Natiq Məmmədlinin ilk romanı:
«KÖRPÜDƏ ÜMİD»
Vaqif Yusifli
Müasir ədəbiyyat
115 yaşlı Azərbaycan romanistikası
özünün yeni bir inkişaf mərhələsini
yaşayır. Dünya romanında baş verən proseslər
istər-istəməz milli roman sənətinə də təsirsiz
qalmır. Roman həm məzmunca, həm də formaca müəyyən
dəyişikliyə məruz qalır. Azərbaycan nəsrində
də yeni roman axtarışları başlayıb və əsrin
əvvəllərindən start götürən bu proses davam
edir. Məsələn, yuxu ilə reallığın,
şüuraltı ilə şüurun, fantaziya ilə
gerçəkliyin bir-birilə uğraşdığı
sinxron romanlar yaranır. Romanın
forma-struktur xüsusiyyətləri ilə bağlı yeni tipləri
diqqətimizi cəlb edir: roman-reportaj, roman –dialoq, roman-xronika,
roman-pamflet, roman-besseller və s.
Hələ ömrünün ədəbi gənclik
yaşı ilə vidalaşmayan Natiq Məmmədli də ilk
romanını oxuculara təqdim edib. «Körpüdə
ümid» adlanan bu roman baş ədəbi dərgimiz olan «Azərbaycan»
jurnalının bu ilki ilk sayında işıq üzü
görmüşdür. Biz onun hekayələr
kitabı haqqında bir resenziya ilə çıxış
etmişdik və yazmışdıq ki, Natiqdə həyatı
müşahidə qabiliyyəti güclüdür, o,
gerçəkliyin reallıqlarını bədii
reallığa çevirə bilir, dinamik süjet təqdim etmək
qabiliyyətinə malikdir, onun təqdim etdiyi obrazlar da bədii
ümumiləşdirmə meyarına uyğundur. «Klassik
nəsr qanunu»na görə, Natiq Məmmədli
bu hekayələrdən sonra gərək povestə keçəydi,
sonra romana. Amma o, birbaşa romana keçdi və
bəri başdan deyək ki, Natiq bu əsəri ilə roman
yazmaq gücündə olduğunu da sübut edə bildi.
Təbii ki, hər hansı müəllifin ilk
romanında müəyyən qüsurlar,
çatışmazlıqlar da olur ki, biz də bu haqda bir qədər
sonra söz açacağıq.
Deyirlər ki, A.P.Çexov ömrü boyu roman yazmaq həsrətində
olmuş, hətta qırx səhifə nəsə
qaralamışdır, amma o, roman yazmasa da, hekayələrinin əksəriyyəti
sanbalı, bədii siqləti etibarilə böyük romanlara
bərabərdir. Ona görə də müasir
romançıların qarşısında da birinci növbədə,
üç əsas vəzifə durur; birincisi, romanın məzmunu
bəşəri mahiyyət daşımalıdır, yəni
romanda «kiçik məsələ» də, problem də mahiyyəti
etibarilə böyük məna daşımalıdır.
Servantesin «Don Kixot»unu xatırlayın. İkincisi, romanın baş qəhrəmanı
olmalıdır. Hətta elə qəhrəman
ki, roman onun adıyla da yazıla bilər. Və
bu qəhrəman son dərəcə ümumiləşdirici
bir obraz olmalıdır ki, nəinki yazıldığı
dövr üçün, sonrakı əsrlər
üçün də ədəbi bir nümunə
timsalına çevrilsin. Bəzən əsərin
qəhrəmanı ifadəsi ilə qəhrəmanlığı
bir-birilə qarışdırırlar. Ədəbi
qəhrəman ayrı, qəhrəmanlıq ayrı. Madam Bovari həyatda qəhrəman deyildi ya Tolstoyun
Anna Kareninası. Onlar ədəbiyyatın
qəhrəmanlarıdır, lakin süni deyillər, havadan
yaradılmamışlar, həyatdan ədəbiyyata gəlmişlər.
Üçüncüsü, roman formaca da
seçilməlidir. Yazılış tərzi,
təhkiyə üsulu, obrazların təqdimi tərzləri,
dili və bütün bunları özündə əks etdirən
poetikasına görə oxucunu cəlb etməlidir. Həm
də oxucu hiss etməlidir ki, o, roman oxuyur.
Roman, Belinskinin təbirincə desək: «müasir cəmiyyətin
bədii təhlilidir… Müasir romanın vəzifəsi - həyatı
bütün çılpaq həqiqəti ilə əks etdirməkdir…
Roman, bir istisna kimi, ədəbiyyatın bütün digər
növlərinə nisbətən hamının diqqətini cəlb
etmişdir: cəmiyyət romanı öz güzgüsü
hesab edir və ona baxıb özünü görür,
öz-özünü dərk edir..»
İndi sual verə bilərsiniz ki, ilk roman müəllifi
Natiq Məmmədli bu şərtlərə əməl edibmi?
Bu sualı müəyyən mənada müsbət
cavablandıra bilərik. Natiq Məmmədli «Körpüdə
ümid» romanı ilə bizi ümidləndirə bilmişdir.
Romanda həyati bir problem qoyulub və müəllif
bu problemi bədii şəkildə, romanın tələbləri
baxımından həll etmişdir. Romanda
günümüzün, çağdaş
dövrümüzün gerçək problemləri ilə
qarşılaşırıq və Natiq Məmmədli
onları ümumiləşdirmə meyarına uyğun olaraq
bizə təqdim edir.
Nədir bu problemlər? Siz yəqin ki,
böyük ədibimiz Nəriman Nərimanovun «Pir» povestini
oxumusunuz. Kütlənin axın-axın, dəstə-dəstə
Pirə böyük ümidlə pənah gətirməsi və
axırda da onun daşa tutulması… Bu əsər
təbii ki, kütlənin şüurundakı dini fanatizmi məhv
etməyə yönəldilmişdi və Nərimanovun bəlkə
başqa bir məqsədi də yox idi.
Natiq Məmmədlinin romanında da insanlar Ümidqovan kəndinə-Pirə
ziyarətə gəlirlər. O, bu Pirin yaranmasının müxtəlif
versiyalarından tutmuş onu idarə edənlərin
–icraçıların missiyalarına qədər təfərrüatı
ilə nəql edir. Romanın sonunda bu pir də
dağılır, amma Nərimanovun əsəri sırf
realistik planda yazılmışdısa və məqsəd də
o idi ki, beyinlərdəki xurafatı darmadağın etsin… bu
romanda isə tamam başqa məqsəd güdülür.
«Körpüdə ümid» fanatizmin ya xurafatın tənqidi
və ifşasına həsr olunmayıb və sonda Ümid
pirinin dağılması belə buna haqq vermir ki, deyək ki,
gənc romançının da məqsədi böyük ədibimizin
məqsədiylə eyni idi. Yox! burada məqsəd
və qayə tamam başqadır. İndi isə
roman haqqında konkret mülahizələrimizi bildirək.
Birincisi; romanda reallıqla fantaziya, şüuraltı ilə
şüur elementləri üslubu müəyyənləşdirən
vasitələr kimi diqqəti cəlb edir. Amma fərqinə
də varmırsan ki, reallıqdı bu, yoxsa fantaziya, gerçəklikdi
bu, yoxsa nağıl? Bunlar sinxron haldı
elə qaynaqlanıblar ki, inanırsan ki, nə olursa, nə
baş verirsə, hamısı reallıqdı. Uşağın - Ümidin ürəyində
danışması və kiminlə danışırsa, onu da
dialoqa çəkməsi… əslində, bunun
reallığına inanmasan da, baş verən əhvalatların
məntiqi səni inandıra bilir. Və fikirləşirsən
ki, uşağın Pirdəli, yaxud Telli ilə «ürək dialoqları»
deyilən reallıq ola bilməz, amma bu
dialoqlarda elə mətləblər çözülür,
dünyanın, həyatın, cəmiyyətin elə məsələləri
ortalığa çıxır ki, bir anlığa
irreallığı unudursan və fantaziya sənə sırf
zahiri element kimi görsənir. Natiq Məmmədli
bu mənada dünya romanı təcrübəsindən
bacarıqla faydalanıb. Yaxud, balaca Ümidin yuxusu... Bu, romanda onun məna və mahiyyətini
aydınlaşdıran uğurlu bir bədii vasitədir. Yuxuda dünənlə bu gün birləşir və
keçmiş, qədim əsr müasir Ümidqovan
üçün yaddaş funksiyasını yerinə yetirir.
Bu mənada romanda başqa bir mətləb çözülməlidir:
Ümidqovan adlanan bu kənd nəyin rəmzi və simvoludur? Kənd işğal olunmasın, yadellilərin
tapdağı altına düşməsin deyə, adamlar ya
Mitridatın, ya da Pompeyin yanına elçi göndərməlidirlər.
Bu xüsusda xeyli məsləhətləşmələrdən
sonra qərara gəlirlər ki, həm Şərqə tərəf,
həm də Qərbə tərəf elçi göndərsinlər,
hər iki tərəfə dostluq təklif etsinlər,
bayraqlarının altından keçməyə hazır
olduğunu bildirsinlər, nə zaman ki, döyüş
başa çatdı, kim güclü olsa, o tərəfə
də keçsinlər. «Baş əymək
üçün səmtin nə fərqi var, təki
başımız salamat olsun». Bu
düşüncə tərzi əsrlərdən əsrlərə
adlayır və bu mənada Ümidqovan kəndinin
keçmişi ilə bu günü arasında fərq
duyulmur.
Mətləbdən uzaqlaşmayaq və romanda
reallıqla irreallığın, keçmişlə bu
günün, gerçəkliklə fantaziyanın «ünsiyyəti»
əsərin sinxron mahiyyətini açıqlayır.
İkincisi; roman «müasir cəmiyyətin bədii təhlilidirsə»
(Belinski), gəlin, XIX əsrdə söylənilən bu fikirdən
yan keçməyək. «Körpüdə ümid»də müəllif buna nə
dərəcədə nail olub? Buna aid xeyli
misallar gətirə bilərik. Ancaq biri ilə
kifayətlənmək olar. «Bu adamları dəyişməsən,
ovcuna sıxıb canına hopan torpağa «vətən» deyə
bilməyəcəksən. Üstündə
cahillər gəzən, qanqal bitən düzəngaha vətən
deyib əzizləsən də, vətən olmayacaq. Vətən torpaq deyil, vətən onun üstündə
gəzən adamlardı, onların sonunu gördüyün
üçün hələ imkan varkən uçuruma
yuvarlanmamış qollarından tutub saxlamalısan. Bizim kəndin camaatına yazığım gəlir,
ürəyimdən qara qanlar axır, əlimin içi kimi
bilirəm; axırı yaxşı olmayacaq, nəsə
boğanaq, qatmaqarışıqlıq, dava-şava,
insanlığın alçalmasını, insafın, mürvətin
heç-puç olub getməsini görürəm. Pirin müqəddəsliyi qurtaran kimi qara yellər əsəcək».
Əslində, qara yellər əsməyə
başlayıb və ümumən təkcə Ümidqovanda
deyil, ondan kənarda, bura pənah gətirən insanların məskənlərində
də belə aqibət gözlənilir. Müqəddəslik
itən və qurtaran yerdə doğrudan da, dünya,
insanlıq sosial, mənəvi bəlaların ağuşuna
düşüb və əslində, çağdaş
dünyamızda baş verən hadisələr də qara yellərin
əsdiyindən xəbər verir.
Amma müəllif cəmiyyətdəki kataklizmləri, mənəvi
müflisliyi, insanların bir-birinə qənim kəsildiklərini
daha sərt və kəskin planda, təbii ki, rəmzə,
simvola ehtiyac duymadan da tünd boyalarla təsvir edə bilərdi. İnsanların
ədalət axtarışları romanda bir neçə hadisənin
timsalında ümumiləşdirilə bilərdi. Ədalət axtarışları varsa, deməli, bu,
ədalətsizliklərin geniş masştabından xəbər
verir. Amma sonda, məktubların oxunuşu
prosesi qismən də olsa, həmin boşluğu aradan
qaldırır. Digər tərəfdən Pir «sahibləri»nin
- Qırmızı Xudunun, Qələm Bəkirin, Yoğun Minənin
bugünkü «xoş taleləri» arxasında o qədər də
xoş olmayan tərcümeyi-halları durur. Və
bütün bunlar «Körpüdə ümid»də müasir həyatın
kataklizmləri, təzadlı olayları öz əksini
tapır,- deyə bilərik.
Üçüncüsü; Romanda müəllif qayəsinin
daşıyıcısı pirə gətirilən lal
uşaqdır.
«Uşağın boğazında söz
qalıb, düz söz, onu deyən kimi dili
açılacıq» - bunu pir sahiblərinin dəli
sandıqları Pirdəli deyir və tezliklə o da Ümid adlı
lal uşağın daşıdığı missiyaya şərik
olur. Ədəbiyyatdakı
«ağıllı dəli»lərdən birinin də sayı
artır. Roman boyu Pirdəli ilə
Ümidin «ürək söhbətləri» davam edir və bu
söhbətlər əslində, romanın ideya-mətləb
yönünü, istiqamətini müəyyənləşdirir.
Bu söhbətlər bəzən fəlsəfi
məzmun da kəsb edir, amma müəllif məsələləri
çox da qəlizləşdirmir, reallıqlara daha çox
diqqət yetirir. Ümid pirə gələnə
qədər həyatın bir sıra amansızlıqları
ilə üzləşmişdi. Qonşuları
ilə münaqişənin ona necə ağır təsir
bağışladığını unutmaq olmaz. Həmçinin atasının vəzifə
ehtirasları, səngimək bilməyən başqa təmənnaları
haqqında da düşünür. Pirdəli
onun boynuna dünyanı dəyişmək vəzifəsini
qoyur. Təbii ki, bunu şərti planda
anlamaq lazımdır. Bu qəhrəmanlığa nail
olmaq üçün Ümid Pirdəlidən həyat dərsi
alır: «Üstündə gəzdiyin torpağı vətən
eləmək üçün zamanın səndən gözlədiyi
yox, alnına yazılan qəhrəmanlığı eləməlisən.
Ehtiyatlı ol, torpaq minnəti götürmür, torpaq həmişə
yeməyə qəhrəman axtarır…Vətəndən
danışan, xala xətrin qalmasın onun qabağına bir
«ana» sözü də artırıb ağzı köpüklənən
adamların dərhal ürəyinə boylan, orada qorxaq,
hürkək, riyakar, üzə bir, astara iki sifətlər,
hazırlanıb öz növbəsini gözləyən min
cür maskalar görəcəksən. O adamlardan uzaq gəz, o
adamlara qarşı çıx, yalanlarını üzlərinə
de, qoy qızarsınlar, qoy səndən Qırmızı Xudu
yulğun kolundan qorxan kimi qorxsunlar. Dediklərimi eləsən,
torpaq da səndən razı qalar, heç olmasa təsəlli
tapar ki, üstündə qədir-qiymətini bilən
damazlıq adam gəzir».
Beləliklə, dili açılmaq üçün pirə
gələn uşaq qəhrəmanlığa səfərbər
olunur. Burada təbii ki, fantastikanı, irreallığı
unuduruq və həmin uşaq Pirin xilaskarına çevrilir.
Qalaq-qalaq məktublar, ərizələr məhv edildikcə
Pir də müqəddəslik pərdəsini üzərindən
götürür: «Ümid Piri ətrafına səpələnmiş
qalaq-qalaq kağızların arasında okeanda ləngər
vuran gəmiyə bənzəyirdi».
Və «Ümidqovanda təzə gün
başlamalıydı».
Nəhayət lal Ümidin dili açılır və əslində,
burda da bir rəmz var. Dünyanın naqisliklərdən,
pisliklərdən təmizlənməsi yeni nəslin öhdəsinə
düşür.
Roman başa çatır, amma suallar bitmir. Ümidqovanın
axırı necə olacaq? Dünya düzələcəkmi?
Dördüncüsü:
Hər bir roman həm də bir hadisə deməkdir və
romanı nəsrin və ədəbiyyatın digər
janrlarından fərqləndirən xüsusiyyətlərdən
biri də budur ki, ROMANIN ÖZ DİLİ OLUR.
«Körpüdə ümid»in bir məziyyəti onun sənətkarlıq
xüsusiyyəti kimi məxsusi dili ilə seçilməsidir. Natiq Məmmədli
hekayələrində olduğu kimi, romanda da Azərbaycan
dilinin həm ədəbi, həm də xalqdan gələn
danışıq dilini vəhdət halında qovuşdura
bilmişdir. Hər obrazın öz fərdi
xarakteri cızıldığı kimi, öz
danışıq tərzi, nitqi də məxsusidir. Ancaq bizi bu romanda razı salan bir də odur ki, Natiq Məmmədli
təbiət təsvirlərində heyranedici lövhələr
çəkməyi bacarır. Baxın: «Yazağzı
çəmən çiçəklərinin bir-birinə
qarışmış ətri, yuxarı qalxdıqca pirin
yan-yörəsində sıx-sıx bitmiş yabanı iydələrin
qoxusu adamın ruhuna layla deyərdi. Həmin
vaxtlarda Ümidqovana gələnlər deyirdilər ki, dağa
qalxdıqca elə bil yerimirsən, qanad açıb
uçursan, sanki ayaqlarını yerə yox, yüngülcə
boşluğa qoyub hava ilə addımlayırsan».
Bax, beləcə söhbətimizi başa
çatdırırıq.
İlk romanı münasibətilə müəllifi
təbrik etməyə dəyər. Azərbaycan nəsrinə
yeni bir romançının gəlişini xəbər verdik.
Kaspi.-2014.-19-21 aprel.-S.11.