik qiymətə
malik bədii lövhələrdir. Furqonun təqibi, Qara
dəniz donanmasının bir dəstə
üsyançısını gülləbaran etməyə
göndərilən bölüyün qala qapısı
önündə yolunun kəsilməsi və final səhnəsi
xüsusilə əlamətdardır…»
Mahir operator «Yenilməz batalyon» filmi üzərində
işləyərkən ağır xəstələnir. Onun
özünün təklifi ilə cavan, lakin istedadlı
kinooperator Rasim İsmayılov filmdə Xanın işini
uğurla davam etdirir.
X. Babayev
heç vaxt özünü işsiz, hərəkətsiz təsəvvür
etmirdi. Kinokameradan ayrı düşmək onun
üçün həyatdan, cəmiyyətdən ayrı
düşmək demək idi. Ancaq xəstəlik
bu gözəl insana aman vermədi. O, 1967-ci il mayın 29-da vəfat etdi.
Azərbaycanın ilk milli professional kinooperatorlarından
biri olan Xan Babayev hansı filmdə işləyirsə-işləsin
öz peşə ustalığı və incə bədii
zövqü ilə rejissor fikrini zənginləşdirməyi
bacarırdı.
X.Babayev Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqının katibi olarkən kinomuzun gələcəyi
ilə bağlı məsələlərin həllində həmişə
prinsipial mövqe tutardı. Nə sənətdə,
nə də həyatda güzəştə getməyi sevməzdi.
O, heç vaxt heç kəsə səsini qaldırmaz,
heç kimin xətrinə dəyməzdi. Öz
üzərində daim işləyər, bilmədiklərini
öyrənməyə çalışar, öz bilik və təcrübəsini
həmkarlarına, xüsusilə gənclərə öyrətməkdən
həzz alardı.
Hər dəfə çəkilişə
hazırlaşarkən Xan Babayev çəkəcəyi obyekti
diqqətlə öyrənir, hansı şəkildə
çəkiliş aparacağını ən xırda
detallarına qədər özü üçün
aydınlaşdırırdı. Operator çəkiliş
meydançasına daxil olanda, nə etmək lazım
olduğunu dəqiq bilirdi. Ona görə də bu gün
biz tamaşaçılara, Azərbaycan xalqına gözəl
operator Xan Babayevin iştirakı ilə çəkilmiş filmlər,
onun gərgin əməyi, zəhməti, alın təri ilə
yaranmış zəngin və qiymətli kinokadrlar yadigar
qalmışdır.
Bir
müdrik fransız filosofu demişdir: “Yalnız ölməzlər
kimi yaşayanlar böyük işlər qoyub gedə bilərlər”.
Fransız filosofunun sözlərində xırda dəyişiklik
aparmaqla bu fikri belə də demək olar: “Yalnız Xan Babayev
kimi qeyrətlə yaşayanlar böyük işlər qoyub
gedə bilərlər”.
İstedadlı sənətkar, peşəkar kinooperator
Xan Babayev elə bütün kino işçilərinin, sənətsevərlərin,
onu tanıyanların fəxri, vüqarıdır.
Aydın
Kazımzadə
Kaspi.-2014.-26-28 aprel.-S.20.