“Tamaşa
hazırlayarkən heç kimin zövqünü nəzərə
almıram”
Tural Mustafayev: “Oğlanlar teatrdan 2-3 dəfə çox pul verilən iş tapan kimi teatrı tərk edirlər. Qızlar da ailə həyatı qurandan sonra teatrdan kənar düşürlər”
Teatr elə bir prosesdir ki, ona aludə olan bir daha həmin prosesin daxilinə varmaq, həmin aləmdə özünü unutmaq istəyir. Təəssüflər olsun ki, bu gün həmin sehrli aləmə-teatra maraq lazımi səviyyədə deyil. Teatr rəhbərləri də tamaşalarda gənclərin ruhunun hiss olunması üçün bir sıra teatrlara istedadlı gənc rejissorlar təyin ediblər.
Beləliklə “Gənclik qəzeti”nin budəfəki qonağı da məhz istedadlı teatr rejissorlarındandır. Müsahibim Tural Vaqif oğlu Mustafayev 3 ildir ki, Lənkəran Dövlət Dram Teatrının baş rejissoru vəzifəsində çalışır. Tural Lənkəran teatrından öncə Azərbaycan Dövlət Pantomima Teatrında, Gənc Tamaşaçılar Teatrında və Rus Dram Teatrında aktyor vəzifəsində işləyib. “YUĞ” teatrının rejissoru olub. O, bir sıra Beynəlxalq festivallarda iştirak edib. Azərbaycan səhnəsində Ə.Haqverdiyevin “Yeyərsən qaz ətini, bilərsən ləzzətini”, “Şah”, A.Puşkinin “Qızıl xoruz”, M.F.Axundovun “Lənkəran xanın vəziri”, Xanımın “Yeni il nağılı”, E.Voyniçin “Ovod”, A.Nikolayın “Qızıl qəfəs” və başqa tamaşalara quruluş verib.
Rejissor bizimlə söhbətində gənclərin teatra marağından danışaraq, onları teatra cəlb etməyin yollarını göstərdi.
Bizə vaxt lazımdır
- 3 ildir ki, Lənkəran Teatrında çalışırsınız, bu müddət ərzində teatrın rejissurasında hansı dəyişikliklər baş verib?
- Mən Lənkəran teatrına gələndə teatrın keçmiş direktoru İslam Həsənov çalışırdı. O, burada kollektivi yığmışdı deyə mənim üçün işləmək haradasa asan oldu. Bu müddət ərzində çalışdıq ki, repertuar poetikasını dəyişdirək və daha çox Azərbaycan teatrında oynanılmayan pyesləri hazırlayıb, repertuara daxil edək. Biz də bu prosesləri həyata keçirmək üçün çalışdıq. Çalışdım 3 il ərzində o düşüncəni, stereotipləri sındırım.
- Sındıra bildinizmi o köhnə düşüncələri?
- Bu, çox individual məsələdir. Haradasa cüzi də olsa, dəyişiklik baş verirsə bu artıq qələbədir. Çünki bir çox insanlar nəyisə dəyişdirməyə hazır olmurlar. Təsəvvür edin ki, 30-40 illik bir sistemdə işləyirsiniz və həmin kollektivə öyrəşmisiniz, bir- birinizi başa düşürsünüz, elə bir zamanda kimsə gəlib, həmin sistemi dəyişdirir. Buna öyrəşmək də asan məsələ deyil. Bu proses insanlardan böyük zaman tələb edir.
- Lənkəran Teatrına gəlməmişdən öncə sizi aktyor kimi səhnədə görmüşük. Bəs indi necə, özünüzü səhnədə görə bilirsinizmi?
- Mən Lənkəran Teatrına aktyor kimi dəvət olunmamışam. Amma istərdim ki, nə vaxtsa buna cəhd edim. Əvvəllər aktyor kimi işləmişəm. O zamanlar da hiss edirdim ki, məni rejissura daha çox cəlb edir. Aktyorla rejissor peşəsi bir-birinə bağlıdır. Hər şey istedaddan və onlara verilən vergidən asılıdır. İstedadın varsa, onu bir yol tapıb realizə edə bilərsən. Mən hələ ki, bunu etmirəm(gülür).
- Gənc rejissor kimi teatrdakı qrup sizi necə
qəbul etdi?
- Məni çox normal şəkildə qəbul
etdilər. Biz yavaş-yavaş bir-birimizə
isindik, bir-birimizi yavaş-yavaş tanımağa
başladıq. Onlarla heç
bir problem yaşamadım.
Hər yerdə yaxşı və pis insan
var. Biz insanıq, bir-birimizi
anlamağa çalışırıq.
Xüsusilə teatr məkanında
bir ideya ətrafında toplaşırıq.
Əgər biz hamımız yaxşı mənada eyni zəhərlə zəhərlənmişiksə, demək ki, biz hamımız bir-birimizə
bağlıyıq. Sadəcə olaraq, burada insan münasibətləri
normal şəkildə qurulmalıdır.
Bunun üçün də bizə vaxt lazımdır.
Gəncləri teatra cəlb etmək istəyirik
- İndi rejissorlar
klassik əsəri götürüb, ona başqa don geyindirib müasirləşdirirlər. Sizə elə
gəlmirmi ki, bu yanaşma əsərləri klassikadan
çıxarır?
- Rejissor sənətində
ümumiləşmə deyə
bir şey yoxdur. Hər rejissorun əsərə
bir cür yanaşması var. Rejissor
əsəri bu şəkildə görürsə,
ona müasir don geyindirməklə, dəyişiklik
etmək istəyirsə,
bu mümkün olan bir şeydir.
Bilirsinizmi, biz gərək indiki
zəmanə ilə uyğunlaşaq və zəmanənin tələbinə
uyğun şəkildə
tamaşa hazırlayaq.
Bizdə
teatrla bağlı, bərkidilmiş düşüncə
mövcuddur. Bizim problemimiz
odur ki, teatrı yalnız bir ampluada görə
bilirik. Düşünürük
ki, tamaşa yalnız bu cür ola
bilər və başqa cür olması mümkün deyil. Əgər sən başqa
bir formanı, strukturu teatra gətirirsənsə, o zaman
da daxili qarşıdurma yaranır.
Bu rejissorla kollektivin
arasında olan daxili qarşıdurmaya çevrilir. Belə olan
halda həmin tamaşadan ya rejissor imtina edir, ya da
aktyor.
- Olubmu ki, siz
öz müasir yanaşmanızla tamaşaya
yön verməyə çalışmısınız, yaşlı nəslin aktyorları sizin fikrinizlə razılaşmayıblar?
- Lənkəran Teatrında
ilk tamaşamı yaşlı
nəsil aktyorları ilə hazırladım. Əvvəl bir-birimizi
anlamırdıq, sonrada
ümumi dil tapdıq. Düşünürəm ki, rejissor peşəsində ilk növbədə
“peşə güzəşti”
olmalıdır. Həmişə fikirləşirik ki, filan şeyi etmək istəyirəm ancaq şərait elə gətirir ki, artıq sən təsəvvüründə
canlandırdığından imtina etmək məcburiyyətində qalırsan
ki, heç olmasa öz düşüncəni başqa
şəkildə realizə
edəsən. O zaman
da başqa bir formalar, sistemlər
axtarmağa çalışırsan.
Ancaq burada vəziyyət yaxşıdır. Lənkəran
Teatrında maraqlı
iş prosesi gedir. Çalışıram ki, maksimal dərəcədə aktyorlara
inanım. Onlara azadlıq
verirəm, onlar da bundan bəhrələnib
təklif etdiyim fikirləri teatr formasına çevirmək
üçün əlindən
gələni etməyə
çalışırlar.
- Tamaşalara quruluş verərkən aktyor heyətində gənclərlə
işləməyə üstünlük
verirsinizmi?
- Gənclər teatra gəlirlər, amma orada çox qalmırlar. O, da sosial durumdan irəli gəlir. Oğlanlar teatrdan 2-3 dəfə çox pul verilən iş tapan kimi
teatrı tərk edirlər. Qızlar da ki, ailə həyatı qurandan sonra teatrdan kənar düşürlər. Həyat yoldaşları
sonradan onlara icazə vermirlər ki, qızlar teatrda işləsinlər.
Bu sırf Azərbaycana
məxsus olan bir prosesdir. İş prosesində çalışıram
ki, bütün gəncləri teatra cəlb edim. Nəyi bilirəmsə çalışıram
ki, onu gənclərlə
bölüşüm. İstəyirəm ki, gənclər
daha çox teatra gəlsin, ancaq əfsuslar olsun ki, hələ
ki, bu mümkün
olmur. Teatra gələn gəncləri
teatra saxlamağa çalışırıq ki,
gələcəkdə teatrın
sütunlarına çevrilsinlər.
Reklama ehtiyac var
- Sizcə, müasir teatr nə deməkdir?
- İndi əvvəlki
kimi tamaşaçı
zalda oturub səhnəyə baxmır. O, tamaşaya
baxaraq bir növ iştirakçıya
çevrilir. İndi teatr
daha çox möhkəm olan strukturlardan çıxıb,
ruhumuza ritualla qayıtmalıdır. Tamaşanı izləyərkən daha çox onun dərinliyinə varmaq, orda o dəyərləri çıxarıb bölüşmək
lazımdır. Müasir teatr
odur ki, yaradıcı insanların
ətrafında birləşib,
özünü daha yaxşı tanıtsın.
Özündə enerjini tapıb
insanlara ötürsün.
Məncə, müasir teatr
bu gün budur.
- Məhz gənclər üçün hazırladığınız
tamaşa varmı?
- Ümumiyyətlə, tamaşa
hazırlayarkən heç
kimin zövqünü
nəzərə almıram.
Bəlkə də bu mənim mənfi cəhətimdir. Hansı mövzu
məni narahat edirsə, ona müraciət edib, məsələnin dərinliyinə
varıb, onu açmağa çalışıram.
İstəyirəm ki, aktyorlarla
birləşib problemi
tamaşaçılara göstərək.
Demək
istəyirik ki, biz bu barədə düşünürük, əgər
sizə maraqlıdırsa,
gəlin baxın, maraqlı deyilsə də, baxmaya da bilərsiniz. Sizə onu deyə bilərəm
ki, mənim istifadə etdiyim üslublar biz cavanlara çox yaxındır.
- Sizcə, gəncləri teatra necə cəlb etmək olar?
- Hər şey sistemli şəkildə həll olunur. Teatrın bir struktur kimi
ən zəif yeri menecment və marketinqdir. Əgər teatrın bu sahələri inkişaf edə bilsə, əgər dövlət onun televiziyada reklamına pulsuz şərait yaratsa, şirkətlərin teatra
köməyini, yəni
teatra maliyyə sistemi daha dolğun
olsa, teatr da inkişaf edər. Maliyyə sırf biletdən
deyil, başqa yerlərdən tapılsa,
o zaman da menecment-marketinq inkişaf edəcək. Televiziyadan da
çox şey asılıdır. Elə reklam
etmək olar ki, teatra axının
qarşısını almaq
mümkün olmaz.
Belə olan halda gənclər
də gəlib tamaşalara baxar. Bizim kolleqalarımız Rafael və
Coşqun 10 gün dalbadal bilet satıb oynaya bilirlərsə, teatr da bunu edə
bilər. Bunun üçün
böyük reklama ehtiyac var. Bu sistemli şəkildə öz həllini tapmalıdır.
Xəyalə Rəis
Kaspi.-2014.-4 aprel.-S.17.