Yaraşmayan tərif ən amansız tənqiddir
Nizaməddin Şəmsizadə: «Mən sözlə söhbət edirəm, söz mənim ən yaxşı müsahibimdir»
Nizaməddin Şəmsizadə 1954-cü il dekabrın 30-da Quba bölgəsinin İspik kəndində anadan olub. Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini bitirib. Elmi xidmətlərinə görə akademik Y.Məmmədəliyev mükafatının laureatıdır. “Ədəbi mübahisələr”, “Azərbaycan ideologiyası”, “Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı”, “Türk təfəkkürü məcrasında”, “Hıçqıran gülüşlər”, “Əli Nazim”, “Rejissor taleyi”, “Tənqidin ədəbi prosesdə rolu”, “Böyük nəslin davamçısı”, “Azərbaycançılıq”, “Ədəbi proses və ədəbi nəsil” kimi monoqrafiyaların, “Bürkü” hekayələr, “Tüstü” hekayələr və şeirlər kitablarının müəllifidir.
– “Azərbaycançılıq”
adlı kitab yazmısınız. Sizcə, bu ideologiya ədəbiyyatda
necə əks etdirilməlidir?
– Həmin kitabı sanki tarix özü mənə yazdırdı. 1980-ci illərin sonundan bu ideya məni düşündürürdü. O dövrdə bunları yazmaq çox çətin idi. Cəmiyyətdə türkçülük eyforiyası var idi. “Milli ideologiyamız – Azərbaycançılıq” adlı məqaləmdə artıq bu ideologiyanın bizim xalqımız üçün əhəmiyyətindən söz açdım. 1996-cı ildə dostlarım dedilər ki, sən “Azərbaycançılıq” kitabını yazmalısan, necə ki, Ziya Göyalp “Türkçülüyün əsasları”nı yazıb. Xeyli dərin araşdırmalardan sonra kitab çap olundu və çox yaxşı qarşılandı. Bu nəşrin həcmi qədər də onun haqqında məqalələr çap edildi. O zaman əleyhimə yazılar yazanlar da tapıldı, məni antitürkçü kimi qələmə verməyə çalışanlar oldu. O kitabda “Azərbaycançılıq nədir?” sualına belə cavab vermişdim: “Azərbaycançılıq türkçülüyün vətən əxlaqı müstəvisində dərkidir”. Yəni Azərbaycançılıq bir vətənin timsalında dərk edilmiş türkçülükdür. Bu ideologiya Azərbaycanda yaşayan digər xalqların da eyni düşüncə, ideologiya altında birləşməsi deməkdir. Bu ideologiya ədəbiyyatda əks etdirilib. Məsələn, Əli bəy Hüseynzadənin “Hali-vətən”, Abbas Səhhətin “Vətən”, Səməd Vurğunun “Azərbaycan” şeirlərində, Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın “Heydərbabaya salam” poemasında və s. Mən həmişə demişəm, bu gün də deyirəm ki, biz dünyaya ümumtürk kontekstində çıxmalıyıq. Ədəbiyyatımız bu prinsipi unutmamalıdır. Mən Azərbaycançılığı türkçülükdən qətiyyən ayırmıram. Bu cür ruhu mən Anarın “Ağ qoç, qara qoç” romanında, Xanəmirin şeirlərində duyuram və onları alqışlayıram. Bizim tarixən ideologiyamızın ən böyük təməli fəlsəfəmizdən, siyasətimizdən daha çox ədəbiyyatımızda olub. Təəssüf ki, bu gün Azərbaycan ədəbi prosesi müxtəlif yabançı postmodernist iddialar içərisində ilişib qalıb. Özü də bizdə bu gün əsl mənada postmodernist ədəbiyyat yaranmır, onlar postmodernist iddialardır. Çoxları özünü postmodernist sayır, ancaq bir nəfər sual eləmir ki, bizim ədəbiyyatda modernizm olmayıb, bəs postmodernim necə ola bilər? Məsələn dağ yoxdursa, dağı aşmaq olarmı? Xeyr. Gərək bir cərəyan ola ki, ondan sonra onun “post”u, yəni sonrakı mərhələsi də ola. Biz sadəcə Avropa və Rusiyadakı hansısa cərəyanları təqlid edirik. Postmodernizm ədəbiyyatın gücü yox, gücsüzlüyüdür. Postmodernizm insanın əzəmətini yox, yazıqlığını diqqət mərkəzinə çəkir.
– Bəs bəzi tənqidçilər
Rəsul Rzanın, Əli Kərimin şeirlərini,
60-cıların nəsrini niyə modernizmə ayırd edirlər?
– Bizimlə yaşıd insanlar 60-cıların əsərlərini oxuya-oxuya tərbiyə alıb. O dövrdəki əsərlər haqqında çox yazmışam. Həmin tənqidçilər deyən mənada Mirzə Fətəli Axundov da modernistdir. Onlar ədəbiyyatda yenilikçiliyi, inkarçılığı modernizm adlandırırlar. M.F.Axundov öz yazdıqlarına bəraət qazandırmaq üçün deyirdi ki, “Füzuli şair deyil”. C.Cabbarlı da Axundov haqqındakı məqaləsində həmin fikri dəstəkləyirdi. Ancaq müstəqil bir ədəbi cərəyan kimi bizdə modernizm olmayıb. Çünki ədəbi cərəyan həm də ictimai hadisədir. Tarixin müəyyən bir dönəmində zərurətdən yaranır. Ədəbi cərəyan bir neçə sənətkarın yaradıcılığını birləşdirən və ifadə edən təmayüldür. Bir-iki şairlə cərəyan yaranmır. Bir yazıçını o zaman hansısa cərəyana aid etmək olur ki, onun yaradıcılığı başdan-baş həmin ədəbi cərəyanın prinsiplərinə cavab versin. Cəfər Cabbarlının əsərlərində müxtəlif cərəyanların izləri var. Hətta sentimentalizmin də izləri görünür. Məsələn, “Göz yaşları içində gülüş” pyesində, “Mənsur və Sitarə” hekayəsində və s. Lakin sentimentalizm müstəqil cərəyan kimi ədəbiyyatımızda olmayıb. Məsələn, rus ədəbiyyatında Karamzinin “Bədbəxt liza” əsəri ilə bu cərəyan formalaşıb.
– Bəs onda Nizami
dövrünü niyə “Azərbaycan intibahı”
adlandırırlar?
– O fikir doğru deyil. Bir şairlə intibah olmur. O dövrkü
intibah Şərq İntibahı idi, bir ölkənin adı
ilə bağlı deyildi. Həmin intibah Ömər
Xəyyamdan Füzuliyə qədər davam edir. Füzuli dövründə isə zirvə fəth
edilir. Belə bir məşhur misal var; bir
nəfər deyir ki, mən sizə şeirin peyğəmbərlərindən
danışacağam. Bir neçə
şair haqqında danışır, ancaq Füzulinin
adını çəkmir. Soruşurlar
ki, bəs Füzulinin adını niyə çəkmədiniz?
Belə cavab verir ki, mən şeirin peyğəmbərlərindən
söz saldım, o şeirin Allahıdır.
– Postmodernizmin yad ədəbi cərəyan
hesab edirsiniz, bəs tənqidçi kimi Azərbaycan
yazıçısının ruhunu ifadə etmək
üçün başqa nə təklif edə bilərsiniz?
– Jül Renar “Gündəlik” əsərində
kimdənsə sitat çəkib deyir: “Bütün janrlar
gözəldir, darıxdırıcısından başqa”. Elə yazsınlar ki, bədii olsun,
darıxdırıcı olmasın. Əsl
ədəbiyyat olsun, yalançı fəlsəfəçilik
olmasın. XX əsrin əvvəllərində
Rusiyada bir neçə sənət cərəyanı var idi,
kubizm, futurizm, imajinizm, simvolizm və s. Kubistlər şeiri kub
şəklində yazırdılar. Yaxud
başqa bir sənət cərəyanın nümayəndəsi
mürəkkəbi çırpırdı divara, mürəkkəb
necə dağılırdısa deyirdi ki, bu mənim əsərimdir.
Rus şairləri eksperiment etməyi sevirlər,
ancaq onlar eksperimenti vaxtında da yekunlaşdırmağı
bacarırlar. Bizdə isə bir şair
eksperiment keçirə-keçirə gəlib
çıxır mənim yaşıma – 60-a. Deməli, həmin
şair hələ də öz üslubunu tapmayıb. Eksperiment şairin özünün tapmasına xidmət
etməlidir. Çingiz Aytmatov barədə belə bir
fikir var ki: “O, təzəbaşlayanlardan olmadı, əlinə
qələm alan kimi sənətkar oldu”. Nəvai 9 yaşında artıq məşhur
şair idi. Yəni əvvəldən
yaxşı başlamaq lazımdır.
– Bəzən Bəxtiyar Vahabzadə,
Məmməd Araz və s. şairlər haqqında belə
deyirlər: “filosof şair”. Fəlsəfi
konsepsiyası olmayan bu yaradıcı insanların adı
qarşısında bu ifadəni işlətmək nə dərəcədə
doğrudur?
– Əlbəttə,
bu cür ifadələri işlətmək doğru deyil. Məsələn,
haqqımda yazılan kitabda məni “filosof tənqidçi”
adlandırıblar, bu da düzgün deyil. Çünki mənim fəlsəfi konsepsiyam yoxdur,
ancaq bəlli bir dünyagörüşündən yaranan
yaradıcı mövqeyim var. Filosof şair Nizamiyə demək
olar, çünki onun müstəqil fəlsəfəsi var.
Şeir fəlsəfi olmalıdır. Şeir
insan qəlbinin dramdır, beynlə qəlb arasındakı
mübarizədir. İki cür elmlər
var. Müdrik elmlər və mistik elmlər. Müdrik elmləri həyatdan və kitabdan öyrənirsən,
mistik elmlərisə Allah tərəfində verilir. Şeir mistik elmdir. Şeir qəlbin
təfəkküründən yaranır. Nizami
də şairləri peyğəmbərlərdən sonra gəldiyini
deyirdi. Yəni şairlər də peyğəmbərlər
kimi Allahı dərindən anlayanlar, onunla qəlbən
danışa bilənlərdir.
– “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
kitabınız tənqid edildi. İrad
ondan ibarətdir ki, elmi yox, bədii yazmısınız.
Kitabı belə üslubda yazmağınıza
səbəb nədir?
– Məni tənqid edənlərə
deyirəm ki, get özün ondan daha yaxşı kitab yaz, sənə
əhsən deyim. Yəni o cür haqsız tənqidlərə
cavab vermirəm. Yazdığım “Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi” orijinal kitabdır, başqaları kimi
çoxlu sitatları kitaba doldurmamışam. İlk dəfə bu əsər haqqında fikir
bildirən Nizami Cəfərov oldu. Dedi ki, qardaş, bir az essevari yazmısan. Ona dedim ki, bu kitab
haqqında ən gözəl fikri söylədin. Bu üslub mənim sevdiyim üslubdur. Yəni essevari, bədii yazmağı sevirəm.
Rəhmətlik Yaşar Qarayev də belə
yazırdı. O müəllimim olub, təbii ki, mən
ondan da təsirlənmişəm.
– Bədii əsərlər yazarkən
tənqidçiliyiniz kara gəlirmi?
– Əlbəttə,
ilk oxucu da, müəllif də, tənqidçi də eyni anda
doğulur. Yazan müəllifdir. Yazarkən
insan öz eşitmək istədiyi fikri özü
üçün deyir, bu oxucudur. Yazdığını
ya bəyənir, ya da bəyənmir, bu artıq tənqidçidir.
Bu mənada tənqidçi həmişə mənimlə
olur. Ancaq tənqidçi ilə qəti
yola getmirəm, yazıçıya üstünlük verirəm.
Tənqidçi yazıçıya yazmağa
imkan vermir. Mikayıl Müşfiq deyirdi
ki, poeziya dəlidir, onu heç bir formanın qəlibinə
salmayın qoyun o necə istəyirsə öz dəliliyini eləsin.
Tənqidçisə yaradıcı dəliliyə
qarşıdır Mən yazarkən sözlə söhbət
edirəm. Söz mənim ən gözəl
müsahibimdir.
– Bəs ədəbi
mühitdə tənqidçilərin şeir, hekayə
yazmağı niyə ciddi qəbul edilmir?
– “Tüstü”
kitabımın təqdimatında Anar çıxış edəndə
dedi ki, “hərə bir söz deyir, niyə
düşünürsünüz ki, tənqidçi,
yazıçı şeir yazmaz. Mən esse də
yazıram, şeir də yazıram”. Bütün
janrlar özünüifadə formasıdır. Nə vaxt yazırsan? O vaxt ki, hansısa fikir səni
narahat edir. Yəni heç kəsin
özünüifadə formasının
qarşısını almaq lazım deyil. Bu
mənada bir janrdan başqa bir janra adlamağa pis baxmıram.
– 1960-cı illər 30-40-cı illəri,
80-cilər 60-cıları, 2000-ci illər 80-90-cı ildə
yazıb-yaradan ədəbi nəsilləri pafoslu yazmaqda
qınayayırlar. Mənə elə gəlir ki, hər ədəbi
nəsildə get-getə pafos bir az da
öləziyir deyə, bir nəslə özündən əvvəl
yazanların əsərləri pafoslu görünür. Siz necə düşünürsünüz?
- Pafos
ehtirasın ədəbiyyatda ifadəsidir. Pafos
yazıçının əsərə gətirdiyi ruhdur.
Bir var patetika, bu əlbəttə, pisdir. 60-cı illər ədəbi nəslinin
yaradıcılığı haqqında yazmışam ki, o
illərdə ədəbiyyat geniş panoram təsvirlərdən
dəqiqliyə, patetikadan adiliyə çatdı. Bununla da insan gur səslə
bağıra-bağıra yox, sakit səslə
danışmağa başladı. 60-cı
illərin qəhrəmanları parlaq ulduzlar idi, fəqət
onlar alçaq üfüqlərin parlaq ulduzları idilər.
Alçaq üfüqdə parlamaq asandır.
Meydan hərəkatı isə 60-cı illər
ədəbi nəslinin ədəbi missiyasına son qoydu.
Meydanda azadlıq tələb edən insanlar həmin
60-cıların qəhrəmanları idi. Tarix
onları ədəbiyyatdan çıxarıb meydanlara gətirdi.
Sən düz deyirsən ki, hər nəsildə
pafos bir qədər də zəifləyir. Bu ədəbiyyatı quruluğa,
cansızlığa, sosiologiyaya aparıb çıxarır.
Belinski deyir ki: “Ədəbiyyatın hər cür mahiyyətini
açmazdan əvvəl onun bədii mahiyyətini açmaq
lazımdır”. Bədiilik ən böyük fəlsəfədir.
Bədiilik ədəbiyyata hər cür don geyindirənlərə
qarşı mübarizə üsuludur.
– Belə bir fikir deyirlər ki,
artıq ədəbiyyatda bütün mövzular
yazılıb. Bu kontekstdən yanaşanda ədəbiyyatın
yenilik meyarını nədə görürsünüz?
– Mənə şairlər
kitab bağışlayanda onlara belə deyirəm: “Ədəbiyyatında
Füzulisi olan xalqın şairi olmaq çətindir”. Onlara andırıram ki, yəni Füzuli varsa, sən
niyə yazırsan? Ancaq doğru demirəm,
çünki hər dövrün öz şairi yetişməlidir.
“Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” kitabımda ədəbiyyata
belə bir tərif vermişəm: “Allah əmanəti olan insan
ruhunun sözdə cisim və can bulmasına ədəbiyyat
deyilir”. Ədəbiyyatın ən böyük
yeniliyi bədiiliyidir. Musa Adilov “Füzulinin poetikası”
kitabında yazır: “Lirikada forma elə məzmundur”. Onları biri-birindən necə ayırmaq olar? Qanı damardan ayırmaq olamı? Ən böyük yeniliksə öz ruhunu
özün kimi ifadə edə bilməkdir.
– Bəzi tənqidçilərin
sıradan yazıçıları böyük ədəbi
meyarlarla tənqidə cəlb etməklərinin səbəbi
nədir?
–
Yaraşmayan tərif ən amansız tənqiddir. Məsələn, mənə desələr ki, sənin
burnun nazik və sivridir, özümü təhqir olunmuş
hiss edərəm. Çünki elə
deyil. Adi bir yazıçını bəzən
qaldırıb dağın başına qoyurlar. Bu gün Azərbaycan tənqidi mənasızlıq
sindromu yaşayır. Bu sindrom məndə
də var. Bir-iki əsərini bəyəndiyim
yazıçının bütün
yaradıcılığını tərifləyirəm, amma
bu düzgün deyil. Bəzən biz tənqidçilər
tənqid olunmalı əsərləri tərifləyirik.
Bu gün dostluq, qardaşlıq tənqiddə ədəbi
meyara çevrilib. Ən yaxşı tənqidçi
son məqama qədər obyektivliyini qoruya bilən tənqidçidir.
Bir dəfə nəşriyyatda işləyəndə
bir əsər haqqında 3 səhifəlik rəy
yazmışdım. Əsərin çapa
getməsinin əleyhinə idim, çünki çox zəif
idi. Sonra həmin əsərin müəllifi gəlib mənə
dedi ki, illərlə yazdığım, zəhmət çəkdiyim
əsər haqqında bircə gecəyə bu cür fikirlər
yazmağa sənin nə ixtiyarın var? Mən də ona belə
cavab verdim: Bəs sənin nə ixtiyarın var ki, Nizami,
Füzuli əsərləri ilə zövqü
formalaşmış xalqımın zövqünü bu
cür bəsit əsərlərlə korlayasan?! Mehdi
Hüseyn “Ədəbiyyat” qəzetində zəif əsər
çap olunanda redaktoru və müəllifi yanına
çağırıb belə deyərmiş: Əvvəla sənin
nə ixtiyarın var ki, belə zəif əsər
yazırsan, lap sən yazmısan, bəs redaktor nə haqla bu
cür bəsit yazını qəzetə verib?” Bu mənada bu gün Azərbaycan ədəbiyyatının
yiyəsi, “niyə xalqın zövqünü
korlayırsınız” deyə soruşanı yoxdur.
Fərid
Hüseyn
Kaspi.-2014.-19-21 aprel.-S.10.