Nurçuluqda Gülən hərəkatı:
əsl mahiyyəti və məqsədi
Problem. Müasir Azərbaycanda bəzi dini təriqətlərin (vəhabilərin, təkfirçilərin, sələfilərin və s.) artıq dini deyil, siyasi səhnədə də özünü göstərməyə can atması və bununla da ölkədə vəziyyətin gərginləşməsində maraqlı olan bəzi xarici qüvvələrin fəallaşmasına şərait yaratması nəticə etibarilə cəmiyyətə bir siyasi diskomfort yaşatmaqdadır. Son günlər çap və elektron mediada yer alan yazılar cəmiyyətin müxtəlif təbəqələri, hətta dövlət rəsmilərinin arasında nurçuların yer aldığını göstərdi. Bəs nurçuluq nədir, onun hansı spesifik cəhətləri hakimiyyətdə, eləcə də cəmiyyətdə həyəcan siqnalı doğurur?
Tarix. Nurçuluq hәrәkatının banisi Sәid Kürdi Türkiyədə ad qanunu qәbul olunduqdan sonra Nursi soyadını qәbul edib. Yüksәk tәhsili almayıb. Türkiyәdә mәşrutiyyәt elan olunduqdan sonra Bitlsidә şeyxlik etmәyә başlayır, ancaq az sonra İstanbula gәlib siyasi fәaliyyәtә qoşularaq “İttihadi Muhammәd Cәmiyyәti”nin qurucularından biri olur, 31 mart qiyamından әvvәl Dәrviş Vahdәddinlә yaxın әlaqәlәr qurur. O zaman dәrc olunan “Vulkan” adlı qәzetdә yazdığı mәqalәlәri ilә 31 mart hadisәsini qızışdıranlardan vә hәmin dönәmdә yaradılmış “Kürt Teali Cәmiyyәti”nin fәallarından olur. S. Kürdinin “İki Mektep-i Müsibetin Şahadetamesi Yahut Divani- Örfi ve Said-i Küdr-i” kitabının 44-48-ci səhifələrində açıq şəkildə deyilir: “Ey Assuriya və keyxanilər zamanından cahangirlik və qəhrəmanlıqlar yapmağa layiq olan aslan kürdlər! Beş yüz il yatdığınız yetər artıq. Oyanın… Kürdlər kimi böyük bir kütləni Tanrı islamiyyəti və dünyanı, Orta Şərqi idarə etmək üçün göndərib”. Mәktubat adlı әsәrindә isә “türk olmadığını, türklük ilә münasibәtinin olmadığı, Türkiyәdә kürd millәti adlı başqa bir millәtin olduğunu” irәli sürür. (http://forum.hunturk.net/azerbaycan-fetullah-gulen-imparatorlugunun-isgalinde--874.html).
S.Kürdi 1925-ci ildә Şeyx Sәid üsyanından sonra Barla, Kastamonu, Afyon vә Әmirdağa sürgün edilir. Afyon, Dәnizli vә Әskişәhәr hәbsxanalarında yatır. Sәid Nursi 23 mart 1960-cı ildә Urfada vәfat etsә dә, tәlәbәlәri (nur şagirdlәri) onun ideyalarını bu günədək gәtirib çatdırıblar.
Müasir tarix: Nurçuluqda qruplaşmalar. Nurçuluq bir tәriqәt kimi fәaliyyәt göstәrsә dә, nurçular bu hәrәkatın tәriqәt deyil, onun 20-ci әsrdә Qurani-Kәrimin tәfsiri üzәrindә qurulmuş bir mәktәb olduğunu, eləcə də sayı 130-a çatan Nur risalәlәrinin dә Quranın tәfsiri olduğunu iddia edirlәr. İlk dәfә 1955-57-ci ildә Qurani-Kәrim vә Nur Risalәlәrinin yazılması ilә bağlı nurçular arasında yaranan parçalanmalar S.Nursinin ölümündәn sonra daha da dәrinlәşir. Nәticәdә tәriqәt bir neçә qrupa bölünür.
I qrup “yazıçı nurçular”dır. Onlar “Qurana küfr yazısı ilә xidmәt olmaz” şüarını irәli sürәrәk Nur risaәlәlәrinin mütlәq әrәbcә vә әllә yazılmasını, bunun üçün dә bütün nurçuların әrәbcәni öyrәnmәsinin lazım gәldiyini bildirirlər.
II qrup “oxuyucu nurçular”dır. Bu qrup dinә xidmәt edәn әsәrlәrin latın әlifbası ilә yazılmasını mәqbul görürlәr. Zaman
keçdikcə “oxuyucu nurçular” parçalanırlar.
Belə ki, “Oxuyucu” vә “yazıçı” qrup arasında narazılıqların
sonunda 1969-cu ildә “oxuyucu”lar içәrisindәn tәlәbәlәr arasında tәbliğata üstünlük
verən “Fәtullah
Gülәn qrupu”
ayrılır. 1982-ci ildә baş verәn Konstitusiya sәsvermәsindən
sonra isə “oxuyucu” qrup arasından “qәzetәçi” vә “şuraçı” adlı yeni
bölmәlәr ayrılır. Bu gün
nurçular “Qazetәçilәr”,
“Şuraçılar”, “Fәtullah Gülәnçilәr” vә “Yazıçılar”,
Süleymançı”lar, “yusifiyyəçi”lər,
İşıkçılar”, “Siyah (qara)
bayraklılar”,“kaplançı”lar... (16 qrup)
adlı qruplardan ibarәtdirlәr. Ən
üstün cərəyan “Yeni Asiya” hesab olunur. Bu cərəyan daha çox siyasi çevrələrə
daxil olmaq, öz kadrlarını hökumət, dövlət məmurluqlarında
yerləşdirmək, geniş ticarət şəbəkələrinə
malik olmağa üstünlük verir.
Nurçuluq:
dünyəvi, yoxsa dini ideya xətti... Ümumilikdə,
Nurçuluq dünyәvi
respublikaya vә
Atatürkә
qarşı bir hәrәkat¬dır. “Nur
risalәlәri”nin “Barla mәktubları” bölmәsindә, sәhifә 53-dә Atatürk nәzәrdә tutularaq: “Tәk gözlü Dәccal, ya iman et,
ya bütün dünyanın istehza yeri olacaqsan” deyilir. Nurçuların strateji planda reallaşdırmaq istədiyi
əsas məqsədlərindən biri də Türkiyədə
teokratik dövlət quruluşu yaratmaq, xilafət qurmaqdır.
Onlar məqsədlərinə nail olmağın çətinliyini
başa düşərək, indiki şəraitdə dövlətin
bəzi xüsusiyyətlərinin Türkiyənin dövlət
quruluşunda bərqərar olmasına
çalışırlar. Bu taktiki fəaliyyət
özündə bir neçə istiqaməti birləşdirir:
1) İslam dini Türkiyə dövlətinin rəsmi dini elan
olunmalı; 2) Hökumət şəriətin qoruyucusu və
himayədarı funksiyasını yerinə yetirməli; 3)
Qurani-Kərim Konstitusiya olaraq qəbul edilməli, 4) Dövlətin
idarəetməsi Üləmalar Şurasına
tapşırılmalıdır.
Nur
şagirdlərinin Nurçuluğa girə bilmələri
üçün qoyulan şərtlərdə məhəl¬lədəki
ən böyük nurçuya qarşı bəzi:
Nurçuluğa və Nurçuların böyüklərinə
sədaqət, Nurçuların sirlərini
açıqlamamaq, məqsədləri üçün
müşavirələrdə olmaq, nurun reallaşması
üçün fəaliyyətlərdə olmaq, Nurçuluq
ilə əlaqədar hadisələri nur böyüklərinə
mütləq bildirmələri kimi təəhhüdlərdə
olmaları lazımdır. Nur tələbələrinin
digər bir vəzifələri də nur risalələrini
çoxaldıb paylamaqdır. Nur risaləsində “Axirət
qardaşlarıma mühüm bir xəbərdarlıq” iki maddən
ibarətdir və birinci maddədə göstərilir ki:
“Risalə-i nur əqidəsini mənimsəyən şəxsin
ən mühüm vəzifəsi onu yazmaq, yazdırmaq və
yayılmasına kömək etməkdir. Onu yazan və
yazdıran “Risalə-i Nur Tələbəsi” adı alar və
o ad altında hər 24 saat müddətində mənim dilimlə
bəlkə yüz dəfə, bəzən daha çox
xeyir-dualarıma və mənəvi qazanclarıma şərik
olmaqla birlikdə, mənim kimi dua edən qiymətli minlərlə
qardaşıların və risalə-i nur tələbələrinin
dualarına və qazanclarına da şərik olarlar”.
Qəbul
olunmuş qaydaya əsasən, "işıq evləri"ndə
təlim keçənlərə xüsusi bir səbəb
olmadan küçəyə çıxmanın qadağan
edilməsi və Nurçuların sirlərini
açıqlamamaq təəhhüdü belə bir sual
doğurur: əgər niyyət təmiz və pakdırsa,
gizlilik nə üçündür? Səidi Nursi, nur tələbəliyini
buraxmanın günah olduğunu, nur tələbələrinə
sataşanların vətən və millət xaini
olduqlarını bildirməklə, ayrıca təhdidlərlə
xüsusi bir təşkilatlanma taktikasına müraciət
edir.
Nurçuların,
“gülənçilərin” ideoloji baxışlarının
müqayisəsi
1. Nurçular Nursini “Bədiüzzaman” adı ilə
anır və dini məsələlərlə bağlı
çıxışlarında, şərhlərində Nursiyə
istinad edirlər. Fəthullah Gülən isə söhbətlərində
Nursiyə çox istinad etməməyə üstünlük
verir.
2.
Nurçu qrupların hamısında “Risaleyi-Nur”
külliyyatı Quran və Sünnədən sonra əsas
istinad mənbələrdindən biri kimi
çıxış edir. Onların Quranı
anlamaq üçün Nursinin əsərlərinə
müraciət etdiklərinə dair də bilgilər var.
“Gülən camaatı” isə Fəthullah Gülənin əsərlərinə
daha çox müraciət edirlər.
3.
Nurçu qruplar “Risaleyi-Nur”un dilinin sadələşdirilməsinə
və türk dilində daha anlaşıqlı olmasına gərək
olmadığını bildirirlər. “Gülən
camaatı” isə “Risaleyi-Nur”u nəinki türk dilinə
uyğunlaşdırdı, hətta türkcəyə
uyğunlaşdırılmış variantını
böyük tirajla çap edərək yayımlamaqdan belə
çəkinmədi.
4. Nursinin
davamçıları "nurçu" olaraq
xatırlanmaqdadırlar və bu onları heç vaxt narahat
etməyib. Gülən isə
"nurçu" olaraq xatırlanmağı hər fürsətdə
rədd edir. Bir əsərində "Həyatımda,
Şərqdən və Qərbdən bir çox tarixçi,
ədəbiyyatçını oxuyub, onlardan istifadə etdiyim
olub və Səid Nursi də bunların ən öndə gələnlərindən
biridir. Ancaq onun özünü görməmişəm.
Digər tərəfdən, həyatımda “ci”,
“cu” kimi bir qrupa aidiyyət ifadə edən sözləri
heç istifadə etmədim" – deyərək, “nurçu”
olaraq xatırlanmaqdan duyduğu narahatlığı dilə gətirir.
5. Nursi həbs
və sürgünlərə düşməsinə
baxmayaraq, başqa ölkərə mühacirət etməyib və
bunu doğru saymayıb. Nursidən sonra gələn
davamçıları da bu ənənəyə sadiq
qalıblar.
Fətullah
Gülən isə Türkiyə tarixinə 1997-ci il 28 fevral hadisələrindən sonra Türkiyədən
mühacirətə gedib və bu günə qədər də
ABŞ-da yaşamaqdadır.
Gülənçilərlə digər nurçu
qrupların ideoloji baxışlarındakı göstəilən
bu fərqlərlə yanaşı, hər iki hərəkatın
fəaliyyət metodlarında da əsaslı fərqlər mövcuddur.
1.Nurçuların digər qrupları inancını güzəştsiz
yaşamağa üstünlük verir və istənilən
şərtlər altında seçdikləri yolu, ideyanı,
Allaha ibadəti davam etdirməyi, Şəriətin qoyduğu ənənələrə
uyğun olaraq davranmağı vacib hesab edirlər.
Gülənçilər isə bu mövzuda daha
elastikdir. Onlar bütün güclərlə
hesablaş¬mağı, cəmiyyətin tələblərinə
uyğunlaşmağı daha yaxşı bacarırlar. Təsadüfü deyil ki, bu gün gülənçilərin
vaxtilə Türkiyədə baş vermiş hərbi
çevriliş zamanı hakimiyyətə gəlmiş
generalitetlə əməkdaşlığına dair faktlar
onların əleyhinə istifadə olunan əsas arqumentlərdən
biridir. Gülənçilər iqtidarda
olanı, dərhal dəstəkləyir və öz
maraqlarını qorumaqla, əsas strateji hədəflərinə
doğru irəliləyirlər. Bir
çox məsələdə olduğu kimi, hicab məsələsində
də gülənçilər güzəştə gediblər.
2.
Bugün bir çox ölkələrdə “gülənçilər”in
əsas fəaliyyəti məktəb, universitet kimi təhsil
müəssisələri açaraq, burada öz məqsədləri
üçün dinlər və mədəniyyət¬lərarası
dialoq adı altında fəaliyyətləri həyata
keçirməkdir. Hərəkatın müxtəlif
vəqf və dərnəkləri, mətbuat sistemləri, xəstəxanaları
və maliyyə təşkilatları, biznes strukturları da
mövcuddur. Bu isə onu deməyə əsas
verir ki, Gülən hərəkatının həyata
keçirdiyi fəaliyyətlər missionerlik
anlayışına daha yaxındır.
Elə
nurçuların digər qrupları ilə gülənçilər
arasında əsas fərq də məhz bundan ibarətdir:
Nurçuluq İslamda bir təriqətdir və bütün bəzi
təriqətlər kimi, zərərli cəhətləri var,
bunu təbii ki, dinşünaslar, ilahiyyətçilər daha
düzgün qiymətləndirə bilər.
Məhz elə bu baxımdan Nurçuların gülənçilər
qrupunun fəaliyyətinin zərərli olub olmamasını
araşdırmaq üçün Türkiyənin
tanınmış ilahiyyatçılarından olan Ahmet Tekinin
cəmiyyətdə rezonansa səbəb olan Gülən
camaatı ilə bağlı açıqlamalarına
müraciət yerinə düşər. Professor gülənçilərin
İslam dininə paralel din yaratmaq istəyi, bunun isə
Vatikan, ABŞ və Kilsələr Birliyi tərəfindən
dəstəkləndiyi iddiası ilə çıxış
etmişdi. A.Tekinə görə, Fətullahçıların
yaratmaq istədikləri din Müsəlman Xristianlıq və
ya Xristian Müsəlmanlıq adını alacaq. "Gülən məktəblə-rində gənclərə
Xristianlıq təlqin olunur". Onun
sözlərinə görə, Gülən camaatının ən
əsas hədəfi Türkiyəni
xristianlaşdırmaqdır. Gülənçilər
öz məqsədləri naminə az qala
Qurani-Kərimi belə təhrif etməkdən çəkinmirlər.
“Tür¬ki¬yədə səkkiz missioner qrupu fəaliyyət
göstərir və hamısı da camaatla sıx təmas¬dadır:
"Gülən Papaya məktub yazdı, Papalık
missiyasının parçasıyıq dedi". Onun fikrincə, Gülən camaatı missioner təşkilatının
Türkiyə bölməsi kimi fəa¬liyyət göstərir.
Məhəmməd Peyğəmbərin İsa
Peyğəmbərin atası olduğunu iddia edirlər ki,
xristianlarla müsəlmanları bu cür
yaxınlaşdırsınlar. Məqsədin
vasitəyə haqq qazandırması tezisinə müvafiq
olaraq A.Tekin gülənçiləri makiavellist
adlandırır.
Bu iddiaların nə dərəcədə əsaslı
olduğuna dair elmi ictimaiyyətdə qəti bir münasibət
açıqlanmır. Lakin bunu əsaslandırmağa imkan verən
bəzi mülahizələrə diqqət edək.
Yuxarıda söylənilən yeni din yaratmaq ideyası nədən
qaynaqlanır və mahiyyətində nə durur? Və yaxud,
eyni sivilizasiya daşıyıcılarının müxtəlif
dini mövcudluq for¬ma¬larını axtarması, “dini
dözümsüzlük doğuran” cəhdləri nədən
baş qaldırır?
(ardı var)
Gülzar
İbrahimova,
Siyasi elmlər
doktoru, AMEA-nın İnsan Hüquqları İnstitutunun
şöbə müdiri
Kaspi.-2014.-17 aprel.-S.7.